Scanning av bilder til Dvdprofiler...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer stylar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scanning av bilder til Dvdprofiler...

Hei
    Når man skal scanne inn cover bilder til Dvdprofiler, er det noe minimumskrav til oppløsning?
    Eller er det bare så bra som mulig? :-?

Skal kjøpe meg en multifunksjons-skriver...
    F.eks denne: HP Fotosmart C6200

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minimum 100dpi, men selvsagt jo høyere oppløsning, jo bedre. Det du må huske på er at bildene i dvdprofiler blir nedskalert, så om du bidrar med et bilde som er 1920x1080 for å ta et eksempel ( jeg vet dette ikke er riktig proporsjon) så blir bildene nedskalert til 700 i høyde og 500 i bredde for DVD filmer. Når du har scannet et bilde og du resizer det i f.eks photoshop så velger du bicubical sharper i menyen og velger 700 i høyde. Da slipper du at bildet du bidro med blir nedskalert på en annen måte, og således det du har scannet kan bli dårligere enn det du selv har på maskinen. Du kan også korrigere bildene om du vil, jeg bruker autokontrast som filter for å få best mulig resultat. Når du bidrar bilder, må du skrive hvorfor ditt bidrag er bedre enn det eksisterende.

Et annet tips er hvis bildet gir gjennskinn ved scanning, så kan du klaske på noe plastfolie på coveret da slipper du refleksjoner på bildet. Gjorde dette selv med stort hell på Født 4 juli. Helt til slutt, coveret må tas ut av esken før det scannes

Se forøvrig reglene om bildebidrag. Trykk her

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Minimum 100dpi, men selvsagt jo høyere oppløsning, jo bedre. Det du må huske på er at bildene i dvdprofiler blir nedskalert, så om du bidrar med et bilde som er 1920x1080 for å ta et eksempel ( jeg vet dette ikke er riktig proporsjon) så blir bildene nedskalert til 700 i høyde og 500 i bredde for DVD filmer. Når du har scannet et bilde og du resizer det i f.eks photoshop så velger du bicubical sharper i menyen og velger 700 i høyde. Da slipper du at bildet du bidro med blir nedskalert på en annen måte, og således det du har scannet kan bli dårligere enn det du selv har på maskinen. Du kan også korrigere bildene om du vil, jeg bruker autokontrast som filter for å få best mulig resultat. Når du bidrar bilder, må du skrive hvorfor ditt bidrag er bedre enn det eksisterende.

Et annet tips er hvis bildet gir gjennskinn ved scanning, så kan du klaske på noe plastfolie på coveret da slipper du refleksjoner på bildet. Gjorde dette selv med stort hell på Født 4 juli. Helt til slutt, coveret må tas ut av esken før det scannes

Se forøvrig reglene om bildebidrag. Trykk her
    Takk for svar!
    Skal prøve dette!

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så bruker jeg 600dpi når jeg scanner (maks for min multifunksjonsskriver) alltid greit å starte med maks, så får heller programmene gjøre som de vil senere er min filosofi

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte denne skriveren: Epson RX560
    Den kan scanne opp til 1200 dpi.
    Har prøvd det og filen ble på nesten 120 mb.
    Når coverene er ferdig beskjært, er de på ca 1 mb.
    Om jeg scanner med 300 eller 400 dpi, blir også de ferdige bildene på ca 1 mb.
    Har begynnt å bruke dette bildebehandlingsprogrammet: PhotoFiltre
    Er helt grønn på dette, men synes resultatet er ganske bra.
    Gå inn på mine filmer og se på nr 843 og 844. (Delta Force/Delta Force 2)

Hva syns dere om resultatet?

Edit: Det er kanskje lettere å se hvis dere starter med "legg til dvd" i dvdprofier, og velger legg till etter tittel.
    Skriv Delta Force og ta forhåndsvisning. Da blir det tydeligere!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •