Talvisota - Vinterkrigen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talvisota - Vinterkrigen

Denne filmen har jeg ventet på lenge, men er per nu kun tilgjengelig med svensk tekst dessverre. Da denne gikk på norske kinoer hadde den tittelen "Vinterkrigen" - og handler om Finlands krig mot Russland fra 1939 til 1941. Fikk den i dag med svensk tekst - det kan jeg leve med.
    Skjelden engasjerer en krigsfilm på denne måten - kjemisk fri for heltedyrkelse og fri for "the american way" på mange måter.
    Her er budskapet fortalt på en direkte og usminket måte. Scenene er ikke overdådige som i "Private Ryan" men erlige og direkte på en nordisk måte.
    Historien er anrettet slik at de fleste av oss kan identifisere oss i rollene uten å ha "rambo" på ryggen. Effektene kunne ha vært bedre men det blir heldigvis en liten del av historien.
    Brorskap, vennskap og familie er et bærende element gjennom historien og vi kan identifisere oss med budskapet. Selvsagt, fordi dette er vårt broderfolk i øst (langt nord).
    Davids kamp mot Goliat blir skildret på en usminket og direkte måte. Hele krigens dævelskap kommer hjem i stuen til oss og engasjererer.
    Det hele er hærlig fritt fra alle amerikaske helteprofiler og har mer fokus på sambygdingenes lidelser og skrekk på krigens alter.
    Filmen er for meg en av de beste noen sinne rundt temaet krig - den er usminket, stygg og grufull.
    Man kan ikke nekte for at filmen har hentet temaer fra "ukjent soldat" m/Uri Linna. Men filmen er en av de beste som noen sinne er lager rundt temaet Krig i Europa - så da er det bare å henge seg på. Det hele er befriende annerledes enn den amerikanske skitten rundte dette temaet vi har blitt påtunget i mange år.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne selges nå på Posten.
    Vurderer å kjøpe, flere som anbefaler denne?
    Ser andre steder på forumet at det finnes både en uncut & en annen sterkt redusert utgave, vet ikke hvilken versjon det er posten serverer.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så den på platekompaniet her forleden - da med Norsk omslag. Anbefales på det varmeste, en skikkelig "bad" film med harde og usmikede meninger. Løp og kjøp!!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •