Lurer på noen ting om bluray osv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer på noen ting om bluray osv

Jeg kan ikke så mye om bluray, men vet at oppløsningen er 1980*1080. Jeg lurer på en del ting og lurer på om noen kan svare på spørsmålene under:

1. Gamle filmer som ble laget på 90 tallet osv, kan gis ut på ny i bluray, så hvor stor oppløsning er disse filmene opprinnelig filmet/laget i? Hva er den vanlige oppløsningen de fleste filmer blir filmet/laget i?

2. Hvis man hadde vist en bluray film på norske kinoer, ville det vært bedre bildekvalitet på det enn enn vanlig kinofilm? Såvidt jeg vet er ikke kvaliteten digital enda på norske kinoer?

3. Hvor lenge vil bluray vare og hvilke oppløsning vil komme etter 1980*1080 ?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BatmanBegins
    Jeg kan ikke så mye om bluray, men vet at oppløsningen er 1980*1080. Jeg lurer på en del ting og lurer på om noen kan svare på spørsmålene under:

Quad-HD er vel det neste :-D, 2560 x 1440 :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BatmanBegins

1. Gamle filmer som ble laget på 90 tallet osv, kan gis ut på ny i bluray, så hvor stor oppløsning er disse filmene opprinnelig filmet/laget i? Hva er den vanlige oppløsningen de fleste filmer blir filmet/laget i?

2. Hvis man hadde vist en bluray film på norske kinoer, ville det vært bedre bildekvalitet på det enn enn vanlig kinofilm? Såvidt jeg vet er ikke kvaliteten digital enda på norske kinoer?

1. uansett hva som blir gitt ut så er de alle gitt ut i 1080p.
    2. på kino er nok oppløsning litt høyere enn BD men hjemme kino kommer snart etter hvor du ikke kommer til og se forskjell.
    3. Det som er det neste men kommer nok ikke før om 10-15 er noe som heter 4k dvs 4000 linjer + men innen den tid så kommer det nok bl.a oppgradering av BD til 500GB BD og oled tv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Alle filmer blir filmet med analog filmrull. I filmindustrien bruker man 4K-oppløsning som en ekvivalent til analog film. 4K er en oppløsning på 4096 × 1714. For å øke den optiske oppløsningen på analog film kan brukes det en større filmrull med større areal (f.eks. IMAX). Husker jeg riktig brukte eldre filmer en rull på 35 millimeters bredde, mens det blir brukt det dobbelte i dag. Allikevel er det en utfordring å digitalisere gammel film, da tidens tann kan ha påvirket farger og lignende. Det kreves en god del prosessering for å restaurere den opprinnelige kvaliteten (f.eks. Gudfaren-trilogien som er nettopp utgitt).

2. Nei. Det snakkes om å konvertere kinoene til digitale kinoer, som vil si at prosjektorene viser film i 4K-oppløsning som nevnt ovenfor.

3. Blu-Ray lagger fremdeles en god del etter DVD, det er uvisst når neste generasjon media vil ta over. Jeg antar 2K vil bli neste skritt på stigen, og CinemaScope blir stadig vanligere. Forhåpentligvis blir også den native oppløsninga på prosjektorenes chiper 2K.

Forøvrig er oppløsninga til Blu-Ray på 1920 x 1080.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melder meg på denne tråden da jeg ser det hersker en del usikkerhet omkring dette med analoge og digitale formater.

1. De fleste filmer i dag blir skutt på analog film. Dette kan være 8mm, Super8mm (begge sjelden i bruk), 16mm, Super16mm (mye norsk film bruker dette), 35mm eller 70mm (sistnevnte brukes sjelden). Det finnes også noen eksotiske mellomformater som f.eks. 65mm og tidligere nevnte IMAX.
    Valget av filmformat henger nøye sammen med filmskapernes ønsker og visjoner for en endelig look på det ferdige resultatet. Et eksempel på dette er bruken av kornet 16mm for å frembringe følelsen av dokumentarisk preg.

I tillegg til dette, produseres også en rekke filmer digitalt fra første opptak til siste klipp. Man benytter seg da som oftest av HD-kameraer av ulik kvalitet, hvor 24p-standarden ofte henger med fra analog film. Dette sier noe om antall billedruter per sekund, hvor analog film har ca. 24 mens video/digitale medier tradisjonelt har hatt 25. Dette angis som fps - frames per second. P'en angir at hvert bilde vises progressivt og ikke interlaced, hvilket var normalt for videomedier tidligere. Man unngår støy og uro på denne måten.
    På toppen av denne forvirringen kan man nevne digital animasjon som jo ikke benytter seg av tradisjonelle opptaksmedier i det hele tatt, men hvor alt arbeidet gjøres digitalt vha. datamaskiner.

Man kan ikke uten videre sammenlikne digital oppløsning med opplevd analog detaljnivå. Analoge opptaks- og fremvisningsmedier vil i stor grad være mye mer avhengig av benyttet utstyr, linser og optikk, samt type råfilm og en mengde andre parametre. Tommelfingerregelen er uansett at analog "oppløsning" overgår både 2K (kommende kinostandard), 4K og kan overgå til og med 8K.

Dette betyr at selv filmer produsert analogt for 70-100 år siden kan overgå digitale kopier eller produksjoner. Jeg har selv hatt gleden av å se nyrestaturerte filmkopier på 35mm film som er mer enn 60 år gamle og som fortsatt danker ut state of the art 4K-visninger.

Arbeidet med å restaurere gammel film gjøres i våre dager digitalt. Dette betyr at man scanner inn originaler, fortrinnsvis fra filmens negativer. I denne prosessen kan man faktisk bestemme seg for scannet oppløsning, slik consinium er inne på. En film som f.eks. Baraka (opprinnelig 70mm) er scannet i 8K-oppløsning før nyutgivelse på Blu-ray. Utgivelsen kan allikevel ikke skilte med mer enn 1920 X 1080, da dette er maksimal oppløsning for Blu-ray-formatet.

I restaureringsarbeidet jobber man med enkeltbilder i det digitale domenet, og kan gjennom en rekke prosesser som forenklet sagt kan sammenliknes med Photoshopredigering justeres og korrigeres til ønsket resultat. Om man så setter seg ned med kuleramme og kalkulator og regner ca. 24 fps X antall sekunder i en spillefilm på gjennomsnittlig 100 minutters spilletid så ser man raskt at dette er et stort arbeid. I tillegg kreves det enorm prosessorkraft for å behandle til dels kompliserte operasjoner og rendre ut bildene.

Selve digitaliseringen kan selvsagt gjøres uten foregående restaurering. Dette betinger at originalmaterialet (negativer el. masterkopier) er i god stand. Mitt stalltips er at vi etter hvert vil få se en del middelmådige Blu-ray-kopier som er direkte overført fra mindreverdig utgangsmateriale, i verste fall fra dvd-mastere. Dette har derfor ingen nødvendig sammenheng med når filmene er laget, men hvordan de blir overført videre i den digitale kjeden.

På denne lenken er en rekke av oppløsningene forklart oversiktlig og greit:
    List of common resolutions - Wikipedia, the free encyclopedia

2. Nei, se forklaring ovenfor.
    Digitaliseringen av norske kinoer er forøvrig på trappene, og neste år vil vi se den røde løperen bli rullet ut for fullt. Det vil nok ikke dreie seg om 4K-projektorer i så stor grad - etter hva jeg vet finnes det per i dag kun 2-3 steder i Norge som faktisk har dette - men snarere 2K. Dette er etablert som minimumsstandarden for digitale kinovisninger. Som alltid ellers er det de store Hollywoodstudioene som dikterer formater og standarder, og dette arbeidet har faktisk vært i arbeid i nesten 20 år allerede... Pga. teknologisk utvikling, sikkerhetsspørsmål, investerings- og produksjonskostnader har dette latt vente på seg. Norge er faktisk et foregangsland på området, og det norske publikummet vil derfor være prøvekaniner for denne utviklingen innen filmfremvisning.

Dersom noen av dere leser dette bor i eller i nærheten av enten Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Lillehammer eller Tromsø, vil dere kunne oppleve digital fremvisning av filmklassikere allerede fra 30. oktober i år. Da åpner en satsing kalt Nasjonale digitale cinematek i ovennevnte byer. Her får man muligheten til å oppleve nydelige nyrestaurerte og digitaliserte kopier av noen av filmhistoriens beste filmer.
    Se cinematekene.no for mer informasjon.

3. Tja, spåkuleråd og stalltips på dette området er svært vanskelig, men jeg tror nok at vi forbrukere nå først skal overbevises til å konvertere til Full HD før noen produsenter ser seg tjent med en ny kamp om for nye formater med nye vinnere og tapere. Elektronikkindustrien ser ikke ut til å lære av tidligere erfaringer på dette området, og jeg tipper bl.a. Toshiba må slikke sine økonomiske sår i en del år etter HD DVD- vs. Blu-ray-feiden før de går i bresjen for nye vidunderlige løsninger for underholdningsplattformer i de tusen hjem.

Dette ble langt og omstendelig, men dette er relativt komplisert og det råder mye usikkerhet rundt formater og oppløsninger. Når Rikspakker og digitale tv-mottakere lover "fem ganger så bra bilder" så sier dette en del om de lovløse og til dels kunnskapsløse tilstandene som råder...

Beste hilsener

Joachim

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra oppklart Helmer.

Ref pkt. 1, har du sett Casablanca i HD? Riktignok utgitt i 4:3, men fantastisk kvalitet for å være en transfer fra en så gammel film.

Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Helmer. Strålende post.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som "helmer" er en fagmann.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke utgitt på BD, men nevner det uansett. De siste 8 filmene i Beck serien (svensk krim) er 6 skutt med 16mm film og 2 med 32mm. 2 stk gikk på kino og disse er skutt i 32mm (Ekstrem tilstand (film nr 17 i hele serien) og Den japanske shunga (film nr 21 i hele serien)). Min personlige mening er at de som er skutt i 16 mm har mer støy i bildet - er det noen sammenheng med formatet på analoge filme?

Spørsmålet passer vel ikke direkte inn i tråden, men ønsker ikke å opprette en egen tråd for dette. Håper det går bra

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser IMAX er nevnt, husker når "Imax-kino" kom, det var vel en ordentlig one-hit-wonder? :P

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Ser IMAX er nevnt, husker når "Imax-kino" kom, det var vel en ordentlig one-hit-wonder? :P
    Eh, nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ikke utgitt på BD, men nevner det uansett. De siste 8 filmene i Beck serien (svensk krim) er 6 skutt med 16mm film og 2 med 32mm. 2 stk gikk på kino og disse er skutt i 32mm (Ekstrem tilstand (film nr 17 i hele serien) og Den japanske shunga (film nr 21 i hele serien)). Min personlige mening er at de som er skutt i 16 mm har mer støy i bildet - er det noen sammenheng med formatet på analoge filme?

Spørsmålet passer vel ikke direkte inn i tråden, men ønsker ikke å opprette en egen tråd for dette. Håper det går bra
    Hei Msport,

Du registrerer nok her helt korrekt at det er mer kornete bilder ved bruk av 16mm film som opptaksformat. Nå kan jo riktig nok svært mye gjøres med bildene i ettertid og i etterarbeidsfasen, men man kan ikke få bedre resultat ut av pipeline'n enn man putter inn, rent objektivt sett. Overdrevent glatte bilder basert på 16mm film vil nok fort fremstå som utydelige, uten detaljer og som noe "suddiga".

Vil vel forresten tro at du mener 35mm film som opptaksformat og ikke 32mm?

Her kommer én av de store fordelene med 35 mm film inn, nemlig opplevd oppløsning. Husk at bildebredden på råfilmen er mer enn dobbelt så bred som på 16mm, og gitt at fotografen velger samme utsnitt vil negativet (med samme motiv) fylle dobbel bredde. Det vil da være langt større rom for detaljer, lys, farger, skygge osv. I sitt endelige visningsformat på kino - enn så lenge 35mm film - vil 16mm film være "blåst opp" eller forstørret mer enn to ganger. Da er det ikke så vanskelig å forestille seg at det blir mer kornete enn om man forholder seg til originalformatets størrelse.

Til consilium: Nei, jeg har dessverre ikke sett Casablanca i HD, men kan levende forestille meg at denne filmen vil se nydelig ut, gitt at det er gjort en god digitaliseringsjobb med utgangspunkt i godt råmateriale. 4:3-formatet er vel egentlig gitt det opprinnelige visningsformatet 1:1.33, eller s.k. Academyformat. Mange eldre filmer er opprinnelig laget i dette formatet og vil ikke nødvendigvis ta seg særlig godt ut i manipulert 16:9 - det være seg 1:1.66 eller 1:1.78.

Ellers må jeg få takke for hyggelige tilbakemeldinger - dette er jo et vrient fagområde hvor det er mye synsing...

Beste hilsener

Joachim

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helmer
    Vil vel forresten tro at du mener 35mm film som opptaksformat og ikke 32mm?
    Tror nok dette er en konsekvent trykkfeil fra min side - kan egentlig ikke huske at jeg skrev det engang... Tror vel heller ikke det er disse produksjonene det er lagt mest i for å få mest mulig ut av.

Tusen takk for en super oppklaringen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •