Stor forskjell i lydkvalitet på nordisk vs engelsk blu-ray! (Taken: EHC)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stor forskjell i lydkvalitet på nordisk vs engelsk blu-ray! (Taken: EHC)

I dag har jeg oppdaget et urovekkende problem.

Jeg har selv en engelsk versjon av Taken: Extended Harder Cut. DTS HD-master lyden på denne er helt sinnsyk. Vanvittig aggressivt lydbilde med skikkelig kontant og dyp bass. Stor var derfor overraskelsen når min kompis som har samme film, dvs Taken: Extended Harder Cut, bare i nordisk versjon, klaget over at lyden på denne filmen var tam, og at Dolby Digital i tillegg låt sprekere enn DTS HD-Master lydsporet.

Jeg tenkte at dette nok bare var noe tull med anlegget hans og la ikke så mye vekt på det - men etter å ha testet både i hans anlegg og eget anlegg med begge blu-rays så må vi konkludere med at lydsporet er vidt forskjellig på disse filmene! Vi bruker begge bit-stream til to ulike Yamaha-receivere.

DTS HD-Master sporet på den engelske utgaven er ekstremt sprekt. DD-sporet på den nordiske utgaven er brukbart og ligner litt på DTS HD-Master sporet på den engelske, bare i en del dårligere utgave. DTS HD-Master sporet på den nordiske utgaven er imidlertid helt krise. Det låter dempet og tamt og mangler fullstendig all aggresjon i forhold til utgaven jeg har. Bassen er buldrete og grøtete og går ikke noe særlig dypt, der hvor min utgave virkelig sparker til med kontant dyptgående bass. Lyden på min utgave er en helt annen verden dynamisk sett!

Jeg ble sjokkert over resultatet! Det var ikke bare volumforskjeller slik jeg trodde. Det var rett og slett to forskjellige lydspor! Det virket som om den nordiske utgaven hadde gjennomgått kraftig kompresjon for så å få etter-boostet bassen.

Hadde det vært to forskjellige utgaver av filmen hadde jeg ikke stusset nevneverdig. Men her dreier det seg om Extended Harder Cut i begge tilfeller.

Med andre ord er dette KRISE!
    Hvorfor i huleste er det i noens interesse å forandre lydsporet på den nordiske utgaven??
    Hvordan kan jeg nå vite hvilken språkutgave av filmen som har best lyd? Det er IKKE nyanseforskjeller!
    Jeg har en mistanke om at sannsynligheten er størst for at det er de nordiske utgavene som eventuelt får problemer, så jeg kommer definitivt til å fortsette å kjøpe fra play, selv om det er rene engelske releaser.

Men jeg blir i hvertfall frustrert over slike ting!
    Og dere som har en nordisk versjon av Taken: Extended Harder Cut: dere går glipp av enormt mye morro!!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Husker for en del år tilbake med DVD at de amerikanske utgavene hadde vesentlig bedre lyd.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt noen andre oppdaget dette også, jeg leide filmen første gangen jeg så den og kjøpte den senere fra Play.com og syntes da jeg så den igjen at det var mye bedre lyd men trodde det var innbildning og fikk jo ikke sammenliknet men da var jeg altså ikke på bærtur alikevel.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke slik at "night" modus slår seg på? Slik som på Iron Man? Den er det jo en bug på DD True HD sporet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal jo selvfølgelig aldri si aldri, men spillerene våre har begge Audio DRC til OFF, ikke Auto. Men i dette tilfellet er det Yamahaen som i såfall må være synderen grunnet bit-stream. Her er jeg faktisk ikke helt sikker på hva hans Yamaha er satt til.

EDIT:
    Begge våre receivere er satt til MAX og ikke MIN/Auto.

Tviler forøvrig på at dette er problemet. Det høres ikke ut som resultatet av DRC slik jeg har hørt DRC. Dvs at futten forsvinner fra eksplosjoner osv, mens selve lydbildet i stor grad låter relativt likt.
    Her låter det totalt forskjellig. Det er omtrent som om det har blitt 10 meter lengre avstand til selve lydbildet på den nordiske utgaven, mens det på den engelske utgaven låter skikkelig in your face.

Men dersom det er DRC som er problemet, så klarer den i såfall å overstyre alle OFF innstillingene våre.
    Det er jo også litt merkelig at den nordiske versjonen skulle slite med dette mtp at det er samme film bare i forskjellig språkversjoner.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket selskap har gitt ut den norske/nordiske utgaven?

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SE Paramount

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sendt en mail til Paramount for å spørre
    Vet aldri med de nordiske utgavene, og klart de ligger en viss skepsis i norske/nordiske utgivelser kontra engelske, som igjen kan være ganske forskjellige fra de amerikanske, men da med annen lydcodec.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Tviler forøvrig på at dette er problemet. Det høres ikke ut som resultatet av DRC slik jeg har hørt DRC. Dvs at futten forsvinner fra eksplosjoner osv, mens selve lydbildet i stor grad låter relativt likt.
    Her låter det totalt forskjellig. Det er omtrent som om det har blitt 10 meter lengre avstand til selve lydbildet på den nordiske utgaven, mens det på den engelske utgaven låter skikkelig in your face.

Men dersom det er DRC som er problemet, så klarer den i såfall å overstyre alle OFF innstillingene våre.
    Det er jo også litt merkelig at den nordiske versjonen skulle slite med dette mtp at det er samme film bare i forskjellig språkversjoner.
    Iron Man klusser det til... Jeg har alt slikt på off, men like fordømt hver ende gang går den i night modus. Tro mine ord på det! Ta gjerne ett søk på det - er omtalt her på forumet.

Om det er feilen her, er jo ikke sikkert. Uansett hvert ett forsøk å undersøke?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan i huleste finner man Night Modus på Yamaha?

På min forrige reciever,en Onkyo TS-XR875 var det enkelt,men på Z11'n som jeg har nå klarer jeg ikke å finne ut av denne problematikken.Er Yamaha berørt av dette problemet i det hele tatt?

På 875 så er det jo en egen knapp på fjernkontrollen som heter Night Mode eller noe i den stilen,men på Z11 finner jeg verken knapper eller innstillinger som heter noe i den rettningen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Men hvordan i huleste finner man Night Modus på Yamaha?

På min forrige reciever,en Onkyo TS-XR875 var det enkelt,men på Z11'n som jeg har nå klarer jeg ikke å finne ut av denne problematikken.Er Yamaha berørt av dette problemet i det hele tatt?

På 875 så er det jo en egen knapp på fjernkontrollen som heter Night Mode eller noe i den stilen,men på Z11 finner jeg verken knapper eller innstillinger som heter noe i den rettningen.
    DRC ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    DRC ?
    Så om DRC står på MAKS så er alt i orden mener du?
    Man må altså inn i menyen og sjekke at DRC står på MAKS når man spiller av filmer med TrueHD spor?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Ville sendt en mail til Paramount for å spørre
    Vet aldri med de nordiske utgavene, og klart de ligger en viss skepsis i norske/nordiske utgivelser kontra engelske, som igjen kan være ganske forskjellige fra de amerikanske, men da med annen lydcodec.
    Jeg er også skeptisk til mange norske/nordiske utgivelser. På DVD var det mange eksempler på dårlig håndverk, enten i form av kjipere lydspor eller i form av letterboxed widescreen. Jeg har forøvrig opplevd flere nordiske utgivelser på Blu-ray som ikke umiddelbart vil spille av ved 1080p24 i mitt system.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om DRC står på MAKS så er alt i orden mener du?
    Man må altså inn i menyen og sjekke at DRC står på MAKS når man spiller av filmer med TrueHD spor?
    På reciver er det ok da ja.
    Så da må avspiller sjekkes om det er DRC eller noe lignende på den

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På reciver er det ok da ja.
    Så da må avspiller sjekkes om det er DRC eller noe lignende på den
    Ok.Da skal alt være i orden her,men skal sjekke disse innstillingene neste gang jeg spiller av TrueHD.
    Kan ikke si at jeg har hørt noe muffens på TrueHD lydspor etter at jeg gikk fra Onkyo til Yamaha,men den lille gnagende usikkerheten er jo alltid der når man ikke er helt sikker på at alle innstillinger er satt korrekt

....beklager avsporingen fra topic marsboer.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.Da skal alt være i orden her,men skal sjekke disse innstillingene neste gang jeg spiller av TrueHD.
    Kan ikke si at jeg har hørt noe muffens på TrueHD lydspor etter at jeg gikk fra Onkyo til Yamaha,men den lille gnagende usikkerheten er jo alltid der når man ikke er helt sikker på at alle innstillinger er satt korrekt

Nå er det vel bare Iron Man det har vært noe galt med? Jeg har i hvertfall ikke fått med meg noe annet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sett Iron Man 3 ganger på blå siden jeg fikk den.
    Med ps3 som avspiller og pcm overføring så virket det som de fleste måtte sjekke om night-mode eller DRC var slått på...

Men ble litt utenfor jeg da med min ps3... skuffet hver gang over at ps3 ikke hadde aktivert DRC :-) he he

Mulig det er noe som har vært feil under produksjon et land.
    Kjøpte min hos play.com og ting går uten problemer

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett Iron Man 3 ganger på blå siden jeg fikk den.
    Med ps3 som avspiller og pcm overføring så virket det som de fleste måtte sjekke om night-mode eller DRC var slått på...

Men ble litt utenfor jeg da med min ps3... skuffet hver gang over at ps3 ikke hadde aktivert DRC :-) he he

Mulig det er noe som har vært feil under produksjon et land.
    Kjøpte min hos play.com og ting går uten problemer
    Tror Iron Man bug'en gjaldt bare én batch med filmer - mener jeg leste noe om at de trakk tilbake filmen for å fikse problemet og at senere utgaver ikke er plaget av dette.

Vet forøvrig ikke helt hvordan jeg kan sjekke om det er DRC som er problemet når alle settings er satt korrekt. Jeg har en lysindikator i displayet for Adaptive DRC, men siden denne er avslått så vil denne neppe lyse selv om Audio DRC er i drift på Yamahaen (adaptive DRC er en tilleggsfunksjon til "normal" DRC for å justere graden av dynamisk kompresjon avhengig av volum)
    Jeg kan ikke se at jeg har noen Audio DRC eller lignende indikator i displayet.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bare en batch av Iron Man som var rammet av dette. Det var de som ble sluppet før release, og det var kun sone A (kun Amerika?) det var snakk om.

Det gjaldt de med ISBN:1-4157-4340-1

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Nå er det vel bare Iron Man det har vært noe galt med? Jeg har i hvertfall ikke fått med meg noe annet.
    Når jeg hadde Onkyo 875 så var Night Mode problemet gjeldende på veldig mange av BD platene med TrueHD lydspor.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •