"mkv" vs "h.264" vs "DivX" vs "xvid" ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"mkv" vs "h.264" vs "DivX" vs "xvid" ?

Har nylig gått til innkjøp av denne: WD TV HD Media Player. Har endel filmer på DVD og noen Bluray. Nå skal jeg backe opp til hard-disk, men jeg har litt problemer med å orientere meg rund elle filformatene. Noen filmer ønsker jeg å ha med topp kvalitet (uten kvalitetstap), noen med "bra" kvalitet, mens andre med "ok" kvalitet (f.eks barnefilmer). Hva anbefales å bruke ved DVD og hva anbefales til Bluray ? Hva med subtitles?

Har jeg forstått rett at h.264 er til bluray mens DivX fortsatt er best til DVD? Har sett litt divX på PC'en, men kan ikke si jeg er imponert over kvaliteten...

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke noen superekspert på dette temaet ,men i hvertfall piratene gjør det på følgende måte:

blu ray og annet HD materiale: h264.
    DVD: divx eller bare rippe hele greia som en image fil. da blir det ikke noe kvalitetstap

MKV er bare en container lik AVI altså har ingenting med hvordan filen er komprimert...(stemmer?)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til program å bruke til følgende?

DVD til ca 2GB fil (barnefilmer o.l. - bør de ikke være såpass store for "grei" kvalitet?) ?
    DVD til ISO (uten kvalitetstap) ?
    Bluray til h.264 (mkv?) i forskjellige kvaliteter ?

Hvis samme software kan brukes til alt hadde dette vært å foretrekke, men ikke et krav8)

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk MakeMKV så slipper du unna med minst mulig jobb. Brukte det på DVD-er som barna ser på. Men husker ikke så mye av hva slags muligheter man har for shrinking eller om man har noen i hele tatt. Prøvde å bruke det på HDDVD-samlingen min uten særlig bra resultat siden de ikke bruker mye tid på å få applikasjonen til å fungerer med døde HDDVD og har ikke testet med Blu-Ray ennå, men applikasjonen skal være laget for å rippe BR til MKV.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dvder er jo dvdshrink enkelt greit og brukervennlig.. da kan du fjerne unødvendige lydspor osv. man trenger vel ikke tysk, spansk osv lydspor egentlig.
    Menyer og unødvendig ekstramateriale kan også enkelt fjernes hvis det er ønskelig.

Man burde ikke komprimere bildet med dvdshrink siden det er relativt dårlig på den delen. bildet blir fort pixlete.

Det er i hvertfall mitt forslag til hvordan du kan gjøre det med dvder.. Husk å lagre det som ISO/IMG filer siden det er mye bedre å håndtere senere.

Når det gjelder blu ray osv. sitter jeg med null info bortsett fra at jeg vet at h264 er det mest bruke for å komprimere skikkelig uten nevneverdig kvalitetstap.
    Tipper det tar såpass lang tid å fikse 1 film at du like gjerne kan gi opp hvis du har en betydelig samling som du planlegger å ta backup av. litt avhengig av hvor rask maskin du har selvsagt.
    Sikkert mye mer tidsbesparende å bare ta den skitne veien ut og laste ned alle filmene ferdig komprimerte da selv om det ikke er anbefalt...

Men prøv ToCa sitt forslag på bluray i hvertfall. Det er sikkert helt jovialt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    For dvder er jo dvdshrink enkelt greit og brukervennlig.. da kan du fjerne unødvendige lydspor osv. man trenger vel ikke tysk, spansk osv lydspor egentlig.
    +1

DVDShrink er veldig greit å bruke. Eneste minuset er at det er gammelt og klarer ikke å komme forbi kopisperrer laget etter... tja 2007? Men hvis du kjører DVDShrink sammen med AnyDVD så er det overhodet ingen problemer.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Hva anbefales å bruke ved DVD og hva anbefales til Bluray ?
    Full backup med AnyDVD til begge.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDDecrypter+DVDRebuilder gir deg mulighet til å faktisk fjerne det aller aller meste av det en ikke vil ha, men likevel beholde menyer og film. Menyer kan forøvrig editeres.

DVDDecrypter må muligens byttes ut med AnyDVD el.lign på nyere DVD'er.

Har ikke brukt DVDShrink siden jeg fant denne komboen (og det er lenge siden). DVDShrink funket greit til å fjerne subtitles og audiospor, men ikke noe av det andre på en god måte.

Som noen sa tidligere:
    Mkv og Avi er kun containere, og ikke en codec.

Xvid, Divx, H264, x264, VC-1 m.fler er lyd-codecs.
    mp3, ac3, aac, flac m.m er audio-codecs.

VideoHelp.com - Forum, Guides, Tools and hardware lists gir mange gode guider og tips + linker til codecs (tools) m.m

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Xvid, Divx, H264, x264, VC-1 m.fler er lyd-codecs.
    m.m
    Eller video-codecs som vi ofte kaller det her på nordvestlandet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •