HD DVDer/-spillere, (spm. & svar -erfaringer) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 75 av 75
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    edit ok beklager at jeg avsporet tråden litt skal ikke gjentaseg*

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    ahh...
    Så min 40" skjerm på feks 2.7- 3 meter er egentlig helt ok? Ved 720p? :-)

Da ble ting straks mye billigere igjen.. ;-)
    Hvor stort og hvor skarpt bilde du vil ha og er villig til å betale for er selvfølgelig helt opp til deg.

Min fortolkning av BBC-undersøkelsen (som kun er EN undersøkelse) er imidlertid satt på spissen at:

Gitt at du skal sitte 2.7 meter unna skjermen

Hvis du har en 29" tv så vil du ikke være stand til å se forskjell på vanlig PAL/SD/576p og 720p. Hvis du derimot har en skjerm som er 31" så har du sansene som skal til for å se forskjellen. Altså bør du ikke bruke ekstra penger på å kjøpe skjerm og avspiller som gir denne oppløsningen med mindre du har minst 30", og da får du vurdere om kvalitetshevingen gjør at det er verdt kostnaden.

Hvis du har en 59" tv så vil du ikke være stand til å se forskjell på 720p og 1080p. Hvis du derimot har en skjerm som er 61" så har du sansene som skal til for å se forskjellen. Altså bør du ikke bruke ekstra penger på å kjøpe skjerm og avspiller som gir denne oppløsningen med mindre du har minst 60", og da får du vurdere om kvalitetshevingen gjør at det er verdt kostnaden.

Gitt at du skal sitte 5.4 meter unna skjermen

Hvis du har en 59" tv så vil du ikke være stand til å se forskjell på vanlig PAL/SD/576p og 720p. Hvis du derimot har en skjerm som er 61" så har du sansene som skal til for å se forskjellen. Altså bør du ikke bruke ekstra penger på å kjøpe skjerm og avspiller som gir denne oppløsningen med mindre du har minst 60", og da får du vurdere om kvalitetshevingen gjør at det er verdt kostnaden.

Hvis du har en 119" tv så vil du ikke være stand til å se forskjell på 720p og 1080p. Hvis du derimot har en skjerm som er 121" så har du sansene som skal til for å se forskjellen. Altså bør du ikke bruke ekstra penger på å kjøpe skjerm og avspiller som gir denne oppløsningen med mindre du har minst 120", og da får du vurdere om kvalitetshevingen gjør at det er verdt kostnaden.

mvh
    Knut

(alt dette er 95% kvantiler og kan sikkert debatteres til døde)

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvor stort og hvor skarpt bilde du vil ha og er villig til å betale for er selvfølgelig helt opp til deg.

Min fortolkning av BBC-undersøkelsen (som kun er EN undersøkelse) er imidlertid satt på spissen at:

Gitt at du skal sitte 2.7 meter unna skjermen

Hvis du har en 29" tv så vil du ikke være stand til å se forskjell på vanlig PAL/SD/576p og 720p. Hvis du derimot har en skjerm som er 31" så har du sansene som skal til for å se forskjellen. Altså bør du ikke bruke ekstra penger på å kjøpe skjerm og avspiller som gir denne oppløsningen med mindre du har minst 30", og da får du vurdere om kvalitetshevingen gjør at det er verdt kostnaden.

Hvis du har en 59" tv så vil du ikke være stand til å se forskjell på 720p og 1080p. Hvis du derimot har en skjerm som er 61" så har du sansene som skal til for å se forskjellen. Altså bør du ikke bruke ekstra penger på å kjøpe skjerm og avspiller som gir denne oppløsningen med mindre du har minst 60", og da får du vurdere om kvalitetshevingen gjør at det er verdt kostnaden.

Gitt at du skal sitte 5.4 meter unna skjermen

Hvis du har en 59" tv så vil du ikke være stand til å se forskjell på vanlig PAL/SD/576p og 720p. Hvis du derimot har en skjerm som er 61" så har du sansene som skal til for å se forskjellen. Altså bør du ikke bruke ekstra penger på å kjøpe skjerm og avspiller som gir denne oppløsningen med mindre du har minst 60", og da får du vurdere om kvalitetshevingen gjør at det er verdt kostnaden.

Hvis du har en 119" tv så vil du ikke være stand til å se forskjell på 720p og 1080p. Hvis du derimot har en skjerm som er 121" så har du sansene som skal til for å se forskjellen. Altså bør du ikke bruke ekstra penger på å kjøpe skjerm og avspiller som gir denne oppløsningen med mindre du har minst 120", og da får du vurdere om kvalitetshevingen gjør at det er verdt kostnaden.

mvh
    Knut

(alt dette er 95% kvantiler og kan sikkert debatteres til døde)
    Ok, hehe..

Skjønner.. Takktakk!:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et spm: på hidefdvd.com, deler de opp ordre'n om du kjøper flere filmer slik at du ungår toll? Eller må man bestille en og en tittel?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann moffe, dessverre har hidefdvd begynt å sende ting som "nye varer" og nei dem deler ikke opp slik at det faller under tollgrensen, dette har dem heller aldri gjort. Før sendte dem dvder åpnet og pakket inn i "dorull" og merket som "used software" ergo ingen toll ei heller moms, genialt.

Nå har de sluttet med dette dessverre, fikk nettopp en regning på 146 kr ifra fedex, men nå har jeg faktisk bestillt ca 20 filmer om jeg ikke husker helt feil, så synes ikke det er så ille egentlig. Bruk for gudsskyld fedex når du bestiller, dhl er dyrt og posten er enda dyrere når man legget til fortolling og moms altså.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Debatten om hvor stor skjerm man må ha synes jeg blir litt teori og ikke så mye praksis. Last ned en trailer på en film du har på DVD i HD format og se den på 17" LCDen din så skal jeg garantere deg en aha opplevelse. Det går ikke an å sammenligne DVD og HD på noen skjerm med oppløsning over PAL standarden spør du meg. HD er skarpere , med bedre farger og mye mer detaljer enn DVD selv på en liten 15 eller 17" PC skjerm IMHO.

Har både 720p projektor på 230cm bredde og en 32" LCD av begredelig kvalitet (Viewpia) og DVD vs HD er som natt og dag på begge to.

Det er selvsagt forskjell på kvaliteten på HD også, men generellt snakker vi om en betraktelig forbedring på det meste jeg har sett. Og det begynner å bli en del etterhvert.

Med 1080p panel i både TV og PJ vil nok forskjellen bli enda større

Så istedet for å diskutere teori, last ned noen trailere eller bryt loven og ta ned noen filmer og se forskjellen selv.

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Debatten om hvor stor skjerm man må ha synes jeg blir litt teori og ikke så mye praksis.
    Rapporten fra BBC som har vært utgangspunkt for diskusjonen er jo slett ikke teori men testpaneler som har vært utsatt for forskjellige oppløsninger og rapportert forskjellen.

Hvis du laster ned en HD-film og ser på din 17" pc-skjerm så kan den utmerket godt fylle en like stor del av synsfeltet som en projektor/lerret og dermed "kreve" samme oppløsning. Men hvis du bruker en 17" tv som du ser på 4 meters avstand virker det urimelig at HD skal være veldig forskjellig fra SD.

Ellers skal det sies at BBC-testen kun tok utgangspunkt i oppløsning. Når du sammenligner DVD og HD så kan det være forkskjeller i kildemateriale, i bitrate, codec etc som også kan gi forskjeller.

Når folk sier at SACD låter utrolig mye bedre enn CD så kan det også skyldes at man mastrer og "skrur" materiale for audiofile på en litt annen måte =)

-k

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No veit eg ikkje om dette er spurt om før i tråden, men sikkert fleire som lurer, så here goes:
    Er det nokon som har formeininger om korleis hd-dvd/br-spelarane vil vere som dvd-avspelar? Vil det fortsatt vere å foretrekke å ha ein dedikert dvd-spelar i tillegg? Eg he ein dvd-3910 på hand no, men kjem nok til å investere i hd-dvd eller br med tida. Vil då dvd-3910 bli overflødig?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det ingen som vet når BR eller HD DVD kommer til Europa.

Det har alltid vært sånn at dedikert utstyr er bedre enn kombi utstyr.

En CD spiller er bedre enn en DVD spiller til samme pris på musikk.

Det er derfor rimelig å anta at en dedikert DVD spiller vil være bedre på DVD enn en BR / HD DVD spiller i hverfall til å begynne med.

De første HD DVD spillerene har ikke vært gode på DVD frem til nå.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    De første HD DVD spillerene har ikke vært gode på DVD frem til nå.
    Ikke? Hmm, jeg har ikke utført noen grundige undersøkelser selv, men jeg har nå lest flere som skryter av hvor bra Toshibaen er til å oppkonvertere vanlig DVD til HD.. Jeg bruker selv min HD DVD som eksklusiv sone 1 avspiller, og er iallefall veldig fornøyd med kvaliteten. Nå skal det sies at jeg ikke har utført noen vitenskapelige sammenligninger, dette er bare basert på mine umiddelbare inntrykk.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med tklev der. Den er da super på vanlige sone 1 dvder. Jeg tror ikke at jeg har lest om noen som er missfornøyd med oppkonventeringen A1 gjør med dvd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg ringte Toshibas norske importør sist uke for å høre når de hadde HD-DVD-lansering i Norge. Der fikk jeg vite at HD-DVD blir lansert over hele Europa i november. (Dette kommer vel ikke som noen bombe, side PS3 med Blue-Ray lanseres i de dager...).

Når spillerne og filmene blir tilgjengelig i butikkene er vel en annen sak...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos hvor god Toshiba HD-DVD er på vanlig DVD; er det noen som har AB-testet dette med en god DVD-spiller? I såfall hvilke?

En ting er om en er fornøyd med bildet, noe annet er å se forskjellene i en AB-test.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Apropos hvor god Toshiba HD-DVD er på vanlig DVD; er det noen som har AB-testet dette med en god DVD-spiller? I såfall hvilke?

En ting er om en er fornøyd med bildet, noe annet er å se forskjellene i en AB-test.
    Jupp, jeg burde egentlig få gjort en slik test. Å gå etter hukommelsen kan fort være vanskelig, men jeg har jo brukt Denon 3910, og en bra HTPC før. Overgangen til Toshiba sin HD DVD for vanlig DVD var iallefall ikke noe negativt, muligens er bildet bedre faktisk. Litt seriøs A/B testing bør nok gjøres, men først må jeg skaffe meg en HDMI switch.. :-|

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Jupp, jeg burde egentlig få gjort en slik test. Å gå etter hukommelsen kan fort være vanskelig, men jeg har jo brukt Denon 3910, og en bra HTPC før. Overgangen til Toshiba sin HD DVD for vanlig DVD var iallefall ikke noe negativt, muligens er bildet bedre faktisk. Litt seriøs A/B testing bør nok gjøres, men først må jeg skaffe meg en HDMI switch.. :-|
    That's the spirit...

Gleder meg til å høre om dine erfaringer.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •