Blockbusters uten DTS - er DTS ut?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blockbusters uten DTS - er DTS ut?

Jeg undrer meg litt over hvorfor flere av de nye "blockbusters" kommer i DVD-utgaver uten DTS.
    Jeg skal ikke gå inn på hvor vidt DTS er overlegen Dolby Digital som lydformat - det er diskutert tidligere i andre tråder. Det er uansett et faktum at DTS er et mindre komprimert format enn DD, og at vi er mange som velger dette når det er tilgjengelig.

Jeg kan ta tre slike eksempler på nye DVD-utgaver som jeg hadde forventet kom med DTS-spor :

King Kong, Harry Potter og Ildbegeret og Legenden om Narnia.

Alle disse er filmer med stor vekt på effekter, og som erfaringsmessig vil selge stort.
    Er fraværet av DTS på disse et tegn på at lydformatet er på vei ut? Spekulerer de i å melke oss DVD-entusiaster med en mer "Ultimate Special Edition" med mer av alt etter hvert?
    Eller er det kanskje med tanke på at det kommer en super utgave av filmene i "HD-format" like rundt hjørnet?

Noen som har synspunkter på dette?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også lurt på det samme med fravær av DTS lydspor på disse filmene. Blir like skuffet vær gang jeg finne slike "må se" filmer som ikke har DTS lydsporet inne på DVD plata.

Så lenge det er plass på plata til DTS lydsporet, mistenker jeg at det er som du antyder, et økonomisk/vinnings motiv som ligger bak denne måten å utgi filmer på. Mulig det er en del dyrere for utgiverene å ha flere lagrede versjoner i DD og DTS på plata i utgangs punktet, men ser helt klart det mulige motivet også at utgiverene tenker seg et mulig ekstra salg ved å tilby spesial DTS versjoner senere for de som vil ha dette en stund etter release datoen for den første litt dårligere utgivelsen som de fleste har allikevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også være noe så enkelt som plassmangel. Om filmene er litt lange og det er endel ekstramaterialle kan du risikere at det rett og slett ikke er plass til et DTS lydspor.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Kan også være noe så enkelt som plassmangel. Om filmene er litt lange og det er endel ekstramaterialle kan du risikere at det rett og slett ikke er plass til et DTS lydspor.
    De er nok som du sier no12, desværre nødt til å prioritere DD lydsporet foran DTS dersom de ikke har nokk plass ja, ettersom det er mange av forbrukerene som ikke har mulighet til å spille av DTS lydsporet på det utstyret de har.

Hadde vært greit om de hadde egene DTS vesjoner med ellers maks oppfylling av plata for best mulig båndbredde til lyd og bilde kvalitet.

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS lydsporet er først og fremst en amerikansk kinostandar. Dessuten er også hjemmekino mye mer utbredt i statene. På grunn av dette blir DTS sporet i mange tilfeller fjernet når det skal inn i den europeiske standaren. Dette på grunn av økonomi og plass (som nevnt ovenfor) DTS tar tross alt hvertfall tre ganger så mye plass som DD. De fleste høybudsjettsfilmer har DTS lydspor som standar, helt til de importeres til Europa..

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror no12 har et poeng.
    Alle de tre nevnte filmene er vel over godt over to timer lange...?

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes jo norske lavbudsjettsfilmer med dts da, sån som "den som frykter ulven går ikke inn i skogen".

etter det jeg har lest så er jo dts mindre komprimert og har vel 3-5 ganger fler kbits pr sek

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike "stor"-filmer kommer ofte i 2-disk utgave da, som inneholder DTS spor...

Newcomer Captain Charisma sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sone 1 utgaven av Narnia har dts spor.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Harry Potter ikke fikk dts spor var vel egentlig ingen overraskelse, da ingen av de andre filmene hadde det heller.
    King Kong følger muligens samme opplegg som Ringenes Herre filmene, først en 2disk utgave med kun Dolby Digital, så en extended utgave med masse ekstrastoff og dts spor.
    Narnia kunne dog hatt et dts spor synes jeg....
    Men vil heller ha et dolby spor, enn at videodelen får en lav bitrate.

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harry Potter filmene tilhører Warner og ingen filmer fra dette selskapet har dts spor, skjønner ikke hvorfor men kan tenke meg selskapet ikke gidder å spandere på litt ekstra. når det gjelder King Kong blir det sikkert som Magnus sier...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen teori er at de forskjellige selskapene vil melke kua mest mulig. Når man ikke gir ut blockbusterene i DTS, dukker det opp en mulighet for å komme med såkallt Special/Ultimate Edition senere, kall det hva du vil, der DTS er inkludert.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flaks ikke DTS alltid låter bedre, så dere får trøste dere med at DTS sporet KUNNE spilt dårligere om det fantes

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •