Gamle filmer på Blu-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gamle filmer på Blu-ray

Jeg ser at det kommer ut en del gamle filmer på blu-ray. Noen veldig gamle, som f.eks. "Casablanca" og "How the west was Won".

Hva er poenget med å ha disse i HD-kvalitet? Jeg regner med at de ut fra originalmaterialet fikk bortimot optimal kvalitet ut på DVD. Kan de bli bedre på blu-ray?

Og det samme med filmer som "Pulp Fiction", som heller ikke er helt ny lenger. Hvordan er det å se disse filmene på blu-ray i forhold til DVD? Noen som har prøvd?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt dreier seg om $ og £ og de derre der.........

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av de gamle filmene kan bli remastered til HD-kvalitet. De gamle analoge filmrullene kan gi superb kvalitet.

En ide kan være å sjekke opp tråden på AVS Forum hvor de har rangert kvaliteten på mange utgivelser:
    The New PQ Tier thread for Blu-Ray - AVS Forum

Ser at "How the west was won" faktisk er Tier 1! (Casablanka fant jeg ikke).

Merk at det kan være forskjell på utgivelser i USA vs Europa.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    alt dreier seg om $ og £ og de derre der.........
    Nettopp !

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det at Blu-Ray skal ta over for dvd. Er det ikke derfor Blu-Ray kom nå? (skal sant sier at, det godt muligt at jeg er på blå bær tur nå).

Hvis det stemmer at Blu-Ray skal ta over for dvd, så vil jo folk ha de gamle filmene på Blu-Ray.

(Hvis jeg litt rett)

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt How the west was won fra Amazon.com. Foruten god kvalitet var jeg overrasket å finne norsk tekst på den amerikanske utgaven. Noen av de gamle utgavene har helt klart fått et ansiktsløft og den nevnte utgaven syntes jeg var noe av det bedre jeg har sett på BD kvalitetsmessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt som er lagret på film blir bedre med HD-oppløsning.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tahustvedt er inne på, er det fortsatt mer å hente fra filmbaserte kilder. Full HD er på ca. 2 millioner punkter (pixler), men 35mm film har et potensielt detaljnivå (etter scanning til digitalt) på mellom 3 og 12 millioner punkter (ifølge det jeg har lest). Så gamle filmer vil nok kunne bli restaurert og scannet på nytt også for neste generasjons format.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle og nye filmer er stort sett alle skutt med god gammeldags 35mm film, som kan gi langt bedre bildekvalitet enn det som er mulig å få til på en DVD-plate. Så lenge originalrullene ikke har forvitret for mye kan en seksti år gammel film se like bra ut som en som ble filmet i forgårs.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Noen av de gamle filmene kan bli remastered til HD-kvalitet. De gamle analoge filmrullene kan gi superb kvalitet.

En ide kan være å sjekke opp tråden på AVS Forum hvor de har rangert kvaliteten på mange utgivelser:
    The New PQ Tier thread for Blu-Ray - AVS Forum

Ser at "How the west was won" faktisk er Tier 1! (Casablanka fant jeg ikke).

Merk at det kan være forskjell på utgivelser i USA vs Europa.
    Merkelig at di ikke har tatt med den nye king kong filmen, den er jo helt råbra i bildet, burde jo ha ligget blandt di øverste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asvaberg og Oban, + evt andre som tror at det dreier seg om penger bør se Casablanca på HD DVD/BD og så sammenligne mot DVD kanskje? Har den på HD DVD selv og den er fantastisk!!

Nå har film i seg selv langt høyrere oppløsning enn DVD, og uansett hvordan de nå har gjort dette her rent teknisk, så er det en stor oppgradering på disse gamle filmene i HD-versjonene sammenlignet med DVD. Noen ganger når jeg skal vise fram hva BD/HD DVD kan gjøre for venner/familie så drar jeg nettopp fram noen av disse gamle filmene.

Går ut fra at nevnte film ser like bra ut på BD. Her noe fra en HD DVD anmeldelse av Casblanca fra 43:
    Sitat Opprinnelig postet av Highdefdigest.com
    this is the way we dream our favorite classics will look when they come to home video. It is also a transfer so superior that even if I could find anything to remotely nitpick about, it would be pretty useless.

'Casablanca' is presented in 1080p/VC-1 video and appropriately pillarboxed to the film's original theatrical aspect ratio of 1.33:1. The black and white image is wonderful. The source material has been meticulously cleaned up, and good luck finding a speck of dirt, dropouts or inconsistencies in contrast or black levels. The film has a nice, deep and rich look, with excellent smoothness across the entire grayscale. Sharpness is perhaps slightly "soft" by today's standards, but terrific for a film from 1942. I continue to marvel at how deep and detailed this film looks. Fine textures throughout are clearly visible -- I could make out indentations on the spine of a book, or see slight creases in the clean whites of Humphrey Bogart's tuxedo.
    Trygt kjøp for alle som er glad i film. Selv om de har den på DVD fra før.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Merkelig at di ikke har tatt med den nye king kong filmen, den er jo helt råbra i bildet, burde jo ha ligget blandt di øverste.
    Den er vel ikke kommet på BD ennå? Den var veldig bra på HD DVD, ja.

Ellers til trådstarter, Mad Max(2'rn) på BD er fantastisk. Dr No, James Bond, fra 63(eller deromking) er fantastisk, Life of Brian - om ikke fantastisk så en god oppgradering fra DVD'n. Masser av gammel film som er mye bedre på BD. Film startet ikke med DVD-alderen akkurat. :-D

Newcomer Cryman sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt off topic, men er mad max 2 uklippet på blyray i norge?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge film selskapet gjør en god jobb med resturering og overføring til HD, så blir filmene seende nesten bedre ut enn enkelte av dagens filmer.

Filmene får bedre farger og klarhet.

Fikk sjokk første gang jeg så "Blazing Saddles" på HD DVD.

Eller som Harry Knowles over hos Aint it Cool News sa når han så "Mad Max 2", eller "The Road Warrior" som den kalles utenom Australia. Når Max først kommer over den flymaskinen, bak på en av flappene er det bilde av en tegnet naken dame. Harry har sett denne filmen hauger av ganger, og dette var første gangen han så/la merke til dette bilde.

Hvis man har mulighet til å se "Dr No" i den Ultimate DVD utgivelsen fra i fjor (?), så ligger det med en liten featurette, har ikke sjekket om denne ligger på BDen enda. Denne viser prossessen filmene har vært igjennom. Og forskjellen fra de første DVD utgivelsene er ENORM. Man må faktisk se det selv. Sjekket selv direkte mot den gamle DVDen, og forskjellen var ENORM (Det hender jo at de juger litt i slike featuretter osv).

De fleste av masterene som brukes i dag, spesielt hvis det er en stor resturering som gjøres samtidige, så blir de originale elementene skannet i 4K. Så Blu-ray utgaven blir faktisk en nedskalert versjon av det de kan vise.

Hvis det er en eldre film du liker, kjøp den og test, enklere blir det ikke.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før så likte jeg ikke å se gamle filmer på dvd pga av dårlig kvalitet, men etter at HD/BD har kommet så kan jeg meg glede se en gammel film uten at det er bildekvaliteten det står på! Faktisk så er det mange gamle filmer som har nesten like godt bilde som helt nye, men lyden derimot pleier å være en del dårligere...

HD/BD har gitt ett helt nytt liv til gamle filmer hos meg i allefall! Uten tvil!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg legger inn årene da
    BD er bedre enn DVD - uansett hvor gammelt råmateriale er - hehe
    Men det handler nok LITT om $ og £ og de derre også......

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Asvaberg og Oban, + evt andre som tror at det dreier seg om penger bør se Casablanca på HD DVD/BD og så sammenligne mot DVD kanskje? Har den på HD DVD selv og den er fantastisk!!
    Casablanca er forøvrig også svært flott på DVD.

Men hvis vi tar for oss filmer som bare er litt gamle - som Pulp Fiction eller Braveheart. Jeg regner med at de er forbedret i forhold til DVD-utgavene.

Så har vi filmer som de tre første Star Wars filmene (IV,V,VI). Her ble det gjort en stor jobb i forbindelse overføring til DVD. Hva kan forventes om disse kommer ut i HD-kvalitet.

Jeg er ennå ikke i HD-verden, men har bestilt blu-ray spiller og vil dermed høre litt om hvilke erfaringer dere har.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at jo eldre filmen er, jo større vil forskjellen fra DVD være.

Dette fordi selskapene som regel må lage nye mastere av filmen, og dermed henter frem igjen original rullene. Dette fordi når de lagde DVDene så lagdre de mastere for DVD. I dag så lager de masterene i 1080p eller 4K oppløsning.

Hvis vi da tar for oss en film som ble utgitt på DVD tidlig på formatet, og en DVD og BD utgivelse utgitt det siste året. For når gamle filmer blir lansert på BD så gis de som regel ut på nytt på DVD også.

Forskjellen mellom gammel og ny DVD vil også være meget stor. Da ny DVD er nedskalert fra den nye masteren. Har man gammel DVD og sjekker denne mot ny BD så vil forskjellen være enorm. Mens mellom nyutgitt DVD og BD være en del mindre. Men fortsatt burte de ekstra kronene BD koster være verdt det.

Nyere filmer, dvs fra 90-tallet og til nå vil kanskje ikke ha så stor forskjell, da originalene som ble brukt når de ble lansert på DVD første gang fortsatt var i meget god stand.

Men alt dreier seg om $ uansett, de gir ikke ut filmen hvis de ikke tror de tjener penger på den. Nytt format betyr alltid mer penger å tjene.

De filmene jeg gleder meg mest til på BD er gamle filmer:

-Where Eagles Dare (Ørneredet)
    -Guns of Navarone
    -Bridge on the River Kwai
    -Lawrence of Arabia

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så Blade Runner - Final Cut på BluRay i går kveld, og det var en ganske 'sprø' opplevelse. Dette er jo en film fra 1982, men skarpheten/detaljnivået i bildet var jo som den skulle vært filmet i går.

Lyden var remastret til Dolby Digital True HD, og det var også en noe merkelig opplevelse, på "godt og vondt". I begynnelsen av filmen er den noe 'bulder og brak', og dette ga meg bange anelser, for det hørtes kaldt, hardt og 'romlete' ut - lite dynamikk. Men utover i filmen ble det klart at de hadde lagt over ny lyd på en god del ting, og jo lenger ut i filmen det gikk, desto bedre ble lyden, fikk jeg inntrykk av. Men p.g.a. denne restaureringen av lyden ble det jo litt sånn både-og; dialogen og enkelte effekter hørtes enkelte ganger ut som de "kom ut av en gammel reiseradio", mens andre effekter og musikk hørtes like dynamisk, 'levende' og 'surround' ut som på nye filmer. Men for all del - det hele var gjort på en bra måte, så det er ikke sikkert alle vil legge merke til dette.

Uansett - jeg vil tro at opplevd både bilde- og spesiellt lydkvalitet er betraktelig bedre enn det var når denne originalt gikk på kino en gang tidlig på åttitallet.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel det så at filmer generelt blir utgitt i for skjellige kvaliteter.
    Det finnes jo et par dvd&bluray utgiver som burde nesten vert saksøkt for dårlige versjoner.

Men ang gamle filmer og bra kvalitet så synes jeg et godt eksempel er Patton.
    Blu-ray.com - Patton (Blu-ray) - Blu-ray Screenshots
    Sjekk de bildene... Og dette er en film fra 1970.

Eller enda eldre.. How the West Was Won fra 1962.
    Blu-ray.com - How the West Was Won (Blu-ray) - Blu-ray Screenshots

Men... det har jo mye med hvordan den legger de over på Bluray og..

Finnes jo mange skrekk eksempler på dette og der de har bare lage over dvd versjonen på bluray.
    Og her er et par tips for de som vil styre dårlige utgivelser.
    Worst Blu-ray Titles - High-Def Digest Forums

John P.
    Har sett alle Blade Runner versjonene og denne er uten tvil den beste.
    Vist og da tenker på de brukte kun modeller og malerier til kulisser så er dette helt rått.
    Anbefaler deg og se disk 2 med hvordan de laget den.
    Blev spesielt overrasket over teknikken der de bruker samme film rull for og spille in bakgrunner osv.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •