HD-Dvd og Blue-Ray bilde kvalitet...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-Dvd og Blue-Ray bilde kvalitet...

Jeg er eier av PS3 og har testet en Blue-Ray film på denne (Talladega Nights) og synes ikke bildet er noe spesielt bedre en mange av mine dvd filmer.

Har vært i diverse butikker å tittet også, Hitch på Blue-Ray ser ikke noe bedre ut en dvd heller. Kjenner flere som jobber i Elkjøp og dem klarer ikke å forsvare kjøp av verken HD-Dvd eller Blue-Ray.....bilde kvaliteten er ikke spesielt bedre.

JEg har til gode å få bakoversveis enda og jeg sitter med en deilig Philips tv med pixel plus3 hd....

Er jeg blind eller bare vært uheldig med materialet jeg har sett på så langt?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bare erfaring med PJ og HD. Og det er en ganske så betydelig forskjell fordel HD. Merker ikke så mye i starten, men etter å ha sett endel HD filmer, merkes det velig godt når en setter på en SD DVD etterpå. HD er bedre på alt.

Det kan jo være at du har vert litt uheldig med de filmene du nevner, jeg kjenner ikke til blu-ray utgivelsene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten ER bedre, men ikke revolusjonerende bedre. Folk som ikke er veldig interessert i bilde opfatter ikke HD som noe fantastisk. Me HD kommer og HD blir.

Hmm..har hørt rykte om en ny oppløsning som heter 1440p. Noen som vet noe om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå forskjell på hd og vanlig. Tilogmed på superbit via normal utgaver så ser du forskjell ivertfall hvis du har stort bilde med bra utstyr.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke de beste demofilmene det der, men man ser allikevel klar forskjell fra DVD. Det man derimot ikke bør glemme er hvor mye bedre lyden er på HD enn på DVD. Der ligger det store forskjeller.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Kvaliteten ER bedre, men ikke revolusjonerende bedre. Folk som ikke er veldig interessert i bilde opfatter ikke HD som noe fantastisk. Me HD kommer og HD blir.

Hmm..har hørt rykte om en ny oppløsning som heter 1440p. Noen som vet noe om dette?
    Kommer vel ikke før hdmi 1.4 blir lansert. Mener å hørt at dette kommer i høst. Så 1.4 blir vel ikke å se før om 1-11/2 år.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør nok vente på 2196p som kommer med HDMI 1.546 mark II
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrTiger
    Kommer vel ikke før hdmi 1.4 blir lansert. Mener å hørt at dette kommer i høst. Så 1.4 blir vel ikke å se før om 1-11/2 år.

1440p er en del av hdmi 1.3 standaren. Finnes uansett ingen forbruker produkter som viser eller prosjekterer 1440p..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt noen komprimerte hd-filmer fra pc og til tv'en. kjører 1366x768 og er ikke 1:1 pixelmapping og jeg ser stor forskjell fra dvd til hd. Her er det snakk om filmer i hd som er kodet med x264 og tar kun 4,4 gb. Selv på så lite plass ser jeg stor forskjell. Vil tro en full hd-disk på 25gb er enda bedre.

Kommer vel ann på øyet som ser, noen er mere opptatt av detaljer enn andre. Jeg irriterer meg over at jeg legger merke til alle feil, for da sitter jeg og irriterer meg over det i stede for å nyte filmen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    JEg har til gode å få bakoversveis enda og jeg sitter med en deilig Philips tv med pixel plus3 hd....
    1. Hvordan er ps3 satt opp?

2. Hvilken kabel bruker du fra PS3 til tv?

3. Hvilken tv har du?

4. Hvor langt fra tv sitter du?

De fleste greier å se forskjell på HD og SD side ved side når begge deler fungerer optimalt.

-k

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er himmel og hav i forskjell mellom vanlig DVD og de høyoppløste formatene. I alle fall når jeg ser DVD-er med ikke altfor høy produksjonsverdi (som utgjør over 90% av DVD-samlingen min).

Jeg håper og tror at de høyoppløste formatene gjør at det blir billigere for filmselskapene å produsere "mindre" eller eldre filmer i kjempekvalitet. Grunnen til at jeg tror det, er at det vel må være behov for mye mindre etterarbeid på HD-DVD og Blu-ray? Ettersom bildet ikke er interlaced, og filformatet som brukes er mye mer romslig? Eller er jeg HELT på villspor?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mange forventer for mye, egentlig. Vi ser jo tross alt fremdeles på samme film. Regissørens valg angående lyssetting og slikt, kvaliteten på effektene, sånne ting ser man fortere enn man ser forskjeller mellom HD og SD.

Men det er én ting jeg virkelig setter pris på ved det jeg har sett av Blu-ray: Det er ikke plaget i det hele tatt med støy og komprimeringsartifakter jeg har irritert meg over i årevis på DVD. Godt mulig det er en sånn greie nesten ingen ser, men jeg synes det er veldig befriende å slippe det.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    1. Hvordan er ps3 satt opp?

2. Hvilken kabel bruker du fra PS3 til tv?

3. Hvilken tv har du?

4. Hvor langt fra tv sitter du?

De fleste greier å se forskjell på HD og SD side ved side når begge deler fungerer optimalt.

-k
    Kjører en rimelig feit HDMI kabel fra PS3 maskinen.

Har et dette tv, Philips 32" Wide LCD TV - HD Ready - MPX

Sitter ca 3-4 meter fra tv...kjører filmen i 1080i da det er det høyeste tv klarer...

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på i denne forbindelse er hvilket format ligger egentlig filmene på i en Blu-ray eller HD-DVD. Er det 720p/1080i eller 1080p? Jeg har ikke kjøpt noen filmer enda, så mulig dette eventuelt står på filmen hvis det varierer. Det blir vel kanskje relevant å sjekke dette da selve filmen bør ha samme oppløsning som TV for å unngår opp eller nedskalering.. Ikke veit jeg, men det vet kanskje dere?

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større bildeflate jo større forskjell vil du merke, har en 36" der jeg ser en liten forskjell, spesiellt i bakgrunnsbilder. På 92" lerret er forskjellen "WOW", så bare vent til du får vist det på større flate og jeg kan garantere en "WOW" effekt. Forøvrig bruker jeg en Toshiba HD XE1 og BenQ 8720 i kinoen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigscreen
    Jo større bildeflate jo større forskjell vil du merke, har en 36" der jeg ser en liten forskjell, spesiellt i bakgrunnsbilder. På 92" lerret er forskjellen "WOW", så bare vent til du får vist det på større flate og jeg kan garantere en "WOW" effekt. Forøvrig bruker jeg en Toshiba HD XE1 og BenQ 8720 i kinoen.
    Jeg kjører på 105" og får definitivt ikke noen WOW opplevelse. Men jeg tror PoGWAQ har helt rett. Det er stillt for høye forventninger. Jeg har Casiono Royale både på DVD og BD. Kjører disse på mitt 105" rammelerret via HDMI på PS3 til en TX200. Og jeg syntes bildet på BD er veldig bra, men det er også meget bra fra DVD disken. Tror det er veldig subjektivt dette med WOW opplevelsen.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Jeg kjører på 105" og får definitivt ikke noen WOW opplevelse. Men jeg tror PoGWAQ har helt rett. Det er stillt for høye forventninger. Jeg har Casiono Royale både på DVD og BD. Kjører disse på mitt 105" rammelerret via HDMI på PS3 til en TX200. Og jeg syntes bildet på BD er veldig bra, men det er også meget bra fra DVD disken. Tror det er veldig subjektivt dette med WOW opplevelsen.

Du er nødt til å skaffe deg briller...
    Eller så ser vi ikke etter det samme i bildet. Forskjellen fra DVD til HD er som natt og dag. I allefall på 105" Det er som å ta av et tåkefilter foran linsa.

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    En ting jeg lurer på i denne forbindelse er hvilket format ligger egentlig filmene på i en Blu-ray eller HD-DVD. Er det 720p/1080i eller 1080p? Jeg har ikke kjøpt noen filmer enda, så mulig dette eventuelt står på filmen hvis det varierer. Det blir vel kanskje relevant å sjekke dette da selve filmen bør ha samme oppløsning som TV for å unngår opp eller nedskalering.. Ikke veit jeg, men det vet kanskje dere?
    Jeg tror at alle utgivelser så langt er i 1080@24p, pakket inn i 60i telecined (USA), eller 1080@25p pakket inn i 50i (Europa). Selve standardene tillater dog et større antall oppløsninger. Begrepet "interlaced" og "progressiv" mister noe mening når vi snakker om kinomateriale. Begge formatene støtter dog ekte interlacet video, men jeg tviler på at det blir benyttet så mye (annet enn evt ekstramateriale skutt med HD videokamera).

For de mange av oss som har tv med "tvungen" overscan eller oppløsningen 768p så er skalering ikke til å unngå. Kun de som har en 1080p tv (eller de få som har fysisk 720linjer) kan i noen tilfeller helt unngå skalering, og da må de samtidig ha en tv som ikke overscanner, noe de fleste gjør.

-k

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    En ting jeg lurer på i denne forbindelse er hvilket format ligger egentlig filmene på i en Blu-ray eller HD-DVD. Er det 720p/1080i eller 1080p?
    På Blu-ray ligger filmen som 1080p/24.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Kjører en rimelig feit HDMI kabel fra PS3 maskinen.

Har et dette tv, Philips 32" Wide LCD TV - HD Ready - MPX

Sitter ca 3-4 meter fra tv...kjører filmen i 1080i da det er det høyeste tv klarer...
    Jeg kjenner ikke til Phillips men det mulig å sette den i en "movie mode" eller lignende som hinter til tv-en om at det er telecined materiale?`

Hvis ikke, kan du prøve å sette opp PS3 til å sende i 720p, i tilfelle den gjør bedre IVTC?

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •