Skyhøye priser på BluRay filmer i Norge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skyhøye priser på BluRay filmer i Norge?

Jeg har akkurat bestillt meg BD spiller, siden mange av filmene jeg ønsker å ha på HD format, kun er tilgjengelig på BD. (Har allerede HD-DVD spiller) Filmer som Simpsonmovie, Spider-man, James Bond, Die Hard etc er jo kun tilgjengelig i blått. Det som slår meg er at prisene ligger jo mellom 50 og 100 kroner over hva en HD-DVD film koster, med unntak av WB sine titler, som ligger stabilt på 229 kroner, noe som er en akseptabel pris å betale. Er det noen grunn til at BD skal koste mere? Filmer opp mot 299 kroner , er ikke aktuelt for meg, spesielt når det gjelder relanseringer av gamle middelmålige filmer. Jeg kommer iallefall til å kjøpe mine BD filer fra Australia, der prisene ligger rundt 170-180 pr film. Med frakt kommer det vel på ca 210-220 kroner som jeg synes er en akseptabel pris å betale, men ikke blodprisene her i Norge.

De værste tilfellene er importfilmer solgt på Free Record Shop, mellom 349 og 399 pr film. Det er jo helt latterlig. Innsalgsprisen til norske filmforhandlere på BD og HD-DVD er rundt 140 kroner. HD-DVD ligger på normalpris, men det gjør ikke BD. Hva er grunnen til det? Siden markedet for BD er større, bør jo prisene være lavere også? Det kan ikke forsvares at BD har større kapasitet iallefall.

Dette er bare noen tanker, og mine kroner går derfor til Australia når det gjelder Blu-Ray, helt til vi får normale priser her i landet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes 220kr for en film også er stivt med tanke på at jeg stort sett aldri ser en film mer enn en gang, med unntak av helt spesielle titler.

Når det blir bensinstasjon tendenser med filmer til 79 - 99kr blir dette mer levelig. På den andre siden... med hjemmekino til langt over 100.000 bør man kansje kunne leve med de prisene man har nå?

Det kjipeste med det hele er jo uansett at om relativt kort tid vil ett av disse formatene høyst sannsyneig være morgendagens vinylplater og da sitter man kansje med en haug av filmer man ikke får kjøpt nye spillere til lenger.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Jeg synes 220 spenn for en film også er stivt med tanke på at jeg stort sett aldri ser en film mer enn en gang, med unntak av helt spesielle titler.

Når det blir bensinstasjon tendenser med filmer til 79 - 99 spenn blir dette mer levelig. På den andre siden... med hjemmekino til langt over 100.000 bør man kansje kunne leve med de prisene man har nå?
    For å holde oss til saken, har jo det du her sier absolutt ikke noe med denne å gjøre. Spørsmålet var hvorfor i alle dager BD-filmer er så mye dyrere enn HD-DVD-filmer. Jeg kan ikke svare på hvorfor disse BD-filmene er så mye dyrere, men utsagnet om at man bør kunne leve med dagens priser er et annet tema.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray er dyrere fordi produksjonen er dyrere enn med HD DVD.
    HD DVD kan vissnok produseres på fabrikker som normalt produserer DVD med små modifikasjoner, mens produksjon av Blu-Ray krever helt nytt utstyr.

Det vil helt sikkert jevne seg ut når volumene blir store. I forhold til DVD er fortsatt begge disse formatene for nisjeprodukter å regne.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, se her. Stemmer nok det du sier der, Ballis. Det demrer litt for meg i forhold til at jeg har lest dette tidligere også. Litt kjedelig med slike stive priser selvsagt, men vi må jo ha noe å bruke pengene våre på.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du virkelig kjøper filmer fra Norge, så kan du nesten forvente å betale så mye (er NORGE vi snakker om)

Prøv:
    Amazon.com: Online Shopping for Electronics, Apparel, Computers, Books, DVDs & more (generelt veldig gode priser, men stiv frakt, samt noe lang levering)

AxelMusic - DVD Movies, Shop for Blu-Ray Films, Buy New HD-DVD Movies online (generelt fine priser, new releases ligger på ~$34, mens andre er billigere enn dette. 6-7dagers frakt, men til gjengeld betaler man omtrent 10 NOK pr 100gram, som tilsvarer én film)

www.play.com (kan ha fete tilbud, men hender de har syke priser))

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den taktikken funker fint på HD-DVD som er sonefritt, alle mine er kjøpt fra USA, men med BD har man denne smått irriterende soneinndelingen å forholde seg til, og det utelukker USA...

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja...?Men det er da vitterlig ikke alt på BD som er sperret til en region?

Hd Dvd & Blu-ray Title Region Coding: Region Free / Region Locked - DTV Forum Australia

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Den taktikken funker fint på HD-DVD som er sonefritt, alle mine er kjøpt fra USA, men med BD har man denne smått irriterende soneinndelingen å forholde seg til, og det utelukker USA...
    Det er sant, men en del titler på BD fra USA har sone A B C, hvilket vil fungere på norske maskiner Fant bl.annet Fifth Element på axelmusic til 170 svenske kroner

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte 11 BD filmer fra det amerikanske hdmoviesource i helgen - totalpris havner på under 1600 inkl. frakt, om man gir beskjed om det så sørger de for å holde pakkene under tollgrensen.

Har meget god erfaring med disse fra tidligere, også har de sortert ut hvilke titler som funker her i Europa:

HD Movie Source

Og JA, det er en skam at man må ut med 300 kroner i butikk i Norge, viser at interessen for å støtte fremtidens formater er lik null - og dermed handler jeg 95% på postordre.

dvdstrax i Danmark er også bra, men pass på de har sone 1 filmer - lett å overse!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min lokale mix butikk(ulsteinvik) var prisen 199,- pr bluray.
    Forstår ikke problemet.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp på finnsnes har også blu-ray filmer til 199,- i butikken, ellers så vet jeg dvdstrax kjører tilbud på blu-ray til "dvd-priser" som de kaller det, dvs 159,- per disc...

Dessuten tror jeg prisene kanskje er høye per idag, men om et halvt års tid er de nok garantert blitt billigere vil jeg tro!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Dessuten tror jeg prisene kanskje er høye per idag, men om et halvt års tid er de nok garantert blitt billigere vil jeg tro!
    Den garantien er jeg ikke sikker på om jeg ville gitt om jeg var deg. Nye SD DVDer koster f.eks. 179 kroner på Elkjøp (Bourne Ultimatum) - og det er langt over et halvt år siden SD DVD ble innført i Norge :-)

Jeg kjøper mine HD DVDer og Blu-Rays i USA. Gjennomsnittspris ca. 140 kroner inkl. frakt (riktignok har jeg benyttet meg av en del BOGOs etc., men likevel).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene i Norge er for høye på både Blu-ray og HD DVD filmer. Derfor har jeg bestilt alt jeg har fra USA. Alle Amazon sine tilbud før jul, har hjulpet godt på min HD samling.

For å sjekke om en Blu-ray film er regionfri, kan du bruke denne nettsiden: Blu-ray Region Code Information.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå følger ikke jeg veldig med på hva som har skjedd på spillerfronten, men en HTPC med Blu-Ray trenger vel ikke koste mye mer enn en av spillerne i det øvre pris sjiktet, og med AnyDVD HD er jo hele soneproblematikken løst. Ellers har det kansje kommet, ellers så kommer det helt sikkert sonefrie spillere så dette med soneinndeling er vel ikke det største problemet.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestiller stort sett film fra play.com. Jeg tror prisene der ligger mellom £12 - 18. synes ikke det er noen upris.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bestiller jeg fra axelmusic.com til hyggelige priser.
    Her i Sverige er prisene ikke nevneverdig hyggelige.
    En liten butikk her har hatt en samling på 5 filmer til rundt 299 kroner pr. film, noe som selfølgelig er skyhøy pris. Jeg har kjøpt en film der, men da pga at jeg hadde veldig lyst til å se filmen akkurat den dagen og ikke vente på en evnt bestilling over nettet. Kun da er jeg villig til å bla opp nærme 300 kroner for en film, aldri ellers. Siden det kun er jeg som har kjøpt BD film der, prøver han nå å selge ut hele samlingen på 5 filmer. Han har satt ned prisen til 230 Kroner hvis man kjøper fire filmer. As if ...
    Det er jo ikke rart ingen gidder å kjøpe filmer når de opererer med slike priser, klart man heller da bestiller over nettet og sparer minst 100 kroner pr. film.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Jeg har akkurat bestillt meg BD spiller, siden mange av filmene jeg ønsker å ha på HD format, kun er tilgjengelig på BD. (Har allerede HD-DVD spiller) Filmer som Simpsonmovie, Spider-man, James Bond, Die Hard etc er jo kun tilgjengelig i blått. Det som slår meg er at prisene ligger jo mellom 50 og 100 kroner over hva en HD-DVD film koster, med unntak av WB sine titler, som ligger stabilt på 229 kroner, noe som er en akseptabel pris å betale. Er det noen grunn til at BD skal koste mere? Filmer opp mot 299 kroner , er ikke aktuelt for meg, spesielt når det gjelder relanseringer av gamle middelmålige filmer. Jeg kommer iallefall til å kjøpe mine BD filer fra Australia, der prisene ligger rundt 170-180 pr film. Med frakt kommer det vel på ca 210-220 kroner som jeg synes er en akseptabel pris å betale, men ikke blodprisene her i Norge.

De værste tilfellene er importfilmer solgt på Free Record Shop, mellom 349 og 399 pr film. Det er jo helt latterlig. Innsalgsprisen til norske filmforhandlere på BD og HD-DVD er rundt 140 kroner. HD-DVD ligger på normalpris, men det gjør ikke BD. Hva er grunnen til det? Siden markedet for BD er større, bør jo prisene være lavere også? Det kan ikke forsvares at BD har større kapasitet iallefall.

Dette er bare noen tanker, og mine kroner går derfor til Australia når det gjelder Blu-Ray, helt til vi får normale priser her i landet

Jeg kan informere om at prisen for en bluray fra distributør ligger høyere enn 140 i snitt fra distributør. I tillegg skal du legge på frakt (som oftest flatt uavhengig av antallet, ergo hvis du ikke kjøper masse av de gamle filmene så blir fraktprisen mye høyere per stykk, få butikker gidder idag å kjøpe inn store kvanta når de ikke vet hvordan prisen blir fremover og antallet solgte ikke er i nærheten av det som går unna på dvd) pluss moms. Så selv en film til laveste pris vil derfor få en minimums innpris på 190 før den selges. Skylda for prisen ligger derfor ikke hos forhandler men hos grossist. Se bare på prisene hos play.com også, de ligger på ca samme nivå. Er vel kun usa og australia som har billigere bluray enn resten av verden.

Men man skal jo huske historien også, dvd'ene i sin tid var ikke det spor billigere i starten.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvdstrax.com

Der selger de blu ray for norske og amerikanske maskiner, og dem er ikke så dyre heller. får logge dere inn og sjekke prisene, så kanskje dere ikke blir sjokkert...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Jeg kan informere om at prisen for en bluray fra distributør ligger høyere enn 140 i snitt fra distributør. I tillegg skal du legge på frakt (som oftest flatt uavhengig av antallet, ergo hvis du ikke kjøper masse av de gamle filmene så blir fraktprisen mye høyere per stykk, få butikker gidder idag å kjøpe inn store kvanta når de ikke vet hvordan prisen blir fremover og antallet solgte ikke er i nærheten av det som går unna på dvd) pluss moms. Så selv en film til laveste pris vil derfor få en minimums innpris på 190 før den selges. Skylda for prisen ligger derfor ikke hos forhandler men hos grossist. Se bare på prisene hos play.com også, de ligger på ca samme nivå. Er vel kun usa og australia som har billigere bluray enn resten av verden.

Men man skal jo huske historien også, dvd'ene i sin tid var ikke det spor billigere i starten.
    Innsalgsprisen på 140 har jeg lest på release.no tror jeg det var, men om det stemmer eller ikke vet jeg ikke Husker også fra dvd'ens begynnelse da folk betalte 299 for en råtten scanbox utgivelse.. Jeg styrte alltid unna utgivelser fra Scanbox iallefall, noe jeg fremdeles gjør Kjøper heller filmen fra utlandet (Usa, Australia, UK) om det er titler som Scanbox distribuerer i Norge iallefall.

Da lurer jeg på hvor de "europeiske" utgavene blir laget, da tenker jeg på selve filmen, siden BD utgivelser fra USA og Australia ligger under 200 kroner. I disse landene lager dem selvsagt flere eksemplarer enn i europa, men siden BD ikke har PAL/NTSC kun 1080p/24hz så kan det jo tenkes at alt lages i USA, og dermed lager dem så mange at prisene burde vært lavere Nå når WB har gått BD eksklusiv så håper jeg de fortsatt holder prisene på 229 som er en akseptabel pris på et nytt medium. Ulempen med at BD har "vunnet" er vel at det ikke blir mere priskrig..men på den andre side, nå tør dem å satse fullt ut på BD slik at prisene etter hvert vil synke...håper jeg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •