"Show off" film på BD - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke sett den nevnte filmen , men fenomenet "chromatic aberration" er det vel egentlig ikke helt riktig å oversette med at det er en fargefeil. En fargefeil kan typisk være at fargetemperaturen på bildet ikke stemmer med virkeligheten, eller at gresset som skal være grønnt, ser rødt ut osv...

"kromatisk abbresjon" er vel sånn sett et optisk fenomen, som kommer av at de forskjellige farge frekvensene lyset består av, blir avbøyd forskjellig når de sendes gjennom prismer og optikk. Hvis ikke dette avviket korrigers i et kamera objektiv, vil lys med forskjellig frekvens ikke treffe innefor samme punkt på filmplanet når linsa er fokusert. Det nederste bildet her som er hentet fra Wikipedia viser vel mer hva som menes med kromatisk abbresjon.

Dette skal det vel ikke egentlig være noe stort problem ved innskanning og selve digitaliserings jobben når film skal bli BD.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har ikke sett den nevnte filmen , men fenomenet "chromatic aberration" er det vel egentlig ikke helt riktig å oversette med at det er en fargefeil. En fargefeil kan typisk være at fargetemperaturen på bildet ikke stemmer med virkeligheten, eller at gresset som skal være grønnt, ser rødt ut osv...

"kromatisk abbresjon" er vel sånn sett et optisk fenomen, som kommer av at de forskjellige farge frekvensene lyset består av, blir avbøyd forskjellig når de sendes gjennom prismer og optikk. Hvis ikke dette avviket korrigers i et kamera objektiv, vil lys med forskjellig frekvens ikke treffe innefor samme punkt på filmplanet når linsa er fokusert. Det nederste bildet her som er hentet fra Wikipedia viser vel mer hva som menes med kromatisk abbresjon.

Dette skal det vel ikke egentlig være noe stort problem ved innskanning og selve digitaliserings jobben når film skal bli BD.
    Jeg er kjent med fenomemet, men jeg vil gjerne at Lil-H kommer med noe materiell som viser til at filmen Baraka eventuelt sliter mer med kromatisk abbresjon enn andre filmer ;-) Ville vært kjekt å få sammenlignet.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hhalstensen: Jeg sa aldri den sliter med det mer enn andre filmer, men det er synd det forekommer på disken, da resten er referansemateriale!
    Baraka comparison *PIX* - AVS Forum om du absolutt ha bevis.
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    "Baraka har svært god billed kvalitet generelt, men synd den har fargeavvik i visse scener". Er i alle fall noe alle forstår.
    Vi er på et entusiastforum, så at du ikke vet hva PQ (Picture Quality) står for, får du ta på egen kappe. AQ står da selvsagt for Audio Quality.
    Chromatic aberration og fargefeil er definitivt ikke det samme.
    Her Chromatic aberration - Wikipedia, the free encyclopedia er hele saken på Wiki

EDIT: så 'ask4me2' også linket til Wiki, men lar linken min stå fordet.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    hhalstensen: Jeg sa aldri den sliter med det mer enn andre filmer, men det er synd det forekommer på disken, da resten er referansemateriale!

Vi er på et entusiastforum, så at du ikke vet hva PQ (Picture Quality) står for, får du ta på egen kappe. AQ står da selvsagt for Audio Quality.
    Her Chromatic aberration - Wikipedia, the free encyclopedia er hele saken på Wiki

Helt greit alt dette.Er vel gammeldags og skrive på norsk i et norsk forum.
    Man får bare lete på div plasser på ord som godt kan forklares på norsk.
    ask4me2 forklare i alle fall meget greit hva ordet kom av.
    Søkte forøvrig på ordet Chromatic aberration på google.Der mitt svar kom frem.For jeg hadde ingen anelse hva det betydde.
    Så jeg beklager at jeg kom frem til feil svar på hva dette var.
    Så skal forøvrig ikke spørre mere siden jeg er på et entusiast forum der alle skal vite alt....

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh..
    Jeg mener det er så utrolig enkelt å bruke wiki for alt man ikke forstår (er der ofte), samme med dictionary.com hvis det er ord en ikke forstår.
    Den wikisiden som ble linket til gir deg et hav av informasjon med linker videre til andre tekniske termer, samt forklarende bilder og figurer, så jeg ser ikke helt poenget med at jeg skal uttrykke noe som det sikkert er mange her inne som forstår

Å snakke teknisk på norsk er det jeg i aller høyeste grad prøver å unngå, det er ikke langt unna gresk spør du meg.
    Jeg skrev heller ikke at alle skal vite alt, men PQ er ganske obvious, du gjettet deg til det selv t.o.m.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh..
    Jeg mener det er så utrolig enkelt å bruke wiki for alt man ikke forstår (er der ofte), samme med dictionary.com hvis det er ord en ikke forstår.
    Den wikisiden som ble linket til gir deg et hav av informasjon med linker videre til andre tekniske termer, samt forklarende bilder og figurer, så jeg ser ikke helt poenget med at jeg skal uttrykke noe som det sikkert er mange her inne som forstår

Å snakke teknisk på norsk er det jeg i aller høyeste grad prøver å unngå, det er ikke langt unna gresk spør du meg.
    Jeg skrev heller ikke at alle skal vite alt, men PQ er ganske obvious, du gjettet deg til det selv t.o.m.

Kan vi ikke rett og slet bruke "BK"? "Bildekvaliltet"??

Eller hva med "innlysende" istedenfor obvious?

:lol:

Dersom vi andre også skal start to mention engelskutrykk så er vi ikke langt away from Solberg engelsken...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BK har aldri vært en standard forkortelse for billedkvalitet, men det er PQ.

Den engelsken jeg bruker er langt ifra Solberg-engelsken, og det vet du godt!
    Så lenge man bruker ord i riktig setting, så kan jeg ikke se det skal være et problem, eller hur? (fikk jeg lurt inn et engelskord med lik norsk betydning, i tillegg til et svensk et)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så flott at den ikke har dette mer enn andre utgivelser, det var vel det jeg tenkte meg. Det er ikke uten grunn at flere synes denne utgivelsen er referanse, eller i det minste tett oppunder.
    Jeg så og leste litt i den tråden du har linket til, men kunne ikke helt få med meg det var et entydig svar og "bevis" på at Baraka er en dårlig utgivelse. Det var ikke det at jeg ha bevis, men det er jo kjekt at når man tilfører debatten noe som går i en annen retning av de fleste andre, så har man materiell å vise til.

Om du vil kalle det for PQ fremfor bildekvalitet får være opp til deg. men ikke forvent at alle skal forstå deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hel side off topic, imponert.

L4yer Cake har forøverig en fantastisk palette for ikke nevne et plettfritt bilde, dvs skyhøy PQ.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kallenator
    En hel side off topic, imponert.

L4yer Cake har forøverig en fantastisk palette for ikke nevne et plettfritt bilde, dvs skyhøy PQ.
    Det kan ikke kalles OT, når noen påstår en ting (som forøvrig omhandler tråden) og andre argumenterer for eller imot.

Layer Cake ligger på 2.5 på PQ Tier listen ihvertfall, og selv var jeg ikke særlig imponert da jeg så den.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da anbefaler jeg deg at du tar en titt på den på nytt=) Ble svært imponert jeg også.

Rocknrolla har perfekt bilde spør du meg =)

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de første filmene jeg så i mitt nye kinorom var Taken, makan til trøkk i lydsporet har jeg ikke hørt før! Utrolig artig film, SVSene ga rommet en veldig god massasje. Billedmessig er den også OK, men er ganske krevende i.o.m. at den har ganske mange mørke scener. Forøvrig en veldig bra film også!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •