-Vil det samme skje med HD-DVD / BluRay som med SACD/DVD-A? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 137
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er du sikker på at vi prater om det samme, det er nemlig ikke jeg. Jeg har ikke utalt meg om DVD via de 200kr scalerene som sitter i mange og selv dyre flatskjermer som det forventes skal gjøre en umulig jobb. Det jeg har ment er med enkelte gode DVD inspillinger oppskalert via High End Scalere vist på en bildestørrelse som er 1.1 meter bred og 0.62 ,eter høy fra en avstand på ca 3x bildebredden er litt værre å oppdage, da må man se etter de tingene og detaljene som er vanskelig for scaleren å rekonstruere fordi de ikke finnes på DVD mediet, men som er der på i HD kilden.

Mulig jeg har utalt meg litt klossete hvis noen har fått intrykk at jeg mener at jeg ikke ser forskjell på 720p og 1080p og DVD, det er ikke det jeg har ment i alle fall, men det jeg mener er at man ikke får det helt store HD opplevelsen fremfor godt oppskalert DVD materiale ved 3x sitteavstand på forholdsvis små flat skjermer. og ja jeg har sett litt annet HD materiale enn de demo klippene som det av og til refereres til....

Det jeg tror man må forandre litt på når den ekte HD kommer for fullt fra hardware som klare å vise dette med 1:1 pixcel-mapping fra BR og HD-DVD, er at betraktnings avstanden godt kan reduseres noe for å få med de ekstra detaljene man ikke har vært vant med fra SD.
    Du tror mye du.. Ta deg en tur å se på en skikkelig flatskjerm som kjører bra HD-matriale. Forskjellen er stor med hensyn til bildeskarphet og detaljer. En scaler tilfører ikke noen nye detaljer, uansett hvor bra den er.

Jeg har ikke prøvd noen svindyr high-end scaler på en plasmaskjerm, men at den er så vanvittig mye bedre på en 42-50" flatskjerm enn DVD toppmodellen til Pioneer, kan jeg aldri tenke meg.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er du sikker på at vi prater om det samme, det er nemlig ikke jeg. Jeg har ikke utalt meg om DVD via de 200kr scalerene som sitter i mange og selv dyre flatskjermer som det forventes skal gjøre en umulig jobb. Det jeg har ment er med enkelte gode DVD inspillinger oppskalert via High End Scalere vist på en bildestørrelse som er 1.1 meter bred og 0.62 ,eter høy fra en avstand på ca 3x bildebredden er litt værre å oppdage, da må man se etter de tingene og detaljene som er vanskelig for scaleren å rekonstruere fordi de ikke finnes på DVD mediet, men som er der på i HD kilden.

Mulig jeg har utalt meg litt klossete hvis noen har fått intrykk at jeg mener at jeg ikke ser forskjell på 720p og 1080p og DVD, det er ikke det jeg har ment i alle fall, men det jeg mener er at man ikke får det helt store HD opplevelsen fremfor godt oppskalert DVD materiale ved 3x sitteavstand på forholdsvis små flat skjermer. og ja jeg har sett litt annet HD materiale enn de demo klippene som det av og til refereres til....
    Jeg ser på tv omtrent på den måten du beskriver. Jeg oppdager nye detaljer i filmer hele tiden, men det er helhetsinntrykket som gjør HD så mye bedre. Skarpheten og dybden i bildet er det som gjør den store forskjellen.

Nå er det svært få som er velsignet med en high end scaler så da blir det litt utenfor det som er poenget. I de fleste tilfeller vil forskjellen på en 32" LCD være så stor at du må være blind for ikke å se det.

Det finns svært mye forskjellig HD-materiale der ute av forskjellig kvalitet. Det samme gjelder for DVD. Det beste jeg har sett på DVD er Romfergen på DVE.. Dette kan ikke måle seg med det beste jeg har sett i HD, men gir mange tv-sendte HD-filmer konkurranse. Det er forøvrig svært få DVD-filmer som holder samme kvalitet som den.

Edit: My Bad.. etter en ny titt var ikke den romfergescenen så fantastisk som jeg trodde. Noen som har eksempler på titler med høy kvalitet til sammenligning?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv monsterbedriften, for eksempel. Bedre bildekvalitet skal du lete lenge etter! De meste fra pixar er temmelig enestående, når jeg tenker meg om. Forøvrig er det ikke akkurat dårlig bildekvalitet på Star Wars Episode 3, Ringenes Herre 3 E.E, Bad Boys 2, I Robot, Sin City, osv osv. Det er kommet mye bra DVD-utgivelser etter hvert.

Som regel er det meste av nye filmer innen action og episke drama fra Hollywood av veldig god kvalitet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Prøv monsterbedriften, for eksempel. Bedre bildekvalitet skal du lete lenge etter! De meste fra pixar er temmelig enestående, når jeg tenker meg om. Forøvrig er det ikke akkurat dårlig bildekvalitet på Star Wars Episode 3, Ringenes Herre 3 E.E, Bad Boys 2, I Robot, Sin City, osv osv. Det er kommet mye bra DVD-utgivelser etter hvert.

Som regel er det meste av nye filmer innen action og episke drama fra Hollywood av veldig god kvalitet.
    Vel monsterbedriften, LOTR, I-robot og Sin City er filmer jeg faktisk har i både HD og DVD. Du må nok bare innse at DVD ikke har mye å stille opp med der dessverre. Hvem som helst er velkommen til en sammenligning.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvis du ser på de litt dyrere plasmamerkene som nesten utelukkende vinner alt av tester, og blir mest omtalt på forum rundt om kring, som f .eks Pioneer og Panasonic vil du se at de satser kun på høyoppløst, OG at dersom de skulle ha en lavoppløst skjerm, så har den DÅRLIGERE kontrast enn høyoppløste skjermer. Hva rimligere merker oppgir av specs kan jeg ikke svare for.
    Pioneer er nok helt riktig blant de dyreste plasma-produsentene ja, og det er forsåvidt greit nok da de sannsynligvis lager de beste skjermene. De har også helt riktig kun plasmaskjermer som er HD-Ready.

Hva panasonic angår, så er det du skriver feil. De har flere lavoppløste modeller i sitt sortiment. Og når ble panasonic et "dyrt" merke? Både phillips, LG og samsung er vel strengt tatt produsenter som ikke kan overses i denne sammenhengen, de har blant de beste (og også dyreste) skjermene på markedet blant sine modeller. Alle sammen tilbyr lavoppløste modeller uten at de kan kalles for "rimeligere merker" av den grunn. Samsung er verdens største flatskjermprodusent, og LG er klar markedsleder i Norge.

Videre har alle det til felles at de lavoppløste skjermene har høyere kontrastnivå enn de høyoppløste. Noen har oppgitt likt kontrastnivå på tilsvarende høy- og lavoppløste modeller, men tester man med måleutstyr, er det alltid slik at de lavoppløste kan skilte med bedre kontrast/sortnivå. Det er ihverfall ALDRI slik at samme produsent har oppgitt høyere kontrastnivå på en høyoppløst plasmaskjerm kontra en lavoppløst, slik som du hevder. Hvor har du dette ifra?

Når det gjelder de lavoppløste skjermene til panasonic, så har de jo 42- og 37PA50, som har i realiteten har et minst 3 ganger så høyt sortnivå som den høyoppløste 42PV500 (specs sier 4000:1 på PA50 og 3000:1 på PV500). Nå kommer snart de nye modellene, 60- og 600-serien, der PA60 er lavoppløst. Nå ser jeg at panasonic har oppgitt likt kontrastnivå på sine kommende 60-serie skjermer enten de er lavoppløste eller høyoppløste (10000:1), noe som kan tyde på at også panasonic har falt for fristelsen til å gå vekk fra sin relativt konservative målepraksis i konkurranse med mer uærlige merker..

Pioneer 506 XDE gir 1280X768, også andre 50".
    Jeg snakket om 1280x720, ikke 1280x768. Det er fortsatt ikke samsvarende med 720p-standarden.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Vel monsterbedriften, LOTR, I-robot og Sin City er filmer jeg faktisk har i både HD og DVD. Du må nok bare innse at DVD ikke har mye å stille opp med der dessverre. Hvem som helst er velkommen til en sammenligning.
    Jeg har da aldri påstått at DVD gir like bra bilde som HD. Det skulle vel strengt tatt bare mangle!! Jeg har ingen problemer med å se forskjellen på det rette utstyret heller. Men ofte vil ikke forskjellen være et så enormt kvantesprang som enkelte vil ha det til. "Like stor revolusjon som farge-TV osv"...Det som jeg, og noen andre i denne tråden hevder, er at du fortsatt kan få et meget bra bilde med DVD, dersom du har utstyr som taler for det. Da vil ikke nødvendigvis forskjellene mellom HD og SD være så store at et utrent øye faktisk kan peke på forskjellene, spesielt på mindre skjermer med normal sitteavstand.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da aldri påstått at DVD gir like bra bilde som HD. Det skulle vel strengt tatt bare mangle!! Jeg har ingen problemer med å se forskjellen på det rette utstyret heller. Men ofte vil ikke forskjellen være et så enormt kvantesprang som enkelte vil ha det til. "Like stor revolusjon som farge-TV osv"...Det som jeg, og noen andre i denne tråden hevder, er at du fortsatt kan få et meget bra bilde med DVD, dersom du har utstyr som taler for det. Da vil ikke nødvendigvis forskjellene mellom HD og SD være så store at et utrent øye faktisk kan peke på forskjellene, spesielt på mindre skjermer med normal sitteavstand.
    Når det er snakk om svart-hvitt til farge-tv sammenligning er dette mtp. HDTV. Alltså dagens analoge tv-signal mot HDTV-signal. I den sammenhengen syns jeg det er en helt grei uttalelse.

Jo større oppløsning og størrelse du har på panelet desto større vil forskjellen mellom DVD og HD være. LCD vil gi dårligere bilde på DVD, men desto bedre bilde på HD. Plasma vil gi bedre bilde på DVD, men dårligere (enn lcd) på HD-signal etter min erfaring.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan diskutere kvalitetsforskjeller til man blir blå. Likevel er det EN ting som er sikkert:

Blu-Ray og HD-DVD kommer ikke til å ta av med mindre en av disse tingene inntreffer:

1. Alle filmer gis ut i begge formater
    2. Ett format blir dominerende, mens det andre forsvinner
    3. Alle nye spillere støtter begge formater

Jeg tror punkt 1. er utopisk.
    Punkt 2. har vi en historisk parallell til da VHS og Betamax var to standarder, og VHS gikk seirende ut gjennom at de var først ute med flest utleiefilmer. I ettertid er det få som bestrider at Betamax var best på bildekvalitet, men det var tilbudet av filmer som ble avgjørende.
    Punkt 3. har en delvis parallell i CD- og DVD-brennere, der det er mange ulike formater, og multiformat-brennere er blitt regelen heller enn unntaket.

Ellers får man SACD/DVD-Audio problemet, der både plateprodusenter og kjøpere av spillere venter på kritisk masse. Dessverre er det ingenting som tilsier at massekonsumentene går for SACD/DVD-audio, og hele greia koker bort.
    Dette bringer oss til siste betingelse, som må til uansett:
    4. Konsumentene må få en god grunn til å oppgradere fra DVD-spilleren, slik at man oppnår en kritisk masse av spillere for Blu-Ray/HD-DVD i markedet. Videre må filmprodusentene tilby et omfattende utvalg av filmer i disse formatene, og de bør sørge for at kundene velger disse fremfor DVD, som tross alt ikke er så galt det heller.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer er nok helt riktig blant de dyreste plasma-produsentene ja, og det er forsåvidt greit nok da de sannsynligvis lager de beste skjermene. De har også helt riktig kun plasmaskjermer som er HD-Ready.
    Fint at vi endelig har blitt enige i noe da...

Hva panasonic angår, så er det du skriver feil. De har flere lavoppløste modeller i sitt sortiment. Og når ble panasonic et "dyrt" merke? Både phillips, LG og samsung er vel strengt tatt produsenter som ikke kan overses i denne sammenhengen, de har blant de beste (og også dyreste) skjermene på markedet blant sine modeller. Alle sammen tilbyr lavoppløste modeller uten at de kan kalles for "rimeligere merker" av den grunn.
    Ja jeg ser at Panasonic har noen lavoppløste modeller. Jeg har ikke nektet for det heller, ei har jeg sagt at de andre er utelukkende billigmodeller. Jeg ser at dagens utgående 5-serie samsvarer med det du sier. Det er jo ingen tvil, om at det satses på høyere og høyere oppløsning. Lav oppløsning, gir lavere pris, og gjør at de når flere markeder. Det er forsåvidt ikke relevant for diskusjonen.

.......og LG er klar markedsleder i Norge.
    Hva har det med diskusjonen å gjøre?
    Uansett at et merke er markedsleder betyr ikke at det er best.. McDonnalds selger sikkert mest hamburger også, uten at de fleste vil si den er best.

Sikkert sant at de er markedsleder, men hvor har du det fra?

Videre har alle det til felles at de lavoppløste skjermene har høyere kontrastnivå enn de høyoppløste. Noen har oppgitt likt kontrastnivå på tilsvarende høy- og lavoppløste modeller, men tester man med måleutstyr, er det alltid slik at de lavoppløste kan skilte med bedre kontrast/sortnivå. Det er ihverfall ALDRI slik at samme produsent har oppgitt høyere kontrastnivå på en høyoppløst plasmaskjerm kontra en lavoppløst, slik som du hevder. Hvor har du dette ifra?
    Som jeg har sagt til deg før, ikke la deg lure av deltidsansatte på Elkjøp. Det er godt mulig at det er noe i det Lygren tidligere nevnte, men MIN, tydligvis også lygren iflg hans utalelse og de fleste andre som jeg har hørt om som kikker på rimligere lavoppløste plasmaskjermer (for de er rimligere enn høyoppløste), har den erfaringen at det er flere ting som gjør at en billigere skjerm får et billigere bilde. Jeg kan ikke huske å ha fått noe hakeslepp av sortnivå til noen tv`er med oppgitte 10 000:1 i kontrast, men har heller lagt merke til andre ting jeg setter fingeren på.

Hvilken tester er det du referer til når du sier de har brukt måleutstyr for å sammenligne de høyoppløste med de lavoppløste?

For det jeg har lest er ofte oppgitte sortnivå kraftig overdrevet, selv om det er bra. Referer blant annet til Dinside`s test av 42" LG-skjerm med 10 000:1. Trenger forsåvidt ikke noe fagblad/nettavis for å fortelle oss dette.
    At produsenter overdriver specs er imidlertidig ikke noe nytt.....

Nå ser jeg at panasonic har oppgitt likt kontrastnivå på sine kommende 60-serie skjermer enten de er lavoppløste eller høyoppløste (10000:1), noe som kan tyde på at også panasonic har falt for fristelsen til å gå vekk fra sin relativt konservative målepraksis i konkurranse med mer uærlige merker..
    Så nå beskylder du Panasonic for å jukse med målingene, for det ikke samsvarer med din påstand?

Og kan du fortelle meg hvem som er de mer uerlige merkene da Alex? For jeg trenger ikke måleutstyr for å se at en skjerm til 15-20 000,- på elkjøp (deriblant LG) med oppgitte 10 000:1 kontrast ikke har 2,5 ganger bedre sortnivå enn f.eks 506XDE/PV500....

Jeg snakket om 1280x720, ikke 1280x768. Det er fortsatt ikke samsvarende med 720p-standarden.
    Så du hevder at en TV med 1280X768 ikke gir riktig bilde på med 720p signal?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Plasma vil gi bedre bilde på DVD, men dårligere (enn lcd) på HD-signal etter min erfaring.
    Skjønner ikke helt hvor du får det fra men.... :?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg, og noen andre i denne tråden hevder, er at du fortsatt kan få et meget bra bilde med DVD, dersom du har utstyr som taler for det. Da vil ikke nødvendigvis forskjellene mellom HD og SD være så store at et utrent øye faktisk kan peke på forskjellene, spesielt på mindre skjermer med normal sitteavstand.
    Definer "mindre bilde"... Eventuellt riktig utstyr... For man trenger ikke noe trent øye i det hele tatt for å se forskjell med en Pioneer 506XDE/DV-989 kombo, og et godt HD-opptak.

Ellers så er jeg enig med deg, at HD blir nok noe mer opphypet enn det trenger å være. De aller fleste bryr seg lite om bildekvalitet, men for de aller fleste på et forum som dette, er bildekvalitet endel av hobbien, og da kommer man ingen vei utenom det som gir best mulig kvalitet....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvor du får det fra men.... :?
    Vet ikke helt hva det var du ikke forstod, men for å omformulere påstanden så vil jeg si at Plasma egner seg bedre til DVD enn LCD og LCD egner seg bedre til HD enn plasma i en gitt prisklasse. Dette har direkte sammenheng med oppløsning på panelet.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ydmykhet når det gjelder egen kunnskap i forhold til andres, og litt færre uttalelser som går på person hadde vært fint. Hjelper ikke alltid å slenge på en blunke-smiley. Blir irriterende å lese for andre, og sikkert ikke så hyggelig for dere det gjelder heller. Jeg synes a|ex og HåkonN er såpass langt ute på feil jorde når det gjelder topic nå, at dere kanskje kunne ta opp dette i en tråd på TV forumet istedet? Ikke at jeg har noe å si, for jeg er ikke moderator eller noe sånt, men...

Ja ja - sånn on topic; uansett hva som skjer, skal det bli gøy å ta frem denne tråden om en fem års tid. Det er vanskelig å spå; spesiellt om fremtiden.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Litt ydmykhet når det gjelder egen kunnskap i forhold til andres, og litt færre uttalelser som går på person hadde vært fint. Hjelper ikke alltid å slenge på en blunke-smiley. Blir irriterende å lese for andre, og sikkert ikke så hyggelig for dere det gjelder heller. Jeg synes a|ex og HåkonN er såpass langt ute på feil jorde når det gjelder topic nå, at dere kanskje kunne ta opp dette i en tråd på TV forumet istedet? Ikke at jeg har noe å si, for jeg er ikke moderator eller noe sånt, men...

Ja ja - sånn on topic; uansett hva som skjer, skal det bli gøy å ta frem denne tråden om en fem års tid. Det er vanskelig å spå; spesiellt om fremtiden.
    Off-Topic: Beklager alt off-topic prat.... For min del regner jeg diskusjonen som avsluttet.

On-Topic: Hvis det ender med HD-DVD/BlueRay som med SACD/DVD-Audio, at det blir forbeholdt entusiastene og DVD vil fortsatt vil ha en god del markedsandeler, så ender det vel med at det er nødt til å komme en ny arvtager for alle 3 for å samle formatene og få en slutt på kaoset. Klarer HD-DVD eller BlueRay å etablerere seg godt nok, kan de andre formatene sakte bli danket ut....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off-Topic: Beklager alt off-topic prat.... For min del regner jeg diskusjonen som avsluttet.
    Fordi du ikke har et eneste teknisk kompetent argument å komme med. Med deg blir det alltid personangrep og roing, og du greier aldri holde deg til tema når du innser at du har feil.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi du ikke har et eneste teknisk kompetent argument å komme med. Med deg blir det alltid personangrep og roing, og du greier aldri holde deg til tema når du innser at du har feil.
    Tja... vet ikke hvordan jeg skal kommentere det... spesielt ikke etter sist diskusjon ang. pioneer forsterkere. Jeg har svart deg på siste innlegg, og i steden for å kommentere deg nå og ramse opp alt tullet du tidligere har hevdet for å overbeskytte dine egne investeringer, så lar jeg de som er så uheldige å leser det avgjøre selv...

Det går ann å bruke alternativer som "jeg tror" eller "jeg syntes" etc når du hevder noe, i steden for å forklare til hele forumet at slik er det fordi nettopp du har den gjenstanden. Det finnes faktisk folk som lett kan "misforstå" deg, og tro det faktisk er sant det du sier....

Når det gjelder å holde seg til tema, tror jeg vi er like flinke...
    Det er forøvrig ikke meningen å komme med personangrep hvis du føler det, men tonen du har holdt tidligere, gir ingen grunn til å tro at du er hårsår....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan forsikre deg om at jeg overhodet ikke er hårsår, og kommentarene dine preller av som vann på et teflonbehandlet bilpanser. Det er imidlertid irriterende når du gang på gang tillegger meg meninger jeg ikke har og prøver å fremstille meg som inkompetent bare fordi du selv er langt ute på viddene og ikke har noen teknisk relevante motargumenter å komme med.

Typen "du skal ikke tro på alt hva selgerne på elkjøp forteller deg" og lignende faller på sin egen urimelighet. Gjør noen søk på forumet så finner du fort ut hva jeg mener om kompetansen til de som jobber i elektronikkbutikkene. Forøvrig dømmer du jo selv skjermene etter hvordan de fremstår på elkjøp, og det i seg selv sier jo mer om din kunnskap enn om selve skjermene.

Forøvrig, når det gjelder hvem forteller hva som er "sant" og ikke, så tror jeg ikke du skal rope så høyt, ettersom du tydeligvis er litt på villspor når det gjelder både det ene og det andre..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ann å bruke alternativer som "jeg tror" eller "jeg syntes" etc når du hevder noe, i steden for å forklare til hele forumet at slik er det fordi nettopp du har den gjenstanden. Det finnes faktisk folk som lett kan "misforstå" deg, og tro det faktisk er sant det du sier....
    Gi meg noen konkrete eksempler på noe jeg har sagt som er faktafeil, og hva som er galt i påstanden. Når det gjelder å "beskytte sine egne investeringer", så har jo du stått på barrikadene og lirt ut av deg gang på gang at ingen må komme her å mene at noen kan nærme seg Pioneer, som du selv har.

Det kan de faktisk, men istedenfor å begynne å rakke ned på skjermen din sier jeg meg enig i at disse skjermene tross alt er de beste per dags dato når alt kommer til alt. Men du kunne ikke engang akseptere at det var noen andre skjermer som slo din egen på sortnivå/kontrast, så da ble jeg straks beskyldt for å erklære mine egne gjenstander for "best i verden". Veldig saklig, Håkon.

Hvorfor ikke forklare meg hvordan pioneer-skjermene har bedre sortnivå og kontrast enn LG-42PX4RV for eksempel? Det var det dreide seg om her, og hvorfor lavoppløste skjermer tross alt gir best bilde på dagens kildemateriale (DVD og kabel-TV), unten bruk av eksterne dekodere/prosesseringsenheter.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på de litt dyrere plasmamerkene som nesten utelukkende vinner alt av tester, og blir mest omtalt på forum rundt om kring, som f .eks Pioneer og Panasonic vil du se at de satser kun på høyoppløst
    Ja jeg ser at Panasonic har noen lavoppløste modeller. Jeg har ikke nektet for det
    Tok du feil der eller ikke? Det er da helt utrolig at en som er så kunnskapsrik om plasmaskjermer ikke har fått med seg at panasonic, en av verdens største plasmaprodusenter, har flere meget gode og kritikerroste, lavoppløste modeller.

Hva har det med diskusjonen å gjøre? Uansett at et merke er markedsleder betyr ikke at det er best.. McDonnalds selger sikkert mest hamburger også, uten at de fleste vil si den er best.
    Jeg skjønner ikke hvordan det ikke kan ha noe med diskusjonen å gjøre. Et merke som selger best er selvfølgelig ikke dårlig, men et resultat av god kritikk som følge av god kvalitet, og dermed kjøpevilje fra publikum. Toyota Corolla er ikke verdens beste bil, men den er verdens mest solgte, og sannsynligvis selve definisjonen på driftsikkerhet. LG er følgelig heller ikke "best" på plasmaskjermer enda, men de er gode og på enkelte områder bedre enn andre. (Vær så snill og ikke start en bildiskusjon nå. Jeg kjører ikke corolla nei. jeg kjører fransk, som er alt annet enn driftsikkert).

Hvilken tester er det du referer til når du sier de har brukt måleutstyr for å sammenligne de høyoppløste med de lavoppløste?
    http://avforum.no/forum/showpost.php...4&postcount=65

Legg merke til forskjellen i sortnivå mellom lavoppløste og høyoppløste. LG 42PX4RV er ikke med i testen da det er en nyere skjerm, men den har sortnivå på linje med 42PA50 (7500:1 - oppgitt til 4000:1).

[QUOTE=HåkonN]For det jeg har lest er ofte oppgitte sortnivå kraftig overdrevet, selv om det er bra. At produsenter overdriver specs er imidlertidig ikke noe nytt.....

Så nå beskylder du Panasonic for å jukse med målingene, for det ikke samsvarer med din påstand?
    hmmm...jeg vet ikke hvem som akkurat påsto at det ikke var noe nytt at produsentene jukset med målingene. Panasonic og Pioneer er blant de merkene som inntil videre har vært temmelig ærlige, mens for eksempel samsung og LG har vært veldig "dynamiske" i sine målinger, om du skjønner hva jeg mener. Det er imidlertid ikke annonsene som gjør at den LG'en jeg tilfeldigvis er eier av har et godt sortnivå.

Og kan du fortelle meg hvem som er de mer uerlige merkene da Alex? For jeg trenger ikke måleutstyr for å se at en skjerm til 15-20 000,- på elkjøp (deriblant LG) med oppgitte 10 000:1 kontrast ikke har 2,5 ganger bedre sortnivå enn f.eks 506XDE/PV500....
    Med flombelysningen i slike butikker hadde du ikke sett forskjell på sortnivået uansett!

Så du hevder at en TV med 1280X768 ikke gir riktig bilde på med 720p signal?
    Definer "riktig". Den gir ikke perfekt/korrekt bilde da skjermen ikke gir 1:1 pixelmapping. Det gjør imidlertid 1080p-skjermer foret med 1080p-kildemateriale.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær så snill og ikke slett innleggene Lygren, men heller legg dem over i passende kategori hvis du føler at det blir for ille

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •