bluray "300" dolby true hd eller pcm - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Er ikke dette litt merkelig? Er det noe galt med dekoderen som sitter i PS3ern, eller er det rett og slett lagt inn noe muffens i TrueHD miksen? Noen påstår at dialog-normalization kan påvirke lyden negativt for TrueHD sin del..?
    Som du ser får jfinneru samme resultat på Sony BDP-S500, og andre tester viser det samme. Feks. High-Def digest som skriver følgende:
    Sitat Opprinnelig postet av High-Def Digest
    Right upfront, the PCM sounded a bit louder, but after some level matching, a direct A/B comparison of several scenes revealed only slight differences.
    Så det er ikke PS3'en som lager krøll. Det er andre foskjeller enn bare lydnivå, om enn små forskjeller. Det kan enkelt og greit være to forskjellig miksede spor i utganspunktet, men det hadde vært interessant å vite om de to forskjellige sporene gir forskjellig bitrate på PCM inn til receiver.. Noen som har mulighet for å vise denne informasjonen på receiveren sin?

Newcomer peritass sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter akkurat her med min første blueray film og tester mot ps3. har en pioneer vsx915 forsterker. Når jeg bruker DD så får jeg opp det på forsterker men når jeg bruker pcm ukomprimert så står det dolby prologic på forsterker men høyere lyd. Hvorfor står det ikke at jeg bruker pcm i forsterker? Er koblet til med optisk lyd!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peritass
    Jeg sitter akkurat her med min første blueray film og tester mot ps3. har en pioneer vsx915 forsterker. Når jeg bruker DD så får jeg opp det på forsterker men når jeg bruker pcm ukomprimert så står det dolby prologic på forsterker men høyere lyd. Hvorfor står det ikke at jeg bruker pcm i forsterker? Er koblet til med optisk lyd!
    Grunnen til at det står dolby prologic i displayet ditt er at receiveren mottar ukomprimert PCM i stereo. Pro logic er et system for å lage liksom-surround ut av bare 2 kanaler.
    Hvis du vil ha ukomprimert PCM i flere kanaler, så blir du nødt til å bruke HDMI. SPDIF (altså den optiske lyden din) klarer ikke båndbredden som er nødvendig for dette.
    Problemet blir vel da at Pio 915 ikke har HDMI, såvidt jeg kan huske.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette være forklaringen?
    Digital Forum - View Single Post - Dolby TrueHD vs. Uncompressed PCM vs. DTS-HD Master Audio

Er virkelig studioene så amatørmessig at de har "glemt" å fjerne dialog normalization flagget før de skal lage sine TrueHD spor?

Sitat Opprinnelig postet av Digitalhome
    Bit for bit, Uncompressed PCM, Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio, assuming all come from the same master and are using the same values (24bit/48hz for example) theoretically should all be the same.

Unfortunately, during Dolby TrueHD encodes, a process called Dialog Normalization is applied: Audio attenuation on the audio encoder is set to -4dB (dialog normalization default) and applied to the whole soundtrack during the TrueHD encoding process. Unfortunately, this renders the soundtrack no longer identical to the studio PCM master. Dolby's use of dialog normalization, results in a lower SPL relative to DTS at an equivalent gain setting. Level mismatches of .1 dB have proven critical in double blind procedures, and the louder of two presentations of the same program material is consistently preferred.

The problem with Dialogue Normalization isn't that it lowers the dynamic range (volume) by 4 (or more) db... the problem is HOW it does it:

It does it by digitally recalculating the audio data to digitally down-scale the waveform. The LPCM extraction from the Dolby TrueHD compressed stream works as it should... bit-for-bit so far.... but before the PCM signal leaves the Dolby decoding chip, the processor digitally recalculates the "level" of the waveform according to what the dialog normalization flag has been set at. This means that *every single data point* is recalculated. The process would be like if you ran all your audio signals through a digital level adjustment prior to d/a conversion.That means that you will NEVER get bit-for-bit accuracy from a TrueHD stream that's been flagged with dialog-normalization.
    DTS-HD Master Audio (DTS as a whole actually) does NOT use Dialog Normalization. Dialog normalization NEGATES bit-for-bit accuracy.

And it can't be bypassed because Dolby won't allow any in-spec consumer gear to let the user avoid it! It doesn't matter that it's just a meta-data instruction flag: if Dolby REQUIRED that it's processing instructions be followed by your decoder, then the fact that the original PCM lossless data was represented prior to Dialog Normalization processing is moot.

So unless Dialog Normalization is defeated during the TrueHD encoding, then it's not the same as the studio master.

This is why you want to take Uncompressed PCM over TrueHD unless of course the dialog normalization flag has been defeated (during the encoding process). DTS-HD Master Audio DOES'NT use Dialog Normalization and therefore will be able to achieve bit-for-bit identical to the studio master results while using compression and reducing overall disc space used by the audio soundtrack. Unfortunately, since de-compressing DTS-HD Master Audio is processing intensive, most players do not decode it internally (yet) and most players cannot yet send it via bitstream either (yet) which means, for the most part, that we are left with, for the time being, 2 forms of lossless audio: Dolby TrueHD and Uncompressed PCM audio of which it is quite clear that Uncompressed PCM audio is superior.

Dialog normalization has been applied to most (if not all) current Dolby True HD tracks. This is the reason that for the movie “The Departed” the Dolby True HD soundtrack (on the HD DVD) did not sound as good as the corresponding Lossless Uncompressed PCM soundtrack of the Blu-Ray version. Dialog normalization is standard in Dolby Digital soundtracks and should continue to be so since that is a compressed format… but, when it comes to the Dolby True HD lossless format, it has no place and should not be used.

Sony (the movie Studio) going forward will no longer apply dialogue normalization to any of their lossless TrueHD encodes (Blu-Ray).
    Her er et annet svar som prøver å forklare litt om hvorfor Dolby gjør det de gjør:
    The studios configure the sound levels for theatre playback. In this configuration the centre channel speaker(s) are equal to, if not bigger than the right and left front. All sound pressure levels are adjusted correctly. Also, some sound track have adjustment parameters to compensate for errors and the instructions might say "Lower left front by 3DB"

In a home environment, the center channel is usually smaller than the front L/R. During noisy passages with dialog, something the dialog will be overcome by the sound levels generated by the L/R speakers. Also, some amps deliver less power to the center than the front. This is not a great problem today. I have heard this with DTS sound tracks. I have had to increase the level of the center channel speakers.

DD attempts to correct this problem for home use by increasing the volume of the center channel speakers. Does this introduce errors in the encoding from the studio to the DD sound track ... who know but I bet that no one on these forums (well maybe a couple) could every tell the difference.

Now on to uncompressed vs lossless compression. THEY ARE THE SAME! The only reasons to include a lossless PCM is
    1) You have lots of room to use up ... and to make it look like the room is required
    2) Your processing power is not up to the task of expanding the compressed data to uncompressed

Since both formats seem to have the processing power in their players, include a lossless audio track is pretty stupid and a waste of space.

Now when you combine the two as in DD TrueHD, you have a lossless soundtrack that has been corrected for the "home" environment. I know which one I would rather use ....

This is just another example of BluRay supporters to justify why the extra 20G's on a BluRay is important. I have both, I use both and they SOUND THE SAME except I do not loss the dialog in noisy action sequences with TrueHD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andrev
    Har akkurat sjekket 300 på bluray og vart litt overrasket over lydforskjell på true hd og pcm. Spiller over PS3 og onkyo 805 (6 i hjemmekino) receiver.

Trodde at dolby true hd skulle gi et bedre lydspor i filmen men da jeg switchet over til pcm lydsporet så var det som om noen tok ut proppene jeg hadde i øra. Lyden var fantastisk over pcm vs dolby true hd.(alt var dekodet via PS3 og kjørt via hdmi 1.3)

Er dette et faktum at pcm er bedre enn dolby??

Noen synspunkter erfaringer??

PS kikk innom min nesten ferdige kjellerkino! AVforum.no - andrev's hjemmekino
    Jeg har vel forstått det sånn at PS3 ikke klarer å dekode til true HD ennå. Hvis det er tilfelle sender den bare vanlig dolby digital. Forsøkte meg på DTS-HD, men PS3 klarte ikke dekode og sendte bare ut vanlig DTS.

Noen som kan bekrefte at det har kommet en oppdatering hvor PS3 nå dekoder til HD-lyd?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Jeg har vel forstått det sånn at PS3 ikke klarer å dekode til true HD ennå. Hvis det er tilfelle sender den bare vanlig dolby digital. Forsøkte meg på DTS-HD, men PS3 klarte ikke dekode og sendte bare ut vanlig DTS.

Noen som kan bekrefte at det har kommet en oppdatering hvor PS3 nå dekoder til HD-lyd?
    PS3 har altid klart å dekode TrueHD og sender den som multi-PCM over HDMI. Det den derimot ikke kan, er å sende ut TrueHD som bitstream over HDMI 1.3 kabel.. Det hadde vært kjekt, da hadde den vært komplett i min bok iallefall.. (En "nødløsning" er selvsagt at den dekoder DTS HD MA og sender det også som mPCM.. nesten like bra det også.. )

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "nødløsning" er selvsagt at den dekoder DTS HD MA og sender det også som mPCM.. nesten like bra det også..
    Er du sikker på at den gjør det (og at den ikke bare dekoder DTS core-signalet)? Jeg finner ikke offisiell info om dette noe sted.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette være forklaringen?
    Digital Forum - View Single Post - Dolby TrueHD vs. Uncompressed PCM vs. DTS-HD Master Audio

Er virkelig studioene så amatørmessig at de har "glemt" å fjerne dialog normalization flagget før de skal lage sine TrueHD spor?

Her er et annet svar som prøver å forklare litt om hvorfor Dolby gjør det de gjør:
    Meget interessante artikler med både fakta og meninger fra begge hold.
    Hvilket lydspor man velger blir jo opp til hver enkelt, men jeg følte ihvertfall vi kom til bunns i hvorfor det er forskjell.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen

Bruker du optisk kabel?
    PS3 dekoder definitivt DDTrueHD og sender det som multikanal PCM, men kun over HDMI.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Er du sikker på at den gjør det (og at den ikke bare dekoder DTS core-signalet)? Jeg finner ikke offisiell info om dette noe sted.
    Beklager.. Jeg skrev det innlegget klønete.. PS3 dekoder TrueHD og DD+, dette kan den sende som multiPCM over HDMI kabelen, det er topp! DTS er verre, den har ikke noen dekoder for DTS HD eller DTS HD MA, så der i gården blir det maksimalt DTS core som blir sendt ut ja.

Det jeg ønsker er at PS3 skal få mulighet til å behandle de moderne lydformatene på en skikkelig måte, dvs. helst sende dem ut som bitstream over HDMI 1.3 kontakten. Dersom dem ikke fikser det, så er en nødløsning at dem i det minste implementerer DTS HD og DTS HD MA dekoding internt i PS3ern på samme måten som for TrueHD. Funker det også..

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er vel så intressant er om det er forskjell i lydkvalitet på ett True HD / DTS HD MA lydspor dekodet i spiller eller receiver.

DEtte er jo av betydning for alle dem som sitter med HDMI fra 1.1 til 1.3 receiver og dem er det mange av.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det som er vel så intressant er om det er forskjell i lydkvalitet på ett True HD / DTS HD MA lydspor dekodet i spiller eller receiver.

DEtte er jo av betydning for alle dem som sitter med HDMI fra 1.1 til 1.3 receiver og dem er det mange av.
    Ja. I teorien skal det jo ikke være forskjell.
    Men i teorien skulle det ikke være forskjell på PCM og ferdig dekodet True HD heller, helt til det viste seg at lydsporet faktisk blir endret som en del av encoding prosessen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •