-Vil det samme skje med HD-DVD / BluRay som med SACD/DVD-A? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 137
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    En annen forskjell som kommer til å gjøre HD DVD en suksess er at filmselskapene kommer til å pushe formatene. Det er i deres interesse at DVD forsvinner etterhvert pga. kopisikring (selv om HD DVD blir hacket etterhvert også). Det ser vi for øvrig på prisingen av filmer i HD format, bare litt dyrere enn vanlig DVD.

I tillegg er det vel store ønsker i elektronikkbransjen om at alle bytter ut sine DVD spillere med HD spillere skulle jeg tro
    Disse to argumentene, kopisikring og bytte av ustyr, prøvde jo SACD of DvdA seg på, men der gikk det ikke.

HD-formatene kommer nok til å få et fotfeste etter hvert, men noen stor revolusjon for folket blir det nok ikke.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vil HD få fotfeste etterhvert, men vi trenger ikke 2 (for den vanlig forbruker) like format, slik at du må ha BEGGE typene for å få sett alle filmene som blir utgitt. Forskjellige filmselskaper holder jo med det ene eller det andre formatet og vil da ikke gi ut sine filmer i "konkurentens" format. Så jeg tror ikke at mannen i gata vil gå bananas og kjøpe 2 spillere til 5-10.000 hver.
    Men at det vil få fotfeste ETTERHVERT er det vel ikke mange som tviler på. Om det blir blåstråle, HD-DVD, eller noe annet får vel tiden vise.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen forskjell som kommer til å gjøre HD DVD en suksess er at filmselskapene kommer til å pushe formatene. Det er i deres interesse at DVD forsvinner etterhvert pga. kopisikring (selv om HD DVD blir hacket etterhvert også). Det ser vi for øvrig på prisingen av filmer i HD format, bare litt dyrere enn vanlig DVD.
    Nå har det seg slik at hollywood får mesteparten av inntektene sine fra DVD-salg, så at de umiddelbart vil slutte å produsere dvd-filmer tror jeg ikke noe på gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex, ja enig i det at DVD filmer utgjør en stor inntekt for film selskapene. Men det er vel ikke motstridende i at filmselskapene vil prøve å gjøre HD formatene til en suksess ved å prise HD filmer nesten likt med DVD filmer. Hvis de så for seg en overgang på 5-10 år ville jeg tro at de hadde priset HD filmer med ett høyere premium i begynnelsen.

I tillegg er det store inntekter i å selge filmene på ny i HD formatet. Har selv 150 filmer og av dem vil jeg nok kjøpe 20 av dem på ny i HD format.

Den første DVD spilleren kom i 1996 i Japan og 1997 i USA. I 1999 kostet det $300 for en billig DVD spiller. I 2006 får du en DVD spiller til $30 og VHS er mer eller mindre ikke eksisterende lenger.

I år kommer første HD spiller til $500, tipper det koster max $200 for en billig HD spiller om 2 år. Noen som enda ikke tror HD DVD (enten i form av HD-DVD eller Blu-Ray) kommer til å ta over etter DVD formatet?

Det store spørsmålet er om det blir HD-DVD eller Blu-Ray som kommer til å gå av med seieren.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harol: Er enig med deg (som den eneste).. "HD-DVD eller BluRay?" er det virkelige spørsmålet! Det har vært mange slike "HD-skeptiske" tråder her på forumet og jeg sitter igjen med en følelse av at det er svært mange med dyrebare dvd-samlinger som har vanskelig for å svelge det faktum at nye bildeformater gruser investeringer i utstyr, filmer og timesvis med katalogisering. Disse sverger til dvd-ens fortreffelige kvalitet og sammenligner den like gjerne med en film i HD. Vanlige argument er også at mannen i gata ikke vil se forskjell på sin nye 32" LCD'tv fordi den "bare" har 1366x768 oppløsning og skalerer feil osv. Jeg tror ikke mannen i gata vil løpe å kjøpe den første HD-spilleren som kommer, men han vil iallefall være bevisst på hva HD er.. SACD hvafforno?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tror HD-Dvd og BluRay vil være en av disse oppgraderingene hvor en ikke merker så mye trinnet opp, men heller ser forskjellen når man går ned igjen.
    Tar ibruk HD-formatet og ser ikke de helt store forskjellene, men ser de når man en dag vender innom en standard Dvd igjen.

Jeg har i hvertfall problemer med å se den store forskjellen mellom HD-bildet og en skikkelig dvd.
    Filmer som Men in Black 2 og Underworld i superbit formerlig gnistrer på projektoren min BenQ 7700.
    Har en haug med HD-klipp som jeg ikke hadde visst var HD om ikke filen sa det.
    Altså har jeg Dvd-er her hjemme som viser sylskarpe bilder, og HD-klipp som skal være HD-demomaterialer som ikke imponerer.

Så vil vi sikkert også i begynnesle få en del HD-Drittoverføringer.
    Finnes jo mange eksempler på Dvd-filmer produsert i nyere tid som har skikkelig dårlig bildekvalitet.

Mange disser også VHS-formatet vs Dvd, men jeg har i det siste vært tvungen til å se noen opplæringsvideoer og slikt på VHS.
    Det er et tilbakesteg fra Dvd ja, men overhodet ikke så langt mange skal ha det til.
    (Gitt at man har en skikkelig tape og skikkelig VHS-spiller).
    Et av hovedargumentene for at Dvd dro kraftig i fra VHS var jo fordi man kan hoppe mellom kapitler. Slipper å spole tilbake. Tar mindre fysisk lagringsplass. Mulighet for av og på med tekst. Skifte talespråk osv...
    Derfor vant Dvd lett over VHS.
    Men når det gjelder Dvd vs nye HD-plater, så er de ikke noen slike store nyvinninger i brukervenlighet.
    Kanskje til og med noen "tilbakeskritt" i form av HD-Spillere som forlanger nettverk og nettilgang for verifisering av avspilt materiale.

Poenget mitt er at vi på AVForum kan jage etter nyanser og formerlig utbasunere revolusjon på små forbedringer andre knapt nok kan se forskjell på.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Kanskje til og med noen "tilbakeskritt" i form av HD-Spillere som forlanger nettverk og nettilgang for verifisering av avspilt materiale.
    Feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at vi på AVForum kan jage etter nyanser og formerlig utbasunere revolusjon på små forbedringer andre knapt nok kan se forskjell på.
    Er veldig enig med deg tor rasmussen i innlegget ditt over!
    Vi som er veldig interessert i lyd og bilde vil selvfølgelig vil garantert gå og kjøpe disse nye HD-formatene, men det vil ikke bli en sukse om bare "vi" kjøpe den!

-Jeg tror ikke at mamma, pappa, bestemor osv vil gå for å bytte ut den gode gamle dvd-spilleren de har. De verken ser eller hører forskjell og om annet så er den bra nok i massevis.

-Jeg personlig har ikke så veldig tro på de nye formatene, det må være mer revolusjonerende en bare litt bedre lyd og bilde for at det skal bli en allmen sukse. En ting er å gå fra video til dvd, men det blir noe annet å gå til at annet HD-format...

-Men industrien har jo et lite ess, de kan mer eller mindre tvinge produktet ut på markede, men allikevel så er et langt til en alle manns eie og sukse.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror HD-Dvd og BluRay vil være en av disse oppgraderingene hvor en ikke merker så mye trinnet opp, men heller ser forskjellen når man går ned igjen.
    Tar ibruk HD-formatet og ser ikke de helt store forskjellene, men ser de når man en dag vender innom en standard Dvd igjen.

Jeg har i hvertfall problemer med å se den store forskjellen mellom HD-bildet og en skikkelig dvd.
    Filmer som Men in Black 2 og Underworld i superbit formerlig gnistrer på projektoren min BenQ 7700.
    Har en haug med HD-klipp som jeg ikke hadde visst var HD om ikke filen sa det.
    Altså har jeg Dvd-er her hjemme som viser sylskarpe bilder, og HD-klipp som skal være HD-demomaterialer som ikke imponerer.

Lurer på hva du bruker for slags utstyr til å spille av dine filmer, HD og DVD?? For det må være der problemet ligger.. Jeg har rundt 150 filmer i HD-oppløsning og mange av disse har jeg også på DVD. Hjemme hos meg er det liten vits i å sammenligne disse.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt enig og uenig i innlegget ditt. Enig at oss over middels interiserte har lett for å overdrive forskjeller/detaljer andre ikke legger så mye merke til, dog slik er det vel i de fleste hobbier. Produsentene er også flinke til å "hype" opp endel, og det er nermest halleluja stemning når de prekterer om hvor flott den nye "hd-ready" TV`en deres er... dog glemmer de å si at setter du på en fotball-kamp, ser du en haug av smurfer med hale som løper forvirret rundt på skjermen.

Når det gjelder VHS, er det vel de færreste som ikke ser forskjell på det og DVD på en over middels TV, for å ikke snakke om på prosjektor. Lyden er også elendig på VHS.

Hva det nå enn blir av de nye formatene, kommer det også etterhvert støtte for lyd med høyere oppløsning.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    -Jeg tror ikke at mamma, pappa, bestemor osv vil gå for å bytte ut den gode gamle dvd-spilleren de har. De verken ser eller hører forskjell og om annet så er den bra nok i massevis.
    Hvordan vet du at de hverken ser eller hører forskjell? Jeg syns du undervurderer de over 50 nå. Forøvrig tror jeg heller ikke 50+ er den målgruppen som handler flest dvd-spillere.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Hvordan vet du at de hverken ser eller hører forskjell? Jeg syns du undervurderer de over 50 nå. Forøvrig tror jeg heller ikke 50+ er den målgruppen som handler flest dvd-spillere.
    Selvfølgelig ser og hører de forskjell, men det er nok som med mine foreldre (les mamma) som har dvd og synes det er mer enn godt nok, og slett ikke ser noe poeng i bruke 1000vis av kroner på ny spiller, og enda dyrere filmer fordi de har "litt" bedre lyd og bilde. De er stålende fornøyd med DVD, det har rett og slett det de trenger av funksjoner og kvalitet. Men når/om den spilleren skulle bryte sammen skal man ikke se bort fra at de kunne komme til å investere i HD, men enn så lenge fungerer spillerern brillefint så det blir ikke noe nytt på enda en god stund i den leiren.

JEG derimot kommer nok til å investere i HD så snart jeg føler meg trygg på at formatet jeg velger (blu/HD-DVD) vil vedvare i MANGE år fremover

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det store spørsmålet er om det blir HD-DVD eller Blu-Ray som kommer til å gå av med seieren.
    Det er absolutt ikke sikkert at noen av dem overlever. Hvem var det som vant formatkrigen mellom MD og dcc? Hvem var det som vant formatkrigen mellom SA-CD og DVD-Audio?

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært mere eller mindre audiofil i 25 år, kjøpte min første CD spiller i 1983 (nei, vil helst ikke tenke på hva den kostet). Men jeg har aldri brydd meg om å gå til SACD eller DVD-Audio. Kjøpte min første SACD for noen uker siden, kun som et forsøk på formatet.

CD slo tidlig an som lagringmedium fordi den ga de fleste en klar forbedring, var hendigere å bruke og ble raskt forholdsvis billig.

Poenget med CD vs. SACD/DVD-Audio er at bare "noen få" kan høre forskjellen. De aller fleste er fornøyd med CD eller tilogmed MP3.
    Jeg har bestandig hatt problemer med å overtale fruen til forbedringer i Lydanlegget ("hører ikke forskjell, jeg"). Den samme reaksjonen er vanlig blandt venner og bekjente.
    Siden jeg begynnte å vise fram C More HD til folk på besøk for noen måneder siden, har situasjonenen vært en helt annen: "Ooh, fantastisk", "utrolig", "kan det bli så bra?" etc.
    Spesielt hvis du viser dem SD på den samme prosjektoren eller skjermen.

DVD på en god prosjektor er bra, men HD er bare så mye bedre at bortimot alle ser det. Ta Ringenes Herre: Atter en Konge, som gikk på C More HD før i dag. Sammenlign det med DVD-utgaven. Forskjellen er enorm! Plutselig ser man masse detaljer som man aldri før har sett.

Fler og fler kjøper HD-Ready TVer for tiden. "Alle" skal ha flatskjerm. Når de blir klar over hvor mye bedre HD er, er jeg overbevist om at publikum vil etterlyse bedre formater.

HD vil slå an. Hadde nok gjort det lettere hvis produsentene ble enige om en standard, men det kommer. I løpet av høsten vil det komme flere HD-kanaler på satellitt, og det vil dra med seg behovet for BR og HD-DVD.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Feil.
    Det gjør jo utvilsomt formatene mindre brukervennlige hvis så blir tilfelle.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Lurer på hva du bruker for slags utstyr til å spille av dine filmer, HD og DVD?? For det må være der problemet ligger.. Jeg har rundt 150 filmer i HD-oppløsning og mange av disse har jeg også på DVD. Hjemme hos meg er det liten vits i å sammenligne disse.
    Til avspilling av Dvd bruker jeg Denon 3910 oppskalert til 720p med HDMi-kabel. = KNALL bilde!

Til HD bruker jeg en P4 3.0GHz med Radeon 9700 PRO satt til 1280x720 og med Windows Media Player.

Ellers har jo jeg også lastet ned en del HD-trailers med Xbox360 fra Xbox Live. Det er filmtrailere som Mission Impossible 3, Narnia, Aeon Flux og diverse.
    Dette vises via VGA-kabelen fra Microsoft direkte i projektoren.

Igjen. Denon 3910 gir et knall bilde med superbit-filmer.
    Hva som er gale med Xbox360-en min vet jeg ikke.
    At kanskje pc-en skulle vært full av FFDSHOW og diverse filtre er alt for lite brukervennlig til at jeg gidder å sette meg inn i det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med Tor i at det nødvendigvis ikke er så enorm forskjell mellom DVD og HD som enkelte vil ha det til

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til avspilling av Dvd bruker jeg Denon 3910 oppskalert til 720p med HDMi-kabel. = KNALL bilde!

Til HD bruker jeg en P4 3.0GHz med Radeon 9700 PRO satt til 1280x720 og med Windows Media Player.

Ellers har jo jeg også lastet ned en del HD-trailers med Xbox360 fra Xbox Live. Det er filmtrailere som Mission Impossible 3, Narnia, Aeon Flux og diverse.
    Dette vises via VGA-kabelen fra Microsoft direkte i projektoren.

Igjen. Denon 3910 gir et knall bilde med superbit-filmer.
    Hva som er gale med Xbox360-en min vet jeg ikke.
    At kanskje pc-en skulle vært full av FFDSHOW og diverse filtre er alt for lite brukervennlig til at jeg gidder å sette meg inn i det.

Mitt tips er Theatertek. Enkel installasjon og lite konfigurering. Denne bruker VMR9 og Purevideo til å tegne opp bildet. Denne løsningen er overlegen avspilling i f.eks. vlc og er den beste softwareløsningen pr. dags dato. Forskjellen mellom VMR9 + purevideo og diverse andre avspillingsløsninger kan i noen tilfeller være enorm. Og forresten så ville jeg uten tvil droppet 360en som avspiller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg er helt enig med Tor i at det nødvendigvis ikke er så enorm forskjell mellom DVD og HD som enkelte vil ha det til
    Kan det være noe galt med HD-materialet dere har sett? Forskjellen er nemlig stor. Jeg ser stort sett HD i mpeg2 10-20mbps skalert ned til 1280x768 og bare dette er en stor forbedring fra DVD'ens begrensninger i bitrate, oppløsning og komprimering. Og tar vi en titt på teorien bak så er ikke det så rent lite logisk.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med D3910 og superbit-filmer.

Jeg skjønner ikke hvorfor Xbox360-en skal disses ned så mye.
    Det er ikke noe drivverk da demoene blir spilt direkte fra HardDisk via VGA-kabel og direkte i projektor.
    Klippene jeg har på pc er da rene demo-klipp gitt ut av BenQ for å imponerer, samt IMAX, WMV-HD osv...

Jeg sier ikke at det ikke er forskjell mellom HD og standard DVD.
    Jeg sier det ikke er noe stort kvantesprang eller wow-opplevelse i det hele tatt.
    Igjen, nok en av de forskjellene man lettere ser når man går tilbake til standard dvd igjen etter å ha sett HD en stund.

Vi husker jo alle filmen Naboer som også kom med en WMV-HD utgave.
    Der var HD-utgaven mindre i bits og bytes enn Dvd-utgaven.
    Ikke gav den et bilde som minnet om HD heller.

Mange har sikkert sett det klippet hvor halve skjermen er HD-oppløst og andre halvdel representerer dvd. Det er et klipp som virkelig viser forskjell mellom to bilder, ja.
    Men problemet der er bare at den halvdele som viser Dvd er så dårlig at den overhodet ikke representerer det dvd-bildet jeg har til daglig.

Igjen, ser ser med entusiasme fram til HD-plater i hjemmet, men forbeholder meg retten til å være skeptisk og ikke forvente noen wow-opplevelse.
    Til det har jeg blitt skuffet for mange ganger før.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •