HDTV vs. HD-DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDTV vs. HD-DVD

Jeg har endel filmer i både HDTV og HD-DVD. Er ikke sikker på at jeg vet helt hva forskjellen er, men HD-DVD eller vel en rip av en original HD DVD film, mens HDTV (som f.eks. ts-filer) er vel "en smule" komprimert.

Uansett får jeg litt problemer med hakking i filmen når jeg spiller av HD-DVD filmer, mens det går helt fint med HDTV (som ts, avi, eller wmv-filer) Jeg kjører PowerDVD Ulta 7.2 og WINDVD 8 og har samme problemet med begge.

Er dette hardware relatert ?

Newcomer Aftensvermer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja... HD-DVD er som du sier rip av originale filmer, som oftest i 1080p (som krever mye prosessorkraft)

HD-TV er (slik jeg har forstått det) opptak fra digitale sendinger (kineserne er harde på dette), og oftest i 720p som krever litt "slappere" prosessor enn 1080p.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MadMan69
    Jeg har endel filmer i både HDTV og HD-DVD. Er ikke sikker på at jeg vet helt hva forskjellen er, men HD-DVD eller vel en rip av en original HD DVD film, mens HDTV (som f.eks. ts-filer) er vel "en smule" komprimert.

Uansett får jeg litt problemer med hakking i filmen når jeg spiller av HD-DVD filmer, mens det går helt fint med HDTV (som ts, avi, eller wmv-filer) Jeg kjører PowerDVD Ulta 7.2 og WINDVD 8 og har samme problemet med begge.

Er dette hardware relatert ?
    Hmm, jammen ikke sikker på hva du mener. Du skriver HDTV, som ofte er en indikasjon på opptak fra HD sendinger i USA (derav navnet HD TV).
    Stort sett så er vel disse i .TS format og da i MPEG-2 m/AC3 lyd (DD2.0/5.1)
    Noen av disse er igjen re-enkodet til wmv eller avi og da ofte 720p.

HD-DVD sier du, du mener ikke HD DVD, alstå en av de nye HD-formatene?
    Den bruker vel VC-1/H264/Mpeg4 part10 som primær codec.
    Eller så kan det være som Aftensvermer svarte et kina-format... om så er, er jeg jammen ikke sikker på hva som er grunnen til at det hakker. 1920x1080p filmer i HDDVD format krever vel litt HW for å kjøre...

Hvor store er de?
    Det ligger jo endel HD-DVD filmer på nettet nå som er rippet direkte fra HD-DVD platen. De er oftest 20GB+ i størrelse.

Ikke mye hjelp egentlig...

Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Hmm, jammen ikke sikker på hva du mener. Du skriver HDTV, som ofte er en indikasjon på opptak fra HD sendinger i USA (derav navnet HD TV).
    Stort sett så er vel disse i .TS format og da i MPEG-2 m/AC3 lyd (DD2.0/5.1)
    Noen av disse er igjen re-enkodet til wmv eller avi og da ofte 720p.

HD-DVD sier du, du mener ikke HD DVD, alstå en av de nye HD-formatene?
    Den bruker vel VC-1/H264/Mpeg4 part10 som primær codec.
    Eller så kan det være som Aftensvermer svarte et kina-format... om så er, er jeg jammen ikke sikker på hva som er grunnen til at det hakker. 1920x1080p filmer i HDDVD format krever vel litt HW for å kjøre...

Hvor store er de?
    Det ligger jo endel HD-DVD filmer på nettet nå som er rippet direkte fra HD-DVD platen. De er oftest 20GB+ i størrelse.

Ikke mye hjelp egentlig...
    Joda, dette hjalp det. Når jeg snakker om HD-DVD eller HD DVD så er det det nye HD formatet jeg prøver å kjøre og disse er ca. 20GB, med andre ord 1080p. Så jeg regner vel med at det er på hw siden det skorter litt hos meg. Skal oppgradere skjermkortet mitt å håp om at det hjelper. Cyberlink har jo en BD / HD Advisor som sier litt om hva du trenger for å kunne kjøre 1080p på en grei måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne sammenhengen:

"HDTV" = .TS = Mpeg-2
    HD-DVD = VC-1 eller AVC/H264 (Mpeg-4 part 10)

VC-1 og AVC er mye mer krevende å dekode enn mpeg-2, så selv om du klarer å spille av .TS filer med 1080p, betyr ikke det at du automatisk klarer HD-DVD titler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •