Noen tekniske spørsmål om BD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen tekniske spørsmål om BD

Heisann.

Jeg har et par filmer som jeg har testet ut på ny TVen min... I den forbindelse lurer jeg på et par ting.

På foreksempel The Dark Knight så er starten + litt inni mellom vist i helt fullt bilde. Altså ikke noe svarte streker over eller under. Hvorfor er ikke hele filmen det. Mye bedre bruke hele bildet på TV.

Og er det forskjellig oppløsning på Blue Ray filmer? The Dark Knight ser foreksempel helt rå ut på TVen iforhold til en annen film kanskje.

Takker for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva som gjør at skjermstørrelsen endrer seg, men er ikke forskjellig oppløsning på BD selvom noen filmer har bedre bilde enn andre.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat denne filmen er litt spesiell.
    Her er mange av ute scenene spilt inn med 70mm film ( IMAX ? ), mens de andre scenene er spillt inn med 35mm ( Tror jeg ).

Når det gjelder andre filmer, er det vanligste 2,35:1
    De fleste NYE tv sendinger er 16:9

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpiux
    Heisann.

Jeg har et par filmer som jeg har testet ut på ny TVen min... I den forbindelse lurer jeg på et par ting.

På foreksempel The Dark Knight så er starten + litt inni mellom vist i helt fullt bilde. Altså ikke noe svarte streker over eller under. Hvorfor er ikke hele filmen det. Mye bedre bruke hele bildet på TV.
    Så vidt jeg har forstått så er The Dark Knight veldig spesiell på den måten ved å skifte format midt under filmen på den måten. Noen kaller det kunstnerisk frihet - andre kaller det et irritasjonsmoment...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpiux
    Heisann.

Og er det forskjellig oppløsning på Blue Ray filmer? The Dark Knight ser foreksempel helt rå ut på TVen iforhold til en annen film kanskje.

Takker for svar.
    Ja, The Dark Knight er litt spesiellt laget med enkelte deler filmet med IMAX, og det er disse som senene som benytter heler 16:9 skjermflaten.

Det er derfor egentlig ikke en BD problemstilling.

Det som er litt spesiellt for BD i forhold til DVD, er at man ikke utnytter hele den tilgjengelige oppløsninge tilsvarende som man gjorde for DVD formatet, der man utnyttet hele 720x576oppløsningen på 16:9 formatet, dvs fyllte hele 4:3 ruta med bilde, som man presset sammen i høyden for å få 16:9 formatet. Dette var gunstig for CRT skjerm prinsippet som da kunne presse sammen bildet og utnytte hele den tilgjengelige oppløsningen. BD bruker store deler av den 1080 linjers oppløsningen til de sorte feltene over og under bildet ved 2,35:1 formatet, men så har man til gjengjeld i dag native pixel oppløste skjermer som ikke vil utnytte den samme måten å presse sammen bildehøyden.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    - andre kaller det et irritasjonsmoment...

+1

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kaller det kunstnerisk frihet - andre kaller det et irritasjonsmoment...
    +1, og spesiellt for de med projektor og et 2,35:1 oppsett....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    +1, og spesiellt for de med projektor og et 2,35:1 oppsett....
    Ja, da blir det jo helt håpløst...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter som jeg har sett, er det vel bare denne filmen som har den idiotløsningen - HELDIGVIS

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt spesiellt for BD i forhold til DVD, er at man ikke utnytter hele den tilgjengelige oppløsninge tilsvarende som man gjorde for DVD formatet, der man utnyttet hele 720x576oppløsningen på 16:9 formatet, dvs fyllte hele 4:3 ruta med bilde, som man presset sammen i høyden for å få 16:9 formatet. Dette var gunstig for CRT skjerm prinsippet som da kunne presse sammen bildet og utnytte hele den tilgjengelige oppløsningen. BD bruker store deler av den 1080 linjers oppløsningen til de sorte feltene over og under bildet ved 2,35:1 formatet, men så har man til gjengjeld i dag native pixel oppløste skjermer som ikke vil utnytte den samme måten å presse sammen bildehøyden.
    Nå tror jeg du surrer litt.

Jada, DVD brukte et triks for å få bedre 16:9-oppløsning innenfor det som i praksis var et 4:3-format. Men DVD har fortsatt sorte striper i videobildet når filmen har en aspekt-ratio på 2.35:1.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Nå tror jeg du surrer litt.

Jada, DVD brukte et triks for å få bedre 16:9-oppløsning innenfor det som i praksis var et 4:3-format. Men DVD har fortsatt sorte striper i videobildet når filmen har en aspekt-ratio på 2.35:1.
    Nei surrer ikke, men det ble kanskje mulig å missforstå, selv om jeg skrev "dvs fyllte hele 4:3 ruta med bilde, som man presset sammen i høyden for å få 16:9 formatet."
    Selfølgelig får man sorte striper over og under bildet med 2,35:1 format på et 16:9 bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei surrer ikke, men det ble kanskje mulig å missforstå, selv om jeg skrev "dvs fyllte hele 4:3 ruta med bilde, som man presset sammen i høyden for å få 16:9 formatet."
    Selfølgelig får man sorte striper over og under bildet med 2,35:1 format på et 16:9 bilde.
    Du skrev at BD, i motsetning til DVD, ikke benytter hele den tilgjengelige oppløsningen. Når både BD og DVD har sorte striper på 2.35:1, så mener jeg det blir feil å påstå at DVD løste dette på en bedre måte enn BD.

Skal sammenligningen funke, burde du heller poengtere at BD ikke bruker hele den horisontale oppløsningen til et 4:3-bilde.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke simpelthen at BD'er ikke er "anamorphic" dere snakker om da?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke simpelthen at BD'er ikke er "anamorphic" dere snakker om da?
    Jo netop. :-D

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Du skrev at BD, i motsetning til DVD, ikke benytter hele den tilgjengelige oppløsningen. Når både BD og DVD har sorte striper på 2.35:1, så mener jeg det blir feil å påstå at DVD løste dette på en bedre måte enn BD.

Skal sammenligningen funke, burde du heller poengtere at BD ikke bruker hele den horisontale oppløsningen til et 4:3-bilde.
    Ja det er jo trist med 4:3 oppsett på BD også, enig i deg, men er ikke helt enig med deg i at BD løsningen er optimal.

Det er selfølgelig riktig det du sier ellers, men min tanke var at siden BD er et ekte 16:9 format, så ville en viderføring med en anamorph løsning noe på samme måte som 4:3 DVD hadde for 16:9 men da for 16:9 til 2,35:1 vært en bedre løsning på dette.

Det ville selfølgelig igjen krevd at man hadde 2,35:1 skjermer som kunne utnuytte dette igjen, f.eks som anamorphe projektor oppsett.

Phillips har jo kommet med en 21:9 skjerm som på en måte løser dette for flatskjemer, men der har man igjen en horisontal og vertikal oppskalering for å fylle 2560x1080 oppløsningen.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da blir det jo helt håpløst...
    Hvis man har et riktig 2.35:1 oppsett med linse og videoprosessor vil man ikke en gang se vekslingen mellom IMAX senene og 2.35:1 senene så det er inget irritsjonsmomen. Og det var vel bare noen av utendørscenene med oversiktsbilder som var filmet i IMAX og da gjør det jo ingenting om de blir croppet til 2.35:1...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hvis man har et riktig 2.35:1 oppsett med linse og videoprosessor vil man ikke en gang se vekslingen mellom IMAX senene og 2.35:1 senene så det er inget irritsjonsmomen. Og det var vel bare noen av utendørscenene med oversiktsbilder som var filmet i IMAX og da gjør det jo ingenting om de blir croppet til 2.35:1...
    Ikke bare oversikts bilder, men også noen av action senene er filmet med 16:9 IMAX. I ekstra materialet beskriver de til og med hvordan de klarte å få knust ett slik kamera.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er ikke alle filmer sånn bare det. Var jo 10000 ganger bedre i min bok. Brukte hele skjermen å så fantastiskt ut.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bare oversikts bilder, men også noen av action senene er filmet med 16:9 IMAX. I ekstra materialet beskriver de til og med hvordan de klarte å få knust ett slik kamera.....
    Ok, men det er ikke noe man ser med et 2.35:1 oppsett hvis man ikke bruker zoom metoden da. Men jeg skjønner ikke helt meningen med det. enten får filmen være 2.35:1/2.39:1/2.40:1 eller noen av de variantene eller så får den være 1.78:1/1.85:1. Skjønner egentlig ikke hva vi skal med alle disse formatene, hadde holdt med 2.35:1 og 1.85:1 spør du meg...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig Andreas21, hadde vært mye bedre med bare 2 formater.
    16:9 til tv, spill etc, og 2,35:1 til film.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •