HD vs DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: HD vs DVD

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD vs DVD

Etter å ha lest flere tråder der folk sier at det ikke er sååå stor forskjell på DVD og HD at det er snakk om en revolusjon vil jeg gjerne få hinte til at det er det faktisk.

Sjekk disse linkene for å se forskjellen med egne øyne.
    Bildene er fra Star Wars Ep II.

DVD

Yoda DVD

HD 1080i

Yoda HD 1080i

DVD

Landskap DVD

HD

Landskap HD 1080i

Ser man ikke forskjell på dette bør man skaffe seg briller og det kjapt..

Cyberdog

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkningen av HD vs DVD kan f.eks fort avhenge av hvor stort bildefelt man har i synsfeltet er, hvor godt filmt filmen er med focus og hvor lysfølsom/grovkonet 35mm film som oprinnelig er benyttet osv, og da blir ikke forskjellen nødvendigvis like godt synlig som i de bilde eksemplene som langt på vei vel også er computer generert.

DVD bildet her er vel kraftig oppskalert av en prosess som kanskje ikke gjør denne jobben serlig bra, og det kan jo være gjort på en slik måte at HD butskapet fremheves ytteligere.

Et 1080i bilde har f.eks en oppløsning pr delbilde på 1920x540 og linjeflettes og kobbles sammen enten i en prosessor som kjører en inverse telecine prosess av film materiale eller andre kobblings metoder så bildet som vises består av helbilder eller via å tegne opp slik det mer vanlig i CRT verdenen, med å tegne opp halvbildene på skjermen og la øynene og hjernen kobble dem sammen.

Er langt på vei enig med deg i dine konklusjoner Cyberdog, men det er etter min mening vanskelig å gjennskape et mest mulig ekte bilde av hvordan dette blir opfattet i praksis med forskjellige bildefremvisnings teknologier.
    Hvordan dette gjøres, og om det er mye bevegelser i bildet vil jo også ha betydning for hvor heldig 1080i materialet blir vist på skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ej synst det er en god del forskjell, synst det er helt idiotisk å sammenligne oppløsninger med screen shots, er jo opplevelsen du må sammenligne..blir en helt annen dybde og alt ser mye mer ekte ut..det kan man ikkje sjå på bilder!
    Dessuten burde man sammenligne en orginal dvd vs hd-dvd`en eller blueray filmen på FULL HD selfølgeli..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir feil å kalle det 1080i nå det er et stillbilde.

På min 1280x720 projektor er forskjellen stor! Kan skjønne at mange ikke ser voldsomt forskjell på en 50" eller mindre TV.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Du får aldri den ekte effekten av HD ved å se en screen shot. Post heller 2 sample's av samme scene, en i HD og en fra DVD, så ser du forskjellen...

Men kvaliteten på blu-ray og HD-dvd er vesentlig høyere enn .ts og x.264 filer fra nettet...

Men sjekk ut Kingdom of heaven, King Kong og Return of the king i x.264 720p så skal du se kvalitet. Dette er noe av det beste du får av internett materiale. Star wars filmene som du har screenshots fra er ikke av de beste...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Men sjekk ut Kingdom of heaven, King Kong og Return of the king i x.264 720p så skal du se kvalitet. Dette er noe av det beste du får av internett materiale. Star wars filmene som du har screenshots fra er ikke av de beste...
    Det var nå egentlig bare fordi det var enkelt jeg brukte disse screenshotsene da. De lå allerede ute på nettet etter lignende diskusjon på ett annet forum.
    Jeg har de fleste filmene som er postet på usenet de siste tre årene så de du nevner er i samlingen.
    Tror ikke jeg har sett return of the king i 720p men.. Tror du har sett Reencodes jeg da verken Kingdom of Heaven eller ROTK er blitt postet i 720p. Kvaliteten på disse 720p versjonene er som regel ikke like bra som originalen Referansen er fremdeles Return of the King fra C-More HD i 1080i. Over 30GB!

Screenshots er en fin måte å illustrere det at forskjellen på SD og HD er som å fjerne den filmen som ofte ligger utenpå nye skjermer. Eller å ta på seg briller når man ser dårlig.

Begynner å samle på HD-DVD når spiller blir levert i November en gang, og da blir det endelig slutt på DVD for godt for min del.

Cyberdog

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes kvaliteten på DVD er god, men etter å ha sett noen filmer på HD, så er det litt skuffende å se DVD igjen, det mest åpenbare er at det virker som om det ligger en lett tåke på alle DVD filmene.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir som overgangen fra vhs til dvd...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Screenshots er en fin måte å illustrere det at forskjellen på SD og HD er som å fjerne den filmen som ofte ligger utenpå nye skjermer. Eller å ta på seg briller når man ser dårlig.
    I og med at den eneste forskjellen mellom HD og SD er i romlig oppløsning så bør screenshots være helt kurant.

Evt effekter i tid skyldes codec, interlacing etc som kan finnes både for HD og SD.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    blir som overgangen fra vhs til dvd...
    Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at overgangen er like stor. DVD var et stort steg både hva gjelder ergonomi(ingen spoling, fleksibilitet), lydkvalitet (analog surround til DD/DTS 5.1) og bildekvalitet. Dessuten kunne man bygge seg opp samlinger som ikke avmagnetiserte seg over tid, dette tror jeg er viktig for suksessen til DVD.

Overgangen fra fornuftig komprimert 5.1 til lossless HD 5.1 tror jeg er marginal til ubetydelig. Det økte kanaltallet kan ha betydning avhengig av hva hollywood velger å implementere og hva folk gidder å ha i stua.

For mange vil skjermstørrelsen/avstand være for liten til å få vesentlig utbytte av HD-oppløsning, men for entusiastene, spesielt de med projektor er forskjellen vesentlig.

Det er litt skuffende at man ikke får med flere features. Jeg tror at mulighet for økte framerate (120Hz?) og fargepresisjon (12bit luma) kunne ha lokket mange kjøpere (uavhengig av hvor mye det faktisk betyr).

-k

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen fra DVD til HD er i hverfall stor nok til at jeg har brukt mange tusen på nytt utstyr etter å ha sett det.

Nå har jeg fått testet litt HD i min egen kino og jeg angrer ikke:-D

Total oppgraderinghen fra VHS til DVD kommer man ikke i nærheten av, til det er lyd / bilde oppgraderingen for marginal.
    Men, at det er en "stor" forbedring er sikkert.

Jeg kommer selvsagt ikke til å fornye hele filmsamlingen, men det kommer nok en og annen popcornfilm i Blu-ray format etter hvert.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nå egentlig bare fordi det var enkelt jeg brukte disse screenshotsene da. De lå allerede ute på nettet etter lignende diskusjon på ett annet forum.
    Jeg har de fleste filmene som er postet på usenet de siste tre årene så de du nevner er i samlingen.
    Tror ikke jeg har sett return of the king i 720p men.. Tror du har sett Reencodes jeg da verken Kingdom of Heaven eller ROTK er blitt postet i 720p. Kvaliteten på disse 720p versjonene er som regel ikke like bra som originalen Referansen er fremdeles Return of the King fra C-More HD i 1080i. Over 30GB!
    Ja, er nok reencode men kvaliteten er topp. Har hørt om denne Return of the king fra c-more ja. den skal skaffes. er det ikke en 1080p versjon ute og?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I såfall er det også en reencode.

Det finnes ingen TV sendt utgave av ROTK i annet enn 1080i.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    I såfall er det også en reencode.

Det finnes ingen TV sendt utgave av ROTK i annet enn 1080i.

Det er en fan edited extended edition i 1080p med DTS 6.1 ES Discrete lyd.

Man har brukt theatrical edition i 1080i og lagt til hver eneste av de mange extra scenene fra DVDen. De ekstra scenene er oppskalert etter alle kunstens regler og resultatet er meget bra.

Samme fyr har også laget FOTR extended på samme måten.

Cyberdog

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at overgangen er like stor.

http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=483968

I rest my case...
    Og dette er med HD-DVD addon til Xbox360..

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-DVD vs DVD - screenshot comparisons - Xbox 360 & Xbox Forums

I rest my case...
    Og dette er med HD-DVD addon til Xbox360..

Cyberdog
    Tatt på skrått med et digitalkamera mot tv-skjerm og lagret som 778x518 pixels. Og alternativene er 720p og 480 (NTSC).

Og vi vet jo ikke om skjermen og/eller xbox 360 gjør en god eller dårlig jobb med det ene eller det andre formatet.

Men som demonstrasjon funket det bra.

Uansett har jeg tittet litt på native HD uten skalering og det kan se veldig bra ut. Saken er bare at VHS så så enormt dårlig ut at jeg kan ikke se for meg noen kvalitetsforbedring som vil slå overgangen VHS-DVD. Det måtte i såfall være full 3d-visning...

-k

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men som demonstrasjon funket det bra.

-k
    Det var akkurat som demonstrasjon jeg la det ut. Den virkelige forskjellen er kun synlig IRL og blir bedre jo bedre utstyr man har.

Nå har jeg ikke verdens beste PJ, og har kun 720p men gleder meg som en unge til HD-DVD addonen til 360en min ligger i postkassen.

I mellomtiden koser jeg meg med nedlastet materiale.

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbox 360 as HD DVD Player: One and Only thread Here - AVS Forum

"That is not a good comparison at all.

If you notice in the SD shot, the TV, wall, and poster in the background is blurry as well. It's not in the HD shot, which means there was camera movement in the SD shot, making the entire image slightly blurry.

Also, the TV is displaying very different brightness contrast values. In the SD shot you can see that the black bars on top and bottom are in fact grey, while in the HD shot they look black as they are supposed to. If the set was calibrated correctly, the bars would be black in the SD shot as well, and having a proper black level and white level (contrast) would greatly improve the picture.

edit: There appears to be more light entering the shutter in the HD shot, which would effect the perceived contrast. "

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde SD vært så dårlig som det blir vist på disse demonstrasjonene, så tror jeg at DVD-spilleren hadde forsvunnet ganske raskt. Bildet er helt soft, grått og blurry. Ser ut som en førstegenerasjons DVD-spiller uten spesiell bildebehandlig og skalering.

Som knut nevner er det også gjort flere feil når de har tatt bildet. Større sortnivå gir en helt annen dybde og kvalitetsfølelse på bildet. Se på TV-høyttalerne på eksempel nummer 2. Enten så har han vært inni Photoshop i ettertid, eller innstillingene på kameraet. Har vanskelig for å tro at det er en tilfeldighet at alle bildene som viser SD er mer blurry enn andre. Man ser også lett at bildet fra DVD-spilleren er langt fra kalibrert riktig. *skeptiske meg*

Jeg vil se en sammenligning mellom HD og SD på en HD-skjerm der DVD-matrialet blir oppskalert til HD. Det er en sammenligning som vil vise hva man kan forvente seg av kvalitetsløft om man har en nyere flatskjerm og DVD-spiller. King Kong var sylskarpt på min 50" via DVD oppskalert til 720P, helt på høyde med mine HD-klipp vist fra HTPC. King Kong er nok enda kvassere i HD-DVD, men langt i fra så stor forskjell som disse bildene viser. På en prosjektor vil det selvfølgelig være mye større forskjell.

Tar nok litt tid før jeg får HD-spiller i hus, men når jeg gjør det kan jeg prøve å ta noen bilder med et skikkelig kamera for sammenligning.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange vil nok kanskje sammenligningen i første post være korrekt, men jeg er enig med dem her som synes det ser softere ut enn det jeg personlig ser når jeg ser DVD. Antagelig er bildet et screenshot fra en DVD avspillt på en PC?

Personlig kan jeg glede meg over sylskarpe hårstrå på hodet og porer i huden til selv Anker Hansen-familien og Home and Away folka på TV2 (!), og det med en råtten UPC dekoder sendt analogt over SCART --> 4 RCA (RGB+Sync) --> DVDO iScan VP30.

MEN - så kan det jo hende at HD blir tilsvarende bedre også da - når jeg får tilgang til det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •