-Vil det samme skje med HD-DVD / BluRay som med SACD/DVD-A? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 137 av 137
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Den dagen jeg får smårollinger som bruker BlueRay-platene mine som frisbee, havner jeg på forsiden av VG tror jeg....
    Det tror jeg ikke du skal ha så store forhåpninger om. Det er bortimot vanlig praksis rundt omkring i de tusen hjem å behandle alt av plater på måter som er heller redselsfulle...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, laget på BD ligger tett oppunder overflaten. Det er nok slik at begge formatene blir mer følsomme for merker og riper siden begge bruker lik bølgelengde på laseren og dataene sitter tettere. Synes det i allefall er positivt at det gjøres grep for å bedre styrken på diskene, så får vi se hvordan de blir i praktisk bruk.

Mvh

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok bli ett HD format for film, jeg tror heller spørsmålet blir hva slags medium det vil komme på, eller hvilket medium som vil slå igjennom og få fotfeste hos massene.
    Tror HD-DVD/BR vil få stor konkuranse fra VOD (Video on demand) og media pc'er, ser jo ut som flere og flere får opp øynene for de mulighetene pc'en gir når den er koblet til ett anlegg og tv/prosjektor. VOD konkurerer ikke på kvalitet, men på brukervennlighet, som flere tidligere har nevt som ett viktig moment. Hvis VOD og/eller andre media tjenester på nettet tar av så følger nok oppgradering av båndbredde og slikt raskt etter. Er jo ikke interessert i å vente for lenge på de tingene man ønsker å laste ned. Og da er det jo ikke utenkelig at streaming/nedlastning av HD materiallet følger hakk i hel.

HD-dvd/BR sin størrste svakhet er kopisikringen. Personlig så er en disk (cd,dvd, hd etc) ett transport medium for å få musikken/filmen i hus, for så å legge det inn på pc'en. Jeg har ikke lagt inn dvd samlingen min enda, men funderer på å gjøre det. Dette er jo også noe som er kjekt for småbarnsfamilier, da er problemet med riper og slikt raskt borte. Med den strenge kopisikringen som kommer med HD-dvd, og som jeg tror er enda litt værre på BR, så spørs det om hvor enkelt det blir å samle alle filmene på en media pc/server.

Jeg har lyst på ett HD format, men med dagens løsninger så stiller jeg meg tvilende til hvor mye makt fra underholdningsbransjen jeg ønsker å slippe inn i stua mi. Prinsippet mitt er "Jeg skal kunne gjøre hva jeg vil med mitt lovlig kjøpte produkt, til mitt eget bruk". Av den informasjonen jeg har sett om HD-dvd/BR så kolliderer dette, så jeg blir nok ikke den første som løper ut for å kjøpe en HD spiller.

Tror nok det vil ta litt tid før HD på film blir tatt opp av massene, jeg tror dvd fortsatt anses som ganske nytt. Jeg tror også at hvor raskt HD sendinger på tv blir tilgjengelig i større skala vil ha en stor påvirkning. Eller det er jo tenkelig at HD på film fremskynder HD på tv....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet blir om man virkelig vil ha HD filmer på HDD.. La oss anta at du har 1TB ledig plass (noe som faktisk er ganske mye), anta da at hver film på BD er på snittet 20GB (med lyd uten ekstramateriale, enkelsidig plate). Da får du plass til 50 filmer. Akkurat nå har jeg selv rundt 220 DVD filmer.. Gitt at jeg hadde hatt alle de på i HD med snitt 20GB film så ville det tatt 4400GB. Harddisker er rimelige altså, men når man skal sette opp en stor server for filmene så blir det ikke så greit alikevel.

Mvh

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel fremdeles ut med endel tusenlapper for en TB lagringsplass, ligger ikke 250 GB på rundt tusenlappen nå? Innen diskene er billige nok for backup av sånt er kopisperren historie uansett.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt feil å se på dagens priser på dagens harddisker, fordi selv om HD-DVD/BR blir lansert i år så er jo temaet om hvordan vi tror det vil være om 5 år. Og prisen pr GB (og snart TB) har jo bare sunket år for år så jeg tror ikke det kommer til å endre seg med det første. Kan jo tenkes har vi har byttet ut de klassiske harddiskene med ett annet billigere og bedre lagringsmedium innen HD er "allemannseie".
    Har selv snart 200 dvd'er, men som også tidligere nevt i denne tråden så er det ikke entusiastene som kommer til å forme standarden, det blir den normale forbruker, og hun/han har nok ikke 200+ filmer i hylla, og kravet til lagring blir derfor mindre.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du kan skrinlegge VOD med en gang. Vi mennesker er samlere av natur og vil ha et håndfast medium vi kan sette i hylla. Kjekt å ha..

.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv tilhenger av Caddy. Men det er lett å se at en caddy vil bli dyrere enn selve plata, og dermed en betydelig kostøkning.

Jeg skjønner ikke hvordan man kan uttale seg om motstandsdyktigheten mot riper på de nye platene uten å ha noe som helst erfaring med dem.

Man må da ha noe kustus på ungene sine. Hos meg er det i hvertfall strengt forbudt å leke med fars plater. Ellers får man rett og slett låse inn platene sine. En må jo kunne forlange at folk behandler platene sine noen lunde pent.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har vel på en måte sett på den økte følsonheten man har for å få problemer med avlesning mellom CD medier med 700Mb kapasitet og dobbelt lags DVD med 9GB. CD platene hadde endatil problemet med en veldig tynn hinne på oversiden av mediet og ned til data lagring laget, og det har vel vært litt av problemet med disse platene. En ting er riper og fingeravtrykk man kan få ved litt uforsiktig behandling av de optiske mediene, men noe annet er svevestøv som kommer inn stort sett over alt der det finnes luft. Med de data tetthet verdiene man oppererer med sammen med blålaser, trenger man vel egentlig ikke ha sett et medie eller ha brukt disse spillerene før man i alle fall kan misstenke at det er enda viktigere å ha riktig medie "renslighet" for å unngå avlesnings problemer med forholdsvis høye bit hastigheter. At det første data laget på BD bare ligger noen hundredels millimeter under overflaten av underiden av mediet, lover ikke bare godt etter min mening for holdbarheten selv om produsentene skryter veldig av det meget tynne besyttelses laget. Svaret på disse spekulasjonene får man vel etter hvert, så hvor viktig det er å være uenig om dette og diskutere dette videre er kanskje litt bortkastet. ;-)

Hadde egentlig håpet på at man etter hvert gikk bort fra lagrings medier som treger bevegelige deler for selve avlesningen. Får derfor håpe Blu-Ray og HD-DVD fungerer greit nokk med en vanlig form for forsiktighet av mediene, og neste lagringsmedium teknologi, består av ikke bevegelige mekaniske deler osv og heller direkte elektronisk/optisk avleste minnebrikker eller lignende.;-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crowly
    Det blir litt feil å se på dagens priser på dagens harddisker, fordi selv om HD-DVD/BR blir lansert i år så er jo temaet om hvordan vi tror det vil være om 5 år.
    Fem år er lang tid, jeg tviler egentlig litt på at kopisperren holder så lenge. Men det blir spekulasjon.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Fem år er lang tid, jeg tviler egentlig litt på at kopisperren holder så lenge. Men det blir spekulasjon.
    Kopisperrene på SACD og DVD-Audio er vel enda ikke tatt. Når det gjelder SACD så har vel det en naturlig forklaring med at den overhodet ikke er pc-kompatibel. Men hva med DVD-A? Får håpe ting skjer raskere med de nye HD-formatene..som jeg i høyeste grad tror det vil gjøre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må holde tungen litt rett i munnen her altså. Hvis man skal snakke om fremtidens priser så må man vel også gjøre det med de nye formatene? Det er fort gjort at man sammenligner epler og appelsiner i disse påsketider.

Jeg er også spent på holdbarheten til de nye diskene, den som lever får se...

Mvh

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg tror du kan skrinlegge VOD med en gang. Vi mennesker er samlere av natur og vil ha et håndfast medium vi kan sette i hylla. Kjekt å ha..

.
    Menneske er også ganske tilpassningsdyktig, så om vi liker å samle på fysike ting i dag så kan det hende at vi syntes det er like greit å samle på digitale "ting" en gang i fremtiden da det er det som er mest tilgjengelig.
    VOD kan vel sammenlignes med leiefilm, men jeg ser også på VOD som en mulighet for kjøpe film ved at man får lov til å evt brenne den ut til en fysisk kopi.

Man må holde tungen litt rett i munnen her altså. Hvis man skal snakke om fremtidens priser så må man vel også gjøre det med de nye formatene? Det er fort gjort at man sammenligner epler og appelsiner i disse påsketider.
    Hvis man skal se på prisen for å lagre 4400 GB så er ikke det noen billige sak i dag (ca 850kr for 250GB*18 disker), men som jeg sa så har prisen pr GB sunket hvert år. Går vi 5 år tilbake i tid så fikk du vel en 20-40 GB harddisk for prisen av en 250GB i dag, det er jo minimum en 6 dobbling av kapasiteten. Hvis det fortsetter så vil det koste ca 3000kr for å klare å lagre de 4400 GB'ene, det er jo ikke så avskrekkendes. Men det her blir mye synsning.

--
    Hvis media pc'er eller tilsvarende produkter vinner frem som den dominerenes avspiller metoden så tror jeg HD-DVD/BR vil få problemer pga kopisikringen. Menter å ha lest at du får lov til å lage en kopi, men den kopien kan da kun spilles av på din spiller. Så jeg får det ikke helt kabalen til å gå opp hvis man ønsker å spille av filmen fra en "ikke dedikert" HD-DVD/BR spiller. Men som Pogwaq sier så skal det også bli spennende å se om eller hvor lenge kopisikringen holder, og hva gjør underholdningsbransjer da ?

Men 5 år er vel både lang tid og kort tid når det kommer til trender, vaner og introduksjon av nye ting. Skal bli spennede å se hva resultatet blir.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg vekker denne tråden til live igjen (ihvertfall for en kort stund) med denne artikkelen, skrevet 21. Juni:

10 Reasons Why High Definition DVD Formats Have Already Failed

For all del: alt, alt for tidlig å konkludere med noe som helst, synes bare det var interessant med tanke på denne trådens utgangspunkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Kopisperrene på SACD og DVD-Audio er vel enda ikke tatt. Når det gjelder SACD så har vel det en naturlig forklaring med at den overhodet ikke er pc-kompatibel. Men hva med DVD-A? Får håpe ting skjer raskere med de nye HD-formatene..som jeg i høyeste grad tror det vil gjøre.
    Kopisperrene er ikke tatt fordi ingen har brukt formatene. Hvis DVD-A/SACD hadde vært brukt av massene ville vi ha sett kopisperren blitt brutt for lenge siden.

Forresten er det mulig å kopiere DVD-A uten tap i en PC, men det er mer utnyttelse av svakheter i avspillingssoftware enn egentlig knekking.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morsomt dette. har lest hele tråden.

Spennende debatt. har lest hele tråden.

Jeg er fast bestemt som mange andre her på at slike discer blir en sagablott. Jeg selv er fast tilhenger av å laste ned alt på internett.
    Siden Norge ikke akkurat er noe HD-land enda (satellitt gir oss noe HD, men NRK og TV2 sender ikke i HD enda) så må mange HD-hungrige nordmenn ty til internett for å se favoritt TV-seriene i HDTV kvalitet.

Og mange av HD-Ready skjermene er langt ifra HD klare. Det klistremerket er ikke mer verdt enn plasten det er laget av. Mye grunnet en uklar definisjon.

HD som TV kanalene i USA opererer med er 720p og 1080i. Altså ingen andre oppløsninger. Selvsagt er det kjekt med skjermer som støtter enda høyere oppløsninger for bruk sammen med PC og spillkonsoller.

Om HD-DVD/Bluray blir en flopp håper jeg at Video on demand blir populært. Det virker som flere aktører også jobber hardt med VOD for tiden.

Jeg har sett noen filmer i HD (sendt på amerikansk tv i HDTV format), men noen av disse er rett og slett DVD filmer oppskalert med high-end utstyr og noen filmer er remastered fra filmselskapet selv. Det varierer fra film til film. Men om man ser mye forskjell blir en annen sak.

På PC-platformen har man allerede mange gode løsninger for HD kvalitetsfilmer. Man har AAC for lyd og AVC for bilde eller H.264 som det også kalles som gir økt bildekvalitet ved samme bitrate som på DVD. Ifølge det jeg har hørt er det dette som blir brukt i innholdsspesifikasjonen for HD-DVD og Bluray.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Master -> DVD (SD)-> HD != Master -> HD.

Her har man noe av begrensingene til dagens nettverk også, man kan ikke kontrollere kvaliteten. Ofte er endringene gjort på gutterommet. Jada, det finnes endel materiale i ekte HD der ute, men det er lite lovlig tilgjengelig HD. Det meste er rippet fra satelitt. Man kan heller ikke ha streaming av filmer i HD kvalitet (tilsvarende BD/HD-DVD) via internett enda. Jeg sitter i allefall ikke på linje med gjennomsnittlig nedlastning på 18-20Mbps, med peaks opp til 54 Mbps. Hvis 2 millioner husstander i Norge skulle lastet ned denne mengden ved dagsrevytider hver dag, så bør nok nettet rustes opp...

Fremtiden er nok lysere for VOD, men det tar nok i allefall 5-10 år før det blir sikkelig sving over sakene.

Mvh

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •