Piratkopiering for 35 milliarder ! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Håpløs påstand. En film du har kopiert vil du ikke kjøpe den. En film du ikke har (kopiert) kan det hende du kjøper. Altså høyere kopieringstall jo mindre er sannsynligheten for at du kjøper filmen eller musikken. Her ligger altså tapene for selskapene. Hvis kopering = 0, så ville salget vært høyere, det er det få som betviler... Ergo påfører kopiering tap for selskapene. Man kan alltids argumentere for riktigheten av tallene. Men man vil aldri finne ett helt korrekt tall, kun estimater og de inneholder feilmarginer (tom ganske store). Det er også visse forskjeller på film og musikk: man kjøper ikke ett kapittel av en film.

Jeg er enig i at man prøver å innskrenke mulighetene for avspilling grunnet kopieringsfaren. Det er mao en ond sirkel og gjenstand for evig "krig". Men åpne formater vil jo gjøre kopiering enda mer utbredt. Gi dem fingen og de tar hele armen.

Tall vil alltid være gjenstand for diskusjon, men det at rapporten var unndratt offentligheten kan tyde på at de har gjort ett forsøk på å få gjørt undersøkelsen på en så korrekt metode som mulig. Dette er ikke tall som man kan sette to streker under, og man vil aldri kunne gjøre det det vil alltid være rom diskusjon.

Mvh
    Her er det veldig viktig å ikke være såpass bastant som du er i dine uttalelser. Det er akkurat slik holdning som lager såpass negativ omtale til plate og filmbransjen. Verden er langt ifra sort/hvitt samt at folk er ikke korka og skjønner at bransjen selv er såpass farget og subjektiv at de tallene som legges frem aldri vil være til å stole på. Dette blir som å se på rapporter fra tobakksindustrien på 60 tallet om kreftfaren knyttet opp mot røyking. Plate og filmbransjen er også i stor grad en like kapitalistisk som denne var og er.

Jeg har fremdeles til gode å finne en nøytral undersøkelse som ikke kan spores tilbake til bransjen selv som viser et konkret svar som skulle tilsi at de faktisk kan konkludere med at kopiering tilsvarer det samme som tapt salg. Hvor mange 14 åringer som f.ex har 100 plater liggende på harddisk (ikke uvanlig) ville svidd av 15-20 000 på cd plater om ikke kopieringsmuligheten var tilstede? Da jeg var 14 hadde jeg rett og slett få plater, jeg kjøpte ikke mer av den grunn selv om jeg ikke kunne kopiere.

En annen ting jeg også savner er mer ydmykhet ovenfor sine arbeidsgivere (platebransjen opp mot vanlige folk som skal kjøpe det de skufler ut), istedet for å kriminalisere folk burde man heller forske i hva de må tilby samt hvordan de får gjennomført et salg. Om man en dag fant ut en måte å lage gull ville enten gullbransjen måttet tenke nytt eller verdien ville blitt utrolig lav. Prisene på film er faktisk ganske ok, 60 for nice price, 100-150 for nye filmer. Derfor har da også dvd salget eksplodert og det omsettes idag mer film enn musikk her til lands. Platebransjen derimot fortsetter i stor grad med ensporing, prisøkning samt halvferdige forsøk på nettbutikker som tilbyr musikk i dårlig kvalitet minimalt rimeligere enn hva man får i en cd butikk.

Jobber selv i en lavpris elektronikk kjede. Der lærte vi for lenge siden at det er bedre å selge 100 stk av ett produkt med halv fortjeneste enn 10 stk med full fortjeneste. Hva som skal til før enkelte andre skjønner dette vet ikke jeg.

Bare ikke ta bransjens eget ord for god fisk, det blir som å sette reven til å vokte hønsegården.

Til slutt vil jeg bare også si at de fleste, selv de som kopierer noe innimellom, selv ser med avsky på organisert kopiering med profitt som mål samt firma som bruker piratkopiert programvare for å tjene penger på egne produkter.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis argumentet om at (økt) kopiering utvider/øker musikk/film interresen til folk stemmer, så vet jeg ikke om muligheten har vært her lenge nok til at det blir omgjordt til økt omsettning. Er jo en mulighet for at elektronikk produsentene er de som merker det først ved at folk vil ha bedre utstyr først, og når det er på plass så bruker de mere penger på film og musikk.

Jeg vil tro at kopiering har stimulert til økt etterspørsel av båndbredde, som igjenn har åpnet for at andre båndbredde krevende tjenester kan tilbys når infrastrukturen er på plass og god nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste nettopp på forbruker.no at Universal i England har startet en nedlastningstjeneste for film. Prisene er £20 for nye film, og £10 for eldre. Sammenlign det med hva en DVD koster hos feks CD-WOW og du forstår hurtigt at dette tilbudet ikke er ment å skulle overta salget av fysiske medier.

£20 for en Divx kopi, eller £13 for en DVD med masser av ekstramateriale, jeg tror valget er enkelt for de fleste.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel lansert for å bygge på argumentet om hvor fælt piratkopiering er da, heller enn å levere enn vare.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikkbransjen i USA er under mistanke for å bevist sabotere salget av musikk via internet ved å gjøre det komplisert og dyrt. Jeg har ikke hørt mere om det på en stund, men de er vistnok under granskning

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Her er det veldig viktig å ikke være såpass bastant som du er i dine uttalelser. Det er akkurat slik holdning som lager såpass negativ omtale til plate og filmbransjen. Verden er langt ifra sort/hvitt samt at folk er ikke korka og skjønner at bransjen selv er såpass farget og subjektiv at de tallene som legges frem aldri vil være til å stole på. Dette blir som å se på rapporter fra tobakksindustrien på 60 tallet om kreftfaren knyttet opp mot røyking. Plate og filmbransjen er også i stor grad en like kapitalistisk som denne var og er.
    Det er like viktig å forstå hva personen skriver før man skyter scud raketter mot målet.... Jeg har skrevet flere ganger at jeg ikke kan gå god for tallene, eller metodikken de har brukt i seg selv fordi jeg ikke har inngående kjennskap til nettopp denne rapporten. Jeg snakker på generell basis, og sier jo flere ganger at det ikke behøver å være 1:1 forhold mellom antallet piratkopier og svikt i det lovlige salget. Jeg sier også at det er få alternativer til slike undersøkelser. Du må gjerne komme opp med en alternativ måte å tallfeste tapet som bransjen gjennomfører.

Generellt så er vi veldig skeptiske og avblåser alt med propaganda uten å ha noen håndfaste bevis. Hvis du virkelig vil gjennomføre en "nøytral"undersøkelse så vær så god! Sannsynligvis vil også den være preget av håndtverkeren (ufaglært og utrent sådan). Husk at de som gjennomfører undersøkelser er bedrifter som lever av å gjøre dette. De har interesse av å lange en så nøytral undersøkelse som mulig. Hvis det blir bevist det motsatte så vil ingen bruke selskapet igjen siden det har mistet all kredibilitet.

Ok jeg husket ikke det nøyaktige tallet. Jeg ser på så mange tall i løpet av en dag at det fort kan gå i surr, spesiellt når det gjelder noe så uviktig som ett innlegg på AVforum.

Igjen forstå hva jeg skriver, det virker som noen bevisst unnlater å lese deler av innleggene.

Man kan godt diskutere prissettingen av produkter, men til syvende og sist så er det opp til bedriften å fastsette prisen. Da får man enten kjøpe til den prisen eller droppe film/musikk den kvelden.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du vil også hevde at kreftundersøkelsene utført av tobakksbransjen på 50 tallet var utført for å forbedre forholdene mellom kunde og selger?

Har aldri sagt noe om at jeg selv har tenkt å gjennomføre noen undersøkelser. Slik krever for det første objektive forskere (som ikke platebransjen har ansatt iallefall) samt frie tøyler (krever penger og er forskning som ikke gir noen direkte inntekt til en privat aktør).

Man må være såpass skeptisk at man kan slå fast at bransjen selv overhodet ikke har noen interesse av å legge frem beviser på at f.ex kopiering bidrar til salg av f.ex mindre kjente artister. Som andre tidligere var inne på, bransjen ønsker å kontrollere hva vi kjøper, når vi kjøper det og til høyest mulig pris. Dette fordi de driver en rå business (showbusiness som hard, rå og brutal er ikke noe ukjent fenomen).

Nå er det faktisk slike som meg som gir inntrykk av at man bør se objektivt og forsøke å belyse saken fra flere sider, hva du faktisk hevder å ha sagt og hva du gir inntrykk av å si er tydeligvis to helt forskjellige ting. Du bør da kanskje revurdere hvordan du legger frem dette for på meg virker du faktisk såpass partisk ved første blikk at om jeg var en paranoid kopieringstilhenger ville jeg anklagd deg for å være ansatt i bransjen selv

Nå er jeg heldigvis en av de som synes det er sunt med diskusjoner, men det er viktig at alle parter klarer å se det fra flere sider. Jeg skjønner at det er eiernes oppgave på vegne av kreditorer å skyfle inn mest mulig penger på kjappest mulig vis, men jeg skjønner også at platemaredet (først og fremst siden film folka har begynt å skjønne tegninga) er ikke slik det en gang var og forandringer trengs. Man fanger flere fluer med sukker enn med eddikk var det vel en som sa en gang.

Angående den siste uttalelsen din. Faktisk har man noe som så fint heter demokrati her i verden. Hvis ett rikt mindretall setter seg opp mot flertallet med urimelige lover og regler er det ikke værre enn at dette kan endres. Se bare til frankrike. Som jeg nevnte tidligere, har du en vare som ikke lenger er like atraktiv så blir det som å skyte seg selv i foten når man dobler prisen samt lanserer dårlige dyre alternativer. God dag mann økseskaft.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mye rart sammensurium.

For det første, hva tobakksbransjen kom frem til i 1950 er ikke relevant for denne diskusjonen. Dessuten så har har man større forståelse av både markeder og skadevirkninger av ulike stoffer enn på 1950 tallet. Det har også vært en rivende utvikling mtp markedsundersøkelser. Jeg synes faktisk ikke tallet de kom frem til var så stort jeg. Utifra de meget enkle kalkulasjoner jeg tok tidligere så virker det faktisk ganske fornuftig. Det er visse forskjeller mellom platebransjen og filmbransjen. Man kan komme ganske langt med en kassegitar, men det er få filmer som blir store kassasuksesser utav amatøropptak. (understrek få, det finnes enkelte lavbudsjettfilmer som man kan ta med).

Jeg jobber ikke i forbindelse med noe innenfor plate, film, elektronikk eller daglivarer. Men jeg har relativt mange studiepoeng innen statistikk, markedsundersøkelser og andre økonomirelaterte emner.

Det er demokrati ja, men man har fortsatt rett til å sette hvilken som helst pris på en vare. Det er ingen som forbyr deg å ta 10.000kr for ett par slitte sko. Det som er fint med økonomi er at tilbud alltid = etterspørsel. Ved 10.000kr så er etterspørselen sikkert = 0, hvis ikke det er en eller annen kjendis som har eid skoene før deg da.
    Selskapene er selvfølgelig opptatt av å tjene mest mulig penger og tro meg; hvis de hadde tjent mer penger ved å sette ned prisen så hadde de gjort det. Og man kan sitte som både eier og kreditor i ett selskap, men behøver ikke å gjøre det. En eier jobber ikke for kreditorer men for seg selv. Det kan ofte være motsetninger mot hva en aksjonær ønsker og hva en kreditor ønsker.

Jeg synes det er godt gjort å kritisere noe man kun har sett 5 linjer av. Man bør i allefall ha lest rapporten. Det er derfor jeg prøver å være en motvekt her! Dere kommer med argumenter som blir hengende i løse luften, som man ikke har bevis for. Det kan godt hende rapporten bygger på feil grunnlag uten at jeg vet det, men da lurer de seg selv. Det finner de ut hvis de først klarer å unngå piratkopiering (noe man aldri kommer til å klare).

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men nå blir det BRÅTT slutt på piratkopier! Go LASSIE!!

Fantastisk!

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=303141

Legg spesielt merke til at de fant kun lovlige plater! Skal vel åpne alt av pakker som det "lukter" DVD av nu! Eller kanskje Lassie kan lukte seg fram til de ulovlige med litt trening!!!

(Sånn bortsett fra at de ikke fant ulovlige så blir eg litt imponert over nesene til disse bikkjene!!!!)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Fantastisk!

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=303141

Legg spesielt merke til at de fant kun lovlige plater! Skal vel åpne alt av pakker som det "lukter" DVD av nu! Eller kanskje Lassie kan lukte seg fram til de ulovlige med litt trening!!!

(Sånn bortsett fra at de ikke fant ulovlige så blir eg litt imponert over nesene til disse bikkjene!!!!)
    Er også imponert hva man kan få ut av bruken av trente hundesnuter (balndt annet i i påvisning av kreft i helsemessig sammenheng ) men å lete etter ulovlige DVD lagringsmedier for film industrien i den stilen det blir beskrevet, synes jeg blir litt for dummt, og forteller vel ganske mye om mange av de problemstillingene man er oppe i når det gjelder film industrien.

Kanskje de ikke har hørt om bærbare PCer med hardisk, eller eksterne hardisker som kan rumme noen titalls forskjellige DVD filmer, og kan gjøre det på en helt lovelig måte også.
    Den største forflytningen av piratkopiert materiale over landegrendsene vil jeg tro foregår via data nettverk, så skal man bruke hundesnuter, tror jeg det må bli i form av egene dataprogrammer som er programert til å finne piratkopiert materiale på div servere, og ikke en slik flyplass Dvd hund...

Det er klart at hvis de finner noen paller eller 40' kontainere med flere millioner pirat DVD kopier på veg over grensen, så kan det nokk ha noe for seg med å gjøre slike kontroller i kjennt "narko" hund stil.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •