Kommer du til å bytte din dvd boks av Gudfaren med den nye på blu-ray? (undersøkelse) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 148
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det jeg sier er at jeg ønsker å se filmen akkurat slik filmskaperen mente at den skulle vises.
    Akkurat slik som filmskaperen ønsket?
    Da er de bare å installere 70mm i stua med en gang!
    Ekte film har en kontrast og oppløsning som får blu-ray til å virke pinglete.
    Så blu-ray er også et kompromiss mellom bekvemmelighet og det filmskaperen ønsker at du skal oppleve.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så nylig Ondskapens Hotell på BD, og det var en helt ny opplevelse ift. DVD. Kvaliteten på DVD-utgaven er ikke mye å skryte av, mens på den nye HD-utgaven formelig gnistrer det av mange av de klassiske scenene. Godeste Jack har aldri sett bedre ut på min skjerm, og jeg satt faktisk igjen med et fårete glis når rulleteksten kom.... En god gammel klassiker har blitt enda bedre.

Ja takk til remastering av gamle filmer. Og det kommer fra både film og AV-entusiasten i meg.

Selvfølgelig skal jeg fornye Gudfaren samlingen min til BluRay.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og da er det jo filmen du ikke liker, ikke sant. Det er jo helt greit, selvsagt. Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Liker du ikke Gudfaderen, så liker du den ikke mer om den kommer på BD. Og du liker den i allefall ikke når den koster 500 kr
    Det er ikke bare snakk om man liker filmen eller ikke, men det er også snakk om hva ekstra verdi man får for oppgraderingen. Jeg har selv den siste pakken på DVD og filmen blir ikke noe særlig bedre på BD da det er storyen som er fokus på filmen.

Noe annet er det dersom man er stor fan av filmen, men samtidig skriver at man "selvfølgelig ikke" skal kjøpe den på BD og at den like godt kunne ha vært i sort/ hvitt...
    Jeg forstår godt WOTG når han uttaler seg slikt. For meg er gudfaren en slik film som jeg kunne sett på en 21" mono TV. Filmen ville ikke vært særlig mye bedre på stor skjerm med bra lydanlegg.

Andre filmer blir totalt ødelagt ved å se de på dårlig utstyr. Å se Transformers på 21" med mono lyd ville nok gjort at jeg syns filmen var lite underholdende.

Da høres det ut som man av prinsipp ikke kjøper kvalitetsfilmer på BD, men kun filmer med "smell og pang" og vakre damer med store pupper. Vel, smak og behag, men jeg mener helt klart at eldre nyoppussede filmer med handling og skuespillerprestasjoner kanskje gjør seg enda bedre i HD. Hvorfor? Jo, de andre aksjonfilmene har så mange "forstyrrende" elementer i seg at man blir imponert uansett. En dramafilm med dårlig overføring har jeg vanskeligere med å følge med på.
    Hvis en dramafilm er så dårlig at man irriterer seg over dårlig lyd og bilde, ja da må filmen være rimelig kjedelig. På action/thriller/skrekk er lyd og bilde en viktig faktor for å få folk engasjert i handlingen. Klarer man å ha en spennende historie, god lyd og bilde blir man rett og slett sugd inn i handlingen og filmen er over på null komma null.

Og til disse gamle filmene med dårlig bildekvalitet du snakker om: Jeg har Mytteriet på Bounty på HD DVD. Den er spilt inn på 70mm. Tror du denne fikk dårlig bildekvalitet da den ble overført til HD? Så alderen på filmen har ikke nødvendigvis med god eller dårlig bildekvalitet å gjøre. En annen film med god kvalitet, The Thing fra 1982
    Den fikk nok ikke dårligere bildekvalitet, men de har ikke samme gode bildekvaltiet som filmer filmet på nytt utstyr med nye teknikker.

Så har man egen alder, da. Hvor gammel er du? Det er avgjørende, tror jeg, for om du liker filmen eller ikke.
    Det kan godt hende. Jeg er i 30 årene selv, og er kanskje for ung og har det for travelt til å bli underholdt av 3 timer lange dramafilmer uten innhold. Men dette gjelder jo ikke bare gamle filmer. Jesse James er jo akkurat like langdryg og elendig uansett format.

Hvilke gangsterfilmer i dag kan overhode måle seg med Gudfader trilogien? American Gangster var bra, men blir neppe en klassiker. Departed var også en glimrende film, som gjorde seg godt på BD. Den har mulighet for å bli en klassiker. Men ellers troner Gudfaderen alene på toppen av sjangeren...
    Det flyter vel ikke over av filmer med god underholdningsverdi i den sjangeren. We own the night var jo grei, men der hadde man jo ei lekker dame å hvile øynene på. :-)

PS. Flate mager, lange ben og stramme rumper er langt viktigere enn store pupper i filmer. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Akkurat slik som filmskaperen ønsket?
    Da er de bare å installere 70mm i stua med en gang!
    Så blu-ray er også et kompromiss mellom bekvemmelighet og det filmskaperen ønsker at du skal oppleve.
    Tror det er lenge siden du har vært på kino eller sett en nyere projektor hvis du tror at kontrasten er bedre på kino/med film.

Noen som vet hva kontrasten er? Den er rimelig dårlig iallfall.

Edit:
    A very good cinema can achieve a contrast ratio of 100:1.
    Weber and contrast ratios

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg så nylig Ondskapens Hotell på BD, og det var en helt ny opplevelse ift. DVD. Kvaliteten på DVD-utgaven er ikke mye å skryte av, mens på den nye HD-utgaven formelig gnistrer det av mange av de klassiske scenene. Godeste Jack har aldri sett bedre ut på min skjerm, og jeg satt faktisk igjen med et fårete glis når rulleteksten kom.... En god gammel klassiker har blitt enda bedre.

Ja takk til remastering av gamle filmer. Og det kommer fra både film og AV-entusiasten i meg.

Selvfølgelig skal jeg fornye Gudfaren samlingen min til BluRay.
    Jeg håper virkelig det da er den beste utgaven du snakker om? Den amerikanske utgaven som er en god del lengre og er suveren i forhold til det som også ble utgitt på sone 2 dvd?

Filmguiden CINERAMA.no - Blu-ray Disc: Ondskapens hotell (1980) - anmeldelse

La meg si det slik, jeg bytter ikke bort min sone 1 dvd med den kortere varianten på BD selv med noen hundrelapper i mellom.

Her er vel et typisk eksempel på at lyd og bildekvalitet betyr null når vi snakker om hva som gjør en film bra.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, så fikk jeg en mye større opplevelse av 2001: A Space Odyssey på BD enn jeg noen gang tidligere har fått på DVD eller som tv-sending...

Ikke for å spore av tråden, men les litt om hvilke forbedringer som er gjort på filmen. På BD utgaven får man nå muligheten til å se alle detaljene som Kubrick ville du skulle se, men som ikke var mulig tidligere med DVD.
    Blu-ray Review: 2001: A Space Odyssey | High-Def Digest

Men klart, er det kun på action-filmer man setter pris på lyd og bilde fordi filmen har "smell og pang", så blir jo det en smaksak.

Men å si at en dramafilm ikke har noe å hente på BD, blir for unyansert.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, så fikk jeg en mye større opplevelse av 2001: A Space Odyssey på BD enn jeg noen gang tidligere har fått på DVD eller som tv-sending...

Ikke for å spore av tråden, men les litt om hvilke forbedringer som er gjort på filmen. På BD utgaven får man nå muligheten til å se alle detaljene som Kubrick ville du skulle se, men som ikke var mulig tidligere med DVD.
    Blu-ray Review: 2001: A Space Odyssey | High-Def Digest

Men klart, er det kun på action-filmer man setter pris på lyd og bilde fordi filmen har "smell og pang", så blir jo det en smaksak.

Er helt enig i at 2001 er en klar kandidat til å gi en bedre opplevelse med BD - selv om det er ganske stille i deler av filmen

Men dette er jo nettopp en film som vel vant Oskar for filmeffekter?

Tror mange av linse/objektivmesteren Kubriks filmer er "mat" for BD. Selv om han hadde noen merkelige filmformat ideer.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, så fikk jeg en mye større opplevelse av 2001: A Space Odyssey på BD enn jeg noen gang tidligere har fått på DVD eller som tv-sending....
    Når jeg så denne filmen minnes jeg at jeg bare vurderte å hoppe ut vinduet for å få slutt på lidelsen. Denne filmen går vel inn i historiebøkene som en av de mest meningsløse og langdryge.

Tror ingen mener det og jeg har ikke sett noen innlegg som sier det. "Alle" filmer tjener på bedre kvalitet. Eneste unntaket må være filmer som er så dårlig laget at man oppdager ting som man ikke burde.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg håper virkelig det da er den beste utgaven du snakker om? Den amerikanske utgaven som er en god del lengre og er suveren i forhold til det som også ble utgitt på sone 2 dvd?

Filmguiden CINERAMA.no - Blu-ray Disc: Ondskapens hotell (1980) - anmeldelse

La meg si det slik, jeg bytter ikke bort min sone 1 dvd med den kortere varianten på BD selv med noen hundrelapper i mellom.

Her er vel et typisk eksempel på at lyd og bildekvalitet betyr null når vi snakker om hva som gjør en film bra.
    Ref. fra linken din:

-For Kubrick laget nemlig en mye lengre versjon for det amerikanske markedet. Etterpå klippet han vekk en rekke scener som han mente var unødvendige, for så å lansere denne versjonen for det europeisk markedet.

Den lange versjonen har jeg aldri sett, så jeg aner ikke om den er bedre eller dårligere.

- For ikke pokker om jeg går tilbake til dvd utgaven etter å ha sett Blu-ray versjonen. For bildet er meget bra på en så gammel film.

-Tidligere dvd-utgivelser har ikke vært spesielt imponerende lydmessig, så forventingene var høye til filmens debut på fremtidens format. Og den skuffer ikke.

Den utrolig creepy musikken kommer i alle kanaler og ikke som et beskjedent mono-lydpor som vi har hørt på tidligere utgivelser.

Jeg har ikke sett filmen "uncut", og min DVD-versjon er lik den jeg har i BD. Det er en director`s cut siden Kubrick selv stod for klippingen av scener han mente var unødvendige. Har ikke følt at jeg mangler noe i filmen, men det er da bare å bestille den fra US om så er tilfelle?

Så jeg avslutter med å sitere forfatteren av linken din; ikke pokker om jeg går tilbake til DVD etter å ha sett BluRay-utgivelsen. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ikke sett filmen "uncut", og min DVD-versjon er lik den jeg har i BD. Det er en director`s cut siden Kubrick selv stod for klippingen av scener han mente var unødvendige. Har ikke følt at jeg mangler noe i filmen, men det er da bare å bestille den fra US om så er tilfelle?
    Jeg har sett begge versjonene og jeg syns storien er ganske forskjellig. Her er en trailer for den amerikanske versjonen som viser godt hva jeg mener med forskjeller.
    YouTube - Shining

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. fra linken din:

-For Kubrick laget nemlig en mye lengre versjon for det amerikanske markedet. Etterpå klippet han vekk en rekke scener som han mente var unødvendige, for så å lansere denne versjonen for det europeisk markedet.

Den lange versjonen har jeg aldri sett, så jeg aner ikke om den er bedre eller dårligere.

- For ikke pokker om jeg går tilbake til dvd utgaven etter å ha sett Blu-ray versjonen. For bildet er meget bra på en så gammel film.

-Tidligere dvd-utgivelser har ikke vært spesielt imponerende lydmessig, så forventingene var høye til filmens debut på fremtidens format. Og den skuffer ikke.

Den utrolig creepy musikken kommer i alle kanaler og ikke som et beskjedent mono-lydpor som vi har hørt på tidligere utgivelser.

Så jeg avslutter med å sitere forfatteren av linken din; ikke pokker om jeg går tilbake til DVD etter å ha sett BluRay-utgivelsen. :-D
    Jepp bestill US utgaven, jeg synes den er mye bedre.

Selv har jeg sone 1 utgave med knallbra bilde og et meget bra 5.1 lydspor. Filmen er rett og slett mye bedre i den lange utgaven - og den optimale dvd utgaven som jeg har.

Årsaken til klippingen for den europeiske utgaven diskuteres det friskt om enda på nettet. Men så kan man jo ta forfatterens kommentarer med i bildet også kanskje?

Men det er vel ganske stor enighet om at den amerikanske utgaven er den optimale.

Så - heller den beste utgaven av filmen på dvd enn på BD. Det betyr i hvertfall for meg mye mer en litt bedre oppløsning og lydkvalitet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men...det blir jo noe helt annet. DVD er bedre fordi det er en annen versjon?? Noen ganger er det som om noen leter etter argumenter for ikke å kjøpe BD.

Mr. Spock, har du BD-spiller, da? Og hvilke filmer har du i såfall oppgradert på BD som du allerede har på DVD? Hva ser du etter før en oppgradering til BD?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men...det blir jo noe helt annet. DVD er bedre fordi det er en annen versjon?? Noen ganger er det som om noen leter etter argumenter for ikke å kjøpe BD.

Mr. Spock, har du BD-spiller, da? Og hvilke filmer har du i såfall oppgradert på BD som du allerede har på DVD? Hva ser du etter før en oppgradering til BD?
    Hehe - virker nok slik at man leter etter argumenter.

Men denne var jo en gavepakke fra HåkonN

I denne situasjonen så havner vi i akkurat samme problemet som det var med dvd.

Har nå lest en del reviews av denne filmen. Lydmessig virker det ikke som er noe å hente fra dvd utgaven. Har nok mye å gjøre med at utganspuktet var mono?

En annen ting er at det virker som om BD har et 16x9 optimalisert bilde? På min dvd så poengteres det at utgaven har det formatet som Kubrick ville at det skulle være 4:3? For noen purister så vil kanskje originalformatet å foretrekke - men jeg ser på 16x9 som en fordel - regissørønske eller ei.

Men hvorfor kunne de ikke nå laget en optimal versjon på BD? Hvor man selv kunne veksle mellom de forskjellige versjonene?

Som før så blir man avhengig av å ha en sonefri spiller.

Men som nevnt denne filmen er et særtilfelle - hvor versjonen av filmen avgjør hva som er best - ikke hvilket format den er på.

Har kun lånt en PS3 og sett 4 filmer hjemme hos meg selv - filmer jeg ikke har sett på dvd. Filmer jeg har tenkt å kjøpe på BD (som jeg har på dvd) blir SciFi favoritter - slik som Alien boksen osv - men det må være god pris på de.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sjekket litt på Blue Ray så er det både bra ting og dårlige ting å finne.

For eksempel dette er jo et klart kjøp:

Nærkontakt Av Tredje Grad - Ultimate Edition (BLU-RAY) - Platekompaniet Film

Fantastisk utgave :-D

Men dette ville jeg ikke en gang plukket opp i en kasse med "alle filmer kun kr 50,-". Har ultimate edition av denne på dvd.

Terminator 2 - Judgment Day (BLU-RAY) - Platekompaniet Film

Blir spennende å se hva de kan få til på BD fremover.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Så - heller den beste utgaven av filmen på dvd enn på BD. Det betyr i hvertfall for meg mye mer en litt bedre oppløsning og lydkvalitet.
    Det du egentlig prøver å si er at jeg burde kjøpe BluRay-utgaven fra US fremfor den som selges her.

Poenget mitt med den innledende posten var at BD ga meg en større opplevelse av filmen enn DVD. At det finnes en uncut versjon av filmen faller liksom litt utenom poenget her (i allefall så lenge den er å oppdrive i både DVD og BD).

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du egentlig prøver å si er at jeg burde kjøpe BluRay-utgaven fra US fremfor den som selges her.

Poenget mitt med den innledende posten var at BD ga meg en større opplevelse av filmen enn DVD. At det finnes en uncut versjon av filmen faller liksom litt utenom poenget her (i allefall så lenge den er å oppdrive i både DVD og BD).
    Ja da er vi enige :-D

Men det ga en meget fin mulighet å gjøre et poeng av at BD eller dvd kan bety mindre enn den versjonen man velger - for best opplevelse av filmen. I hvertfall for de som har filmen som en favoritt.

Såkalte Theatrical-Cut av filmer er uten untak en utgave som er laget for å behage et publikum på under 20 år som lett kjeder seg hvis filmen varer lenger enn 90 minutter.

Det samme blir sagt om The Shining - som ble kuttet med nesten en halvtime etter skuffende billettsalg i US.

For meg var det en knallopplevelse å se The Shining i US utgave.

Visst var det spennende å se den på 3m lerret hjemme på crt projektor med 5.1 lyd i forhold til mange gjenomsyn på 32" tv med monolyd via vhs. Men det var mange ganger mer spennende at filmen inneholdt mange nye scener.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Mr_Spock]
    Som før så blir man avhengig av å ha en sonefri spiller.quote]

Nei man blir ikke det, den er sonefri

Shining (Special Edition) Region-Free Blu-Ray Movie Online, Movies Shop, Film Plot Summary, Sales, Movie Trailer

Men når det kommer til "Close encounters of the third kind" så er jeg helt enig.

Close Encounters Of The Third Kind (30th Anniversary Ultimate Edition) Blu-Ray Movie Online, Movies Shop, Film Plot Summary, Sales, Movie Trailer

Fantastisk pakke til en svært rimelig pris :-D

Den, Close encounters pakka er et typ eksempel på hvordan det skal gjøres, 2 Blu-ray plater, fritt valg mellom alle 3 versjoner + en ekstra plate med special features. At man får en liten booklet med bilder + en liten poster skader heller ikke :-D

Og alt dette for ca 130 kroner

Edit: Fiksa litt på spacing og kommentarer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=wotg]
    QUOTE]

Den var drøy! Du kan kanskje forklare litt, for oss teknisk uinvidde? Blu-ray på en bra hjemmekino danker ut de fleste kinoer. Ingen kino jeg har vært er i stand til å frembringe et like skarpt og detaljert bilde som en blu-ray film. Sist jeg var på Eldorado i Oslo, var bildet så slørete at til og med samboern min kommenterte forskjellen, siden hun er blitt vant med hjemmekinoen. Vanlig dvd er til og med bedre enn mange kinoer.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik overdreven fanboy`ism er rett og slett barnslig.
    Jeg vet ikke hvor mange ganger i disse diskusjonene du har brukt ordet "fanboy".. Jeg synes det er totalt unødvendig å stadig nevne dette. Det er nedsettende og umoden argumentasjon. Det hele blir useriøst.
    Så fristende det er å rakke ned på folk som ikke innehar samme smak så lar jeg det klokelig være.
    Hmm...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg vet ikke hvor mange ganger i disse diskusjonene du har brukt ordet "fanboy".. Jeg synes det er totalt unødvendig å stadig nevne dette. Det er nedsettende og umoden argumentasjon. Det hele blir useriøst.
    Ordet "fanboy" er betegnelsen som stort sett alltid har kommet fra de som holdt med HD DVD. På tide å komme over nedelaget, kanskje:neutral:
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine