Kvalitet på sone 9 filmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på sone 9 filmer

Filmer er som kjent billige i Thailand. Kvaliteten kan imidlertid variere. Ifølge ryktene er det spesielt de nyeste titlene man skal holde seg unna, da de angivelig kan være filmet med camcorder i en kinosal. Men for 15 kr pr stk, er det tross alt ikke så mye å tape. Min erfaring er at ryktene er litt overdrevne. Av de 22 filmene jeg kjøpte da jeg var der for noen uker siden (stort sett bare nyheter), var det 12 som hadde god nok kvalitet til å kunne vises på et hjemmekinoanlegg med prosjektor. Både lyd- og bildekvaliteten på disse var helt på høyde med tilsvarende titler som på samme tidspunkt enten gikk på kino, eller kostet opp mot 200kr i Norge. De øvrige hadde enten for dårlig lyd eller bilde til å kunne brukes i hjemmekinosammenheng. Ingen av dem var filmet i smug i en kinosal. På 10 av filmene var imidlertid formatet enten zoomet opp fra 4:3/letterbox slik at oppløsningen ble dårlig, eller så manglet det lyd i bakkanalene. Disse gir imidlertid et greit resultat på en vanlig TV. Prisen pr film som er brukbar til hjemmekino ble derfor ca 29kr, noe som slett ikke er avskrekkende. Det må legges til at jeg fikk anledning til å prøvespille alle filmene før jeg kjøpte, men at det kan være vanskelig å sjekke kvaliteten 100% på en vanlig TV. Det kan for ordens skyld være greit å nevne at dette selvsagt dreier seg om piratkopierte filmer, som det i prinsippet er ulovlig å selge selv om de selges åpent på hvert gatehjørne.

Newcomer ChrisW sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lånte en hau med filmer av en kompis som han hadde kjøpt i thailand...gadd ikke å se de,var så pill råtten kvalitet...var noe jo bedre kvalitet på eldre filmer for er jo kopier av orginal dvd`en....morsomt å se på coveret der de har stemplett på DOLBY DIGITAL DTS THX AC3 STEREO MONO DOLBY PRO LOGIG DOLBY PRO LOGIK 2

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det står DVD 9 på platene tror jeg ikke det betyr hvilken sone det er, men at filmen er brent på en 2 lags DVD. Alle piratkopierte filmer er vel i sonefrie.

Har selv kjøpt noen som hadde brukbar kvalitet, men syntes allikevel det er verdt å betale for gode filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett filmer med hjemmesnekrede (selvfølgelig pill rotne) dts-spor på :P, er jo filmet med camcorder....

Newcomer Tomaso sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De beryktede Thailandske DVD'ene, som folk er dumme nok til å kjøpe med seg når de er på ferie, er som regel ikke DVD'er i det heletatt, men CD plater med VCD eller SVCD kopier innpå som rett og slett er lasta ned fra nettet.
    En CD plate har som kjent 700 MB plass.. ikke rart at disse kopiene både ser og høres jævlig ut når man blåser de opp på et lerret og kjører lyden gjennom et surroundanlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har nok gått over til dvd, men kvaliteten firer de ikke på

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomaso
    De beryktede Thailandske DVD'ene, som folk er dumme nok til å kjøpe med seg når de er på ferie, er som regel ikke DVD'er i det heletatt, men CD plater med VCD eller SVCD kopier innpå som rett og slett er lasta ned fra nettet.
    En CD plate har som kjent 700 MB plass.. ikke rart at disse kopiene både ser og høres jævlig ut når man blåser de opp på et lerret og kjører lyden gjennom et surroundanlegg.
    Interessant å se kombinasjonen av erfaringer og synsing :-) Som nevnt innledningsvis i denne tråden var drøyt 50% av de filmene jeg kjøpte for noen uker siden på høyde med kjøpefilmene her hjemme. Dette er DVD'er (ikke cd'er etc) som gir et bra resultat med projektor og surroundanlegg. Jeg har imidlertid ikke sammenlignet direkte med tilsvarende filmer kjøpt i Norge, og det er selvsagt mulig at en direkte sammenligningstest på bedre utstyr enn mitt ville avslørt kvalitetsforskjeller. Når det gjelder soneangivelsen, står det "region" under ni-tallet, uten at dette har noen praktisk betydning for min del. Jeg tror at man i det minste kan si at Thai-kopiene er bedre enn ryktet tilsier, og verdt prisen. Hvorvidt det er "dumt" å kjøpe slike filmer blir vel mer et moralsk enn teknisk spørsmål vil jeg tro... Jeg synes ihvertfall det ville være synd for dem som eventuelt ikke benytter muligheten til å handle DVD'er til 29kr pr stk (31 når du regner med covere som du kjøper på Clas Ohlson etter hjemkomsten) hvis man først er i Thailand ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det like greit og laste ner filmer, har du htpc slipper du å brenne dem og.
    Kjøper gjerne orginalene av gode filmer, og ikke minst konserter, jeg.
    MEN hadde følt meg snytt de fleste ganger om jeg skulle gitt 200,- pr. film.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullstendig uakseptabelt å laste ned filmer fra nett. Dette er tyveri og ikke noe bedre enn å stjele fra naboen, venner eller i en butikk, det samme gjelder å kjøpe piratfilmer i Thailand.

SKJERPINGS!

Newcomer Tomaso sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer vel som D_KILLAH sier, at de for det meste har gått over til DVD plater de siste par åra, men filmene er nok fremdeles nedlasta og brent på DVD-5 plater (sigle sided / single layer), noe som innebærer at de har en viss grad av komprimering, allt ettersom hvor mye av original materiealet (lydspor, ekstrastoff, etc.) som er luka bort.
    At det f.eks. står DVD-9 (single sided / dual layer) på cover'a skyldes rett og slett at det er kopier av originalcover'a.
    Region 9 betyr som regel sonefri (selv om den vanlige beskrivelsen er Region 0).

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn av oss var nettopp i Thailand og kjopte en cirka 100 pirat dvder. Disse var det grei kvalitet paa, selv om jeg ikke enda har fatt sett de paa prosjektor. Tror eirik73 maa roe seg litt ned naa...

Newcomer ViewMaster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Det er fullstendig uakseptabelt å laste ned filmer fra nett. Dette er tyveri og ikke noe bedre enn å stjele fra naboen, venner eller i en butikk, det samme gjelder å kjøpe piratfilmer i Thailand.

SKJERPINGS!

Ehhh,okey :roll:

Ikke helt enig med deg der,men men.

Jeg kjøper selv de fleste filmene/konsertene jeg ser/liker,men det må innrømmes det er ingen regel uten unntak ;-) .

Den dagen musikk og filmindustrien slutter å snyte/svindle oss forbrukere,ja da skal også jeg slutte å snyte/svindle industrien.

P.S Det er STOOOOOR forskjell på å fysisk ta en ting kontra det å laste ned fra nettet,ihvertfall i mine øyne ;-) .

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av ViewMaster
    Ehhh,okey :roll:

Ikke helt enig med deg der,men men.

Jeg kjøper selv de fleste filmene/konsertene jeg ser/liker,men det må innrømmes det er ingen regel uten unntak ;-) .

Den dagen musikk og filmindustrien slutter å snyte/svindle oss forbrukere,ja da skal også jeg slutte å snyte/svindle industrien.

P.S Det er STOOOOOR forskjell på å fysisk ta en ting kontra det å laste ned fra nettet,ihvertfall i mine øyne ;-) .
    STOOOOOOR forskjell ja...

Dermed er det fritt fram å snyte på skatten... de tar jo ikke noe fra noen, de bare minsker sine egne utgifter...

Om man er glad i film og musikk, bør (og SKAL) man betale for det, oppfordrer herved forumets moderatorer til å stenge poster som diskuterer opplagt piratvirsomhet... (Heruneder menes ikke manipulering av media man har kjøpt og betalt)

Piratvirksomhet er ingenting å skryte av, akkurat som andre lovbrudd, de som er uenig bør lese åndsverkloven http://www.torvund.net/opphavsrett/ophlov-i.asp

Om man lager en snøskuffe, så har man denne i sin besittelse inntil kjøper betaler, om man leier ut et hotellrom så kan man ta betaling på forhånd, men om man skriver en genial låt, eller lager en fantastisk film så kan andre med letthet lage kopier og selge disse... "ingen" taper på det.... for "ingen" blir frastjålet "noe"...

Det er LOGISK.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dermed er det fritt fram å snyte på skatten... de tar jo ikke noe fra noen, de bare minsker sine egne utgifter...
    HELT ENIG Eirik!!!!!!! Du har skjønt det. Å snyte på skatten er obligatorisk :grin:

Newcomer ViewMaster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Om man er glad i film og musikk, bør (og SKAL) man betale for det, oppfordrer herved forumets moderatorer til å stenge poster som diskuterer opplagt piratvirsomhet... (Heruneder menes ikke manipulering av media man har kjøpt og betalt)

Piratvirksomhet er ingenting å skryte av, akkurat som andre lovbrudd, de som er uenig bør lese åndsverkloven http://www.torvund.net/opphavsrett/ophlov-i.asp

Om man lager en snøskuffe, så har man denne i sin besittelse inntil kjøper betaler, om man leier ut et hotellrom så kan man ta betaling på forhånd, men om man skriver en genial låt, eller lager en fantastisk film så kan andre med letthet lage kopier og selge disse... "ingen" taper på det.... for "ingen" blir frastjålet "noe"...

Det er LOGISK.....

Helt enig med deg eirik73 ;-) ,bare se på hollywood skuespillerne/regisørene de lider stor nød.
    Om jeg ikke husker helt feil så er det vel en insamlings aksjon på gang (med deg i spissen ?) for å øke leve vilkårene til hardt trengede og fattige hollywood stjerner :razz: .

Men for å være litt seriøs,hint hint,så er jeg enig i at en skal betale for det en laster ned,og det gjør jeg også.
    Vel å merke ting det er verdt å betale for,betaler ikke for søppel.
    Dvs laster jeg ned en god film,så kjøper jeg den i ettertid,hånden på hjertet.

Men er ikke tillhenger av overprisede Itunes MusicStore og lignende tjenester.
    NÅR nedlastbar musikk blir priset i hennhold til normalt folkevett,dvs 50-60 kr albumet,ja da skal jeg steppe støttende opp.

Når en skal betale tilnærmet lik pris for en fysisk cd og en nedlastbar fil,ja da er det noe spinnhakkende galt spør du meg.

P.S var kul den sinnataggen du la i Topicen,er ikke noe dårligere jeg så jeg trør til med en jeg også :grin: :grin: :grin: :grin:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne tråden stenges. er i strid med forumets regler om opphavsrett og piratvirksomhet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine