Flytte 300 filmer fra bokhylla til disk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flytte 300 filmer fra bokhylla til disk?

OK, her er et newbiespørsmål - men så er det sikkert desto enklere å svare på!

Jeg har ca 300 filmer i hylla som jo tar litt plass. Jeg skal kanskje flytte utenlands, og skulle gjerne hatt med filmene men 300 DVD-plater tar litt for mye plass i flybagasjen... Er det praktisk mulig og kvalitetsmessig forsvarlig og rippe samlinga til disk, slik at jeg kan spille filmene fra disk i stedet for plate?

Kunne tenkt meg å kjøpe ekstern disk(er), men med 300 filmer så ville jeg vel trenge en Terra eller to for å få plass til alt? Bør jeg evt. DivX-ifisere filmene? Hva trenger jeg i tilfelle av SW, og hva mister jeg i kvalitet/innhold?

Takknemlig for svar, eller evt. pekere til andre artikler om samme tema - har søkt, men fant ikke frem i jungelen...

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du skal gjøre de om til divx formatet så krever det omkring 3-6 timer kompileringstid per film alt ettersom hvor rask data du har, dvs om du skal ha med deg alle filmene må du boltre deg med tålmodighet=)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer info

Er interesert i å rippe noen av mine mest brukte filmer selv. Noen som kan hjelpe en newbie til? Hva bruker man og hvilket format? Har en god pc med godt med diskplass. Hva mer trenger jeg? DVD-Jon?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett annet alternativ er jo følgende

Kjøp noen permer som du setter dvd filmene i så lar du coverboksene være hjemme hos foreldre eller noen du kjenner som har mulighet til å ta vare på de så lenge du er borte

Eksempel.
    Komplett.no - Fellowes CD Album 224 Plass til 224 stk cd plater

:idea:

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel , du vil ALLTID få et tap på kvalitet når du konverterer/ripper ,dette fordi orginalen alltid er den beste versjonen.

Hvis du vil bruke litt tid så kan du jo kjøre hele dvd samlinga gjennom dvdshrink ,samt fjerne allt unødvendig materiale som undertekster du aldri bruker, kommentarer fra produsent osv. Men ja du må nok ha ca 1.4 Tib hvis vær dvd film er 4.7 gib.

En dvd film på 4.7 gb vil du sannsynlighvis bruke ca 20min på og rippe fra plate til disk (internt). Hvis du skal ha eksterne disker kan tiden bli noe lengre da både USB (1 & 2) er tregere en intern overføring.
    Firewire er ganske raskt og hvis du har mulighet for firewire tilkobling vil jeg sterkt anbefale deg dette.

Angående divX konvertering blir resultatet som regel en god del dårligere.
    Samt at konverteringen fra dvd til divX tar ganske lang tid, og du kan møte problemer som at film/tekst ikke er i sync noe som er jævlig irriterende

foreslår at du kikker litt på dvdshrink jeg ,enkelt og raskt og forstå.
    Sett allt på automatisk så kan det ikke gå galt.

Link ; Download DVD Shrink 3.2.0.15 - A FREE software to backup DVD disks ! DVD Shrink - Softpedia

Mvh

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, DVD decrypter er vel det de flester bruker (inkl meg selv): http://www.mrbass.org/dvdrip/SetupDV...er_3.5.4.0.exe.

Hvis du har brente filmer legger du disse inn som dvd5 (4464mb) og da burde det hele gå greit. Værre er det hvis du kun har originaler da disse er dvd9 (8124mb), og dette tar forbanna mye plass.

DVD9 filmer ville jeg brukt isoshrink på (ta bort alt av ekstramateriell, og velg hvilke språk du vil ha med. DD/DTS etc)

http://www.mrbass.org/dvdshrink/dvdshrink32setup.zip

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nyttig info

Nyttig info, må prøves! Takk!

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

?

Er ikke isoshrink og dvdshrink det samme programmet?

Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Vel, DVD decrypter er vel det de flester bruker (inkl meg selv): http://www.mrbass.org/dvdrip/SetupDV...er_3.5.4.0.exe.

Hvis du har brente filmer legger du disse inn som dvd5 (4464mb) og da burde det hele gå greit. Værre er det hvis du kun har originaler da disse er dvd9 (8124mb), og dette tar forbanna mye plass.

DVD9 filmer ville jeg brukt isoshrink på (ta bort alt av ekstramateriell, og velg hvilke språk du vil ha med. DD/DTS etc)

http://www.mrbass.org/dvdshrink/dvdshrink32setup.zip

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope

Dvd decrypter legge inn alle dataene fra dvd-plata inn på hdd'en. Brukes Css, som fjerner kopisperre og "gjør om" filmen til region 0 (altså at den kan brukes i hele verden, uavhengig av soner)
    Man kan enten decrypte filmene inn til hdd'en via filer, eller iso

Dvd shrink har også mulighet til å lage en "full backup" av dvd-filmen, men jeg er ikke helt sikker på om den blir lagt inn som "lossless" (har vært noen få diskusjoner rundt dette faktisk)
    Når du først har åpna en dvd-plate i shrink, anbefales det på det sterkese å velge "deep analysis" da dette øker kvaliteten =)

og det anbefales_IKKE_ å la dvd shrink gjør alt selv/automatisk. skal du f.eks shrinke en barnefilm, har den ofte språk som engelsk, svensk, dansk og norsk. Alt dette tar plass, og hvis du skal ha alt dette, inkl extra features, sitter du igjen med hovedfilmen på kanksje rundt 40%.. denne bør være over 70% (sies da ser man ikke så utrolig mye kvalitetstap på filmen)

Fjerner du alle språk utenom ett, frigjør man kanksje 1.5gb, som igjen fører til bedre kvalitet til hovedfilmen

Noen som skjønte noe av dette??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Gitt jobben og tiden som er involvert så dropper jeg diskifiseringen - og følger i stedet Smurfens råd! Altså tar med DVD'ene i en mappe som forhåpentlig ikke tar altfor stor plass i kofferten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •