-Vil det samme skje med HD-DVD / BluRay som med SACD/DVD-A? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 137
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Feil.
    Lurer litt på hva du sier her. Kan du avkrefte ryktene?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren som er ute i Japan er hel barbert for ekstra features og så har den Ethernet-tilkobling... Jeg aner ugler i mosen.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Lyden er også elendig på VHS.
    .
    Lyden er da vel en av tingene der VHS virkelig holdt stand- tilnærmet CD kvalitet....

PÅ VHS er det bildet først og fremst som er helt fryktelig....

FORØVRIG #1:720x576 pixler, er så utrooolig dårlig oppløsning at selv VG ler hele veien til banken...

FORØVRIG#2:Staakkars alle jævler som kjøper plasma/lcd tb med microsoft (data) definert oppløsning (alt annet enn 1280x720 eller 1920x1080 er penga ut av vinduet!!!)

FORØVRIG#3:Personlig synes jeg at CD lyder meget bra, samtidig synes jeg at DVD bilde er horribelt sammenliknet med HD/kino.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :? Akkurat......

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg er helt enig med Tor i at det nødvendigvis ikke er så enorm forskjell mellom DVD og HD som enkelte vil ha det til
    Det er kun bildefremviseren som gjør at dere ikke ser forskjell tror jeg. Alle som har sett forskjellen på dvd og HD på WV 100 "Ruby" ser en stooor forskjell i bildekvalitet. Vil personlig si at den er nesten like stor som mellom vhs og dvd.

Men dette blir et argument for våre litt "sære" (dvs veldig kvalitetfokuserte) kretser.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er ganske lett å diskutere bildekvalitet mellom SD oh HD litt på feil grunnlag ettersom det ofte er mange andre faktorer som kan gjøre at de kvalitetsmessige forskjellene ikke blir så store som forventet. Mange har nevnt VHS vs DVD tidligere i denne tråden og som et eksempel har jeg lyst til å nevne forskskellen på Scart RGB bilde eller ScartComposit bildet (ofte bare et menyvalg unna i oppsettet på TV og/eller DVD spiller) man kan oppleve på enkelte TV-DVD kombinasjoner, noe som via compositt ganske lett kan få et greit SD DVD bilde til å se ut som et utflytende VHS bilde. Feil oppsett uheldig kildemateriale og komponenter ved HD vs SD testing mener jeg er mye av grunnen til mye av HD skepsisen mot HD man kan se i denne tråden.

Egene erfaringer på nedlastet HD film materiale på enkelte fildelings plasser osv, er også så som så, og er vel ikke så veldig representativt for det man har i vente for de nye BR. og HD-DVD. Tror bare man må vente til man får se de ekte "varene" vist via Hardware som klarer å vise dette på den riktige måten. Først da kan man få sett hva HD dreier seg om, og da blir det etter min mening mindre tvil om man ser et HD eller et SD film bilde.

Om hvermansen vil få sett dette og vil se at forskjellene er verd nye investeringer kan jo bli et problem i begynnelsen, men jeg er ikke i tvil om at HD vil ta skikkelig av etter vært og nesten i kjennt "DVD stil", men jeg tror man vil se en litt sen start på HD salget i begynnelsen, pga prisnivå og alle de SD og heller labre HD-Ready skjermene som finnes der ute, og som ikke vil få frem de kvalitetene som ligger tilgjengelig i de nye spillerene.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er kun bildefremviseren som gjør at dere ikke ser forskjell tror jeg. Alle som har sett forskjellen på dvd og HD på WV 100 "Ruby" ser en stooor forskjell i bildekvalitet. Vil personlig si at den er nesten like stor som mellom vhs og dvd.

Men dette blir et argument for våre litt "sære" (dvs veldig kvalitetfokuserte) kretser.
    Altså, nå tar jeg DVD seg også veldig bra ut på ruby med den rette spilleren tilkoblet, så jeg tror ikke forskjellen er noe større med den enn med en hvilken som helst annen HD-fremvisningsmekanisme. Det er bare det at begge deler selvsagt blir mye bedre med ruby Hvis FORSKJELLEN i kvaliteten mellom HD og DVD er mindre enn mellom DVD og VHS må du jo være enig i at det ikke er HELT natt og da. Kjører du kompositt-tilkobling fra en dårlig dvd-spiller til TV så har du i praksis VHS-kvalitet på bildet.

Og så var det en eller annen luring som mente lyden var så bra på VHS her. Ja, jeg tror jeg skal avstå fra å kommentere det videre.. :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    samtidig synes jeg at DVD bilde er horribelt sammenliknet med HD/kino.

Ja du synes ihvertfall mye rart. Det ingen ting som er bra med bildet på norske kinoer idag bortsett fra størrelsen i de største salene. KVALITETEN er jo elendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Vil det samme skje med HD-DVD / BluRay som med SACD/DVD-A?

Ja... Jeg tror det. Cd i sin tid representerte noe helt nytt i lydverdenen, fra vinyl/analog/litt tungvindt til liten tynn plate/digital/praktiske funksjoner, slik som vi nå opplever flatskjermer som noe nytt i bildeverdenen, fra store arealkrevende kasser til tynne stilige skjermer man kan 'ha overalt'.
    SACD og DVD-A representerer lyd i fler kanaler og i beste fall noe bedre lydkvalitet, selv om mange mener det ikke er tilfelle, men dog ikke noe genuint nytt. Folk flest er fornøyd med cd.
    Jeg tror ikke folk flest ønsker å forholde seg til enda et nytt bildeformat med høyere oppløsning og evt noe bedre bilde. -Fordi man allerede er fornøyd med DVD.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så var det en eller annen luring som mente lyden var så bra på VHS her. Ja, jeg tror jeg skal avstå fra å kommentere det videre.. :?
    Vel da kan jeg kommentere det. Husker godt jeg handlet en Blaupunkt HIfi stereo vhs spiller i 1986, noe av det som ble fremhevet med denne spilleren var nettopp lydkvaliteten. Det fulgte med dokumentasjon som viste dynamikk og signal/støyforhold som faktisk overgikk cd-spilleren som jeg kjøpte omtrent samtidig. Så ja - lydkvaliteten på vhs var/er meget god - spesielt med noen HiFi studio-bånd fra Sony.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du synes ihvertfall mye rart. Det ingen ting som er bra med bildet på norske kinoer idag bortsett fra størrelsen i de største salene. KVALITETEN er jo elendig.
    Tror man skal være litt forsiktig med å kategorisk påstå at de store film baserte kinoene har en elendig bildekvalitet i en tråd som handler om HD. Oppløsningen på 35mm film er bare så mange ganger høyere enn det man har med 1920x1080, og er jo ofte kilden man scanner inn både HD og SD fra i utgangspunktet.... Hva slags oppløsning har du forresten på den Plasma skjermen i den ellers meget flotte hjemmekinoen din A|ex?

Det som jeg synes er de største problemene i store kinoer er ofte fraværet av sortnivå, dårlig film kopi på kildemateriale sammen med en litt (har jeg intrykk av) fort og gal innjustering fra kino maskinistene, bråkete 14iser som sparker i seteryggen og fniser og ødelegger "filmtransen" osv, men det er vel en annen diskusjon....;-)

Ellers når man diskuterer VHS lydkvalitet, er det kanskje greit å definere litt hva man diskuterer. Det finnes forskjellige typer lydspor på en VHS kasett, samt at egenskapene til inspillingen og avspilleren når det gjelder å hente ut analog lyd av et digital basert nicam stereo lydspor kan variere veldig mye mellom forskjellige spillere og taper som er i bruk. Har vært borti skikkelig hifi spillende VHS spillere som ikke stod noe særlig tilbake for gode CD avspillere fra de samme tidsperiode. I dag ville jeg selfølgelig ikke gått for VHS når det gjelder bilde eller lydavspilling, men for noen år siden var det absolutt en grei "R-DAT" spiller med timevis med billige lagrings medier ;-) .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Vel da kan jeg kommentere det. Husker godt jeg handlet en Blaupunkt HIfi stereo vhs spiller i 1986, noe av det som ble fremhevet med denne spilleren var nettopp lydkvaliteten. Det fulgte med dokumentasjon som viste dynamikk og signal/støyforhold som faktisk overgikk cd-spilleren som jeg kjøpte omtrent samtidig.
    Og hvordan var det i praksis?

Jeg veit ikke hva for slags super-duper-mega-ultra-hifi-deluxe spesialbånd fra sony du refererer til, men når det gjelder vanlig VHS-video som vi snakker om her, så er jo lydkvaliteten bare grøten i forhold til DVD.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tror man skal være litt forsiktig med å kategorisk påstå at de store film baserte kinoene har en elendig bildekvalitet i en tråd som handler om HD. Oppløsningen på 35mm film er bare så mange ganger høyere enn det man har med 1920x1080, og er jo ofte kilden man scanner inn både HD og SD fra i utgangspunktet.... Hva slags oppløsning har du forresten på den Plasma skjermen i den ellers meget flotte hjemmekinoen din A|ex?

Det som jeg synes er de største problemene i store kinoer er ofte fraværet av sortnivå, dårlig film kopi på kildemateriale sammen med en litt (har jeg intrykk av) fort og gal innjustering fra kino maskinistene, bråkete 14iser som sparker i seteryggen og fniser og ødelegger "filmtransen" osv, men det er vel en annen diskusjon....;-)

Ellers når man diskuterer VHS lydkvalitet, er det kanskje greit å definere litt hva man diskuterer. Det finnes forskjellige typer lydspor på en VHS kasett, samt at egenskapene til inspillingen og avspilleren når det gjelder å hente ut analog lyd av et digital basert nicam stereo lydspor kan variere veldig mye mellom forskjellige spillere og taper som er i bruk. Har vært borti skikkelig hifi spillende VHS spillere som ikke stod noe særlig tilbake for gode CD avspillere fra de samme tidsperiode. I dag ville jeg selfølgelig ikke gått for VHS når det gjelder bilde eller lydavspilling, men for noen år siden var det absolutt en grei "R-DAT" spiller med timevis med billige lagrings medier ;-) .
    Vi er nok ganske enige skal du se, det er bare det at enkelte er litt for mye opphengt i teori istedenfor praksis her. Du sier jo selv at du ikke er fornøyd med bildet. Alle vet jo at 35mm film som kildemateriale i utgangspunktet er det aller beste, og det er heller ikke oppløsningen jeg klager på - selvom sikkert også den kunne vært høyere når det skal vises i de voldsomme dimensjonene. Det er den opplevde bildekvaliteten jeg som regel er misfornøyd med, og i likhet med deg mener jeg sortnivået er et av de største problmene. I tillegg er det jo fryktelig mye støy og riper i bildet på kino, for ikke å nevne at det nesten fremstår som "ute av fokus" i forhold til et godt kalibrert bilde i hjemmekinoen, så uklart er det faktisk ofte.

Min plasma er lavoppløst, nettopp fordi det gir det beste bilde på dagens lavoppløste kildemateriale, og mye bedre sortnivå og kontrast enn de "høy"oppløste skjermene Jeg skal da ha HD etter hvert jeg også, men da skal det være skikkelig 1080p, ikke noe jallagreier midt imellom Jeg har da forresten absolutt ingen problemer med å påstå at jeg har et mye bedre bilde på skjermen min i hjemmekinoen enn det de har på kinocity i drammen. Når jeg sitter 2,5 meter ifra blir ikke størrelsen så altfor gæli heller

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men husk at det neste store etter HD-DVD/BluRay kan bli holografiske filmer - da snakker vi datamengder per "bilde" som er minst 1000 ggr mer enn en 2-dimensjonal film !!!

http://www.primidi.com/2005/06/16.html

Det blir sikkert et "hi-fi" marked da også for om man skal få følelsen av "å være der" eller "se på utenfra".

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan var det i praksis?

Jeg veit ikke hva for slags super-duper-mega-ultra-hifi-deluxe spesialbånd fra sony du refererer til, men når det gjelder vanlig VHS-video som vi snakker om her, så er jo lydkvaliteten bare grøten i forhold til DVD.
    Det fungerte veldig bra, jeg tok opp mye "partykasseter" - fint å ha 3 timer med partymusikk gående i stedet for lp og cd plater spredd utover stuegulvet.

X-grade bånd fra Maxell var også meget gode.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok ganske enige skal du se, det er bare det at enkelte er litt for mye opphengt i teori istedenfor praksis her. Du sier jo selv at du ikke er fornøyd med bildet. Alle vet jo at 35mm film som kildemateriale i utgangspunktet er det aller beste, og det er heller ikke oppløsningen jeg klager på - selvom sikkert også den kunne vært høyere når det skal vises i de voldsomme dimensjonene. Det er den opplevde bildekvaliteten jeg som regel er misfornøyd med, og i likhet med deg mener jeg sortnivået er et av de største problmene. I tillegg er det jo fryktelig mye støy og riper i bildet på kino, for ikke å nevne at det nesten fremstår som "ute av fokus" i forhold til et godt kalibrert bilde i hjemmekinoen, så uklart er det faktisk ofte.

Min plasma er lavoppløst, nettopp fordi det gir det beste bilde på dagens lavoppløste kildemateriale, og mye bedre sortnivå og kontrast enn de "høy"oppløste skjermene Jeg skal da ha HD etter hvert jeg også, men da skal det være skikkelig 1080p, ikke noe jallagreier midt imellom Jeg har da forresten absolutt ingen problemer med å påstå at jeg har et mye bedre bilde på skjermen min i hjemmekinoen enn det de har på kinocity i drammen. Når jeg sitter 2,5 meter ifra blir ikke størrelsen så altfor gæli heller
    Tror som du sier at vi egentlig er ganske enige A|ex, når det gjelder store kinoer osv, og du virker forøvrig ganske fornuftig når det gjelder prioriteringene og utstyrslisten i hjemmekinoen din, selv om jeg tror jeg personlig ville valgt noe annet enn den plasma skjermen som primær fremviser, og heller kjørt en eller annen form for projektor.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Men husk at det neste store etter HD-DVD/BluRay kan bli holografiske filmer - da snakker vi datamengder per "bilde" som er minst 1000 ggr mer enn en 2-dimensjonal film !!!

http://www.primidi.com/2005/06/16.html

Det blir sikkert et "hi-fi" marked da også for om man skal få følelsen av "å være der" eller "se på utenfra".
    Ser for meg at slik holografi blir mer egnet i spesielle simulering og opplærings sammenheng, ettersom det fort blir vanskelig med sånne datamengder du beskriver samt at kildemateriale nok også må spilles inn på en ganske forskjellig måte enn man er vandt med til nå.

Ellers er det vel også litt farlig å spå om fremtiden, så vi får se. ellers med HD og økt bildekvalitet på forholsvis store skjermer som kan vise et velopløst og "realistisk" bilde, er jo også det at man lett vil oppleve 3D folelse som gjør seg meget godt i film fremvisnings sammenheng.
    Hva dette kommer av kjenner jeg ikke helt til, men jeg tror det har noe med at når det man ser blir nok oppløst, har høy nokk kontrast og blir stort nokk med en avstand der vinkelen pga avstanden mellom øynene blir tilstrekkelig liten så lurer man lettere synsansen til å tro at bildet ikke bare er en flat 2d flate. Denne formen for "holografi" har ofte problemer med å oppnå på "vanlig" SD video utstyr, men kommer man opp i riktig oppsatt 9" CRT og Ruby kvaliteter i 1080p der fyllingsgraden er skikkelig bra så man slipper å se mye statisk screendoor eller annen uønsket bildeinfo, så kan man se litt mer hva HD i 1080P dreier seg om og man kan en dybdefølelse utenom det vanlige.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tror som du sier at vi egentlig er ganske enige A|ex, når det gjelder store kinoer osv, og du virker forøvrig ganske fornuftig når det gjelder prioriteringene og utstyrslisten i hjemmekinoen din, selv om jeg tror jeg personlig ville valgt noe annet enn den plasma skjermen som primær fremviser, og heller kjørt en eller annen form for projektor.
    Joa, hver sin smak - jeg liker flatskjerm

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min plasma er lavoppløst, nettopp fordi det gir det beste bilde på dagens lavoppløste kildemateriale, og mye bedre sortnivå og kontrast enn de "høy"oppløste skjermene
    Vel, jeg skulle likt å sett en "lavoppløst" plasma-skjerm konkurere med xx6XDE modellene til Pioneer som skalerer opp dagens PAL-matriale, og gir et sortnivå/fargenivå/kontrastnivå som rydder rent bord i samtlige testmagasiner verden over....

Jeg skal da ha HD etter hvert jeg også, men da skal det være skikkelig 1080p, ikke noe jallagreier midt imellom
    Helt enig, jeg niholder på min 100hk Skoda til Ferrari kommer med noe på 550hk, skal i allefall ikke ha noe dårlige mellomløsninger som en Porsche eller Mercedes med 400hk....

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Lurer litt på hva du sier her. Kan du avkrefte ryktene?
    Vel alt jeg har lest til nå sier at ethernet/internett-tilkoblingen brukes til extra -materiale slik som ekstra nedlastbare trailere, mer info om skuespillere og slik crap.

Jeg orker ikke å lete etter linker desverre, men du kan lete litt på avs hvis du vil. Hvis det blir krav til internett for å bruke spillerne så sikter de seg rett mot den sikre død. De kan gjerne gi incentiver til å koble på nett som ekstramateriale, men det kan ikke være obligatorisk.

Mvh

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •