Blu-Ray VS. HD-DVD = LD VS. CED?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-Ray VS. HD-DVD = LD VS. CED?

Nå braker snart formatkrigen løs mellom Blu-Ray og HD-DVD. Mange har sammenlignet dette med VHS VS. Beta, men kan det sammenlignes bedre mellom det som foregikk mellom Laserdisc og CED fra slutten av 70-tallet? Der tapte CED, og Laserdisc fortsatte som et nisjeprodukt inntil DVD kom.

Vil det samme skje i dette tilfellet. At enten Blu-Ray eller HD-DVD stikker av med serien, for så å fortsette som et nisjeprodukt? Greit nok at vi har HD-klare TVer som øker i popularitet og HD via satelitt, men vil allikevel en av de nye formatene bli standard i mange hjem?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig, tror det formatet som vinner (hvis en av dem vinner i det hele tatt) blir et nisje produkt for oss spesielt interesserte.
    Fordi det er ca 0.1% som har HD tv`er og projektorer med HD oppløsning og kan utnytte dette fullt og hvermansen kommer ikke til og se den store forskjellen på sin nyinnkjøpte 10000kr lcd tv. Synd men sant.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok rett for at dere er inne på noe. Jeg tror det vil ta tid før vi får se de samme prisene på HD som på DVD... Men bransjen kan komme til å prøve å tvinge gjennom HD pga. bedre kopibeskyttelse. Det var aldri et tema tidligere.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Fordi det er ca 0.1% som har HD tv`er og projektorer med HD oppløsning og kan utnytte dette fullt og hvermansen kommer ikke til og se den store forskjellen på sin nyinnkjøpte 10000kr lcd tv. Synd men sant.
    Tror ikke DVD-formatet forsvinner over natten, men hvorfor skulle ikke hvermandsen se den store forskjellen på nyinnkjøpt lcd..? Og ja, jeg tror ett eller eventuelt begge de nye formatene vil bli standard i mange hjem. Tror derfor VHS vs. Beta er en bedre sammenligning.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Tror ikke DVD-formatet forsvinner over natten, men hvorfor skulle ikke hvermandsen se den store forskjellen på nyinnkjøpt lcd..?
    Fordi han vil bruke SCART?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp og hvis han til formodning skulle bruke dvi eller hdmi så har bare lcd tv`en hans 1366x768 oppløsning...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp og hvis han til formodning skulle bruke dvi eller hdmi så har bare lcd tv`en hans 1366x768 oppløsning...
    ...som er mer enn nokk til å se stor forskjell!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...som er mer enn nokk til å se stor forskjell!
    Ikke sikkert, fordi den har elendig skalering(de-interlacing), pluss at innstillinger blir stilt helt feil, pluss at folk sitter så langt ifra tv'en at forskjellen blir lite åpenbar.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Ikke sikkert, fordi den har elendig skalering(de-interlacing), pluss at innstillinger blir stilt helt feil, pluss at folk sitter så langt ifra tv'en at forskjellen blir lite åpenbar.

Ærlig talt.. diskuterer vi det samme her.. For det første så må en DVD med 720 x 576 piksler, og bitrate på max 8 mbps skaleres opp på en 1366x768 LCD. HD i 1920x1080 piksler og en bitrate på f.eks. 36 mbps skaleres ned. Hva tror du blir best?? 720p trenger ikke deinterlacing og hvis skjerminnstillingene er feil er de vel det under dvd-avspilling også. Jeg ser ihvertfall forskjell på min "lavoppløste" dlp-tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt.. diskuterer vi det samme her.. For det første så må en DVD med 720 x 576 piksler, og bitrate på max 8 mbps skaleres opp på en 1366x768 LCD. HD i 1920x1080 piksler og en bitrate på f.eks. 36 mbps skaleres ned. Hva tror du blir best?? 720p trenger ikke deinterlacing og hvis skjerminnstillingene er feil er de vel det under dvd-avspilling også. Jeg ser ihvertfall forskjell på min "lavoppløste" dlp-tv.
    Vi snakker om de som ikke har peiling. Alle som er så interessert som oss, ser helt klart forskjell, men vi er i mindretall.

Det jeg prøvde og si er at HD kommer ikke særlig godt til rette på slike display, iforhold til sitt potensial. De fleste HD-ready display idag, vil skalere HD først via 540p, sålenge de ikke mottar 720p, og selv de vil i mange tilfeller bli både skalert og prossesert i degraderende grad.

Jeg sitter selv med display som har høyere oppløsning enn 1920x1080p, og vet hvor forskjellig HD skjer ut på forskjellige typer 'skjermer'.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der må jeg si meg helt uenig. Selv min mor så stor forskjell på en dvd og en HD-sending på canal digital. Det er bare å ta seg en tur på de forskjellige el-kjedene, hvor de har en HD-demo på en Pioneer plasma. Folk står foran tven med åpen munn og store øyer; "har du sett for noen flotte bilder, á gett".

Tror ikke man skal undergrave den menige mann når det gjelder HD. Det blir ikke som forskjellen mellom cd og SACD. Med de nye lcd og plasmaskjermene ser en hvor dårlige bilder vi egentlig får inn i dag. Her slites det med dårlige skaleringer og panoreringer; mye pga elendig sendekvalitet. Mange har kjøpt seg en HD-Ready tv, og når HD blir mer tilgjengelig over parabol, vil folk bestille. De vil ha valuta for skjermen de har kjøpt. Og alle ser at HD er et enormt fremskritt i forhold til PAL. Her er det gratis reklame som DVD aldri hadde da det ble lansert. I tillegg vil millioner av mennesker rundt om i verden sikre seg PS3 med Blu-ray.

Så når folk har en HD Ready tv og ser HDtv over parabol, vil de (er jeg hellig overbevist om) også "kreve" HD når de leier film.

Og derfor tror jeg at Blu-ray (som vinner) ikke bare vil være for spesielt intereserte - men for ALLE og bestå i like lang tid som dvd nå har gjort
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På amerikanske forumer er det hele tiden 'sterke' diskusjoner om enkelte HD-sendinger er 'upconverted' heller ekte HD-sendinger, så blant de interesserte så er ikke alt 'krystallklart'.

For å ha det på det rene. Jeg elsker HD, og ser ikke på annet, og har sett jevnlig på HD siden 1997, og har stor omkrets av kollegaer og venner, og har hele tiden vært opptatt av god 'billedkvalitet', og har etter ett mye 'streben' oppdaget at det er ett mindretall som er opptatt av det, og ikke minst villig til å betale for det.

Grunnen til at mange kjøper flat-skjermer idag, er ikke pga billedkvalitet, men pga media-jippo, og at det er 'in', og har flott design iforhold til de 'gamle' kassene, som i de fleste tilfellene ville gitt bedre billedkvalitet på dagens standard-sendinger.

NOK ENGANG! HD - BRING IT TO ME!

Skal vi tippe når HD-utgivelser har tatt over for utleie på den lokale utleie-sjappa? Jeg har tidligere spådd at det ikke skjer før etter 2010. Noen andre meninger?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si meg enig i at alt som går på HD-kanaler ikke er ekte HD, men oppkonvertert. Det sier seg selv at filmer som "A Few Dollars More" ikke er spilt inn i ekte HD eller filmer som Casablanca. Uansett synes jeg en 720p oppkonv på projektor ser bedre ut en 576p. Nå går det helt sikkert en del HD-kanaler i USA med lav bitrate (ble vel referert av en som var på årets CES), men jeg snakker om kvalitet som C More HD fra CD. Det er det eneste HD jeg har sett som kommer over eteren.

Grunnen, tror jeg da, for at et mindretall er opptatt av HD; er for at det enda ikke er tilgjengelig. Ja, vi har CanalDigital og noen 1080i-demokanaler. Men det er faktisk et fåtall som vet om at CD sender i HD. Litt dårlig markedsføring, kanskje. Slik var det også da DVD ble lansert for ca. 10 år siden. Da ble det spekulert i om det kun ville være entusiasten som vil være opptatt av slik bildekvalitet. Se hvor vi står i dag. Alle har jo en dvd-spiller i hus.

En annen grunn til at folk kjøper flatskjermer i dag, er av den enkle grunn at det snart ikke er crt å oppdrive lenger. Sony f.eks har nettopp lagt ned både crt- og plasma produksjon. Dessuten spiller det vel ikke noen rolle hvorfor folk kjøper flatskjerm, så lenge det gjør at markedet er klar for å ta i mot HD-signaler. Folk kjøper flatskjermer selv om de ikke har peiling på hva en HDMI eller DVI kontakt er. Poenget er at dersom mange nok har en HD Ready flatskjerm og trøkket blir stort nok i form av markedsføring, vil HDTV innta Norge med stormskritt. Året for HDTV i Norge, spår jeg, blir 2007.

Jeg tipper vi har Blu-ray på utleie allerede i løpet av 2008 Men det vil ta vesentlig lenger å fullstendig overta for dvd-utleie - dersom det overhode kommer til å skje...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig, tror det formatet som vinner (hvis en av dem vinner i det hele tatt) blir et nisje produkt for oss spesielt interesserte.
    Kan punktere litt av uttalelsene dine med en gang, ifjor alene ble det solgt ca 230 000 flatskjermer i norge. Av disse vil jeg tro ca 70 % er HD klare (dette utifra tall i min egen butikk kjede samt i butikken jeg selv jobber i). Dette vil si ca 160 000 HD skjermer kun ifjor alene. Så kommer de hitachi, philips og pioneeren som tar hd signal fullt ut som ble solgt opp til 2 år før igjen. Dette er selvsagt små tall i forhold så skal holde disse utenfor.

Hvis man tar norges befolkning på en 5 millioner og da regner med at det i hver husholdning er en hovedtv skulle dette tilsi noe slikt som 1,2 millioner husholdninger med snitt på 4 personer i hver. 160 000 av 1 200 000 blir jo faktisk ca 13,5 %, og vi selger også rekordmange hd skjermer nå i år også. Dette vil jeg si er mye mer enn noen få promille.

I tillegg kan jeg også skrive under på at til og med gamle damer på 60 ser forskjell på en 30" HD-ready skjerm med HD signal og en med analogt coax.

Men at det blir å ta litt tid før det tar av helt, det er det vel ingen tvil om. Man skal huske at det var i 2002+ at dvd tok av helt, mens jeg hadde kjøpt dvd filmer helt siden 1997.

LD var derimot noe veldig spesielt og kostet da også flesk. Utrolig vanskelig å få tak i, reaksjonen var som oftest "dæven, kjenner du noen som har larserdisc?!" og hadde nærmest en mystikk rundt seg.

Men som jeg har sagt til andre, hvis man har en skikkelig god dvd spiller og en god skjerm av noe slag så gleder jeg meg mer og tror hd blir å ha mer suksess som tv signal i første omgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Skal si meg enig i at alt som går på HD-kanaler ikke er ekte HD, men oppkonvertert. Det sier seg selv at filmer som "A Few Dollars More" ikke er spilt inn i ekte HD eller filmer som Casablanca.

En annen grunn til at folk kjøper flatskjermer i dag, er av den enkle grunn at det snart ikke er crt å oppdrive lenger. Sony f.eks har nettopp lagt ned både crt- og plasma produksjon.
    Jeg må nesten le litt her jeg sitter, du tror vel ikke at selv et HD signal (altså 1920x1080 eller 1280x720 for eksempel) er i bedre kvalitet enn f.ex en orginal master rull i 35mm? Isåfall tar du kraftig feil. All film så lenge den ikke er tatt opp i for eksempel 4k (4 millioner punkters oppløsning heldigitalt) er tatt opp på rull, og all film digitaliseres fra denne masteren. At den gammel overføring kun er tatt opp i 720x576 f.ex (pal) og lansert på dvd betyr ikke at dette er det beste man klarer uansett hvor gammel filmen er. Om noen setter seg ned og mastrer denne på nytt til for eksempel 4k eller 1080 så vil denne digital overføringen alltid være bedre enn PAL utgaven. Derimot hvis man tar den gamle PAL overføringen og konverterer opp til en større oppløsning, ja da har man en dårlig upscaling og det eneste man vil evt tjene her, er et bedre signal om ens egen konverter er dårligere enn den som film selskapet bruker.

Så en HD overføring av f.ex casablanca vil alltid være bedre enn en PAL overføring, og den vil tjene minst like mye på dette som en spilitter ny film, og vi snakker da aldri om upscaling og konvertering.

Til slutt vil jeg også kommentere uttalelsen om at Sony har lagt ned sin plasmaproduksjon. Isåfall er spørsmålet mitt, hvilken plasmaproduksjon? Sony har aldri lagd plasmamatter, de har hovedsaklig brukt skjermer fra Hitachi.

Og per johnny, folk kjøper først og fremst flatskjerm pga plassen de tar, pc muligheter (endel som faktisk skal bruke dette) samt størrelse (litt vanskelig å få tak i en crt skjerm i 40" f.ex). Prisen er jo også interessant da en billedrørs tv på 36" i sin tid før flatskjermene kostet mer enn alle 37" toppmodeller i lcd og plasma koster nå til dags.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke enig om at en gammel film tjener like mye på det som en ny film, men at det er bedre er jo selvsagt.

Når det gjelder HD-DVD / Blu - ray så tror jeg det går mange år før at det i hele tatt er noe marked å snakke om. For vanlige folk så er overgangen fra DVD til HD-DVD/Blu-ray som en fjært i havet i forhold til overgangen VHS til DVD.

Jeg er rimelig sikker på at selv i 2012 er utvalget og salget av DVD filmer hos kjeder som Elkjøp/Expert langt høyere enn hva eventuellt salg av blu-ray /HD-DVD vil være.

Jeg tør å tippe at ingen av disse kjedene vil annonsere en eneste HD-DVD eller blu-ray film i 2006 eller 2007. HD er langt frem i tid desverre. Jeg håper jeg tar feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Kan punktere litt av uttalelsene dine med en gang, ifjor alene ble det solgt ca 230 000 flatskjermer i norge. Av disse vil jeg tro ca 70 % er HD klare (dette utifra tall i min egen butikk kjede samt i butikken jeg selv jobber i). Dette vil si ca 160 000 HD skjermer kun ifjor alene. Så kommer de hitachi, philips og pioneeren som tar hd signal fullt ut som ble solgt opp til 2 år før igjen. Dette er selvsagt små tall i forhold så skal holde disse utenfor.
    Nå tipper jeg Evolved snakker om HD oppløste skjermer og da har han vel fullstendig rett med 0.1%. (jeg solgte vel 1 stk i fjor)

Men jeg tror 70% av for høyt. Det selges veldig mange lavoppløste plasma modeller og den klart mest solgte modellen hos oss var Panasonic PA50. Deretter diverse andre lavoppløste skjermer. Det var først de siste 3 mnd i fjor at salget av HD plasma tok av. I år tror jeg nok 70% er et reelt tall.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat: "Skal si meg enig i at alt som går på HD-kanaler ikke er ekte HD, men oppkonvertert. Det sier seg selv at filmer som "A Few Dollars More" ikke er spilt inn i ekte HD eller filmer som Casablanca. Uansett synes jeg en 720p oppkonv på projektor ser bedre ut en 576p. Nå går det helt sikkert en del HD-kanaler i USA med lav bitrate (ble vel referert av en som var på årets CES), men jeg snakker om kvalitet som C More HD fra CD. Det er det eneste HD jeg har sett som kommer over eteren."

Nå blander du virkelig. Når man snakker om 'ekte' HD eller 'Upconvert', så er det snakk om selskapene viser en HD-transfer 1920x1080 eller en SD-transfer skalert til 1920x1080.

Film har mye størrre oppløsning enn 1920x1080, ja selv gamle filmer. Har selv mange filmer fra 50- og 60-tallet som er glimrende show-materiale for HD.

Ben-Hur som er filmet med 65mm kameraer, og den HD-versjonen jeg har sett av denne, er rett slett strålende, og bedre en mange helt nye filmer jeg har sett.

Både Casablanca og A Few Dolllars More vil resultere i strålende HD-transfers. "A Few More Dollars" er også en av de første titlene som kommer på Blu-Ray.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan som sagt bare uttale meg på vegne av vår kjede, men at andre skulle være så mye dårligere å selge slike skjermer var verre enn jeg hadde trodd om tilfellet er så. Store billige lavoppløselige skjermer er iallefall ifølge min erfaring veldig på vei ut. Disse kjøpes først og fremst av ungkarer med dårlig råd som nekter å innse at det finnes noe bedre

Selv alene solgte jeg vel rundt 200 HD-ready skjermer. For eksempel har vi nesten ikke lavoppløste skjermer under 42" lenger i butikken (av rundt 100 modeller).

Jeg synes iallefall 1 promille høres veldig lavt ut.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Ben-Hur som er filmet med 65mm kameraer, og den HD-versjonen jeg har sett av denne, er rett slett strålende, og bedre en mange helt nye filmer jeg har sett.

Både Casablanca og A Few Dolllars More vil resultere i strålende HD-transfers. "A Few More Dollars" er også en av de første titlene som kommer på Blu-Ray.
    Enig med deg. Har selv fått kloa både Ben Hur, Casablanca og A Few Dollars more i HD. Disse er alle sendt på amerikansk fjernsyn i HD. Av disse filmene kan det lett se ut som om Casablanca, og A few dollars.. var upconverts, men dette skyldes nokk dårlig utstyr fra tv-selskapets side, ikke råfilmen.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •