Nedlastning av HD-filmer en allerede eier på dvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nedlastning av HD-filmer en allerede eier på dvd

Har i min tid eid en del vhs filmer som jeg nå har kastet, gitt bort osv, også har jeg kjøpt en del av de samme filmene på dvd igjen. Nå kommer jo de fleste filmene også ut på HD DVD og Blu-ray, jeg syns da det er litt ille å måtte betale enda mere for å få den samme filmen igjen, men bare med bedre kvalitet. Da ender en jo fort med å ha brukt 600kr for en film.

Er det noen som vet hvordan loven er på nedlasting av filmer en allerede har til odel og eie i hylla? Tenker da spesielt på tilfellet der jeg ønkser flere av mine dvd filmer i HD-format, men syns det er ille å måtte betale enda mere for den samme filmen.

Har man lov til å laste ned HD versjonen av en film en allerede har på dvd? Slik jeg har forstått det så er det jo selve softwaren en betaler for, selve dvd platen og coveret er jo kun en brøkdel av prisen.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre er det ikke slik det fungerer. Du betaler for muligheten til å se på innholdet på tapen/discen, men altså ikke noen rettigheter utover det. Det hadde jo vært liten vits for filmselskapene å gi ut nye filmer/versjoner, dersom det hadde vært nok å kun betalt en gang for en film?

Det eneste du har lov til her i Norge er å ta en sikkerhetskopi av tapen/filmen, som du evt. kan ta vare på i tilfelle originalen blir ødelagt. Dersom du selger originalen, så er du selvsagt forpliktet å ødelegge kopien.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte meg det, men hadde ett lite håp om at jeg hadde kjøpt rettighetene til selve filmen...

Uansett så er jo eiergleden av å ha ett nytt format i hendene en stor glede, men blir ganske dyrt i lengden, er jo snakk om god del filmer jeg kan tenke meg i hd også...

Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Har i min tid eid en del vhs filmer som jeg nå har kastet, gitt bort osv, også har jeg kjøpt en del av de samme filmene på dvd igjen. Nå kommer jo de fleste filmene også ut på HD DVD og Blu-ray, jeg syns da det er litt ille å måtte betale enda mere for å få den samme filmen igjen, men bare med bedre kvalitet. Da ender en jo fort med å ha brukt 600kr for en film.

Er det noen som vet hvordan loven er på nedlasting av filmer en allerede har til odel og eie i hylla? Tenker da spesielt på tilfellet der jeg ønkser flere av mine dvd filmer i HD-format, men syns det er ille å måtte betale enda mere for den samme filmen.

Har man lov til å laste ned HD versjonen av en film en allerede har på dvd? Slik jeg har forstått det så er det jo selve softwaren en betaler for, selve dvd platen og coveret er jo kun en brøkdel av prisen.
    Dette sier seg vel selv ? Om jeg eier en Audi A4 2006 modell betyr vel ikke nødvendigvis at jeg får 2007 modellen gratis. Det er jo ET HELT NYTT produkt.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MadMan69
    Dette sier seg vel selv ? Om jeg eier en Audi A4 2006 modell betyr vel ikke nødvendigvis at jeg får 2007 modellen gratis. Det er jo ET HELT NYTT produkt.

Herlig kommentar

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MadMan69
    Vil nå ikke gå så langt å si at det er "ET HELT NYTT" produkt. Produktet slik jeg ser det er jo selve filmen i seg selv, ikke discen den er lagret på. Det er filmen man betaler mest for og det er filmen som koster mest å produsere. Vil nå si at en kjøper filmen nettopp for å se filmen og ikke platen, cover osv? Har en sett filmen på dvd så er det vel ikke så mye nytt i handlingen som er tilført i HD DVD utgave? Men på en annen side så er det også lagt nytt arbeid med på å utforme og lagre filmen i nytt og bedre format. Jeg vil heller kalle det en fornyelse av ett produkt, eller en oppgradering, men ikke gå så langt og kalle det "ET HELT NYTT" produkt. Men mulig jeg er litt dum og blind i all denne kapitalismen...

En bil er ett fysisk produkt man må lage på nytt for å komme til en ny modell. Det kreves nytt metall, gummi, plast osv. En film er ett ferdig produkt man bare lagrer på ett nytt medium.

Så nei, jeg ser det ikke som en selvfølge å måtte betale for det samme produktet flere ganger bare i ett nytt format, men på en annen side så ser jeg at man må betale for det nye arbiedet som er lagt i fornyelsen.

Mulig det vare en dum og unødvendig tråd, men det er ikke lett å vite reglene i all denne piratkopieringen som foregår. Om jeg har kjøpt meg en cd så ser ikke jeg noe problem i å laste ned det samme albumet i mp3, men det er nå meg.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier at når de ikke greier å enes om et felles og bra format så kan de skylde seg selv. Jeg hadde ikke noe problem med å kjøpe DVD'er fra dag en (1999 for min del) - det var et genialt format som alle var enige om, relativt rimelige spillere, relativt lite DRM (ikkeno HDCP søl).

Nå er situasjonen anderledes - man har en samling som for min del er på 450-500 dvd'er - for mange andre mye større - og mange av filmene viser det seg er MYE dårligere enn det reklamen gav inntrykk av på tiden da de ble kjøpt (jeg har hatt 28" CRT i lengre tid, og da har det ikke vært så lett å evaluere sånnt). Man visste sjelden hva man fikk (takk til de som jobbet hardt for at Fox og andre faktisk skulle begynne med anamorpic utgaver!) - og nå er det veldig bingo om en gammel DVD ser helt forferdelig ut eller tilsynelatende ikke langt unna HD utgaven (det er faktisk noen av dem).

Jeg mener Hollywood kunne tjent mye mer på å selge noen billige HD avspillere med nettverksplugg til tusenlappen, og clik-to-buy filmsamling i h264 720p med 640kbps AC3 - fremfor det som skjer nå. Fysiske medium suger (man må flytte seg fra sofaen for å bytte film jo!) og tar alt for mye fysisk plass.

HD-DVD og Blu-Ray er idag entusiastformater som inneholder mye som mannen i gata ikke har bruk for (dessverre). Det var ikke sånn med DVD.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Fysiske medium suger (man må flytte seg fra sofaen for å bytte film jo!) og tar alt for mye fysisk plass.
    Må du flytte deg fysisk fra sofaen etter 2 timer for å bytte film?? Det er jo helt forkastelig. Gud forby at du skulle forbrenne 10 kalorier av de 1000 fra potetgullposen og brusen du har slukt i løpet av filmen. Men, slapp av min late venn... Det finnes løsninger:
    -golf_cart-jpg

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes den i recliner utgave også?

Syns det er litt sjarm i å måtte plukke ut filmen fra ett cover og sette den i spilleren. Nå lider jeg kanskje av litt lettere grad samlemani, så det er fint å kunne fylle opp hylla med noe Synd det blir så dyrt i lengden....

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, minner meg om den ene episoden i Kongen av Queens, der Doug kjøper seg en slik, som han kjører rundt med overalt, både i huset og utenfor.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Må du flytte deg fysisk fra sofaen etter 2 timer for å bytte film?? Det er jo helt forkastelig. Gud forby at du skulle forbrenne 10 kalorier av de 1000 fra potetgullposen og brusen du har slukt i løpet av filmen. Men, slapp av min late venn... Det finnes løsninger:
    OK så du er av sorten som greier å få til enighet om en film på første forsøk? Og synes musikkavspillere a.la. Squeezebox er tull fordi lyden på CD-platene er bedre?? Du ser aldri serier heller skjønner jeg. Og liker vel helst å ikke bruke fjernkontroll fordi det forringer lyden...

Jeg liker å sitte i sofaen og bla i filmene og seriene jeg har. Velger jeg feil så er det fort gjort å stoppe den og ta en annen. Fysiske medium tar mye fysisk plass også. Det er plass jeg heller vil bruke til andre ting enn digre bokhyller når leiligheten koster 40k/kvadraten.

Kall meg gjerne lat. Jeg tror det bunner ut i misunnelse.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flintsone: tror Marantz mente det som en liten spøk, men ser ut som du tok det dønn alvorlig?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er litt sjarm i å måtte plukke ut filmen fra ett cover og sette den i spilleren. Nå lider jeg kanskje av litt lettere grad samlemani, så det er fint å kunne fylle opp hylla med noe Synd det blir så dyrt i lengden....
    Jeg har også vært sånn. Men etter nå 8 år med dvd så gidder jeg ikke mer. Det er for håpløst å finne frem uansett hva slags system man har - og det er ikke akkurat sånn at det er noen status lenger å ha en stor DVD samling heller.

Hadde jeg hatt et hus og egen kino hadde det vært noe annet (kanskje). Men de fleste som bor i oslogryta har ikke den muligheten.

Det er bare et tidsspørsmål før de aller fleste betrakter DVD'ene sine på samme måte som CD'ene - får dem inn på serveren og har dem mye lettere tilgjengelig.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flintsone: tror Marantz mente det som en liten spøk, men ser ut som du tok det dønn alvorlig?
    Ble kanskje litt unødvendig provosert Jeg bare synes det er et interessant emne - spesielt siden jeg ser hvor grovt underholdningsbransjen har bommet i forhold til våre reelle behov.

Dette viser seg jo bl.a. i mylderet av mediaspillere som er å få kjøpt som rett og slett spesialtunes til piratmarkedet for film og musikk.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK så du er av sorten som greier å få til enighet om en film på første forsøk?
    Nei. Men da reiser jeg meg opp og bytter film

Du ser aldri serier heller skjønner jeg.
    Masse. Jeg ser enten flere episoder i slengen eller så reiser jeg meg for å bytte. I verstefall får ræva litt luft hvert 20.minutt

Og synes musikkavspillere a.la. Squeezebox er tull fordi lyden på CD-platene er bedre??
    Nei. Har aldri hørt på squeezebox, og inntil videre har jeg heller ikke prioritert penger til det. Kanskje en gang i fremtiden...?

Og liker vel helst å ikke bruke fjernkontroll fordi det forringer lyden..
    Det visste jeg ikke, men for å være på den sikre siden har jeg nå kastet alle fjernkontrollene mine. Her tar vi ingen sjanser

Fysiske medium tar mye fysisk plass også. Det er plass jeg heller vil bruke til andre ting enn digre bokhyller når leiligheten koster 40k/kvadraten.
    OK. Helt greit at du vil bruke plassen til noe annet.

Det hele var selvfølgelig en spøk (legg merke til til slutt), noe jeg strengt talt trodde du ville skjønne. Jeg synes rett og slett at det var litt komisk at det var så voldsomt mye bryderi å reise seg opp fra sofaen

Det er forresten en ting jeg lurer på ved svaret ditt:
    Kall meg gjerne lat. Jeg tror det bunner ut i misunnelse.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr. i dag har jeg 4500 DVDer, Blu-ray og HD, og ca. 1000 til på VHS og laserdisc, (samt ca. 3000 LPer og CDer) og jeg grøsser bare med tanken på å ikke ha disse fysisk i hylla. Det er mye kos, og jeg ville ikke hatt 5500 filmer på en harddisk, selv om jeg fikk dem gratis. Squeezebox har jeg aldri hørt om, men det er vel noe harddiskgreier tenker jeg meg. Enig i at alt dette tar plass, men det får bare stå i.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er ganske usmakelig å sette inn bilder av hjelpemidler for handicapede i sammenheng med late folk. Selv om det er ment som en spøk. Og ja Marantz den kommer i "recliner" versjon med forhvilere også. Det finnes faktisk en som kan rette deg opp slik at du står. Alt kan gjøres via "joystick". Du finner flere varianter her: Balder - Etac - Skaper muligheter . Muttern har den på forsiden..... Hun er meget godt fornøyd med den btw...

Skjønner ikke alt dette maset med nedlasting er ulovlig hele tiden. Hvis noen spør:"Har du betalt for den HD filmen du har på harddisken din?". Ja, jeg betaler 479.- (avhengig av din internettleverandørs priser) pr. mnd.....

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt uhørt å måtte kjøpe den samme filmen flere ganger, men på en annen side så er det jo frivillig.. Så det er ikke så veldig mye å diskutere.. Spør du om lov til å laste de ned? eller bare gjør du det alikevel?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Pr. i dag har jeg 4500 DVDer, Blu-ray og HD, og ca. 1000 til på VHS og laserdisc, (samt ca. 3000 LPer og CDer) og jeg grøsser bare med tanken på å ikke ha disse fysisk i hylla. Det er mye kos, og jeg ville ikke hatt 5500 filmer på en harddisk, selv om jeg fikk dem gratis. Squeezebox har jeg aldri hørt om, men det er vel noe harddiskgreier tenker jeg meg. Enig i at alt dette tar plass, men det får bare stå i.
    Imponerende samling. Regner vi at du har betalt i snitt 100kr per film, snakker vi om 550 000kr i filmer.

En nett-tjeneste vil kunne noen år frem i tid, kunne tilby deg (for å ta et tall) 20 000 filmer, der store deler er i HD for kanskje 500kr i måneden. Tilgjengelig med et tastetrykk 24/7, med trailere i HD og reviews rett på skjerm. Et GUI og en søkefunksjon som gjør det en fryd å bla i alle mulige klassikere og sjangere.

Altså et større bibliotek av filmer, i bedre kvalitet, til en langt lavere pris og uten å ta opp plass i hjemmet. På kjøpet slipper en også å se at produktene en investerer i går ut av markedet, og verdien faller som en stein.

Jeg skjønner det hyggelige i å samle på noe. Men for å trekke en parallell, er det flere og flere som kvitter seg med sin 100 000kr CD-rigg, og ripper alle sine tusen CD`er over til disk. Dette er de samme folkene som skrev på forum for en stund siden at de ikke så fordelene å ha alt på denne "disken", og at det var så mye "kos" med å hente CD`en.

Jeg tror vi kommer til å se slike tendenser på film også.....

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Det er jo litt uhørt å måtte kjøpe den samme filmen flere ganger, men på en annen side så er det jo frivillig..
    Når man kjøpte den Beta filmen på 80 tallet så tror jeg ikke at de tenkte så mye på Hd versjonen som kommer nå

Det er enkelt, slik er livet.. Dette gjelder alle deler av livet og stort sett alle kjøp man gjør... Jeg nevner i fleng : Sofa, seng, stol, bord, duker

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •