Hva mener dere om bildekvalitet på hd-filer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva mener dere om bildekvalitet på hd-filer?

Hei alle sammen. Ønsker å høre litt med deres erfaringer rundt hd-filmer via pc. Jeg har testet ut mange ulike klipp og hele filmer i både 720p og 1080p.

Mange av disse filene er på hele 20 gig og av og til mer. Dette er jo veldig mye sammenliknet med vanlig dvd.

Mange mener at hd er det nye siden fargetv kom. Jeg for min del er slett ikke imponert i det hele tatt. Har testet en del filer som er anbefalt her på forumet, men klarer rett og slett ikke å bli imponert.

Jeg kan da ikke helt fri meg fra følelsen at mitt htpc oppsett er feil.

Må legge til at jeg har testet blueray-spilleren til Panasonic på et Pioneer 507.
    Testet både med en blueray demoplate, samt filmen "into the blue" tror jeg den het.
    Jeg synes ikke dette heller var noe å skryte av.

Hva mener dere folkens? Er dere enige eller er jeg helt på viddene?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere sett endel filer i andres oppsett basert på nedlastede klipp og hele filmer, og har på endel materiale ikke blitt blåst over bord. Mens andre klipp igjen har vært av alldeles strålende kvalitet. Det jeg derimot har blitt mest imponert over, er når materialet blir vist på større bildeflater som lerret og projektor, fremfor mindre flater på TVer. Mye kanskje grunnet at en lettere ser forskjellene når ting blir blåst kraftig opp i size.

Diverse Bikini Destination, diverse japanske HD-klipp og ikke minst bilder fra min HD-DVD spiller på VW50 gjør meg skikkelig imponert over bildekvaliteten, og det er like nedbrytende å sette på en DVD etterpå, uansett hvilken film og spiller.

Gleder meg bare til filmutvalget blir større på både BR og HD-DVD....

Edit: BTW. Den demodisken til BR er ikke mye å rope hallluja for, den var langt fra det beste jeg har sett fra BR. Into the Blue derimot var jeg strålende fornøyd med på Panasonic sin BR-spiller på min VW50. Mulig det har noe med at jeg var litt "slørete" i blikket under den filmen.... :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mange filmer som kan lastes ned fra ulike steder er av ulik størrelse. Kom over en utgave av Ringenes Herre 3. Denne var i x264 format og "bare" ti gig. Orginalfilmen på dvd er langt større. Skyldes dette at den er veldig komprimert i x264? Andre versjoner i feks ts er hele 23 gig. Hva har deete å si for bildekvaliteten?

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lastet en del demoHDmateriale fra gratis sider, og klipp som f.eks Amazing Caves, Coral Reef Adventure, The Living Sea, Amazon, er bare helt fantastisk å se på projektor (8720). Farger, sorthet, ALT, er bare helt utrolig gøy å se på sammenlignet med dvd. Gleder meg til å få Blue Ray og virkelig få utnyttet projektoren (selv om det sies et nytt format er på vei, True HD..åhhh)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Ser at mange filmer som kan lastes ned fra ulike steder er av ulik størrelse. Kom over en utgave av Ringenes Herre 3. Denne var i x264 format og "bare" ti gig. Orginalfilmen på dvd er langt større. Skyldes dette at den er veldig komprimert i x264? Andre versjoner i feks ts er hele 23 gig. Hva har deete å si for bildekvaliteten?
    h.264/AVC og ekvivalenter som x264 skal gi 2 - 2.5 ganger mer effektiv kompresjon enn mpeg-2 (ts). Så om filmen er 10GB i x264 så vil det tilsvare samme kvalitet som 20-25gb ts. Forutsatt at encoder gjør jobben sin rett selvfølgelig. Du kan få filmer som har dårlig kvalitet selv om fil størrelsen er stor, hvis det brukes feil encoder/parameter.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det japanske klippet som Anfield tenker på (tror jeg), med en fyr som står å snakker mens han lener seg på et rekkverk, var et av de aller første materialene jeg så i HD. På Philips 37PF9730 ble det for såvidt dødsbra, men det var når jeg fikk se det på lerret at jeg "datt av stolen, mens jeg tok av meg hatten". :-D
    Blir kanskje litt feil å sammenligne, da dette sies å være crem de la crem når det kommer til bildekvalitet.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ujevn kvalitet.

Jeg syns det er utrolig god kvalitet på de fleste HD-DVD filmer på min Optoma HD 81(spes etter at jeg fikk den kalibrert hos Gorm), men det er ganske stor kvalitetsforskjell på filmene. Den råeste bildekvaliteten jeg har sett er de japanske småklippene gjennom Gorms Crystallio II ut på min HD 81. Bikini Destinations var ikke så værst heller, men det har vel også mye med at det var fine ting å se på der...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke programmer bruker dere for å spille av hd-filmer? Gjerne fortell om hvordan de er konfigurert. Bruker selv media player classic og core avc. Det er utrolig mange innstillinger å velge mellom og jeg må rett og slett innrømme at jeg ikke har fjerneste ide om hva som er optimalt.

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Hvilke programmer bruker dere for å spille av hd-filmer? Gjerne fortell om hvordan de er konfigurert. Bruker selv media player classic og core avc. Det er utrolig mange innstillinger å velge mellom og jeg må rett og slett innrømme at jeg ikke har fjerneste ide om hva som er optimalt.

Jeg sliter med det samme.

Testet (16GB): star wars a new hope 1080p h264 dd51 som ikke vil kjøre glatt uansett hva jeg stiller inn.

Kjører ut i 1280 X 720 60Hz via et Geforce 7600gs kort. CPU er en P4 3Ghz. Samme software som deg. Har også testet med en AMD 3800 X2 m/ATI X1950Pro som burde fikse dette (?)

Er det teknisk mulig å få dette til, eller må det oppgraderes?

Blir skjermkortet utnyttet maksimalt automatisk eller kan man "tweake" seg frem til den ultimate opplevelsen?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kanskje litt feil å sammenligne, da dette sies å være crem de la crem når det kommer til bildekvalitet.
    Det er det liten tvil om Det klippet er fantastisk bra !

Ellers synes jeg bra HD materiale er et stort steg fremover fra DVD. Når det er sagt må det sies at det først kommer skikkelig til sin rett på store skjermer. Jo større bilde, jo større er forskjellen.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Jeg sliter med det samme.

Testet (16GB): star wars a new hope 1080p h264 dd51 som ikke vil kjøre glatt uansett hva jeg stiller inn.

Kjører ut i 1280 X 720 60Hz via et Geforce 7600gs kort. CPU er en P4 3Ghz. Samme software som deg. Har også testet med en AMD 3800 X2 m/ATI X1950Pro som burde fikse dette (?)

Er det teknisk mulig å få dette til, eller må det oppgraderes?

Blir skjermkortet utnyttet maksimalt automatisk eller kan man "tweake" seg frem til den ultimate opplevelsen?

Det er svært dårlig GPU hardwarehjelp i dekoding av H264 for øyeblikket både i Power DVD og i CoreAVC så en P4 3 Ghz tror jeg blir i minste laget. Har selv byttet ut min P4 3Ghz sammen med hovedkort og nytt 7600Gt HDMI kort for å spille av H264 og HD DVD så nå går det som smør

Cyberdog

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått tak i dette sagnomsuste klippet med disse kineserene som prater. Bildet er bra nok det men jeg blir ikke lamslått over kvaliteten. Holder det ikke med 42 tommer tv for skikkelig få frem godsakene?

Eller har jeg rett og slett dårlige innstillinger av programvare? Forslag til innstillinger av avspillerprogram og codecer?

Må tilføye at jeg heller ikke synes allverden om den nye panasonic blueray spilleren samenkoblet på et pioneer 507. Viste en film "into the blue" tror jeg den het.

Ble muligens litt vel forventningsfull med alt pratet om hd i forkant. At dette skulle være det største innen tv/video og ble sammenliknet med overgang fra sort/hvitt til fargetv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største "kicket" på HD kommer nok ved bruk av stoooore, bildestørrelser som projektor disker opp med. Jeg har selv en god TV, som jeg mener klarer å diske opp gode TV-bilder med IP-TV fra Los. Sender jeg de eksakt samme signalene til projektoren ser jeg hvor mye jeg har å hente.

Ergo, større bilde, større forskjeller etter min mening. Jeg har sett dette klippet "ørti" ganger, og det imponerer stort når bildet blir 100".

Når det gjelder "Into the blue" på Panasonic sin BR-spiller, så har jeg sett den i mitt oppsett, og det er absolutt bra. Men det finnes bedre bildemateriale, både på BR og HD-DVD.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Anfield.

Mener du at bildet blir bedre på pj enn plasma? Altså jo større jo bedre?

Eller mener du at forskjellene mellom dvd og hd blir større jo større lerret?

Jeg synes bildet på min 42 tommer plasma er mye bedre sammenliknet med pj.
    Er vel naturlig siden 1280-720 blir litt lite på 100 tommer lerret...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun sett det klippet på et 100"-lerret. Generelt sett er min erfaringer at forskjellene mellom SD-materiale og HD-materiale blir større og mer synlige dess mer en "blåser" bildet opp. Logisk nok. En mindre bildeflate vil "skjule" mer enn en kan på et stort lerret/stor bildeflate, sitteavstand i forhold til bildeflate påvirker jo dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viste NASA Dreamtime HDTV 720p til en kamerat i dag, han siklet på seg selv og var ikke å snakke til.
    Jeg aner dessverre ikke hvor disse hd filmene til Nasa blir publisert, men de anbefales varmt.
    Nå vet jeg ikke hvilke rettigheter som er tilknyttet disse hd klippene, men mistenker at de er noe mer lovelig å laste ned enn underholdningsfilmer.

Når jeg sitter å ser crispy hdfilm av jorden på 92" og 8720, føler man virkelig hvor liten man er.

Thriz

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er rettet direkte til Moderatorer i stedet for i tråden her, sletter derfor innlegget

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thriz
    Viste NASA Dreamtime HDTV 720p til en kamerat i dag, han siklet på seg selv og var ikke å snakke til.
    Jeg aner dessverre ikke hvor disse hd filmene til Nasa blir publisert, men de anbefales varmt.
    Nå vet jeg ikke hvilke rettigheter som er tilknyttet disse hd klippene, men mistenker at de er noe mer lovelig å laste ned enn underholdningsfilmer.

Når jeg sitter å ser crispy hdfilm av jorden på 92" og 8720, føler man virkelig hvor liten man er.

Thriz
    Torrent - Amazing NASA HDTV 720p movies:: BitTorrentMonster

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •