-Vil det samme skje med HD-DVD / BluRay som med SACD/DVD-A?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 137
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

-Vil det samme skje med HD-DVD / BluRay som med SACD/DVD-A?

Kom til å tenke på dette her om dagen.

SACD og DVD Audio var jo høyoppløste lydformater som skulle ta over for CD, kanskje spesiellt SACD var tiltenkt en sånn rolle.

Men så viste det seg at bortsett fra en bitteliten gruppe entusiaster, gikk resten av samfunnet "bakover i tid", fordi de er så lite kvalitetsbevisste og tenker mer praktisk enn på kvalitet. Altså "Kan jeg ta med denne på tur?" istedenfor "Kan denne få det til å høres ut som jeg er tilstede på konserten?".

Så mp3 og andre lignende formater har 'vunnet', mens SACD og DVD-A er blitt ganske obskure. CD ligger vel på andreplass.

Så tenkte jeg litt på dette i forhold til BluRay og HD-DVD.

-Kan det også her etterhvert tenkes at de store masser vil tenke "Kan jeg ta med denne på tur?" og "Dette er da mer enn bra nok for meg" istedenfor "Blir bildet mer detaljert, dypere og mer naturlig med denne?" ?

Etterhvert som fler og fler får skikkelig bredbånd, blir det jo lastet ned mer og mer film. Kan det tenkes at folk flest vil mene at DVD (og oppskalert DVD) er mer enn godt nok for dem, og at selv kvalitetsredusert film de kan laste ned er bra nok?

Analogien blir da at CD=DVD, mp3=DivX/XviD, og at BluRay/HD-DVD = SACD/DVD-A.

Jeg snakker ikke om hva som vil skje i år, men i løpet av de neste fem årene, f.eks.

Noen fler som har tenkt i de baner? Hva er det som gjør at denne analogien ikke vil slå til når det gjelder film, slik den har gjort når det gjelder musikk?

Én ting som kan gjøre at det ikke blir slik når det gjelder film, er vel at etterhvert vil man jo få HD i vanlige TV sendinger, og da kan det jo ettervert hende at til og med "folk flest" vil bli så vant til gode HD bilder, at ikke engang de vil vende tilbake til DVD, eller sågar DivX/XviD.

Noen tanker?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke det blir 1 standard, Blue-ray ELLER HD-DVD er jeg redd det bare blir tull.
    slik jeg ser det er det ingen store forskjeller på kvaliteten, begge har gode og dårlige sider. så da skjønner jeg ikke vitsen med å skulle ha 2 "like" format å forholde seg til.

JEG kommer i allefall ikke til å hive meg på hverken B-Ray eller HD-DVD på en god stund ennå, for så å se at det enten dør ut, eller at spilleren jeg kjøper blir ubrukelig fordi det er det andre formatet som blir brukt.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge spillerne er kompatible dvs spiller både HD (blu ray) og vanlig dvd vil det være et stort marked for høyoppløst bilde. Projektorer blir bedre og bedre og billigere og billigere. Det samme med skjermer, de blir billigere større og bedre.
    Da blir ikke dvd godt nok for de som er opptatt av kvalitet. (de som har sett dvd vs Blu ray og D-vhs på Sony WV 100 skjønner hva jeg snakker om...)
    Tror vi for lang laaaaaang fremtid må leve med flere formater side om side.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligningen er ikke helt god da de fleste har én eller to steder der de ser film i huset, men en drøss med steder der de vil spille musikk. Ganske få som tar med seg en film på joggeturen. Greit nok at noen har DVD i baksetet, men dette er en såpass liten gruppe at jeg tviler på at det har noe særlig å si. Blu-Ray og HD-DVD er ikke stort mindre praktisk enn DVD i så måte, med mindre ryktene om konstant internettmas er sanne da.

Det jeg tror vil ha noe å si er selgernes holdning. For det første må utvalget i butikkene opp, og prisene ned. Om man kikker over hyllene på Platekompaniet etter en film man har lyst på, og DVDen koster 99 og blåstråleplata 299 tror jeg de fleste vil velge førstenevnte.

Folk vil ha kvalitet, men jeg tviler litt på om de vil ha kvalitet om det fører til at de må lete lenger og betale mer.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    så da skjønner jeg ikke vitsen med å skulle ha 2 "like" format å forholde seg til.
    Vitsen er da det er to konkurrenter, som begge vil tjene penger. Ser ikke helt vitsen med både McDonalds og Burger King, men sånn er det nå engang blitt.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt enig Counter Pointer.
    Trådstarter har et godt poeng.
    Forsterkere, cdspillere, høytalere osv er blitt bedre og bedre, og billigere.
    Likevel nøyer "de aller fleste" seg med mp3 formatet på slike anlegg.
    Vet om mange som bruker store mp3-baser fra pc streamet rett til stueanlegget og det er -"mer enn godt nok".

Trådstarter har et godt poeng.
    Det blir mer og mer vanlig med ipod-video, dvd-skjerm i bilen osv.
    Skal ikke forundre meg om folk foretrekker å legge in 20 DivX filmer på en HD-Dvd for bilen i stedet for å benytte seg av ekte HD-oppløsning.

Mange stuer er fornøyd med 42" plasma, og en slipper unna med DivX på de skjermene for folk flest uten at de rister på hodet av den grunn.

Projektoren har blitt mer utbredt, men er langt i fra allemannseie.
    Vi med bilder på rundt om 100" vil nok sette større krav til kvaliteten på bildet, men for folk flest er de nok fornøyd med slik de har det i dag.
    Dermed vil muligens 20 DivX filmer på en plate friste mer enn en ekte HD-oppløst film på samme plate.

Hvis vi også skal se litt på framtiden om Video on Demand, og direkte streaming av det en vil se, så er vi langt fra den infrastrukturen i dette landet som vil kunne gi skikkelig HD-bildet.
    Da vil nok gode komprimeringer heller gå foran, og igjen, på 42" ser det mer enn bra nok ut for de fleste.

Skal en få BluRay og HD-Dvd til å ta helt over, må de som med Dvd og VHS, avlive "gamleformatet".
    VHS ble avlivet etter langt om lenge, og hvis de avliver Dvd-en om 10 år, så er vi på vei.

Bare kom til å tenke på en ting her om dagen.
    Leste noen plateanmeldelser i en avis.
    De skriver jo alltid kun om musikk, melodi, tekst og estetisk kvalitet.
    De nevner ALDRI kvalitet på produksjon, lydbildet og teknisk kvalitet.
    Heldivis informerer bransjebladene våre litt på lyd og bildekvalitet på Dvd-utgivelser, men i musikkbransjen er jo ikke teknisk kvalitet nevnt med ord engang.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg bekymrer meg mest for er at det blir kortvarig for blueray/hd-dvd, ikke pga folk vil ha DVD, men fordi det om kort tid ikke er godt nok lenger med de nye heller.....

Framtida bringer nok større behov for lagringsplass enn disse tilbyr... Iallfall enn den med minst plass...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at HD-DVD og BR formatene vil få samme "skjebne" som de mer høyopløslige Audio standardene som SACD osv, fordi utbredelsen av skjermer og projektorer som "trenger" en ekte HD kilde er mye mer utbredt og oppdatteringen og fordelene med HD formatene er derfor mye større enn for de audio formatene som vel mer har vært døynfluer i sammenligning. Akkurat hvor raskt SACD er ute av audio systemet kan vel også diskuteres ettersom det vel fremdeles er mulig å kjøpe nye innspillinger, og formatet vel har holdt det gående i noen år allerede.

SD kvaliteten man nå har hatt i TV verdenen i mange år, er vel også langt på vei gått over datostemplingen i våre dager når man benytter større og større skjerm arealer, og at mange i amerika har kunnet nyte HD en stund, og vi her på berget har det med å gå litt i de samme fotsporene, kan vel også gi en liten indikasjon på at HD vil komme som noe annet enn en flopp.

Med de nye HD formatene ser man vel både fordeler for bedre kopibskyttelse fra filmselskapenes side med HDCP og mulighet for å lukke ned useriøse aktørers hardvare osv (i alle fall i teorien) , samt at PC verdenen som vel også tar i bruk mye av den samme medie teknologien nermest også higer etter nye høykapasitets optiske lagringsmedier i andre sammenhenger, og de nye flerlags mediene med større datatetthet er vel også en av de store forskjellene man for eksempel hadde mellom CD og SACD.

Når det gjelde den mer interne HD-DVD og BR kampen, så håper jeg den blir løst litt på samme måten som man hadde med DVD+R og DVD-R leirene, hvor man etter hvert bare fikk kompabilitet for begge leirene i hardwaren så man kunne benytte mediene om hverandre og hvor DVD+R leiren etter hvert kom med mulighet for Dual Layer osv. Ikke det at DL har tatt så veldig av for skrivbare medier, men de finnes i alle fall tilgjengelig fremdeles.....;-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng er at folk vet om de nye formatene. Tabloidene slår det opp konstant, og folk får stadig høre pølsevev om HD Ready hos vaskemaskinpusheren. Ganske få som i det hele tatt har hørt om SACD.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanvittig mye større fokus på HD-bilde enn "HD-lyd". Jada det var noe fuzz i starten med SA-CD og DVD-A, men ikke på samme måte som HD-Bilde. Som enkelte påpeker så begynner også nordmenn å kjøpe skjermer som er 50" og projektorer har fått relativt stor plass i hverdagen sett i forhold til si 5år siden da kun entusiaster hadde virkelig store skjermer i kinoen. Etterhvert som større skjermer inntar kinoen/stuen så blir behovet for HD-bilde større. Hvis filmselskapene/ CE industrien ikke klusser det til så vil jeg tro at om 5 år etter launch så vil prisen på "HD" optiske spillere koste tilsvarende en god DVD spiller i dag.

Mvh

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Det er jo flere gode poenger her. Glemte vel forresten å nevne nedlastede "DVD kvalitet"-filmer (komprimert, men allikevel) i tillegg til DivX/XviD versjoner.

Jeg har inntrykk av at folk flest opplever både film og musikk annerledes enn oss entusiaster; de legger kanskje størst vekt på selve melodien i en låt og selve handlingen i filmen - - vel, det gjør vel vi også, men kvaliteten og følelsen av en større opplevelse nærmere virkeligheten er liksom ikke så nøye for folk flest virker det som.

Bærbar film kan kanskje ikke sammenlignes direkte med mp3-spillere, men man har jo nå PSP, Creative Zen og iPod m.fl. med videoskjerm, som folk kan ta med på tur, på bussen, på skolen, på hytta etc. Flere kommer sikkert etterhvert, med større lagrings- og batterikapasitet.

Forskjellen til mp3-spillere er vel at folk forhåpentligvis ikke vil koble en iPod m/video til sin HD Ready 42" i stua og synes at det er like bra som DVD, eller "mer enn bra nok", da.

Jeg tror nok at prising, tilgjengelighet og mengden reklame kommer til å styre om HD tar helt av i de neste årene - for folk flest vel og merke. Vi som poster her kommer vel til å kjøpe HD i bøtter og spann uansett.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både markedet og industrien har vist seg å være ustadige i forhold til formater og kvalitet. Dette vil sikkert fortsette.

Skjønner ikke helt hva du er uenig i Tor Rasmussen. Mener du at det ikke vil være et stort marked for høyoppløst bilde ? Det er det jeg tror. HD utviklingen både i store markeder som USA og Japan (og snar Europa ?) samt massiv satsning i industrien vil gjøre dette sansynlig. HD-dvd og Blue ray er de aktuelle formatene i tillegg til hardisk for forbrukermarkedet akkurat nå.

Det har opp gjenom tidene vært mange formater som har kommet og gått. Mini disk, DCC, dat, laserdisk, d-vhs, vinyl, kasett. 8 spor kasset, spolebånd, beta, video 2000, cd video, mp3, acc osv osv.Kassetten sin tid er heldigvis forbi, mens vinyl har et stadig (men lite) marked som faktisk har økt. Kassetten ble droppet pga elendig kvalitet, vinyl holder seg grunnet analog kvalitet. Beta var bedre enn vhs på alle måter men industrien tok selv kverken på den, nå har dvd snart utslettet vhs som nytt medium men vhs vil fordi det finnes millioner og atter millioner, spillere og kassetter, henge med lenge.
    Tror ikke HD formatene vil utkonkurere Dvd på samme måte. Kommer det et kopisperresystem som beskrevet, tror jeg det vil bli døden for formatet. Samme hvis prisen blir vensentlig høyere enn dvd. Også tilgangen på filmer på formatene vil ha mye å si.

Kunne dratt enda fler sammenligninger men stopper her nå.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng er at billedlige forskjeller er mye lettere kvantifiserbare, man kan stoppe opp, peke på skjermen og si: "Ser du alle de små firkantene?" Samt demonstrere panorering sånn det skal og ikke skal være, sortnivå, og alt sånn. Folk ser umiddelbart forskjellen. Å gjøre samme demonstrasjon med musikk er langt fra så lett, kjenner endel som tydeligvis bare merker forskjell på høyt og lavt volum, mye og lite bass.

Også, er MP3 egentlig så ille? Referer til Løkkens test, der deltakerne hadde store problemer med å skille MP3 (tror det var 256 kbps) fra PCM. Det stemmer godt overens med egne erfaringer, skal jeg høre forskjell blir det å sitte og hoppe mellom CD og MP3 og grisekonsentrere for å plukke ut detaljer. Man kan ikke nyte musikk på den måten. Når det gjelder bilde ser alle forskjell på HD og 700 MB Xvid-filer på samme skjerm.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i trådstarters teorier om at de nye HD-formatene kommer til å få en meget begrenset suksess noe ala skjebnen til DVD-Audio/SACD, eller ihvertfall som jeg har hevdet før: BD/HD-DVD kommer aldri til å bli en så omfattende suksess som DVD'en har blitt. Den er så godt forplantet i markedet over hele verden at det vil ta mange år før DVD'en er på vei nedenom og hjem. Som også trådstarter var inne på, tror jeg egentlig at video-on-demand via nettet blir det som til slutt tar over for DVD'en, mens de nye optiske lagringsformatene har blitt lansert for sent. Den epoken er så godt som over, spør du meg!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den epoken er nok over når man kan laste ned fem, ti, tjue gigabyte på to timer, men vi er vel ikke helt der ennå?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Den epoken er nok over når man kan laste ned fem, ti, tjue gigabyte på to timer, men vi er vel ikke helt der ennå?
    Synes jeg ser meg selv med min 1.5Mbit linje laste ned 6-20GB.

WEB/streamingløsninger er for dårlig ennå, og vil sikkert være for dårlige de neste 5 årene. Tenk bare hvor mye nettet må tåle om 2M husstander skal laste ned/streame 20GB filer og alt skal skje på under 2 timer. Det må nok skje noe med infrastrukturen til folket da. Og da snakker vi kun Norge, hva med resten av verden?

Mvh

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA-CD og DVD-Audio ble lansert i 1999 og skulle begge utkonkurrere det andre formatet og ta over for CD. Begge bet seg fast og brukte penger på å overbevise markedet, med de innså begge i 2002/3 at de hadde tapt for MP3 og annonsering for de "nye" formatene stoppet helt opp. Da lå allerede støtte for formatene i standard chipper og med kun én ny lisens per format og minimale kostnader for inkludere støtte i DVD-spillere er det fortsatt mange som tar dette med. Begge formatene er imidlertid blitt nisjeformater og lever videre med små volum på titler.

Problemet med Blu-Ray og HD-DVD er at støtte ikke kan inkluderes for en billig penge i en type spillere som domminerer markedet. Den mest aktuelle typen spilleren å inkludere støtte i er DVD-spillere, men det vil kreve:
    -ny laserpickup
    -HDMI-utgang
    -Nettaksess for avspillingsbeskyttelsen
    -utvidelse til 7.1 analoge utganger/iLink
    -ny logikk og chipper for både lyd og bilde
    -flere nye lisenser for både lyd og bilde
    Dette blir altfor dyrt for å inkludere som "nice to have" i DVD-spillerne for å holde liv i Blu-Ray eller HD-DVD som små nisjeformater om de ikke tar over for DVD. Blu-Ray eller HD-DVD må altså utkonkurrere det andre formatet og ta over for DVD innen kort tid eller så vil de begge forsvinne.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke man skal sammenligne høyoppløselige musikkformater med HD formater. Tror knapt noen av mine venner og kolleger har hørt om SACD, men samtlige venter i spenning på HD.

En annen forskjell som kommer til å gjøre HD DVD en suksess er at filmselskapene kommer til å pushe formatene. Det er i deres interesse at DVD forsvinner etterhvert pga. kopisikring (selv om HD DVD blir hacket etterhvert også). Det ser vi for øvrig på prisingen av filmer i HD format, bare litt dyrere enn vanlig DVD.

I tillegg er det vel store ønsker i elektronikkbransjen om at alle bytter ut sine DVD spillere med HD spillere skulle jeg tro

Om det blir HD-DVD eller Blu-Ray som vinner bryr jeg meg egentlig ikke så mye om, kommer sikkert til å få spillere som takler begge formatene i hus uansett. Jeg har sett HD sendinger på TV og ble mildt sagt forbløffet over hvor bra kvaliteten var i forhold til vanlige sendinger. Og det var på en 37" LCD. Så at det bare er de med 100" lerreter og skjermer som får gevinst av det tror jeg ikke noe på.

Når det gjelder lydformatene på HD plater så blir det jo fremdeles vanlig DD signal på HD plater også, og man trenger ikke nye forsterkere for å takle det. Da blir det bare en bonus for de som er villig til å investere i nytt utstyr for å takle de nye lydformatene også.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis alle hadde tenkt slik at de skal vente med å se hvordan denne HD krigen ender, så sier det vel seg selv at det ender med fjasko?

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere er det et faktum at folk ikke velger kvalitet når de er ute å handler. Allikevel tror jeg de nye dvd-formatene kommer til å bli en suksess på sikt. Sammenligningen med sacd og dvd-audio synes jeg dog blir litt søkt da lyd og bilde er to svært forskjellige ting. Vi hadde gamlingene på besøk her om dagen og da lyden i en dts-cd bare imponerte den mannlige tilstedeværende ble min mor sittende å måpe til finding Nemo og LOTR i HD. Til og med min søster viser interesse til HD og har planer for innkjøp av kompatibelt utstyr, men er samtidig fast bestemt på å streame mp3 filer via en trådløs mediaboks til stereoanlegget. Poenget mitt er at for de mindre kvalitetsbevisste vil lyd spille liten rolle, men forskjellene i et høyoppløst og et lavoppløst tv-bilde er så store at de blir umulig å ignorere.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •