LOTR: et par ting jeg ikke er helt med på.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg var kanskje litt kjapp med den konklusjonen. Det som står i boka er at de er "friends" - du har rett i det. De var av det samme folket, og Robert Foster : Complete Guide to Middle Earth sier cousins, som i og for seg betyr at de er i slektskap. Men boka sier altså venner. Der har vi det folkens, tror vi nærmer oss slutten på denne nå

Et lite utdrag:

"...There was among them a family of high repute, for it was large and wealthier than most, and it was ruled by a grandmother of the folk, stern and wise in old lore, such as they had. The most inquisitive and curious-minded of that family was called Sméagol. ... He had a friend called Déagol, of similar sort, sharper-eyed but not so quick and strong..."

:wink:

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at det er flere ihugga Tolkien fans der ute forresten, som man kan diskutere "detaljer" med :wink:
    Vi er dog kanskje på feil forum.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Fetteren????
    Nei det er broren, etter det jeg vet....
    Deagol er verken bror eller fetter.... Deagol er Smeagul sin beste venn....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du det? :wink:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For jeg har sett filmene mange ganger og lest boka et par ganger.. og her står dette...
    Dessuten står dette også i informasjon som du kan finne på nettet!
    Og jeg er VELDIG STOR fan av Ringenes Herre og Tolkien..

Derfor vet jeg det

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke den eneste som er fan av de bøkene...kikk litt lengre opp. Sjekket forsåvidt også selv; kan verken avkrefte eller bekrefte om han er bror eller fetter (men så var det navnet da), eller hvorvidt han er hans beste venn. Venn er han dog. :P

Og det er ikke alltid så lurt å stole på fansites og slikt, de finner ofte på mye tøys. :P

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant... men det står jo også i boka vis min versjon ikke er helt feil!

Hobbiten Smeagol
    Opprinnelig stammer Gollum fra et hobbitfolk som bodde ved den store elven Anduin i nærheten av Gladden Fields. Det hersker usikkerhet om når han ble født, men muligens var det i året 2430. Hans opprinnelige navn var Smeagol (oversettelse av Trahald), men fikk etter hvert kallenavnet Gollum på grunn av noen svelgende gulpeaktige lyder som stadig kom fra hans strupe. Han bodde i et hull i jorden som andre hobbiter på denne tiden.
    På bursdagen i året 2463 var Smeagol ute og fisket sammen med vennen Deagol. Og om disse årstallene stemmer, ville Gollum denne dagen ha nådd myndig alder. En hobbit trer som kjent inn i de voksnes rekker ved fylte 33 år. Det er fetteren Deagol som oppdager Ringen på bunnen av Anduin, der den har ligget siden den gang Isildur falt for orkenes angrep mer enn to tusen år tidligere. Smeagol overmannes straks av et ønske om å eie denne skatten. Uten å vite dens egentlige kraft kveler han sin venn, og erverver Ringen som fødselsdagsgave, selv om Deagol på dette tidspunkt allerede hadde gitt ham en presang.

Dette eksempelet er tatt fra www.oslokino.no/ringenesherre

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står det jo faktisk både venn og fetter i ditt eksempel, kinosjef_christian.

kinosjef_christian skrev:
    På bursdagen i året 2463 var Smeagol ute og fisket sammen med vennen Deagol. Og om disse årstallene stemmer, ville Gollum denne dagen ha nådd myndig alder. En hobbit trer som kjent inn i de voksnes rekker ved fylte 33 år. Det er fetteren Deagol som oppdager Ringen på bunnen av Anduin, der den har ligget siden den gang Isildur falt for orkenes angrep mer enn to tusen år tidligere. Smeagol overmannes straks av et ønske om å eie denne skatten. .
    ...

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde vi hadde ferdigdiskutert dette teamaet jeg Hvis du leser resten av tråden, Christian, så konkluderte vi med at han var en "venn" ja.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •