Post navnet på nye dvd filmer som viser ekte 16/9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post navnet på nye dvd filmer som viser ekte 16/9

Post nye dvd filmer som viser ekte 16/9 (full skjerm på wide tv`r) uten sorte streker oppe og nede.....(alt for mange filmer er fit all tv screen)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du mener her? De aller fleste nye filmer på DVD kommer i 16:9 anamorphic widescreen. Men svært mange har en aspect ratio på 2.35:1 som gir 2.35:1 letterbox i et 16:9 vindu. Er det dette du ikke liker?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er kjedelig å ikke bestandig få fylt lerretet sitt ja:wink:

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den svarte streken oppe og nede har ingenting med om jeg nyter filmen eller ikke, så jeg er vel i den gruppen mennesker! Men har full forståelse visst andre kan ha problemer med det :wink:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.35:1 Gir deg sorte kanter oppe og nede, kanskje litt irriterende, men jeg foretrekker faktisk 2.35:1 da blir bildet mest tredimensjonalt synes jeg.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi holder oss til trådheadingen - ville dette faktisk være interessant; 16:9 gir "optimalt" bilde på noe som kan vise 16:9.

Nye er de ikke, men Band of Brothers, Robbie W at Knegbourog (nåja - close enough), Santana & friends, Enemy at the gates (f.ø. en fantastisk film) - hvis jeg ikke husker feil

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cinemascope

Spørs jo litt hva man mener med "ekte" widescreen? 2.35:1 blir brukt på dvd fordi det er filmens produksjons format.For så å vises på hele kinoduken i de komersielle kinoene(2.35:1)Dette er forklaringen for at de aller fleste "stor" filmene kommer i 2.35:1. Man kan gjerne kalle det et "kino-format"

Det er selvfølgelig mulig å klippe/strekke 2.35:1 til 16:9, men dette vil altid bli et kompromi i forhold til orginalen, og i mine øyne en ødeleggelse av orginalen og det regisør/produsent ville.
    16:9 formatet er konstruert som en mellomting av forskjellige kilder/formater som vi forer "stue" TVèn med,og dette fungerer jo også bra.Men skulle eks.vis plasma industrien konstruere en skjerm kun for FILM vil jeg tro formatet hadde blitt 2.35:1/CINEMASCOPE.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor kommer alltid tekst halveis i bildet og halveis utenfor, det er dette som irriterer meg mest

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i 2.35:1 kommer teksten der enkelt og greit fordi teksten ikke er en del av filmen og derfor er det dumt å dekke det du faktisk skal se på med masse idiotisk tekst... På tv3 sender de alltid teksten i den delen av stripa som bare synes på 4:3 det vil si at man ikke kan se hele teksten, dette kan jeg skjønne at irriterer deg, men at det svarte på 2:35 faktisk blir brukt til tekst er jo helt greit syns nå jeg... Uansett film opplevelsen blir mye større når man slår av tekst det er min mening.

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare trådstarter så er stort sett alle nye amerikanske og til dels norske og britiske tv-serier som kommer på DVD i 16:9 ettersom de er produsert for HD-TV og widescreen.

Band of brothers ble nevnt av noen andre, prison break, Lost, Ved kongens bord osv. De vil fylle opp tven din godt. :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •