tv-serier i .ts - feil i pitch

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tv-serier i .ts - feil i pitch

har lagt merke til at en del tv-serier i .ts format fra newsgroups som det er svært lav pitch (altså alle får veldig macho stemme) i lyden på. Tror det har noe å gjøre med at det er en feed som sendes til tv-kanaler, og så speeder det det opp (har vel noe å gjøre med at det skal passe i litt forskjellige timeslotter, reklame er veldig tidfast på amerikansk tv) noe. Det jeg er på jakt etter er mulighet til å gjøre en sånn oppjustering av hastigheten på hjemmeavspilling. Media player classic har forsåvidt en slik mulighet, men da blir avspillingen litt hakkete - noe den ellers ikke er (har xp4200 og 7800). Noen som har en fix på dette ?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Speede opp" = lysere, mindre macho stemmer.
    Sakke ned = dypere, mere macho stemmer.
    Jeg tror at det du refererer til her er kompromerte sendinger, da har stemmene en tendens til å höres dypere ut. Som f.eks på radio er stemmene ganske komprimert, noe som förer veldig mye bass i stemmene.

Å "speede opp" en sending ville fört til at bevegelser ville ha virket unaturlige.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, føler ikke at det høres helt slik ut. Høres mer ut som noe i retningen av en slitt kassett eller en dårlig lp-motor - for de som husker slikt (gjør det knapt selv). Er nesten som om man tar en samplet stemme og reduserer den 5 % i hastighet ca, er denn lyden.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har selv veldig mye ts materiale, og kan ikke si at jeg blir distrahert av dette. Det jeg går ut i fra er årsaken er at PAL (de seriene du ser på Norske/europeiske TV kanaler) går en del raskere enn NTSC (de amerikanske og Canadiske kanalene som nesten alle capperne ser på) 25 fps i forhold til 24 fps. Det samme er tilfelle for sone 1 filmer på DVD vs sone 2.
    Hastighetsøkningen tilsvarer vel +-4%

Det vil si at det vel er vi som bruker PAL som er vant til lysere stemmer enn det som er virkeligheten.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja 4% høres kanskje ikke så helt feil ut det, men jeg har aldri lagt merke til det på film, bare serier. For ordens skyld så er det her "entourage" i 1080i det er snakk om. Skal for morros skyld prøve å sakke ned introlåta (har den også i mp3) i cooledit, og se om det høres likt ut.

nå må jeg tilføye at jeg har bodd i USA en periode, og jeg kan ikke huske at stemmene var slik da. Hadde nok husket det, for jeg har sett mye av f.eks Simpsons både her og der. Plager meg faktisk såpass mye at jeg for noen serier laster ned xvid versjonene i stedet for. Litt merkelig at de skal være ok ? eller "fikses" de kanskje ofte av capperne ?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med Xvids har jeg ikke noe svar på. De burde jo egentlig høres ganske like ut, men er jo ofte ganske kraftig komprimert da. De fleste filmer (på DVD) blir vel pitch korrigerte i dag (korrigerer meg om jeg tar feil) på grunn av dette. Var en voldsom diskusjon om dette rundt tiden da den første Ringenes Herre filmen kom på DVD i Norge husker jeg.

C

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært borte i dette i det hele tatt, og har en del film og serier i 1080i.

Jeg ser det alltid i 720p 60Hz, aldri 50Hz.

Har ikke funnet noe materiale enda som er 50Hz.

Hvis jeg spiller det av i 720p 50Hz hakker det litt i panoreringer, men lyden er normal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett en del filmer i 1080i, og der legger jeg ikke merke til problemet i det hele tatt. Men når det er sagt, så kjenner en vel kanskje bedre stemmene i tv-serier enn i filmer (fordi man har sett mer/oftere) så det er jo mulig at det er noe av årsaken. Jaja, det er vel egentlig bare en vanesak, irritasjonen går vel over - men jeg får fremdeles litt ubehag av de (opplevd) mandige kvinnestemmene :-)

Forhåpentligvis uten å gå over noen strek, så regner jeg med at det er blodferskt newsgroup-materiale vi snakker om her - ihvertfall når det gjelder tv-seier ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PAL vs NTSC

Skal ikke avspillerprogramvaren deres kunne kompensere for dette med PAL vs NTSC da? Må vel gå an å konvertere.

Mulig en annen codec fikser "biffen".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem løst !

Problemet var faktisk, slik jeg så en tid etter første innlegg her, relatert til alt materiale som bruker AC3 og ikke bare .TS, hvor jeg av praktiske årsaker la mest merke til problemet. Det som måtte til for å fikse det var å sette "master sampling rate" på kontrollpanelet til mitt Soundblaster X-Fi extrememusic til 48Khz i motsetning til 44.100 som det stod på tidligere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •