DD vs DTS på Pirates of The Caribbean

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DD vs DTS på Pirates of The Caribbean

Sitter og ser Pirates of The Caribbean og som vanlig når tilgjengelig så satte jeg på DTS, i dette tilfellet ES Matrix. Når Port Royal blir angrepet så reagerte jeg på at eksplosjonene var litt slappe og slo over til DD som her er PLIIx og lyden ble umiddelbart mye bedre. Dialogen kom fram bedre også. Har alltid trodd at DTS er bedre enn DD og har lest flere steder at folk er enige i den vurderingen, men nå er jeg ikke så sikker lengre. Er DTS eller DD generelt best? Er DD PLIIx som er bedre enn DTS ES Matrix? Eller er det rett og slett tilfeldig at på denne filmen så er DD-sporet det beste? Ble litt forvirret nå.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 5.1 6.1 eller 7.1 oppsett av høytalere ?
    Spiller du filmen fra en BD spiller / DVD spiller som bitstream

Man har også ingen garanti for att DD 5.1 eller DTS ble encodet ut fra samme lyd for det kan være to helt ulike lydspor som er brukt.

Man har endel innstillinger i en encoder (den som pakker PCM til ett codec) så det er litt opp til de som legger lyden på disc om de utnytter ett codec og det er mange eksempler på lyd som ikke utnyttes men eksprementeres til det elendige

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 7.2. Filmen gikk fra en DVD-spiller med HDMI på Auto siden BD-spilleren er på verksted ennå. Andre valget på HDMI var LPCM(2ch).

Det var veldig stor forskjell på lyden ihvertfall. DTS hørtes ut som om dynamic compression stod på maks. Lyden var helt uten dynamikk. Men den var veldig bra på DD. Synes det er litt rart, men sånn er det vel av og til.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg har 7.2. Filmen gikk fra en DVD-spiller med HDMI på Auto siden BD-spilleren er på verksted ennå. Andre valget på HDMI var LPCM(2ch).

Det var veldig stor forskjell på lyden ihvertfall. DTS hørtes ut som om dynamic compression stod på maks. Lyden var helt uten dynamikk. Men den var veldig bra på DD. Synes det er litt rart, men sånn er det vel av og til.
    Nå er det vel ingen filmer som er kodet med .2, men du har vel 2 subber koblet slikt at de gyr lyd samtidig?

Hvordan er receiveren eller hva du har satt opp til. Står den på "Direct" eller "Standard" når du spillte filmen. Faren min har en Denon Receiver, og da han demonstrerte sitt anlegg med lerret og projector, syntes jeg at lyden var rett og slett tam, selv om DTS-HD Master var valgt i lydmenyen på BD filmen. etter litt nermere undersøkelse, så viste det seg at receiveren var innstillt på at lyden skulle gå ut som Pro Logic surround, noe som gjør at HD lyden virker tam. Etter å ha satt receiveren til Direct, (slik at det lydsporet som kommer inn, kommer ut slik som det er kodet til filmen) så fikk faren min en WOW opplevelse. Vet ikke om dette er tilfellet hos deg, men du kan jo sjekke...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være yapo kalibreringen som er bedre tilpasset d.d...

Det er sikkert bare en minneblokk på yamarahaen din ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok så det var utvidelse fra 5.1 til 7.1 du var ute etter

DTS ES er ett DTS 5.1 signal med utvidelse til 6.1
    Det vil si at avspilling av DTS ES skal ES være valgt i reciver som on for å få utvidelse.
    Utvidelsen er en mono lyd som er til en center back (bakhøytaler i ett 6.1 oppsett eller lyd til de to bakerste i 7.1 oppsett)
    Det er ofte en mening med lydene som kommer bak i ett ES signal så masse lyder osv kommer neppe som da du bruker en pro logic xxx utgave for den filtrerer bare ut frekvenser og har ingen lydeffekter osv som er relatert til direkte hendelser på film men generell lyd.

Selvsagt bør valg av ES .....være on i reciver for å gi den mest riktige lyden.
    (har du ikke valg for ES i reciver har du ikke DTS decoder som tar med utvidelsen men bare rene 5.1 lyden

Lyd som bare er i 5.1 (feks Dolby digital 5.1 trenger simmulert lyd utvidelse for 7.1 høytalere.
    Man kan simmulere DD 5.1 med EX , ES , PLIIx osv men som nevnt blir dette en filtrert simmulert lyd og ikke relatert til ekte lyd og feks simmulere ES blir ikke det samme som når ES følger med i DTS codec som utvidelse.

Bedre lyd i center ved PLIIx (skjønner jeg ikke)

I det mest ekstreme tilfelle kan du få bedre lyd ved å velge 2.0 stereo PCM og velge feks DTS NEO om bedre lyd er det å få mest mulig lyd ut av hver høytaler da du får en simmulert lsurround til alle 8 høytalere men selve lyd bilde har ingen mål og mening i forhold til riktig llyd som gir en bedre opplevelse.

At det kan være forskjell på master lyden som er lagt inn i ulike codec har jeg nevnt men samme lyd encodet til både DD 5.1 og DTS er vanligt best som DTS
    Hvorfor er mye brukt dial norm i DD 5.1 (sette drc som off i reciver for best lyd) + DTS er ofte encodet og decodes til +4 dB høyere lyd som gir et større trykk og opplevelse ut fra volum er satt likt mellom disse format i reciver.

Selvsagt har også de som jobber med lyden muligheter til reduksjoner / ødelegge lyd
    (se på Queen DVD og BD plater der eksprementering har ødelagt for lyden som burde vært bedre)
    Feks Queen Greatest Video Hits II i DTS der elendig studio arbeide har nærmest fjernet center lyden med 100%
    (jeg tok ut en liten del av centerlyden til Hammer to fall og ønsker noen å høre på tragisk studio arbeide ligger den her RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting
    (måtte lage den til asvaberg i sin Queen dilla og lydfrustrasjoner for å forklare at det var center lyd til DTS sporet men at ca 99% var fjernet å man hører bare korte klipp av lyden)

Denne går vel raskere .center lyd..MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    (jeg tok ut en liten del av centerlyden til Hammer to fall og ønsker noen å høre på tragisk studio arbeide ligger den her RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting
    (måtte lage den til asvaberg i sin Queen dilla og lydfrustrasjoner)
    takk for den, hygen - husker den ja

Men hvorfor setter ikke trådstarter receiver på "surround standard" og får da enten DTS eller Dolby Digital i displayet?

Jeg trodde andre "lydprogrammer" enn det som kommer raw fra filmen er fy-fy ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og ser Pirates of The Caribbean og som vanlig når tilgjengelig så satte jeg på DTS, i dette tilfellet ES Matrix.
    Hvilken av filmene er det snakk om, og hvilket kapitel? Fikk lyst til å teste ut dette selv på mitt 5.1 anlegg.....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    takk for den, hygen - husker den ja

Men hvorfor setter ikke trådstarter receiver på "surround standard" og får da enten DTS eller Dolby Digital i displayet?

Jeg trodde andre "lydprogrammer" enn det som kommer raw fra filmen er fy-fy ?
    Vil jo tro at han bitstreamer (raw) men man bitstreamer også DTS ES
    i DTS ES er det med en utvidelse til bakhøytaler (6.1) eller bakhøytalere i 7.1.
    DTS decoderen decoder 5.1 lyden og utvidelsen
    Det er forskjell når DTS er utvidet med en ES mot for når man selv utvider med ES , EX , Prologic IIX osv

fake utvidelses muligheter er vel fy men mange ønsker en simmulert utvidelse for å fylle sine bakhøytalere i ett 6.1 / 7.1 oppsett ut fra 5.1 lyd for å få mere 360 graders lyd for DVD lyd har ikke store valg til 6.1 , 7.1 lyd utenom ES så da må en "jukse litt"

The Curse of the Black Pearl er vel en med DTS ES Matrix men sikkert flere (les på cover)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Pirates 1 og 2 så langt. Skal sjekke 3'ern senere idag.
    Jeg kjører Yamaha 663 på STRAIGHT.
    Forskjellen på DTS og DD sporene er veldig merkbar. Dynamikken i DTS-sporet er forsvinnende liten. Eksplosjoner er svake og dialogen er lav. Mulig det er DVD-spilleren som kødder med lyden, men jeg finner ikke noe muffins i innstillingene der. Jeg kan prøve å kjøre filmene fra PC for å sjekke om det er forskjell der.

Jeg kjører aldri de jukse DSP'ene. Bare STRAIGHT.
    Det står bare DTS og DD på covrene, ikke hvilke det er, men det kommer opp på skjermen på 663'en.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testa filmen på PC'en og får det samme der óg. Det spørs om ikke lydsporene er laget for å favorisere DD.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testa filmen på PC'en og får det samme der óg. Det spørs om ikke lydsporene er laget for å favorisere DD.
    Tror neppe at filmstudioene kjøper dyre DTS lisenser for så å "favorisere" DD.

Skal bli artig å høre hva andre folk her mener.

Zatz har du sjekket?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,887
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitter og ser Pirates of The Caribbean og som vanlig når tilgjengelig så satte jeg på DTS, i dette tilfellet ES Matrix. Når Port Royal blir angrepet så reagerte jeg på at eksplosjonene var litt slappe og slo over til DD som her er PLIIx og lyden ble umiddelbart mye bedre. Dialogen kom fram bedre også. Har alltid trodd at DTS er bedre enn DD og har lest flere steder at folk er enige i den vurderingen, men nå er jeg ikke så sikker lengre. Er DTS eller DD generelt best? Er DD PLIIx som er bedre enn DTS ES Matrix? Eller er det rett og slett tilfeldig at på denne filmen så er DD-sporet det beste? Ble litt forvirret nå.

Hvis du leter litt på Nettet, så er du ikke den eneste som har dette problmet, så det ser ut som Disney ikke gjorde jobben sin ordentlig på POC. Ellers så er DD mer komprimert enn DTS, og alle sammenligninger jeg gjorde før på mine DVD før jeg gikk over til BluRay, ga samme resultat: DTS ga bedre lyd enn DD..

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort en liten test på "Dead man´s chest", i motsetting til andre tester jeg har gjort så fant jeg liten forskjell mellom DD og DTS. Hos meg var ingen av dem tamme eller har dårlig dialog, det jeg testet hadde mye god lyd og mye trøkk. Det er god lyd uansett spor, men jeg mener det er forskjell, når det er sakt så har jeg har rett og sett vanskeligheter for å velge hvilke spor som er best. Jeg testet dialoger, surround-effekter, omkringlyd og bass med korte intevaller mellom DD og DTS, det på en rekke punkter i filmen.

Etter det lille jeg har testet og som nevnt i motsetting til andre tester jeg har gjort tidligere så vil jeg favoriserer DD-sporet med en hår fin margin denne gang. Mulig DTS har bedre oppløsning, men jeg mener at DD-sporet passer meg bedre. At folk har så forskjell oppfattning på hva som er best kan det ha noe å gjøre med dekoder i reciver, og generelt hvor bra anlegg man har?

Jeg skal gjøre en liten test på "The Course Of The Black Pearl" senere idag for å se jeg har samme oppfatning der....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Ellers så er DD mer komprimert enn DTS, og alle sammenligninger jeg gjorde før på mine DVD før jeg gikk over til BluRay, ga samme resultat: DTS ga bedre lyd enn DD..
    Jeg har eller er av samme oppfatning som deg, men her hadde jeg faktisk vanskligheter med å skille DD pg DTS. Det er mulig jeg ikke klarte å finne dem rette test-punktene, men uansett så er marginene så små hos meg at det blir nesten hips om happ.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dts trenger ikke være bedre enn DD. Har en BD disk hvor stereo er det beste sporet, DD endel værre og DTS-HD Ma er helt forferdelig dårligt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes allikevel at det er litt rart at det skal være sånn forskjell på dynamikken og dialogen. Mulig det er en innstilling hos meg. Skal sjekke litt nærmere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes allikevel at det er litt rart at det skal være sånn forskjell på dynamikken og dialogen. Mulig det er en innstilling hos meg. Skal sjekke litt nærmere.
    Jeg opplever ikke disse forskjellen i dynamikken og dialogen som du. Nå har jeg også testet på "The Course Of The Black Pearl", og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe med instillingene dine. Jeg opplever noe forskjell, men ikke mer enn at jeg synes begge er gode.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvilke innstillinger som er feil i så fall. Så nettopp At Worlds End og der er det bare DD og ikke DTS. Det er veldig rart. DTS er skikkelig dårlig hos meg. Må vel resette receiveren og kjøre YPAO på nytt for å se om det blir forskjell.

Jeg har disse filmene bare på DVD så jeg har ikke prøvd på BD bare så det er sagt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •