Deling av cover over nettet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deling av cover over nettet?

Jeg tok for en liten stund tilbake kontakt med SF Norge for å forhøre meg om mulighetene for at de kunne legge ved kopier av DVD-coverene på platene, eventuelt gjøre de tilgjengelige på nettet, men dette var vistnok uaktuellt pga at de "ikke støtter nedlasting av film", Hele svaret:

DVD-coverne våre er ikke og vil ikke bli tilgjengelige for nedlastning. Bakgrunnen er at vi ikke støtter nedlasting av film og at coverne er dvd-filer har copyright hos SF Norge.
    Men hvorfor er dette annerledes enn at f.eks. CDON har kopier av DVD-coverene liggende på sine sider?

Ett eksempel:

Problemet er bare at ikke alle er norske covere, og noen har ræva kvalitet.

Personlig så ser mener jeg at når du har kjøpt en DVD, så bør all DVD-informasjonen og cover være tilgjengelige i en database på utgiverens nettsider, eller på andre måter.

Pr dags dato så har man programmer som f.eks. DVD-Profiler og MyMovies hvor man kan lage sine egne databaser ved hjelp fra andre rundt om på nettet, men det er ikke alltid denne informasjonen stemmer, og bildene er ofte av laber kvalitet.

Jeg har foreløbig scannet ca 150 DVD-filmer (har endel igjen av de jeg føler det er noe poeng i å scanne og kopiere inn på mediaserveren) og kommer til å legge disse inn på MyMovies, samt at jeg kommer til å legge ut coverene på internett så snart jeg er ferdig med resten.

Hva mener dere om dette emnet? Er det greit å dele DVD-Cover over internett? Burde utgiverene ta seg av denne jobben selv? Hvordan kunne de løst det?

Jeg har kommet frem til noen forskjellige måter de kan løse dette på.

1. Free for all - Gir de ut en film legger de samtidig ut gode kopier av coverene samt informasjonen om filmene på sine nettsider. Eventuellt så kan de legge inn en strekkode nr to på coveret som må scannes inn for å få tilgang til innformasjonen.

2. De utvikler ett eget databaseprogram og når en putter DVD-plata i DVD-rom'en, leser programmet av en kode og laster ned infoen i databasen (på samme måte som MyMovies, men med riktig info og gode bilder)

3. De selger dataen til 3. parts firmaer, f.eks. Microsoft, MyMovies eller Invelos Software, som kan tilby denne utvidede infoen i tilknytning til sine programmer.

4. De legger enkelt og greit inn bildene på disken.

Hva tror dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har vert innom, men de har ikke alle norske cover, og jeg ønsker helst norske cover, da jeg synest det ser litt bedre ut med norsk tekst, og pga at f.eks. amerikanske cover ser veldig "billige" ut

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NorCovers :: er også en plass

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du selv starter nettbutikk så er det jo opp til deg om du gidder å scanne coverne for så å legge dem ut i "butikken" for å gjøre dine produkter mere salgbare.
    Det er vel ikke akkurat SF sin skyld at CDON gjør dette?

Et cover hører til originalfilmen og hvis du istedet velger å laste ned eller kopiere så får det vel egentlig være din oppgave å fremskaffe cover ved å ta en kopi av originalen?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av selbekk
    NorCovers :: er også en plass

Den var langt bedre ja Takk skal du ha.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Ja, har vert innom, men de har ikke alle norske cover, og jeg ønsker helst norske cover, da jeg synest det ser litt bedre ut med norsk tekst, og pga at f.eks. amerikanske cover ser veldig "billige" ut
    Syns det er helt omvendt for min del iallefall. Mange filmer som fortjener et mye bedre cover enn mange selskap klarer å lage. F.eks filmene fra Scanbox ser pille råttne ut.

Bruker denne siden for å laste ned cover nå og da. Er bare S1-cover, men selv syns jeg ikke det betyr noe. Mange laster opp selvlagde cover her til både filmer og serier(også scan), og mange av de er rene kustverk som langt overgår originalcoverne.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvis du selv starter nettbutikk så er det jo opp til deg om du gidder å scanne coverne for så å legge dem ut i "butikken" for å gjøre dine produkter mere salgbare.
    Det er vel ikke akkurat SF sin skyld at CDON gjør dette?
    Hva mener du SF sin skyld? Det jeg reagerte litt på var at SF ikke ville gjøre sine cover tilgjengelige for nedlasting pga copyrights, men samtidig så tillater de at cdon har noen av de tilgjengelig for nedlasting. Dette gjør at det lukter mer latskap enn frykt for piratkopiering.

Et cover hører til originalfilmen og hvis du istedet velger å laste ned eller kopiere så får det vel egentlig være din oppgave å fremskaffe cover ved å ta en kopi av originalen?
    Det er ikke snakk om piratkopiering. Om jeg laster ned fra internett så driter jeg i hvilket cover som forbindes med filmen på maskina, men det er ikke det det er snakk om her. Det er snakk om filmer som er kjøpt ærlig og redelig fra butikker og som jeg har stående i hylla/esker, og på disse synest jeg det er best med samme cover på maskina som på coverene i hylla.

Jeg og mange andre foretrekker å legge filmene inn på filservere da det både er mer praktisk og fører til mindre slitasje på plater og cover.

Noen firmaer skjønner dette, men utgiverene ser som vanlig ut til å henge flere år etter utviklingen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Syns det er helt omvendt for min del iallefall. Mange filmer som fortjener et mye bedre cover enn mange selskap klarer å lage. F.eks filmene fra Scanbox ser pille råttne ut.

Bruker denne siden for å laste ned cover nå og da. Er bare S1-cover, men selv syns jeg ikke det betyr noe. Mange laster opp selvlagde cover her til både filmer og serier(også scan), og mange av de er rene kustverk som langt overgår originalcoverne.
    Ja skal være enig i at Scanbox ofte har dårlige cover, men min oppfatning er at mange amerikanske cover har "tegnede" cover. Se f.eks. på Conan the Barbarian og Dusk till Dawn.

Det der var forøvrig ei veldig bra side, takk skal du ha.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt ikke SF Norges ansvar å legge ut cover på internett. Du har kjøpt filmene i butikken med trykket cover og iht. åndsverklovens regler, du har ikke kjøpt en rett til laste ned coverene fra SFs hjemmesider.

Om man laster opp SF sine cover mot SF vilje vil det konstituere ett soleklart brudd på åndsverkloven (Norges lover) og vil gi SF adgang til rettslig forfølgelse.

Sånn er det bare!

Når det er sagt, så er jeg enig i at det finnes mange grelle eksempler på norske DVD utgivelser, spesielt fra Scanbox, men enkelte filmer fra SF har også mye tull med seg så som tvungen teksting utenfor 16:9 areal, reklame før filmen og annen elendighet.

Jeg kjøper derfor ALDRI norske DVD med unntak av Norske spillefilmer/serier og barnefilmer (pga. Norsk tale)
    Jeg har rett og slett blitt for skuffet for mange ganger, enkelte orginaler har gått rett i søppla på grunn av tvunget teksting.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida jeg har ikke rett til å kreve at de gjør cover tilgjengelige, men jeg har heller ikke rett til å få ett cover når jeg kjøper filmen. Det jeg mener er at utgiverene bør komme seg inn i det 21. århundre og levere det som i manges øyne ansees som ett komplett produkt i vår tidsalder. Såvidt jeg vet er det ingenting i norsk lov som forhindrer meg i å legge filmen inn på en filserver, eller å opprette en database over de filmene jeg har.

Jeg mener at det å få cover tilgjengelig digitalt er en like stor selvfølge som det å få cover når jeg kjøper filmen.

Som sagt så trenger de ikke engang å gjøre det selv, de kan la helt andre aktører ta seg av det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zicoz: jeg skjønner egentlig ikke problemet ditt. Når du har kjøpt filmene (med cover) så kan du vel scanne dem selv?
    Dessuten kan du vel få tak i bilder av filmene (og cover) på The Internet Movie Database (IMDb) og andre nettsteder?
    Må du absolutt ha coverne i høyoppløselig bildekvalitet ala eps? Er det ikke selve filmen du vil se på?

Selv bruker jeg winamp masse og har en haug av mp3 filer og får da ned coveret på plata i en liten fil på winamp - det holder i massevis.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt tidligere så er jeg godt igang med å scanne, men det å scanne flere hundre filmer tar fort en god del tid, samt at resultatet ikke alltd blir helt perfekt, og det samme gjelder for en del av de som ligger ute på nettet.

Nei, jeg må ikke ha de i høyoppløseslig kvalitet, men jeg ønsker å ha de i best mulig kvalitet, og jeg vet at jeg ikke er alene om det. Jeg ønsker at det å se coveret på skjermen er det samme som å se det når det ligger på bordet.

Du spør om det ikke er selve filmen jeg vil ha, da spør jeg deg: Hadde du tatt til takke med at alle filmene du kjøpte fra nå av kom i ei papirlomme ala den du får når du leier på brafilm?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De filmene jeg kjøper har både plastomslag og originalcover. Liker ikke de BraFilm posene

Er det noe som tilsier at SF eller andre distributører skal slutte med DVD omslag?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe som tilsier at SF eller andre distributører skal slutte med DVD omslag?
    Neppe! Men i min drømmeverden skulle alle dvdfilmer kommet ut i cd-cover pga plassbesparelsen!

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De filmene jeg kjøper har både plastomslag og originalcover. Liker ikke de BraFilm posene

Det er det på mine filmer også, men disse coverene ser jeg "aldri" pga at de ligger godt bevart i kasser. Da selvfølgelig med unntak av spesielle "cover" som er stas å ha fremme som f.eks. Scarface-kofferten. og LOTR-EE etuiene.

Og det er det som er poenget mitt. For meg og mine likesinnede som har mediebiblioteket på data så er det like viktig med gode cover-kopier på dataen som på plastboksen.

Om du ikke har testet MyMovies, så kan det se slik ut på oversikten over filmene:

Og slik på info om filmen

Og da sier det seg selv at det ødelegger helhetsinntrykket om du har ett bilde som ser ræva ut, er du ikke enig i det da?

Kaleidescape er ett firma som har innsett at helheten er veldig viktig, de leverer riktignok systemer i 100000kr klassen, men de leverer ett produkt som jeg mener er fremtiden. Og ett produkt som jeg mener bør være mulig å sette sammen selv for rundt 20.000kr i dag (uten lisenser siden disse ikke er nødvendige i Norge).

Hvor mye mer vil det koste utgiverene å sende med ei bildefil på 3MB på DVDen? 50-øre? La oss betale 100kr for en film da og ikke 99, så går de t.o.m. med fortjeneste.

Og unnskyldningene med piratkopiering er i mine øyne ikke reelle. Proffene får det til allerede, og ungdommen på hybel er det viktigste å se filmen, men for oss som ønsker ett pent interface og ett fungerende system så er det mer viktig.

Til gonigogo:
    Nesten enig, men ville hatt de i slim-cover og ikke CD-cover

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •