Ringenes herre. BD utgivelse? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 293
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Akkurat, da slipper man å lure på det :P At de har dempet ned slike sekvenser for at lydsporet skal være mere balansert er jo greit nok, men lydsporet blir vel ikke direkte ubalansert bare fordi det er litt ekstra pulver på slike type sekvenser.. Spesielt ikke hvis det kun var denne ene scenen dette gjaldt??
    Mange opplever HD lydspor som litt dempet og "dårligere" enn vanlig lydspor.

Dette er det flere grunner til. Det mest vanlige er at HD lydsporene har lavere volum enn de andre. Slik at man må skru litt opp.

Det andre er at mange av DVD lydsporene har nesten en loudness funksjon i forhold til HD lydsporene. HD lyden har mye mer dynamikk, slik at hvis den høyeste lyden i HD og vanlig DVD er lik, så kan resten være mer dempet. Litt vanskelig å forklare.

Det siste er hvis noen bruker spillerene sine med analoge tilkoplinger, og ikke vet om at LFE kanalen da ofte har 10 dB for lite enn det den skal ha. Enkelte har dette problemed når det blir sendt som PCM også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat sett første film...

Er jo glad i filmen, selv om jeg ikke er noen Tolkien fanatiker. Og det var et koselig gjensyn.

Men ellers... billedkvaliteten... en stund lurte jeg på om de har tatt en DVD-utgave og kjørt en oppskalering av den og utgitt det som BD. De kunne like gjerne latt være denne utgaven. Er masteren i slik forfatning? Eller er det slurv? Muligheten for å selge flere og bedre utgaver senere?

Lyden var virkelig bra.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Akkurat sett første film...

Er jo glad i filmen, selv om jeg ikke er noen Tolkien fanatiker. Og det var et koselig gjensyn.

Men ellers... billedkvaliteten... en stund lurte jeg på om de har tatt en DVD-utgave og kjørt en oppskalering av den og utgitt det som BD. De kunne like gjerne latt være denne utgaven. Er masteren i slik forfatning? Eller er det slurv? Muligheten for å selge flere og bedre utgaver senere?

Lyden var virkelig bra.
    Den første filmen har de ikke gjort noen god jobb med bildemessig, men det tar seg opp med Two Towers og enda litt bedre med Return Of The King.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at bildet ligner på oppskalering, det skjønner jeg ikke. Selv på mitt beskjedne oppsett er det ingen tvil om at Bluray overgår DVD'ene på alle punkter. At de kunne vært enda bedre, det er en annen sak.

Men disse diskene er nå referanse for LOTR, det er det ingen tvil om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Settepotet
    Å si at bildet ligner på oppskalering, det skjønner jeg ikke. Selv på mitt beskjedne oppsett er det ingen tvil om at Bluray overgår DVD'ene på alle punkter. At de kunne vært enda bedre, det er en annen sak.

Men disse diskene er nå referanse for LOTR, det er det ingen tvil om.
    Hei, hvis ditt "beskjedne" oppsett er en 40 tommers TV (40" Sony KDL-D3550 i signaturen din), så er det klart at det gir en annen opplevelse enn hjemme hos meg når det vises på 92 tommers lerrett. Da faller ting fortere igjennom. Det er da også en av grunnene til at mange sier de ikke ser så mye forskjell på BD og DVD generelt heller, at de har "små" TV'er - ofte mindre en din også da.

Dog, innrømmer at å si det ligner oppskalering var en liten overdrivelse. Men alikevel - det var rett og slett dårlig! Jeg har mange filmer som er mye eldre med mye bedre bildekvalitet.

Men igjen - god lydopplevelse synes jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Den første filmen har de ikke gjort noen god jobb med bildemessig, men det tar seg opp med Two Towers og enda litt bedre med Return Of The King.
    Jeppers, har de to til gode. Men ingen problem med å nyte film nummer en heller. Var lenge siden jeg hadde sett den. Men som BD-utgivelse var den skuffende.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dog, innrømmer at å si det ligner oppskalering var en liten overdrivelse. Men alikevel - det var rett og slett dårlig! Jeg har mange filmer som er mye eldre med mye bedre bildekvalitet.
    Etter hva jeg har lest meg til på ymse forum så er noe av grunnen til at FOTR er dårligere enn de to andre filmene at kun ca 70% av FOTR ble scannet og etterbehandlet digitalt. Dette ble så satt sammen med de resterende 30% og så igjen kopiert over til en ny kinonegativ. Det er denne siste negativen som så er kilde for BD-versjonen. TT og ROTK ble 100% digitalt etterbehandlet, så der har man et bedre utgangspunkt for BD.

Grunnen til at mange eldre filmer ser bra ut er at der er man nødt til å scanne originalnegativen på nytt siden det ofte ikke finnes noen digital versjon.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke oppskalert.

I mange år så har Hollywood skannet inn filmene i HD kvalitet, lenge før BD kom. Hvis du kikker bakpå enkelte filmer (Da Sone 1 utgivelser) så står det "Remastered in HD".

Mange av disse ble laget tidlig på 2000-tallet. Og dessverre så har mange filmselskaper latt seg friste å bruke disse ved utgivelser på Blu-ray. Noe som så å si alltid har resultert i dårligere utgivelser.

Grunnen er at de har kommet ganske mye lengre i dag med scannings prossedyren enn for noen år siden.

Jeg vil tro de har brukt samme master som da de utga på DVD. Man får da uansett en god forbedring fra DVD, men ikke helt slikt det ville blitt som de rescannet/overførte på nytt i dag. Får håpe Warner hører på alle klagene og gir gjør det skikkelig neste gang. De pleier å være flinke på å gi kvalitet på eldre ut givelser, spesielt de skikkelig gamle klassikerene.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harry Knowles sende en mail til Peter Jackson angående Extended på BD, her er svaret han fikk, ikke særlig oppløftende egentlig:

"But right now – I can’t tell you when and if the Expanded Editions will hit on Blu. I’ve made some inquiries to see if I can get you a decent guestimate… I wrote Peter about this and the response I got basically said that the NEW LINE DVD team that he had a fabulous relationship is no longer the team handling the title. Instead TIME WARNER’s huge team is and he is not included in any of the decision making processes with the title. And if that scares the shit out of you, it scares the shit out of me. WARNERS – you had better get your shit together and get REAL FRIENDLY with the fans. You’re going to be counting on them very soon – and this release is no way to kick start that."

Kilde: Harry's DVD Picks & Peeks: 1st wk of April 2010: Bakshi & Jackson's LOTR, Herzog's Bad Lt, Hammer Suspense, Penelope Ann Miller -- Ain't It Cool News: The best in movie, TV, DVD, and comic book news.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Harry Knowles sende en mail til Peter Jackson angående Extended på BD, her er svaret han fikk, ikke særlig oppløftende egentlig:

"But right now – I can’t tell you when and if the Expanded Editions will hit on Blu. I’ve made some inquiries to see if I can get you a decent guestimate… I wrote Peter about this and the response I got basically said that the NEW LINE DVD team that he had a fabulous relationship is no longer the team handling the title. Instead TIME WARNER’s huge team is and he is not included in any of the decision making processes with the title. And if that scares the shit out of you, it scares the shit out of me. WARNERS – you had better get your shit together and get REAL FRIENDLY with the fans. You’re going to be counting on them very soon – and this release is no way to kick start that."

Kilde: Harry's DVD Picks & Peeks: 1st wk of April 2010: Bakshi & Jackson's LOTR, Herzog's Bad Lt, Hammer Suspense, Penelope Ann Miller -- Ain't It Cool News: The best in movie, TV, DVD, and comic book news.
    Hmmm...så Peter er ikke inne i det gode selskap lenger.
    Jeg hadde virkelig håpet på super bildekvalitet når LOTR EXD. skulle komme på BD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke oppskalert.

I mange år så har Hollywood skannet inn filmene i HD kvalitet, lenge før BD kom. Hvis du kikker bakpå enkelte filmer (Da Sone 1 utgivelser) så står det "Remastered in HD"..
    Jeg vet. Har jo hatt detta som hobby en god del år.

Det med "oppskalert" var en overdrivelse som sagt over her for å understreke hvor "dårlig" behandling som den i filmen har fått. Så herved folkens - ikke heng dere mer opp i det da. Jeg burde brukt noen tegn for å understreke utsagnet som overdrevet selvfølgelig da det uten det selvsagt ble oppfattet bokstavelig...Forum er skumle greier.

Åkke som - det ser for dårlig ut i mine øyne.

Ellers- dytta inn den siste filmen i dag bare for å skumme en par scener - og som nevnt av andre - det ser langt bedre ut.

Ellers er det et poeng at filmene i seg selv ikke blir "dårlige" selv om de ikke kommer med den billedkvaliteten man forventer av en storfilm. Tross alt den beste utgaven av filmen så langt. Men spørsmålet man bør stille seg er om man vil ut med 400-600 kroner (alt etter som hvor man kjøper) for disse utgavene der spesielt billedkvaliteten ikke når opp på film 1 - når det sikkert kommer "extended" utgaver senere. Som kanskje til og med har fått mer ut av billedmatrialet på film nr 1.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med alt dette pratet om LOTR på Bluray så fant jeg ut at det var på tide å se Extended trilogien jeg kjøpte på dvd en gang i fjor.

Bildemessig holder den overaskende bra, scener med mye nærbilder er helt ok, men på landskap og hvor det er mye detaljer - er det labert i forhold til selv en "dårlig" BD - ikke overaskende :-D

Men lyden var veldig bra - detaljert, balansert og med mye trøkk, bedre enn mange BD jeg har. Jeg valgte DTS ES 6.1 Discrete lydsporet.

Titter på Full HD proj på 106" og 7.1

Skuffende at de ikke kan lage en skikkelig utgave Tviler på kjøp av denne trilogien de selger nå (hvis ikke den blir skammelig billig etterhvert da... )
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om utgaven som selges i Norge er sonefri?
    Det er Warner så den bør jo være det, men den er merket med B bak...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Man lærer så lenge man lever....

Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Og for de som vil se for seg selv og ikke vente så er LOTR trilogien tilgjengelig på PlayCom i Oslo for 799.....
    Det er vel en USA import ettersom den er sonefi over there....
    Kjøpte den norske versjonen på Lefdal i dag...pga av tekstingen...ikke for min del, men for kjæresten....
    Og så var det lyden da: 6.1....og jeg har jo 7.1.....men dårlig med 6.1...
    så fant jeg ut at da må min Panasonic DMP-BD 60 stå på PCM ut, og ikke Bitstream....da kom 6.1 lyden.....og det ble lyd i alle høyttalerne da jeg testet 2012.....så da lærte jeg det....
    Noen som har erfaring med dette? og Kvisleis osv...:-)

Og PS: bare ETT lydspor på denne BluRay som startet veldig raskt..= DTS HD MSTR
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Den amerikanske som jeg så på Playcom i Oslo før påske var ABC :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Warner skal være sonefri ja, men man vet aldri hva de finner på med norske utgivelser. Alt fra sonesperring til feilmerking.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Kjøpte den norske versjonen på Lefdal i dag...pga av tekstingen...ikke for min del, men for kjæresten....
    Og så var det lyden da: 6.1....og jeg har jo 7.1.....men dårlig med 6.1...
    så fant jeg ut at da må min Panasonic DMP-BD 60 stå på PCM ut, og ikke Bitstream....da kom 6.1 lyden.....og det ble lyd i alle høyttalerne da jeg testet 2012.....så da lærte jeg det....
    Noen som har erfaring med dette? og Kvisleis osv...:-)

Og PS: bare ETT lydspor på denne BluRay som startet veldig raskt..= DTS HD MSTR
    Det er ikke alle forsterkere som greier å legge til flere kanaler på HD lydsporene. De greier det når det kommer PCM. Dette er fordi prossessorene ikke er kraftige nok til å både dekode og jobbe med det samtidig.

Men rart at du ikke får lyd når det faktisk er ett 6.1 lydspor.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mitt eksemplar av trilogi-boksen tilsendt fra Elkjøp i dag.

Det første jeg la merke til var at bonusdiskene er DVDer. Ikke bare det, men det er de samme DVDene som ble brukt som bonusdisk til DVD-utgivelsen av kinoutgavene. Det er med andre ord ingen grunn til å forvente seg noe nytt på disse.

Jeg opplevde også at BD-ROM-spilleren min ikke klarte å lese bonus-DVDen til Atter en Konge. Da jeg tok den ut så jeg fort grunnen til det. Det var en kraftig stripe fra senter av disken til kanten. Dvs. det var det jeg trodde først. Det var ikke en "stripe". Det var rett og slett en sprekk. Disken var faktisk delt! Ikke rart den ikke kunne leses.

Jeg kommer vel til å ta en tur innom Elkjøp i løpet av helgen for å få byttet den, men jeg er usikker på hvor mye jeg gidder å krangle hvis de setter seg på bakbeina (regner ikke med de vil gjøre det, de pleier å være greie å ha med å gjøre, men sånn i tilfelle...). Jeg har jo tross alt akkurat samme disk fra før i DVD-utgaven.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes dere om bildekvaliteten på bd kontra dvdene?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det er ikke alle forsterkere som greier å legge til flere kanaler på HD lydsporene. De greier det når det kommer PCM. Dette er fordi prossessorene ikke er kraftige nok til å både dekode og jobbe med det samtidig.

Men rart at du ikke får lyd når det faktisk er ett 6.1 lydspor.
    Samme problemet på Terminator 2....men UP og Narnia nr 2 som er ordentlig 7.1...ingen problemer...samme med LOTR DVD Extended....
    må vel være HK'en min da...hadde AVR 255 fram til januar da jeg gikk over til AVR 460...har også byttet Panasonic BD fra 55 til 60 i desember...
    Oh well...men det funket på ditt oppsett? Bitstream ut osv ?
    Får høre med Soundgarden en dag jeg er innom...

Men etter å ha kikket litt på Nettet så tror jeg kanskje det er Panasonic spilleren min....
    Kanskje en OPPO neste gang....regner med at den fikser dette...:-)

Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •