Sammenligning av bildekvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sammenligning av bildekvalitet

Her er en fin side for å virkelig kunne finstudere forskjellene mellom forskjellige utgivelser på BD, HD DVD og DVD.

Her er f.eks. forskjellen på et bilde mellom DVD og Blu-Ray på Spiderman 1:
    Spider-Man | Superbit DVD vs BD | Image 4

(Her ser du virkelig fordelen med høyere oppløsning..)

Forskjellen mellom HD DVD og BD er allikevel minimale, selv med 50% høyere bitrate så klarer ikke BD å vise frem noe bedre bilde enn HD DVD:

Nature's Journey | BD vs HD | Image 1

Det finnes mange slike sammenligner på denne siden, anbefaler alle å ta en titt selv:
    High Definition Media Mouseover Comparisons | Home

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min sammenligning

Da har jeg endelig fått ut fingeren og kjørt en skikkelig sammenlignings test av bilde kvaliteten mellom Blu-ray og HD DVD. Har dessverre ingen bilder.

Filmen jeg har brukt er Ghost Rider. Denne er eksklusiv på BD i USA, og er utgitt på HD DVD i Frankrike. Dermed skulle faren for at transferen er lik slik som på Warner sine tittler være borte.

Filmen har fått gode kritikker for bilde (og lyd): Blu-ray Review: Ghost Rider | High-Def Digest

Først rent teknisk om de to utgavene.

Blu-ray: BD-50 disk, med AVC/MPEG4 codec, samt Dolby True HD og PCM lydspor. Bitraten på min spiller viste at den normalt hoppet mellom litt over 30 mbps og helt opptil 48 mbps. Altså normalt over det HD DVD har tilgjenglig.

Noen BD fans som vil motsi at denne BD utgaven ikke utnytter det meste av BD formatet?

HD DVD: HD-30 disk, med VC1 codec, har 2 stk DTS HD Master lydspor, og 2 stk DTS HD lydspor.

Begge utgavene ser ut til å ha det samme ekstra matrialet (kan ikke fransk). Inkludert 2 kommentator spor, og 3 dokumentarer på tilsammen 134 minutter. Altså godt over 2 timer ekstra video matriale på hver disk (da i SD kvalitet).

Sånn rent teknisk så vil da BD utgaven her kunne tilby ett bedre bilde, da HD DVD utgaven har mye mindre plass til filmens bilde.

Utstyret jeg brukte er: Sony 46W2000, Sony BDP-S300, Toshiba XE1 og Pioneer AX4ASi. Begge spillerene er kjørt igjennom forsterkeren, og inn på samme inngang på TVen. Og har dermed samme bilde innstillinger i TVen. Fikk ikke min PS3 da "Ghost Rider" er sonesperret på BD. Oppløsning brukt er 1080p, da min ikke støtter 1080p/24.

Har dessverre ikke prosjektor.

Etter å ha sett samme scener på hvert format, hoppet frem og tilbake, sett stilbilder av samme bilde osv. Så er min konklusjon at jeg ikke så noe som helst forskjell på bilde kvaliteten. Alle detaljer var like. Kunne heller ikke se noe til at VC1 gjorde noe glattere bilde som mange hevder.

Det eneste jeg kunne legge merke til stammer fra spillerene. Toshibaen ga ett minimalt mørkere bilde. Mens S300 var bedre på panoreringer. Den hakket mindre. Noe jeg også har lagt merke til at den gjør i forhold til PS3.

Den største forskjellen var navigering i filmen, hvor BD utgaven var mange hakk bedre enn HD DVDen. Spoling tilbake var normal via S300, mens XE1 så hoppet den ekstremt fort.

Til slutt vil jeg legge til at jeg er ingen ekspert. Og på forhånd så var jeg innstilt på at BD utgaven faktisk ville ha det beste bilde. Da mitt inntrykk etter å ha sett hauger av filmer på hvert format, har vært at BD siden gjennomsnittlig har hatt litt vassere kvalitet.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget flott testet og interessant lesestoff.

Jeg har enda ikke sammenliknet blu-ray vs. hd-dvd (må isåfall kjøpe en allerede eksisterende hd film på ny...) Skal se om jeg får finger'n ut en dag

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Meget flott testet og interessant lesestoff.

Jeg har enda ikke sammenliknet blu-ray vs. hd-dvd (må isåfall kjøpe en allerede eksisterende hd film på ny...) Skal se om jeg får finger'n ut en dag
    Heldigvis så har jeg en bror som er eksklusiv HD, så jeg fikk lånt Ghost Rider av ham.

Får se om han skaffer seg Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer snart, s¨å jeg får sammenligned den også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •