kvalitet på sone 1 vs sone 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kvalitet på sone 1 vs sone 2

åssen er kvaliteten på sone 1 filmer i forhold til sone 2?
    er det ikke ferre linjer osv på sone1?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke nødvendigvis noe med soner å gjøre, men bildeformatene PAL og NTSC. NTSC (USA og Japan) har en oppdateringsrate på 60 Hz og 480 horisontale linjer, mens PAL (Europa) har 576 linjer og 50 Hz. Hastighetsforskjell er så godt som umulig å legge merke til, og derfor vil PAL ha en fordel med høyere oppløsning.

Utover det er det etter min erfaring få generelle kvalitetsforskjeller. Personlig vil jeg av overnevnte grunn foretrekke PAL, men hvis den amerikanske utgivelsen er bedre på andre måter (lyd, ekstramateriale, utgivelsesdato, pris, etc) blir den selvsagt også vurdert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den totale mengden informasjon er faktisk marginalt høyere på 480p/60, men siden film-material orginerer fra 24fps, så vil 576p/50 se noe skarpere ut. Når det gjelder video-orginert material så vil 480p/60 ikke se noe noe dårligere ut, muligens kanskje litt bedre, spesielt med mye bevegelser.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har altid synes bilde og lyd kvaliteten på Sone1 er bedre. Om det er bare innbilding det vet jeg ikke. Jeg kjøper uansett alt nytt på Sone1 da det kommer somregel noen mnd før Sone2.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er derfor jeg også vurderer sone 1.
    hvor handler du fra?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Jeg har altid synes bilde og lyd kvaliteten på Sone1 er bedre. Om det er bare innbilding det vet jeg ikke. Jeg kjøper uansett alt nytt på Sone1 da det kommer somregel noen mnd før Sone2.
    Jeg må si meg uenig i det, har en fin bunke sone 1 filmer som ser ganske så fæle ut (f.eks. Equilibrium, sammenlign denne direkte med sone 2-utgivelsen og se selv).

Greie nettbutikker for sone 1:
    www.dvdsoon.com
    www.dvdboxoffice.com

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en lett blanding av NTSC og PAL utgaver. Det er ingen STOR forskjell å snakke om. Men jeg foretrekker PAL.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før så var NTSC nesten alltid bedre enn PAL. Bedre lyd og bilde og mer bonus materiale. Dette har forandret seg nå. Tror ikke det er så mye forskjell lenger. Nå kan PAL faktisk være bedre enn NTSC i noen tilfeller.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    ja det er derfor jeg også vurderer sone 1.
    hvor handler du fra?
    Jeg handler Sone1 filmer kun fra Dvdstrax.com og bokser som koster mere en 200kr fra dv-depot.com

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Før så var NTSC nesten alltid bedre enn PAL. Bedre lyd og bilde og mer bonus materiale. Dette har forandret seg nå. Tror ikke det er så mye forskjell lenger. Nå kan PAL faktisk være bedre enn NTSC i noen tilfeller.
    Mulig det har blitt bedre med Sone2 nå ja. Men uansett så kjøper jeg Sone1 da filmene kommer jo mye fortere da. Hvorfor sitte å vente på god filmene på sone2 når du kan ha dem i hylla allerede? Et eksempel er Matrix Revolutions... :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det spørsmålet om Matrix Revolutions er en godfilm da. :wink:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Så var det spørsmålet om Matrix Revolutions er en godfilm da. :wink:
    Hehe! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man sitter med en generell oppfatning av at det ene video systemet er merkbart bedre enn det andre, så har det ganske sikkert med utstyret, eller manglende kalibrering av dette, å gjøre. For at sammenligningen skal bli 100% rettferdig, må et hvert TV eller en hver projektor fullt ut støtte begge systemene (ingen kvasi-konvertering mellom disse), samt være kalibrert separat for de to video systemene.

Hvilket system som kommer best ut bildemessig vil variere fra DVD til DVD, gitt at kalibreringen er optimal for begge systemene.

Fremdeles, og uheldigvis, er det standard prosedyre å filtrere en D1 master vertikalt med et såkalt "low-pass" filter ved overføring til DVD. Dette for å minimere "jaggies" ved interlaced visning, hvilket er svært synd for oss som har vett nok til å benytte progressive løsninger.

Denne vertikale filtreringen av høye frekvenser (les bildedetaljer) bidrar nemlig til å redusere den effektive vertikale oppløsningen til en DVD. Av den grunn er det derfor svært sjelden at en PAL DVD har noen merkbar høyere effektiv vertikal oppløsning enn en NTSC DVD. Dette på tross av at den fysiske vertikale oppløsningen er 576 pixler for PAL og kun 480 pixler for NTSC. Det finnes dog noen hederlige unntak hvor en høyere effektiv vertikal oppløsning kan observeres for PAL versjonen.

NTSC versjoner utsettes relativt ofte for EE (edge enhancement) for å motveie den lave vertikale oppløsningen (etter bruk av low-pass filteret!), noe som trekker ned bildekvaliteten i varierende grad etter hvor fremtredende effekten er. Et klassisk eksempel her er Star Wars Episode I DVDen, hvor R1 versjonen er langt dårligere enn R2 versjonen p.g.a. utstrakt bruk av EE.

På den annen side trenger PAL 20% mere lagringsplass enn NTSC, og hvis dette ikke tas høyde for kan PAL versjonen fort bli noe dårligere enn NTSC versjonen av samme film.

I tillegg vil avspillingen av bilde & lyd skje 4,17% for fort fra en PAL DVD.

Så saken er m.a.o. langt mere nyansert enn man skulle tro...og ikke minst som man skulle kunne forvente. :?

raZorfish

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •