Piratkopiering for 35 milliarder !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Piratkopiering for 35 milliarder !

http://n24.no/medier-og-reklame/article1302855.ece

Her påstås det at bransjen selv anslår priatkopiering til 75 % mer enn de selv trodde, dette ville de ikke skulle komme ut.

De kommer nok til å satse på harde kopisperrer i hd-dvd og Blu-ray :twisted:

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopisperrer er greit nok, men det bør gjøres på en måte som ikke merkes.

Jeg kjøper f.eks. mange DVD'er med nyeste nytt i filmer og barnefilmer.

Spesielt det siste synes jeg det er hårreisende hvor lite brukervennlige er blitt etterhvert.

Sett inn DVD
    - må vente et halvt minutt på Copyright advarsler
    - må vente enda litt til på reklamefilmer, hopper over det så fort jeg kan, men med en viss treghet i DVD spilleren går det bort litt tid der
    - må vente enda litt på unødig kreative DVD-menyer med diverse filmatiske sekvenser før man endelig får valgt språk og trykket Play.

For en barnefilm der barna skal se samme film for n-te gang er det meget kjedelig å gå igjennom samme seanse hver gang. 5 sekunder maks burdte være et greit mål.

ATTPÅTIL klarer Scanbox å lage en kopibeskyttelse som virker på feil måte! Eksempel er filmen Valiant på en umodifisert DVD spiller kjøpt i Norge (dvs sone 2) fikk jeg den riktignok til å spille norsk lyd, men det kom en dansk teksting som ikke var mulig å fjerne - veldig irriterende. På coveret står det "Subtitles are locked" - dvs her har de klart å kåle det til skikkelig, for norsk lyd med dansk tekst skulle ikke være mulig...

Ellers så skyter jo filmindustrien seg selv litt i foten med den lange forsinkelsen fra en film er gått på kino til den kommer på DVD. Ingen tekniske grunner til det - oversettelse osv er jo klar idet den kommer på kino. Kun markeds-avdelingene som har en ide om at de skal melke kinomarkedet før DVD lanseringen kommer. Forøvrig samme markeds restriksjoner som har gjort at verden må slite med forskjellige DVD-soner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv lurer jeg bare på hvordan de klarer å komme frem til et så nøyaktig tall?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt.
    Først leier dem inn et eller flere internett/trend analyse firmaer som putter fingeren i jorden og kommer opp med et tall på hvor mange som kopierer og hvor mye. Så går dem ut fra at alle disse kopiene normalt tilsvarer et kjøp og legger på høyeste salgspris. Vips så har dem et pent stort tall på hvor mye penger dem taper.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    ATTPÅTIL klarer Scanbox å lage en kopibeskyttelse som virker på feil måte!
    Har selv så elendig erfaring med Scanbox at utgivelser fra disse vil jeg aldri kjøpe igjen.

Forøvrig helt enig i at det er unødvendig mange og lange advarsler på kjøpe-DVD - det er jo ikke vi som kjøper filmene som behøver å få disse endeløse advarslene.

Piratkopiering er noe svineri, folk flest tenker at det gjør jo ikke noe for filmstjernene tjener fett nok uansett - men de glemmer alle de som er involvert forøvrig, fra kinokontrollører til ekspeditører i DVD butikken og veldig mange flere...
    Jeg skjønner at en 12 åring uten egen inntekt - laster ned fra nett, men det er ikke lov og konsekvensene kan bli alvorlige for oss som er glad i en god film.

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med deg eirik. film er best på kjøpt dvd..... men kan jo være greit og laste ned en film for og se den før den kommer på kino. men jeg pleier alltid og kjøpe filmen når den kommer ut, litt bedre kvalitet da!!!!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Nf har et meget godt poeng. Lange FBI varning osv er en uting som gjør at jeg nyter mine filmer etter at de har vært gjenom DVD shrink. Der tar jeg kun filmen uten menyer eller noe annet dill. Skulle ønske at det hadde vært mulig å kjøpe orginaler som er slik. Da kunne en hatt en ekstra plate med ekstramatriale, kapitteloversikt, FBI varning og alt annet palteselskapet ønsket å legge til filmen.

Scanboks er et møkkaselskap som burde skytes for måten de legger inn reklame i filmene sine :twisted: :twisted: :twisted:

Gjør oppmerksom på at jeg kun kopierer mine egne filmer. Og behovet er jo størst på Disney som skal vise alt de har laget før en kommer til menyen. Barn ser jo gjerne den samme filmen et stort antal ganger og jeg ser gjerne på Nemo for n'te gang men orker da ikke alt søppelet først. Barnefimer bør jo uansett kopieres da barna bør lære seg å håndtere film selv.

Hvis HD-dvd og Blu-ray kopibeskyttelsene blir for "gode" tror jeg ikke på en stor fremtid for disse. Vi må ha mulighetene til å lage sikkerhetskopi og også en kopi uten alt det ekstra fjaset....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk HTPC og AnyDVD, så kan dere hoppe over all dritten i innledningen og starte rett på filmen. AnyDVD har valg for å skippe unødvendig innhold i starten.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grøss. Nesten fælt at de tør komme med sånne konklusjoner. Neste blir vel saksøking av folk som ikke kjøper film; taper jo inntekter på grunn av sånne.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hypotetisk sett, la oss si at jeg elsker film og hivde meg over muligheten til å kopiere og skaffe meg filmer i orginalstand uten teksting og drit samt at som skoleelev hadde man ikke mye penger og vhs på den tiden var dyrt og veldig varierende i kvalitet. Så kom dvd'ene og etterhvert som man ble student begynte man å bruke vanvittig mye penger på filmer, dette til tross for at man hadde tilgang på masse i divx format. Ifølge diverse firma skulle jeg jo da egentlig ikke kjøpt noe overhodet og heller kopiert alt, men (fremdeles hypotetisk har jeg nå over 600 dvd'er stående i hylla og har bestilt filmer fra alle verdenshjørner. Mye etter å først sett en film jeg aldri har hørt om og aldri kommet til og kjøpt heller for så å finne ut at regisøren er genial.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bruk HTPC og AnyDVD, så kan dere hoppe over all dritten i innledningen og starte rett på filmen. AnyDVD har valg for å skippe unødvendig innhold i starten.
    Dette er jo en mulighet. Men det en slipper av unødig fjas med filmen blir jo svekket av at en må bruke en HTPC, som for å være ærlig, ikke alltid er like brukervennlig :roll: ??
    Og vil dette fungere når HD-dvd og Blu-ray kommer for fullt (hvis de gjør det, har mine tvil men håper vel på et HD format) ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tricket er å ta en kopi av filmen, og ved den anledning fjerne sperrene.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å regne ut slike tall er egentlig relativt enkelt bare man går inn for det. Det hele handler om statistikk. Man tager ett stykk representativt utvalg av populasjonen, stiller en rekke spørsmål på kryss og tvers. F.eks. Hvor mange filmer har du kopiert/lastet ned? Hvis du ikke kunne laste ned filmen hva ville du gjort da? (Kjøpt, leid, lånt etc etc). Etter en drøss av slike spørsmål, gjerne med kontrollspørsmål så har man en viss oppfattelse av hva som foregår. Det er også slik man gjennomfører meningsmålinger (og de pleier å være relativt presise) etc. Man bruker ett representativt utvalg og lar utvalget svare for hele populasjonen. Resten er rettfrem matematikk.

Mer nøyaktig rundt markedsundersøkelser kan sikkert Lygren snakke om, siden han innehar Markedsføringskompetanse.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke ute etter noen nå. Men stattestikk bør behandles med stor varsomhet. Ofte er det slik at en har for dårlige forutsetninger for premissene. F.eks. amerikanske forskere (seriøse folk som blir internasjonalt publisert) regnet ut at jordas beholdning av kobber er tom om 25 år. Dette hadde de et stort stattisisk grunnlag for å si, men de brukte de tallene de hadde fått frem for forbruk pr person i USA og overførte til hele verden. En norsk professor innen feltet sier at dette jo er helt usaklig da resten av verden ikke bruker så mye pr capita som amerikanere og dermed blir valide tall feil. Slik kan det være med en million andre ting også.

Hvis en bruker stattestikk på to baseng med vann. En med isvann og en med kokende vann er gjenomsnittet lunkent vann, dette er jo riktig men jeg ville IKKE badet i noen av dem...........

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev representativt utvalg av populasjonen.... Hvis man kun ser på USA når man beskriver verden så har man ikke ett representativt utvalg... Og to observasjoner er ikke nok til å beskrive populasjonen... Man bør i slike sammenhenger også se på outliers og alle de statistiske variablene for å finne ut om utvalget representerer populasjonen. Slik sett blir sammeligningen din litt søkt.

Når det gjelder verdens naturressurser så er de faktisk vanskeligere å regne ut for det er en del faktorer som er vanskelig å regne inn. Endring av forbruk (økning, reduksjon), endring i påviste ressurser, endring i teknologi (påvirker utvinningsgrad og hvilke felter som blir økonomisk lønnsomme, og hvilke forekomster som blir funnet). Ett eksempel på hvor vanskelig dette er: Vi har nok olje for ca 30 år, og det har vi hatt de siste 30 årene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du jo sikkert forklare oss hva et representativt utvalg av verden er for noe, Soundfre@k. Hvor mange bør intervjues, fra hvilke land og folkgrupper? Hvor stort avvik tror du én uavhengig undersøkelse vil ha fra en annen? Og hva i verden er denne typen tabloidoppslag gode for, når de ikke engang sier noe om standardavvik, eller sannsynligheten for at det tallet de har tippet er noe i nærheten av korrekt?

Men har det noe å si? Fordelen med statistikk er at en kan vri svarene slik en vil ha de selv og fortsatt si at det er matematisk holdbart. F.eks. gjennom valg av intervjuobjekter. For filmbransjens lobbyister, som benytter denne typen statistikk som brekkjern for å få gjennomslag for det ene tåpelige regelverket etter det andre, er det en stor fordel at statistikken gjerne viser utopiske tall.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker slike tall svært spekulative, selv om jeg ikke er noen tilhenger av piratkopiering. Noen av problemene med det hele er to viktige faktorer, nemlig ;

A. At det forutsettes at alle som piratkopierer film ville skaffe seg dette materiale på en annen måte hvis de ikke kunne kopiere dettte. For meg virkder dette ganske absurd.

B. Statistikken ser kankje ikke på de posivit synergi effektene som piratkopiering og omtale på nettet har. Gjennom nedlasting på nettet blir kjennskapen til produktet mye større og dette når kanksje ut til et større publikum. Dette kan ha posivite effekter, som jeg svært sjeldent ser omtalt.

Jeg kan likevel se at organisert piratkopiering, slik en finner mye av i østen, kan være et ganske stort problem. Dette er tross alt organisert kopiering med kommersielle baktanker. Dette kan jo sammenlignes med å stjele i en butikk og selge det en har stjålet utenfor inngangen. Det er også dette som ofte menes når en omtaler piratkopiering, ikke enkelte som skaffer seg en DivX i ny og ne.

Et av de største problemene er at filmindustrien (og musikkindustrien) må innse at nettet er kommet for å bli. De er rett og slett nødt til å tilpasse seg, ikke grave seg ned i skyttergraver. De trenger å legge om til en mer dynamisk profil som går i direkte konkurrane med nettdistribusjon. Hvorfor gjør ikke selskapene filmene sine tilgjengelige på DivX som kan hentes ned for en billig penge? Hvorfor gjør de ikke film i bedre kvalitet tilgjengelig? Kostnadene med distribusjon over nett ikke så høye, så marginene for profitt trenger ikke å minke selv om prisene må ned... Bare mine tanker om dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Da kan du jo sikkert forklare oss hva et representativt utvalg av verden er for noe, Soundfre@k. Hvor mange bør intervjues, fra hvilke land og folkgrupper? Hvor stort avvik tror du én uavhengig undersøkelse vil ha fra en annen? Og hva i verden er denne typen tabloidoppslag gode for, når de ikke engang sier noe om standardavvik, eller sannsynligheten for at det tallet de har tippet er noe i nærheten av korrekt?

Men har det noe å si? Fordelen med statistikk er at en kan vri svarene slik en vil ha de selv og fortsatt si at det er matematisk holdbart. F.eks. gjennom valg av intervjuobjekter. For filmbransjens lobbyister, som benytter denne typen statistikk som brekkjern for å få gjennomslag for det ene tåpelige regelverket etter det andre, er det en stor fordel at statistikken gjerne viser utopiske tall.
    Generellt så bør flere intervjues jo større populasjonen er. Det beste er jo å ha fullt bilde gjennom 6 Milliarder respondenter, men de fleste forstår nok at det ikke er praktisk gjennomførbart.. Det er jo derfor man har ett tilfeldig utvalg. For Norske meningsmålinger har man vel 1200 respondenter. Man kan begrense det til de viktige markedene selvfølgelig, men da begrenser man samtidig populasjonen.

Det vil alltid være avvik fra undersøkelse til undersøkelse. Poenget er at hvis man skal gjennomføre en undersøkelse RIKTIG (unbiased) så må man stille spørsmålene slik at man i minst mulig grad påvirker respondenten og minimerer avikene fra undersøkelse til undersøkelse. Det vil aldri bli to helt like resultater pga 1. ikke helt like spørsmål 2. hvis spørsmålene er like så vil ikke utvalget være helt likt (selv om man da kan slå sammen tallene og man bør være nærmere enn hvis man stiller nye spm).

Det er ytterst få som vet hva standardavvik, varians, skewness, kurtosis og signifikansnivå er for noe. Hvis du har interesse av disse tallene kan du sikkert ta kontakt med filmselskapene. Edit: nei det kan man ikke. Undersøkelsen var undratt offentligheten fordi selskapene var redde for børskursene sine.

Spørsmålet er heller, hvis man skal kvantifisere piratkopiering, har man egentlig noe alternativ til slike undersøkelser? Selvfølgelig kan man manipulere resultater, men da lurer de seg selv i samme slengen. Det har vært i media flere ganger, til og med hos de "meget respekterte" norske medisinforskerne.

Jeg vet ikke hva som er blitt gjort her, men jeg skjønner i allefall at det piratkopieres for store summer. Jeg har hørt om folk som har enorme filmsamlinger og ingen av disse er lovlig kjøpt. Selv om de ikke hadde kjøpt alle filmene hvis det ikke hadde vært for kopiering så ville i allefall forbruket (det lovlige) vært høyere enn hvis man har flere (pirat) filmer enn kiosken på hjørnet.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man bruker ordet tapstall i forbindelse med piratkopiering så skal det stå i gåseøyne, for det er ikke et reelt tap, og det er heller ikke tapt salg.

En del av grunnen til at bransjen er så hardt rammet av piratkopiering er fordi de har vært, og er fremdeles motvillige til å ta i bruk ny teknologi som bryter så radikalt med deres vante distribusjonsform. Musikknedlastningstjenestene så langt er for dyre, og for dårlige.

Et annet problem med fremveksten av internet er at plateselskapene kan ikke lengre til samme grad bestemme hvilket album det er de skal selge i dette kvartalet. Man behøver ikke all verdens hukommelse for å huske de massive reklamekampanjene som kjørte på TV for noen år tilbake. De er nå vekk. Og takk gud for det, for det førte ved et tilfelle til at jeg kjøpte et album med Celine Dion!

Det som skjer nå er at mange selv leter seg frem til den musikken de vil høre i stedet for å kjøpe den plata som er mest markedsført på TV i øyeblikket. Det er med til å øke bredden av nedslagsfeltet for artister, noe som ikke er i plateselskapenes interesse da det hele blir mere uforutsigbart.

Hadde det ikke vært for piratkopiering hadde vi ikke i dag hatt de spede forsøkene på distribusjon via nett som vi har pr. i dag. Platebransjen blir snart nødt til å forstå at det ikke nytter kun å svinge pisken, de skal også frem med guleroten.

Så lenge platebransjen nekter å ta skrittet inn i det nye årtusenet vil markedet for piratkopier og tjenster som AllOfMP3 fortsette med å være der. Og der det er et behov vil noen finne et måte å tilfredsstille det på. Det er så opp til bransjen om de vil være med å tjene penger på det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Når man bruker ordet tapstall i forbindelse med piratkopiering så skal det stå i gåseøyne, for det er ikke et reelt tap, og det er heller ikke tapt salg.
    Håpløs påstand. En film du har kopiert vil du ikke kjøpe den. En film du ikke har (kopiert) kan det hende du kjøper. Altså høyere kopieringstall jo mindre er sannsynligheten for at du kjøper filmen eller musikken. Her ligger altså tapene for selskapene. Hvis kopering = 0, så ville salget vært høyere, det er det få som betviler... Ergo påfører kopiering tap for selskapene. Man kan alltids argumentere for riktigheten av tallene. Men man vil aldri finne ett helt korrekt tall, kun estimater og de inneholder feilmarginer (tom ganske store). Det er også visse forskjeller på film og musikk: man kjøper ikke ett kapittel av en film.

Jeg er enig i at man prøver å innskrenke mulighetene for avspilling grunnet kopieringsfaren. Det er mao en ond sirkel og gjenstand for evig "krig". Men åpne formater vil jo gjøre kopiering enda mer utbredt. Gi dem fingen og de tar hele armen.

Tall vil alltid være gjenstand for diskusjon, men det at rapporten var unndratt offentligheten kan tyde på at de har gjort ett forsøk på å få gjørt undersøkelsen på en så korrekt metode som mulig. Dette er ikke tall som man kan sette to streker under, og man vil aldri kunne gjøre det det vil alltid være rom diskusjon.

Mvh

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •