Dvd profiler, skjønner ikke helt poenget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dvd profiler, skjønner ikke helt poenget

Hei

Testet ut dvd profiler ut i dag, med trailers og alt. Men jeg har problemer med å skjønne hvorfor dette skal være SÅ bra. Jeg mener all informasjon som blir hentet står allerede på discene.

Jeg mener hvis du ikke har 400 dvder eller noe sånn forstår jeg ikke helt poenget med dette programmet. Er jeg bare dum og noe jeg har glemt med dette programmet?

Forstår bare ikke helt hvorfor det blir rost så opp i skyene

Newcomer Ole-J sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVD Profiler

Det er vel med dette programmet som med mye annet.
    Noen synes det er et glimrende produkt og andre ser ikke vitsen.
    Jeg for min del bruker det og synes at det forenkler registreringen av DVD/Bluray(BD). En av de tingene jeg liker ved det er at det er utlånsregister der, som gjør meg i stand til å huske hvem jeg har lånt videoer til og når de ble lånt ut (har en tendens til å glemme hvem jeg har lånt ut til :-)).
    Hvis jeg ønsker å sende liste over plater til forsikrinsselskapet for å dokumentere verdi, så kan jeg skrive ut en liste. Slike funksjoner forenkler en del ting, for slikt ville vanligvis ta tid (har i dag 500+ BD/DVDplater).
    Den gangen jeg hadde 100+ videoer, så var det til like mye hjelp som i dag.

Så for min del så er det positivt.

Mvh

Ole J

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo at du får en søkbar database lett tilgjengelig med dine filmer!

La oss si at du så en kongefilm med en bestemt regissør. Så ønsker du å finne ut om du har noen andre filmer med denne regissøren slik at du kan se disse filmene også. For folk som er interessert i film utover selve underholdningsverdien er slike ting gull.

Samtidig har vi jo muligheten til å ha databasen din online på sidene til dvdprofiler. Slik er det enkelt å sjekke at du ikke kjøper en film du allerede eier, et reellt problem for de som kjøper mange filmer. Jeg vil påstå at et kjapt søk i dvd-profiler er langt enklere enn å saumfare hyllemetrene med filmer.

I hylla ser du også bare ryggen på DVDen, ofte kan jo forsiden være med på trigge hvilken film du har lyst til å se i dag og dette kan man enkelt få til med dvdprofiler.

Dette er ikke ment som noen reklame for DVD-profiler, bare som forklaring på hva mange får av nytteverdi fra et slikt program.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ha begynt med dette for lenge siden skjønner jeg, i og med at jeg nå har så mange hundre filmer (ja kanskje opp mot tusen) at jeg lar meg avskrekke av jobben det ville kreve å legge inn alt sammen...

Men jeg har dog startet registrering av mine LP'er, som jeg nettopp har begynt å samle Da med et annet program: PlateArkivet.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDprofiler er et must for å holde orden. Man skal ikke ha fryktelig mange filmer heller før man mister oversikten. Alle mine filmer står i hyller i samme rekkefølge som nummeret de har i profilen. Hyllene er merket for hver 50'ende film. Det gjør at man slipper å lete i "timesvis" for å finne en bestemt film.
    I tillegg har du selvsagt et utall måter å søke på... cast, crew, sjanger, osv osv

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Skulle ha begynt med dette for lenge siden skjønner jeg, i og med at jeg nå har så mange hundre filmer (ja kanskje opp mot tusen) at jeg lar meg avskrekke av jobben det ville kreve å legge inn alt sammen...

Men jeg har dog startet registrering av mine LP'er, som jeg nettopp har begynt å samle Da med et annet program: PlateArkivet.
    Det går faktisk ganske så raskt. Strekkodeleser fra ebay (CueCat?) og Dymo merkemaskin.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Du får kjøpe deg en strekkodeleser, da burde den jobben gå som en drøm

Programmet er genialt det, som flere andre sier, vi har over 1000 utgivelser og det hadde vært veldig vanskelig og ha kontroll uten DVD-profiler.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at DVDprofiler og en slik database ikke kommer helt til sin rett før man har et visst antall filmer som gjøre en manuell oversikt mer krevende.

Bruker en strekkode leser til å raskt registrere nye filmer, har en bakup av egen film databasen liggende på nettet hos Invelos osv.

Sjekker f.eks ofte i denne databasen før jeg bestiller nye filmer, spesiellt for å forhindre at jeg bestiller samme film flere ganger, og for å sjekke om det er DVD eller BD versjonen jeg har fra før osv.

Er derfor meget fornøyd med dette programmet, og fungsjoner som å dobbeltklikke på skuespiller navn i cast listen for å finne ut de andre filmene den skuespilleren har spilt i, i filmer jeg har i samlingen er jo også en fungsjon som er litt mere tidkrevende å finne ut av manuellt via coveret på 800+ DVD, HD-DVD og BD filmer...

Synes også at programmet egner seg godt til på en ganske enkel måte la eventuelle gjester, bla seg i gjennom og se hvilke filmer de kan velge mellom, hvis de ønsker å se en film i hjemmekino eller låne med seg en film....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strekkodeleser

Du kan også bruke et vanlig webkamera som strekkodeleser, med f.eks. dette programmet: bcWebCam - FREEWARE : Barcode Reading with WebCam

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kobble
    Du får kjøpe deg en strekkodeleser, da burde den jobben gå som en drøm

Programmet er genialt det, som flere andre sier, vi har over 1000 utgivelser og det hadde vært veldig vanskelig og ha kontroll uten DVD-profiler.
    I min samling var det ca. 10% av titlene som ikke lot seg importere med EAN-koder. Jeg vet ikke helt grunnen, men databasen er nok ikke helt komplett på norske utgivelser. Men det ser ut som det også er noe bugs, da enkelte av problemutgivelsene lar seg registrere hvis man taster EAN-koden manuellt.

En annen ting jeg ikke har funnet ut av gjelder titler med EAN-kode som ikke er i databasen. Typisk er at tittelen finnes, men da med f.eks. i nederlansk utgave (ikke samme EAN-kode som norsk utgivelse). Hvordan får man klonet en registrert tittel, og satt på korrekt EAN-kode? Det blir så mye pes å taste inn alle data fra starten av.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    I min samling var det ca. 10% av titlene som ikke lot seg importere med EAN-koder. Jeg vet ikke helt grunnen, men databasen er nok ikke helt komplett på norske utgivelser. Men det ser ut som det også er noe bugs, da enkelte av problemutgivelsene lar seg registrere hvis man taster EAN-koden manuellt.
    Det kan være bugs angående strekkodelesning. Men det kan selvsagt også være at koden på filmen er litt for dårlig?

Sitat Opprinnelig postet av frod
    En annen ting jeg ikke har funnet ut av gjelder titler med EAN-kode som ikke er i databasen. Typisk er at tittelen finnes, men da med f.eks. i nederlansk utgave (ikke samme EAN-kode som norsk utgivelse). Hvordan får man klonet en registrert tittel, og satt på korrekt EAN-kode? Det blir så mye pes å taste inn alle data fra starten av.
    Selvsagt kan det være at filmer ikke er i basen da. Jeg bruker konsekvent å legge inn fra scratch hvis en norsk utgivelse ikke er tilgjengelig. Som regel gjelder dette filmer som har kommet ut dagen jeg har lagt den inn, slik at ingen har gjort profilen enda. Da kan det gå an å vente, eller gjøre det selv.

Men tilbake til ditt spørsmål. Du kan da legge til den Nederlanske f.eks, og i DVD menyen, velger du Endre EAN og Endre lokalitet (norge) Du får da spørsmål om å endre til gjeldene. Det du da må gjøre om du skal bidra med denne, er å scanne nytt cover til Norsk, skrive overview på norsk, og sjekke lydspor/undertekster og annet materiell på filmen slik at det stemmer med det som er på din utgivelse. Har hendt seg jeg har måtte gjøre dette også, men som regel sjekker jeg cast/crew at det stemmer overens med det som er på filmen. Begynte å bruke DVDprofiler da jeg hadde få filmer, slik at nå legger jeg bare til, og endrer eksisterende profiler, da en del har kopiert direkte fra IMDb, noe som IKKE er lov

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Det kan være bugs angående strekkodelesning. Men det kan selvsagt også være at koden på filmen er litt for dårlig?
    Jeg var nok litt uklar her.: Dette var ved import fra tekstfil (som inneholdt alle EAN-kodene). Jeg brukte en plug-in for å få dette til.

Men som du påpeker - ja det var en utfordring å skanne enkelte omslag, da noen grafiske designere tydeligvis tror det er smart å skalere strekkoden kun i x-retningen.

Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Selvsagt kan det være at filmer ikke er i basen da. Jeg bruker konsekvent å legge inn fra scratch hvis en norsk utgivelse ikke er tilgjengelig. Som regel gjelder dette filmer som har kommet ut dagen jeg har lagt den inn, slik at ingen har gjort profilen enda. Da kan det gå an å vente, eller gjøre det selv.

Men tilbake til ditt spørsmål. Du kan da legge til den Nederlanske f.eks, og i DVD menyen, velger du Endre EAN og Endre lokalitet (norge) Du får da spørsmål om å endre til gjeldene. Det du da må gjøre om du skal bidra med denne, er å scanne nytt cover til Norsk, skrive overview på norsk, og sjekke lydspor/undertekster og annet materiell på filmen slik at det stemmer med det som er på din utgivelse. Har hendt seg jeg har måtte gjøre dette også, men som regel sjekker jeg cast/crew at det stemmer overens med det som er på filmen. Begynte å bruke DVDprofiler da jeg hadde få filmer, slik at nå legger jeg bare til, og endrer eksisterende profiler, da en del har kopiert direkte fra IMDb, noe som IKKE er lov
    OK, det skal jeg prøve. Takker så mye.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •