Kubrick på HD/BD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kubrick på HD/BD

Omsider kommer Kubrick's filmer på HD og BD, iallefall de fleste av dem foreløpig. Men er litt "bekymret" da jeg ser på infoen til Eyes WIde Shut på cdon, bildeformat 16:9 Widescreen, Anamorphic, HD 1080p. Hvordan har dem løst dette, siden EWS er skutt i 1.33:1 format? (4:3) Har dem ødelagt verket til Kubrick, eller er det rett og slett skrivefeil fra cdon.
    1080 er jo widescreenformat så vidt jeg er bekjent med, så om EWS kommer på HD/BD i sitt korrekte format 1.33:1, vil den da ha en "lavere" oppløsning enn 1080?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle Kubrick-filmene som tidligere var vist i 4:3 er nå gjort om til 16:9 på HD DVD og Blu-Ray. Jeg er også skeptsk til dette, SPESIELT på Eyes Wide Shut og Full Metal Jacket. The Shining er nok absolutt tiltenkt å være i 16:9 i utgangspunktet, men ble gitt ut på DVD i 4:3 for å tilpasses TV-formatene. Jeg føler jeg må se resultatet av EWS og FMJ før jeg tar et standpunkt, men jeg er skeptisk, slik som deg.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full Metal Jacket har jeg på HDDVD og den fungerer perfekt da. Den ble jo skutt i 1.66:1 så der er det ikke noe å bekymre seg over. The Shining derimot ble skutt i 1.37:1 (snill widescreen så hvordan den og EWS utarter seg vet jeg ikke. Skjønner egentlig ikke hvorfor Kubrick hadde slik 4:3 fetish egentlig, greit nok at kinofilmene var i widescreen, men hvorfor på død og liv croppe dem til 4:3? Og EWS fra 2000. Man hadde widescreenapparater den gangen, så hvorfor 4:3? Men man får vente å se, men litt skeptisk til de filmene som oprinnelig er 4:3 format da
    *edit* EWS var skutt i 1.66:1, men ble croppet til 4:3 på dvd

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er Kubrics filmer i en særklasse uansett hva de gjør. Hadde jo vært tragisk om de forringer dem. Men bruker de ikke den orginale masteren når de lager HD? Dermed skulle de vel kunne ha samme format som på kino, ingen av Kubric filmer har jo vært 4:3 på kino.

Selv er jeg spent på Barry Lyndon i HD. Den fikk Kubric linser fra NASA for å kunne skyte stearinlysscenene uten kunstig lyssetting. Vel verd å få i høyere oppløsning.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kubrick sverget til 1:66, det var det han komponerte etter.
    1:85 vil aldri kunne gi den samme symetrien i bildet på filmer som The Shining, Full Metal Jacket, Barry Lyndon osv osv osv. Allikevel ble flere av filmene hans vist i 1:85 i usa.

Det kan være noe med regler og annet lort.

Jeg synes uansett det er trist at filmene hans blir gitt ut i 16:9 på hd. Det blir ikke helt det samme. Regissørens visjon skal følges når man lager slike releaser. Hadde Kubrick vært i live så hadde ikke filmene vært tilpasset WIDESCREEN TV-ER, det er helt sikkert. Det var en som nevnte Eyes Wide Shut og jeg føyer meg fint inn i rekken av de bekymrede.

Jeg blir også irritert når scope filmer blir konvertert til 16:9, så folk skal slippe å si de sorte kantene oppe og nede? Gnar! I sin tid lagde man det horrible formatet PAN&SCAN fordi bildet skulle fylle tv ruta. Himmel, over 50% av bildet ble jo borte... Allikevel ga de ut en Fullscreen versjon av Lotr. Rett og slett fordi folk ønsker det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •