DTS (Digital Theater Systems) - Helt fantastisk surround.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DTS (Digital Theater Systems) - Helt fantastisk surround.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så få DVD'er med DTS som lydformat? Ta filmen Master&Commander som eksempel, der lyden er eksepsjonelt bra.. Hvorfor er det ikke flere filmer med dette herlige formatet? Har selskapene som koder lydsporene spesielle krav mot film eventuelt studio det er filmet i osv?

Den norske serien Torpedo selges som 2 disc DVD med DTS som lydformat, som forøvrig er helt rått, men hvorfor får en slik film som dekker ett lite publikum dette formatet? Filmer som Gladiatoren, Pulp Fiction, Patrioten, Reservoir Dogs osv osv skulle vært tilgjengelig i lydformatet DTS..

Er det slik at første release alltid slippes med det "Bedritne" formatet Dolby Digital? Er veldig irritert siden DTS er ett kongeformat, noen som kan gi meg noen forklarende svar, eventuelt liste over titler som har DTS som lydformat osv? Hvorfor bare noen filmer blir kodet i DTS?

Tror flere lurer på dette, på forhånd; Takk.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydproduksjon/mixing har mer å si for hvor bra lydsporet er enn lydformatet (DD vs DTS).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, men det er jo innlysende at DTS setter høyere krav på mixing av lydsporet før koding når det gjelder detaljer, surround, lydbilde osvosv..

Jeg har aldri helt følt at jeg har blitt skutt når det står Dolby Digital i displayet, men i DTS er jeg helt nedtrykkt i Sweetspot konstant og føler at jeg er inne i filmen... Ingen andre som erfarer dette?!

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Lydproduksjon/mixing har mer å si for hvor bra lydsporet er enn lydformatet (DD vs DTS).
    For såvidt enig med deg, men DTS har vel en høyere ''bitrate'' på lydsporet..
    Generelt sett synes jeg DTS gir meg en bedre lydopplevelse enn DD.
    Ta feks. Scorpions - Acoustica DVDen, DD lydsporet på denne er rett og slett tamt og kjedelig i forhold til DTS sporet.
    Med en gang man velger DTS sporet på denne DVDen kommer man i skikkelig konsertstemning momentant, lyden formelig blåser deg bakover og instrumentene kommer fram med full tyngde i ordets rette forstand.

Klart det også må ha noe med produksjon og mixing å gjøre, men jeg synes det er en smule rart at det kan bli så voldsomme forskjeller på samme DVD..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen etter ;-P

Har i mange år sakt at DTS overgår D.D

De flesta av filmene du har skrevet opp som skulle vært tilgjengelige er tilgjengelige med DTS lyd.

Budsjett avsatt til lyd og filmselskap og sånt er nok et hinder for og legge på et DTS spor.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ruxxy: Hvorfor er det så innlysende ?

jeg har også erfart det motsatte (DD sporet har vært bedre enn DTS sporet)

Såvidt meg bekjent har DD en mere effektiv komprimerings algroritme så du kan ikke bare se på bitraten.

Uansett så er poenget mitt at selvom en film har DTS spor så er det nødvendigvis synonymt med et fantastisk lydspor.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Den norske serien Torpedo selges som 2 disc DVD med DTS som lydformat, som forøvrig er helt rått, men hvorfor får en slik film som dekker ett lite publikum dette formatet? Filmer som Gladiatoren, Pulp Fiction, Patrioten, Reservoir Dogs osv osv skulle vært tilgjengelig i lydformatet DTS..
    Pulp Fiction finnes med DTS. Min har hvertfall det, dobbel disc special/collectors edition

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk eller noe, men har dette slått deg først nå? Nå som DTS Master Audio, Dolby TrueHD og PCM Uncompressd 5.1/7.1 på HD-formatene er på full vei inn i ola nordmanns hjem. Disse har 4-5 ganger høyere bitrate enn standard dts.

Klart DTS er mye bedre enn DD 5.1 med filmer som Master And Commander og Gladiator (denne finnes med både vanlig dts og dts-es 6.1), men det finnes eksepsjonelt bra Dolby Digital spor også. F.eks Star Wars serien, Mission Impossible 3 og Pixar sine filmer.

Men hvis du er ute etter litt mer fra DTS på vanlig dvd så sjekk ut full bitrate DTS spor på 1,5 mbps. Start med The Matador (norske versjoner har 1.5 mbit dts) og Enemy at the gates fra UK. Dette er rått til å være vanlig dvd. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid syns at DTS er mye råere enn DD, kan høre forskjellen på formatene selv på billig anlegg. Er nok enklere for filmskapere å bruke DD, siden alt støtter det, mens med DTS så må man ha DD i tillegg så alle får spillt det av, krever jo plass på DVD'en.
    Man ser jo at DTS dukker opp på spill og, og da begynner det å bli heftig. Men det er jo mye fordi man ikke trenger å komprimere så mye lenger (med BluRay spesielt), så alle som syns vanlig DD holder nå, både på film og på spill har ikke skjønt hva next gen er. Det er jo til og med stor forskjell fra DD 668kbps og DTS 768kbps, skulle jo ikke tro det men.....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er IKKE noe jeg har opplevd nå... Har erfart dette over flere år... Bare prøver å få forklart hvorfor det skal være så vanskeligstilt når jeg og så mange andre mener at DTS er ett helt rått format..

Ser at nyere utgaver av Pulp Fiction er levert med DTS; Allerede bestilt Men fortsatt er det veldig mange filmer som mangler dette formatet...

Har planer om å kjøre Dolby True-HD via PCM på mitt oppsett fra PS3 når markedet for Blu-Ray har sunket litt i pris, venter bare på at dette skal skje..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, DTS er ofte bedre enn DD, men det er nå også en stor bit placebo effekt inni bildet der.

Har hatt tilfeller der folk isje he sagt noe om at lyden er dårlig selv om lyden står på DD, men me en gang de finner ut det, så sier de, "ikke rart lyden var så crappy" så setter de på DTS, "ja, nå va d møye bedre!"

Bare for å få sagt at DD er ikke dårligt elle bedritent, men DTS er bare litt bedre enn DD som allerede er bra.

Og er meget enig om at mixingen he mye mer å si enn format/bitrate, har mange ganger opplevd at når jeg veksler mellom DTS og DD, så er liksom DTS bare høyere og noen frekvenser (?) er boostet, feks at når noen personer snakker så blir det unormalt høyt, eller når det spilles musikk så er det mye høyere enn vanlige effekter..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største med DTS, er det lave generelle volumet, som gjør at du får sjokk når de virkelig scenene kommer, samtidig som dialog er helt perfekt mixet.

Nyinnkjøpt DTS film, X-men; The Last Stand... Skal seès ikveld

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha det beste DTS sporet på markedet så skaff deg Ringenes Herre trilogien...

Og hvis du vil ha ekte skudd i stua, skaff deg Open Range med DTS.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har falt for DTS, da må prøve DD True HD, pcm eller DTS HD MA..... Lyd på film for en ny dimensjon - tro meg

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring sier også at dts stort sett gir best lyd. Men finnes så klart også DD spor som har god lyd. Startet for rundt 10 år siden med dts, da hadde jeg en Millennium 2.4.6. dts dekoder som kosta skjorta.. var noen får dvd'er som hadde dts spor, og noen Laserdiscer.

dts ble vel født? med Jurassic Park filmen hvis jeg ikke tar helt feil.

The Eagles - Hell Frezes Over på dvd med dts er jo ganske så bra da. Den finnes forøvrig på cd med dts lyd også.

Har tilgode å høre de nye lydformatene, så det skal bli artig å få gjort det, de skal jo være ganske snasne...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvis du har falt for DTS, da må prøve DD True HD, pcm eller DTS HD MA..... Lyd på film for en ny dimensjon - tro meg
    Receiveren min støtter DD True-HD via PCM, men vet ikke om den støtter DTS HD Master... Gjør alle receivere med HDMI det via PCM?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD har etter min meining mye mer dynamikk kontra DTS. Dts har mer oppløst litt mer smooth, men i dynamikk er DD overlegen på SD filmer. Sjekk foreksempel The Descent, den har både DTS og DD. Lover at du hopper rimlig mye meir istolen på DD enn på DTS.

Er en erfaren lytter, er lydtekniker og driv proffesjonelt mastring studio.

Her er også en artikkel som underbygger mine erfaringer :DVD-foreningen - Artikkel - Dolby evaluerer DTS

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby evaluerer DTS, gitt. Lurer på om Dolby var selektive med testmaterialet? Agendaen er i alle fall ikke vanskelig å oppfatte.

Uansett har dette mye å si med mastring, miksing og andre elementer, ikke bare om det er DD eller DTS. Eksempler finner vi begge veier. Ta Ringenes Herre eller The Haunting. Her overgår DTS glatt DD, både med tanke på dynamikk og komprimering.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydmann
    DD har etter min meining mye mer dynamikk kontra DTS. Dts har mer oppløst litt mer smooth, men i dynamikk er DD overlegen på SD filmer. Sjekk foreksempel The Descent, den har både DTS og DD. Lover at du hopper rimlig mye meir istolen på DD enn på DTS.

Er en erfaren lytter, er lydtekniker og driv proffesjonelt mastring studio.

Her er også en artikkel som underbygger mine erfaringer :DVD-foreningen - Artikkel - Dolby evaluerer DTS
    Kanskje jeg har vært veldig heldig med valg av filmer med formatet DTS, men i ALLE tilfeller jeg har benyttet formatet DTS har det utkonkurert DD... Spesielt det detaljrike og nøyaktige lydbildet det danner...

Tydeligvis er det ekstremt delte erfaringer på dette temaet..

Akto; Har sett LOTR litt for mange ganger, men jeg skal tenke på det du sa om, la oss si; 3 år?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eksempel er Santana - Supernatural Live der DD sporet er betydelig bedre enn DTS sporet, hvertfall slik jeg opplever det... Virker som DTS sporet er hastarbeid og en slags "oppkonvertering" av DD sporet. DTS sporet er rimelig blottet for bass og dynamikk, og mangler litt i toppen.

Velger som regel DTS uansett jeg og. Men etter PCM/DD TrueHD/DTS Master kom i kinoen så er ikke vanlig DTS så spennende lenger...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •