Sympathy for Mr. Vengegance

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sympathy for Mr. Vengegance

Jeg så denne filmen nå i kveld - og ble positivt overrasket. Er omtalt som en del av Trilogien "Oldboy" - "Lady Venegance" og denne. Jeg har alle disse tre, og kan trygt anbefale alle disse.
    For meg fremstår allikevel "Sympathy" som den desidert beste av disse tre. Makan til fengende historie og elegant fortellerteknikk skal man lete lenge etter. Et absolutt høydepunkt for meg det siste året når det gjelder film. Gleder meg allerede til å se den neste gang.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DETTE var en god melding å lese!
    På AVForum merker jeg ofte at filmreferansene er av en annen verden/kvalitet/interesse enn det jeg selv er opptatt av. "VENGEANCE"-trilogien er et kjærkomment unntak fra den mer ordinære og etter min oppfatning kjedelige fortellerteknikken som blir presentert gjennom de brede kanalene.

Så for ikke lenge siden LADY VENGEANCE - som er siste del av trilogien - og denne skuffer stort. Fortellermessig har den noen riktig så fornøyelige krumspring, likeså fra klipp og etterarbeid (wipescenen tilbake til fengselscellen via speil på døra er intet annet enn fantastisk), men innholdsmessig er den tom. Der hvor både OLDBOY og SYMPATHY... har en mangefasettert klangbunn - til og med en god plass for tvil og anger - oppleves LADY VENGEANCE som uthulet, tom, uten evne til å problematisere hevnmotivet.

Noe av det som gjør de to foregående titlene i trilogien så fremragende, er nettopp denne muligheten til å trekke det hele i tvil. Gjennom et effektivt og voldsomt formspråk fortelles ganske så normgivende fortellinger om primatets opplevelse av rett og galt, og samtidig en innrømmelse av hva som faktisk er de absolutte og endelige valg for et menneske trengt opp i et hjørene, ingen utvei, intet håp.

Om det skjer noe som helst på filmfronten noe sted i verden nå, så skjer det i Sør-Korea. Eksempler på dette er WELCOME TO DONGMAKGOL, A TALE OF TWO SISTERS og VENGEANCE-trilogien. Hurra for at det endelig skjer noe som kjennes som friskt! Hurra!

J+

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •