Ny "hard" sonekoding fra Fox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny "hard" sonekoding fra Fox

Jeg bruker normalt en Denon 3910 som DVD-avspiller, og den er sonefri. Den har spilt absolutt alt sammen, inkludert alt av RCE (Region Coding Enhancement) som jeg har. (Jeg har ca. 5500 DVDer, så spilleren har fått prøvd det meste).

I går derimot, puttet jeg inn sesong 4 av Boston Legal, og får beskjed om at "this disc is not formatted to play in this region". Det var ikke spilleren som ga beskjed, men det var et bilde med tekst og fancy Fox logo som dukket opp. Ingen funksjoner kunne brukes, så jeg fikk ikke hoppe til noen meny, kapittel, ikke engang stop. Eneste mulighet var å trykke ut disken.

Jeg mistenker at dette er bare en mer avansert RCE som spilleren ikke klare å omgå, da jeg tror den er satt til "all region" samt en funksjon for å ignorere RCE. Jeg skal prøve å putte den i billigspilleren som jeg kjøpte på Europris for og ha på soverommet. (Jeg fikk spilt av DVDen på Blu-ray spilleren som er kjøpt i USA). Kan vel også nevne at ifølge PCen min, så var disken kodet Sone 1 og 4.

Så en liten "heads up" til andre her, at dette kan være et potensielt problem. Hadde vært hyggelig hvis andre med evt. samme problem kunne postet, så kunne vi hatt funnet ut om det er noe nytt fancy greier som Fox har startet med. Vi vet jo hvor aggressive Fox er på dette med sonekoding.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens et litt teit forslag men har du prøvd og sette den til den sonen disken er?

Har opplevd dette før med noen spill på xbox og da var dette løsningen.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon-spilleren er sonefri, og har aldri hatt noen problem med noen av de tusenvis av sone 1 filmene jeg har. Den kan ikke settes til en fast sone, og dermed måtte jeg spille den av på min amerikanske Blu-ray spiller, som kun kan spille av sone 1 DVDer.

Poenget er at dette er et nytt system fra Fox, og at flere vil nok få et problem med dette fremover.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen DVD logo på coveret til den aktuelle filmen? om ikke filmen en følger standarden så har de vel heller ikke lov til å merke den som en DVD?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er DVD logo på.

Det virker som en ny modifisert RCE. RCE var det jo noen DVDer som kom med, og disken sjekket om spilleren var sonefri. Kunne den avspille alle soner, så fikk du opp et kart på skjermen. Spilleren måtte altså matche samme sone som DVDen. Etter det ble noen sonefrie spillere laget litt annerledes, der de automatisk skiftet til en spesifikk sone etter hvilken DVD som ble spilt

Problemet er jo dermed at mange DVD spillere som er modifisert ikke vil kunne spille av titler med dette sonesystemet, da de nok har forandret litegrann på måten det er kodet på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •