Rangering av Starwars-filmene.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rangering av Starwars-filmene.

Jeg har nettopp sett alle starwars-filmene for første gang fra film I – VI. Det var morsomt å få se forhistorien til den gamle triologien, noe jeg synes Lucas har fått til på en god måte. Det er jo selvfølgelig et par småting som ikke stemmer helt med de gamle vs. de nye filmene, men stort sett, var dette en oppbygning av historien som jeg kjøpte.

Min rangering blir som følger:
    - ep. V
    - ep. III
    - ep. II
    - ep. VI
    - ep. IV
    - ep. I

Nå er det sikkert noen ihugga Starwars-fans, som mener at de gamle filmene ligger lysår foran de nye, men dette er altså min vurdering av dem.

Jeg er ikke noen profesjonell anmelder, men nevner bare et par ting om hva jeg liker og ikke om hver film (for de som gidder å lese da ;-) ).

Ep. I kommer som dere ser på sisteplass i min kåring. Dette var en stor skuffelse for meg da den kom. Misnøyen blir toppet av Jar Jar Bings, en utrolig irriterende fyr. Jeg må allikevel si at filmen steg noen hakk når jeg nå fikk sett den igjen. Dels pga at jeg hadde veldig lave forventninger til den nå (hadde ikke sett den på flere år) og til dels pga at jeg nå ser den på et noe bedre anlegg enn jeg gjorde forrige gang (den har et bra lydspor og er også visuelt, en underholdende film). ;-)

I ep. II begynner ting å skje. Vi begynner mer og mer å skjønne sammenhengen til den gamle fortsettelsen og vi begynner i større grad å skjønne hver enkelt persons rolle i det hele. Filmens høydepunkt er utvilsomt, fighten mellom Yoda og Dukoo. Her fikk jeg virkelig frysninger :smile:

Ep. III gir oss de viktige svarene. Her får historien store vendepunkter og filmen dreies inn til å bli en perfekt forløper til de gamle filmene. Jeg var veldig spent på hvordan de skulle få til dette på en ”troverdig” måte, men i denne filmen ble forventningene mine totalt overgått av det jeg fikk servert! Høydepunkt? Vanskelig, den har mange. Men den endelige kampen mellom Obi Wan og Anakin står selvfølgelig høyt.

Ep. IV er helt klart en stor film. Den var banebrytende og veldig forut for sin tid. Allikevel blir jeg som 2006-borger litt oppgitt og irritert over de mange lysende og bråkende dupeditter som befinner seg over alt i denne filmen. Men det var veldig gøy å se den etter å ha sett forhistorien. Dette ga meg enda mer respekt for de nye filmene.

Ep. V er juvelen i denne utrolige film-serien. Filmeffektene vi her får servert er virkelig forut for sin tid. I denne filmen skjer det utrolig mye og vi følger mange historier. Det jeg liker spesielt med denne filmen, er det filosofiske aspektet ved den. Her tas opp eksistensielle og verdiladede temaer som, selv om de bygger på en gammel religion i en galakse far far away, kan stimulere enhver til filosofisk tankegang. Mange store øyeblikk, men liker spesielt den delen hvor Luke går i lære hos Yoda.

Ep. VI er en verdig avslutning på en av filmhistoriens største verker. Dette blir virkelig den store kampen mellom det gode og det onde, både mellom opprørere og imperiet, men også en indre kamp, hvor de gode og onde kreftene sliter i de enkelte. Liker spesielt redningsaksjonen av Han Solo i denne filmen. Den endelige, avgjørende kampen er selvfølgelig også et stort øyeblikk.

Vet at mange synes det blir helt feil å sammenligne de gamle og de nye filmene, men jeg synes ikke dette blir noe problem. Det hadde vært gøy å se andres rangering og betraktninger av disse filmene også. Det var virkelig morsomt å se de alle sammen etter hverandre. :smile:

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ex-squeeze me, but the mostest safest place would be Gungan City."

" If me be returnin, the Bosses will do terrible things to me! Tewwwwible things!"

" I don't know. Mesa day startin pretty okee-day with a brisky morning munchy, then BOOM! Gettin very scared and grabbin that Jedi and POW! Mesa here! Mesa gettin' very very scared!"

"Hey yo, Daddy, Captain Tarpals. Mesa back."

"Yipe! How wude!"

Newcomer ZyNc sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig så likte jeg Episode 3 best. Den var full av action og gode effekter. Har ikke tenkt over noen rangering av de andre filmene. Syns bare denne er best

Newcomer ChrisW sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker episode 5 best .... litt artig at deler av den er innspillt i norge nermere sagt på finse...... ikke så kult at arve juritzen faktisk er statist i den,hehe

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del blir episode 3 den beste. De andre var bra, men synes 3`ern er klart best...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisW
    Liker episode 5 best .... litt artig at deler av den er innspillt i norge nermere sagt på finse...... ikke så kult at arve juritzen faktisk er statist i den,hehe
    Det der var nytt for meg - husker du hvilken scene du ser ham i?

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det der var nytt for meg - husker du hvilken scene du ser ham i?
    Arve J. var statist under opptakene på Finse ja, men jeg tror ikke det er mulig å peke ham ut i mengden.

Åja, rangering ja... IV V VI III II I får bli min liste. IV pga. story/effekter/budsjett sett i sammenheng med at release var i 1977. III løfter I og II, men når ikke opp mot originaltrilogien.

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min favoritt er the Empire strikes back etterfulgt av Return of the Jedi og Revenge of the Sith.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min ranking:

1. Episode V
    2. Episode IV
    3. Episode VI
    4. Episode II
    5. Episode I
    6. Episode III

... dersom EPIII i det hele tatt fortjener å være med på lista da. Har sjelden vært så skuffet over en film noen gang. Maddox summerer opp mange av problemene med den her, om enn i litt ufin språkdrakt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V IV VI II III I

Langt på vei enig med Maddox angående nummer tre, men den første var ærlig talt verre.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisW
    Helt helt heeeeelt i slutten på rulleteksta står det vel også "takk til kongeriket norge" eller noe sånne greier også... gøyalt:P

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min rangering!

IV ikke for mye kliss
    V bra at det onde slo tilbake
    III klart best av de nye
    VI & II litt for mye kliss
    I barnefilm

Enig at Jar Jar bings eller hva han heter ødela mye av film # I, liker heller ikke at barn(unge Vader) hadde så stor rolle, Lukas glemte at Star Wars generasjonen er mellom 30-50år, ikke vondt ment med de som er yngre, men vi var de som bygde opp Lukas sin $5.000.000.000,- formue, jepp han er høyt på lista til Forbes over de rikeste i USA og Verden

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor så mange her synes episode 3 var så bra. Har dere sett samme filmen som meg? La dere ikke merke til alle logiske bristene i historien, de dårlige skuespillerprestasjonene og den elendige dialogen? Som nevnt så summerer Maddox opp noen av de viktigste problemene. Her er et annet eksempel på George Lucas' fantastiske forfatteregenskaper:

Anakin: You are so... beautiful.
    Amidala: It's only because I'm so in love.
    Anakin: No, it's because I'm so in love with you.
    Amidala: So love has blinded you?
    Anakin: [laughs] Well, that's not exactly what I meant.
    Amidala: But it's probably true.

Trøste og bære...

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som den unge Star Wars fan jeg er har jeg ikke noe forhold til de første filmene fra oppveksten, ellers hadde sikkert 4 vært øverst på lista... Men de gamle filmene er drit kule.. alle sammen...

rangering:

3, 5, 6, 1, 4, 2.

4 er en veldig god film, men innimellom sitter jeg bare å irriterer meg over dårlige effekter... Seff hvis jeg er i riktig mood så klarer jeg å overse det:-P.

Jeg syns 2 ern er dårligst pga den er egentlig bare unødvendig.. Det skjer jo nesten ingenting i den sånn sett i forhold til den store story linen.. 1 er jo absolutt ikke dårlig.. Veldig mye historie i den i forhold til 2ern...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Skjønner ikke hvorfor så mange her synes episode 3 var så bra. Har dere sett samme filmen som meg? La dere ikke merke til alle logiske bristene i historien, de dårlige skuespillerprestasjonene og den elendige dialogen? Som nevnt så summerer Maddox opp noen av de viktigste problemene. Her er et annet eksempel på George Lucas' fantastiske forfatteregenskaper:

Anakin: You are so... beautiful.
    Amidala: It's only because I'm so in love.
    Anakin: No, it's because I'm so in love with you.
    Amidala: So love has blinded you?
    Anakin: [laughs] Well, that's not exactly what I meant.
    Amidala: But it's probably true.

Trøste og bære...
    Jo, jeg er enig med deg....

Newcomer mitch sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5,4,3,6,1,2

Synes denne rangeringen passer min smak best.. Ep 3 var en positiv ovveraskelse!
    Episode 5 er helmaks(les: darth vader), 4 likeså!

episode 1 er også relativt bra, men 2en er ikke av samme kaliber føler jeg :?

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seeker: Hehe. Det var en veldig morsom side (først og fremst). Jo da, jeg må innrømme at det kan virke litt tynt her og der og Maddox har noen (morsomme) poeng. Men at Anakin ble overbevist til å gå over ”to the dark side” på 2 sek, er jo litt drøyt allikevel. Her synes jeg derimot at Lucas har vist hans vei dit, over en lang tid. Allerede i ep. II, får vi jo flere ganger se Anakins misnøye over å ikke bli anerkjent av jedi-rådet, Obi-Wan etc. og vi får se en impulsiv og utprøvende Anakin, med mange følelser, som hat og hevngjerrighet, noe som slett ikke var gode eller typiske egenskaper hos en Jedi. Han viser også gang på gang et stort maktbehov og antyder jo også i ep II at kanskje han kunne vært den rette til å sitte øverst på en trone og styre imperiet.
    Jeg mener at vi får en nokså god forklaring på hans tilbøyelighet til å foreta endringer for å oppnå større maktinnflytelse og selvrealisering.
    Men jeg er enig i at mye kunne vært gjort annerledes i denne filmen og den dialogen du viste til sist, var faktisk noe jeg stusset over selv. Dette var virkelig unødvendig..
    Men alt i alt står jeg fremdeles på at denne filmen overgår de andre nye filmene og mener den gir viktige forklaringer og en god forhistorie for hendelsene som kommer senere, i de gamle filmene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Episodene 1-3 burde aldri blitt lagd.

Jeg var spesielt skuffet over episode 3 siden så mange hadde skrytt av den. Dialogen var håpløs. Anakins overgang til den mørke siden var overhodet ikke troverdig. Effektene har altfor mye tegneserie preg. Synes de orginale filmene var visuelt bedre.

George Lucas har klart å få meg til å hate jediene. En mer usympatisk gjeng av arrogante bedrevitere.

Alle som hater jediene burde lese denne artikkelen. The Case for the Empire.

http://www.weeklystandard.com/Conten...1/248ipzbt.asp

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT i forhold til rangeringen, men nå har jeg endelig fått sett alle filmene (den som manglet var ep III).

Jeg må si at mens de første (ep IV-VI) hadde fokus på Luke Skywalker som hovedperson, så fremstår nå hele serien (ep I-VI) som historien om Anakin Skywalker/Darth Vader. Det gir en helt annen fokus, og nå som vi har fått hele storyen så blir helheten nærmest en biografi om Darth Vader og hvilken tragisk skjebne denne mannen fikk. Darth Vader fremstår for meg ikke lenger som inkarnasjonen av ondskap, men heller mannen som ville ha all makt for å løse alle problemer, men som ble en bonde i et maktspill styrt av politikeren Palpatine/the Emperor/Darth Sidious. Den viser hvordan maktbegjær korrumperer og at (selvfølgelig) seirer det gode og uselviske til slutt.

Ihvertfall noe å tenke på for oss som er gamle nok til å ha fått med oss ep IV-VI uten å dengang vite hva ep I-III handlet om. For dem som kommer til Star Wars-universet gjennom disse nye filmene så blir nok historien en helt annen...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ymir
    Episodene 1-3 burde aldri blitt lagd.

Jeg var spesielt skuffet over episode 3 siden så mange hadde skrytt av den. Dialogen var håpløs. Anakins overgang til den mørke siden var overhodet ikke troverdig. Effektene har altfor mye tegneserie preg. Synes de orginale filmene var visuelt bedre.

George Lucas har klart å få meg til å hate jediene. En mer usympatisk gjeng av arrogante bedrevitere.

Alle som hater jediene burde lese denne artikkelen. The Case for the Empire.

The Case for the Empire
    Vel, etter min mening var ep III utrolig viktig for helheten når først ep I-II har blitt laget. Dialogen har ALDRI vært George Lucas' sterkeste side, den er oppstyltet på en teateraktig "nå er det din tur til å snakke"-måte. Dette innrømmer han også langt på vei hvis du hører gjennom kommentarsporet til ep I (mener det var den, evt ep II).

Jediene er en slags krysning mellom samuraier, trollmenn, politi og en munkeorden. De skal ikke leve for personlige motiver overhodet. De skal likevel beskytte det gode og bekjempe det onde, og problemet deres er at politikk dreier seg om det grå området mellom ytterpunktene. Det er vanskelig å være jedier når et senat (som er inkarnasjonen av det representative demokratiet) tar beslutninger som gir mer makt til noen som ønsker makt for maktens skyld og dermed fraskriver seg sin egen makt som representanter. Det er dilemmaet mellom handlekraft og ønsket om beslutninger ut fra enighet, gjensidige kompromisser og diskusjon. Det er ikke for ingenting at alle krigsorganisasjoner er hierarkisk orientert (det gir handlekraft), selv om de skal forsvare noe som er basert på demokratiets tregere styreform.
    Jediene er nok arrogante, men de er arrogante basert på at de ikke vil ta valg som bryter med tradisjoner som har vist seg å fungere gjennom generasjoner. Og overfor Anakin viser det seg at skepsisen definitivt er begrunnet.

Keiserdømmet er jo i bunn og grunn et diktatur, og et fungerende diktatur er tross sin handlekraft avhengig av diktatorens motiver, kunnskap og etiske grunnlag for å fungere. Mange har hevdet at "det opplyste diktatur" er verdens beste styreform. Det gjelder bare å finne en diktator med integritet som ønsker det samme som folket, og til nå har det vel aldri eksistert en uselvisk diktator som samtidig ikke har latt seg manipulere av maktsyke mennesker.

Når det gjelder artikkelen "The Case for the Empire", så trekker den paralleller til det den kaller "relativt godhjertede diktatorer som Pinocet". Vel, vi har nå sett Pinocets fall, og det er vel ingen overdrivelse å si at han hadde lite støtte i det store flertallet av folket, og at hans godhjertethet må være en illusjon skapt av makteliten i landet. Artikkelen gjør videre bruk av en del sitater som åpenbart er plukket ut av sammenhengen. Likevel har den rett på det punktet at senatets måte å fungere på er så omstendelig at det har lite handlekraft i en krisesituasjon. Det er her Jediene kommer inn som støttespillere, men også de gjør feil i sin menneskelighet. De er til tross for sin kjennskap til "the force" ikke allvitere. Det er vanskelig å få det komplette bildet og fatte de rette avgjørelsene når man står imot krefter som opererer i det skjulte. Artikkelen sier videre at "the empire doesn't want evil, it wants order" (husk at det er et diktatur). Det er feil. Hele serien av filmer viser at keiseren ønsker uinnskrenket makt, og at makt i seg selv er motivet. Uinnskrenket makt er å tvinge alle inn i viljeløst slaveri. Til slutt kommer påstanden om at "the rebels" ikke har noe klart alternativ, og at resultatet av å styrte keiseren er kaos. Det er likevel viktig å huske at de aller fleste vil foretrekke frihet fremfor slaveri. I Star Wars er "the Empire" all verdens stormannsgalskap rullet inn i ett. Her har vi Hitlers tredje rike, Stalins terrorvelde m.fl. rullet inn i ett. Ingen av disse har klart å holde på makten og grunnen er at intet folk vil støtte maktsyke diktatorer. Revolusjon er eneste middel, og det er det vi ser i Star Wars. På slutten har folket tatt makten gjennom "the rebel alliance", på samme måte som Hitler i sin tid ble styrtet, og igjen vil man høyst sannsynlig få demokrati. En av filmene heter "A new hope", og selv om det ikke er klart hvordan fremtiden i Star Wars-universet vil bli, så er det et felles håp om noe bedre som ligger til grunn. Man kan jo se for seg at man får mer lokalt selvstyre, og mindre helhetlig union, slik at de ulike planetene faktisk kan dyrke sitt særpreg. Total orden og ensretting ut fra et maktsykt menneskes hode vil uansett aldri være det beste.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •