Blu-Ray VS. HD-DVD = LD VS. CED? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uttalte meg kanskje litt klønete med tanke på HD og gamle filmer. Vet også at de gamle master tapene er av ypperlig kvalitet. Det forutsetter at selskapet er villig til å re-mastre hele tapen og overføre den til HD. Men det er det jo ikke alltid de gjør. En del av de gamle filmene som ble sendt på CanalDigital, som de gamle Clinter´n-filmene, så i hvertfall ut til å være oppkonverterte dvder? Det var en helt klar forskjell på en slik film og de helt nye filmene.

Mange av de "gamle" filmene som blir sendt på HD-kanaler er ikke re-mastered, men blir oppkonvertert for så å sendes ut på HD-kanalen. Det var egentlig DET jeg mente. I og med at vi ikke har et hardwareformat av HD, så vil de fleste filmene på diverse HD-kanaler være oppkonverterte PAL dersom de ikke allerede er konvertert til HD.

Og, ja, jeg regner med å få se gamle klassikere fargelagt av "TechniColor" i 1080p.

At gamle filmer vil tjene like mye bildemessig kan vel diskuteres. Det handler vel kanskje ikke bare om mastertape, men også om kamera. Jeg har aldri laget spillefilm, men dersom filmkamera på 40-tallet var like bra som de vi har i dag, er jeg overrasket...? Men det er mulig jeg tar feil

Når det gjelder Sony og plasma leste jeg i alle fall et sted at de skulle slutte å selge dette, og kun satse på LCD-skjermer. Så også for noen uker siden at de hadde lagt ned hele produksjonen av crt-tver.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Jeg kan som sagt bare uttale meg på vegne av vår kjede, men at andre skulle være så mye dårligere å selge slike skjermer var verre enn jeg hadde trodd om tilfellet er så. Store billige lavoppløselige skjermer er iallefall ifølge min erfaring veldig på vei ut. Disse kjøpes først og fremst av ungkarer med dårlig råd som nekter å innse at det finnes noe bedre

Selv alene solgte jeg vel rundt 200 HD-ready skjermer. For eksempel har vi nesten ikke lavoppløste skjermer under 42" lenger i butikken (av rundt 100 modeller).

Jeg synes iallefall 1 promille høres veldig lavt ut.
    Som sagt så tror jeg Evolved snakket om HD skjermer ikke HD-ready skjermer. (1920 x 1080) (da tror jeg 0.1% er nært sannheten og jeg solgte bare en slik i fjor) (37PF9830)

De 3 siste mnd var nok HD-ready andelen 70%, men jeg tror den var en del lavere hvis man ser året som en enhet. (Hd-ready standarden ble ikke lansert før i januar og det tok en del tid før det ble vanlig med apparater som var fullstendig godkjent)

Philips plasma til 13k som vi hadde store deler av vårsesongen gjorde sitt til at det ble solgt svært mange ikke HD-ready skjermer. (i tilegg til PA50 osv, pansonic LDC uten hdmi osv osv osv)

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Som sagt så tror jeg Evolved snakket om HD skjermer ikke HD-ready skjermer. (1920 x 1080) (da tror jeg 0.1% er nært sannheten og jeg solgte bare en slik i fjor) (37PF9830)
    Hva mener du med dette? Er ikke 1280x720 HD?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men kan du fortelle meg om noen skjermer med den oppløsningen som ikke er bakprojeksjon eller 27"?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Joda, men kan du fortelle meg om noen skjermer med den oppløsningen som ikke er bakprojeksjon eller 27"?

Her må du forklare poenget ditt gitt!:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mener sikkert at siden de fleste hd-ready skjermer med høyere oppløsning enn PAL er i 1024x768, 1024x1024, 1366x768 og ikke 1280x768 eller 1920x1080. Dette betyr at de må skalere om signalet litt uansett.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er vel uansett HD; så lenge bildet man ser er på mer enn 1280x720! HD-Ready er jo enten 720p eller 1080i/p.

En HD-Ready skjerm som må skalere om et HD-signal til en godkjent HD-standard må vel telle i regnskapet som ekte HD. Dersom ikke, skjønner jeg ingenting. Da trenger jeg mer info, men det er jo alltid morro å lære noe nytt, da

De av dere som har sett filmer som Ben Hur i HD, er det på D-VHS?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det foreligger noen D-VHS-versjon.. Rett meg hvis jeg tar feil. Min versjon er iallefall en HD-cap fra amerikansk tv. 1080i og bitraten spekulerer jeg til rundt 15 mbps.

Tror denne tråden har havnet litt utenfor hensiktsområde.. Noen som har synspunkter på Blu Ray og HD DVD som sammenligning med LD vs. CED

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud er det noe rart jeg aldri kjøper noe annet enn spill og dvd`er på elkjøp, expert osv.
    HD er enten 1280x720 eller 1920x1080.

En oppløsning på 1280x1024 eller den mest brukte bland 95% av alle HD Ready tv`er 1366x768 er IKKE HD.
    Det må skaleres og en chip i en 10-15000kr lcd / plasma er ikke av den råeste kvaliteten.

Eksempel:

Her er en tv med HD oppløsning sjekk prisen på denne:

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=759

Så en HD Ready tv med samme skjermstørrelse:

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=453

Prisen er vesentlig forskjellig, og det er dette hoppet vanlige folk ikke gidder og ta fordi de har aldri sett HD på en HD skjerm og en HD Ready skjerm ved siden av hverandre, og når f.eks Elkjøp fortsetter og pushe på folk HD Ready tv`er med kompositt signaler ifra en utdanket dvd spiller så er det ikke rart folk ikke gidder og bry seg om HD.
    Eneste HD jeg har sett i en elkjøp butikk er en Xbox 360 som idag er den enkleste måten å få vist folk dette vindunderet kalt HD
    Håper det oppklarte litt :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evolved: Jeg ville i alle fall ikke giddi å brukt 34.000 gærninger på en skjerm som ikke støtter 1080p inn men..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evolved: Så det du sier er at hvermandsen ikke vil se forskjell på HD og DVD fordi hans LCD-TV ikke er 1080p?? Forresten hvor lenge tror du 1080p vil koste 34.000,-..?? Ikke lenge tipper jeg.. Uansett spiller dette liten rolle for heldige meg som ser enorme forskjeller på skjermer med langt mindre opløsning og dårlig skalering.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Herregud er det noe rart jeg aldri kjøper noe annet enn spill og dvd`er på elkjøp, expert osv.
    HD er enten 1280x720 eller 1920x1080.

En oppløsning på 1280x1024 eller den mest brukte bland 95% av alle HD Ready tv`er 1366x768 er IKKE HD.
    Det må skaleres og en chip i en 10-15000kr lcd / plasma er ikke av den råeste kvaliteten.

Eksempel:

Her er en tv med HD oppløsning sjekk prisen på denne:

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=759

Så en HD Ready tv med samme skjermstørrelse:

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=453

Prisen er vesentlig forskjellig, og det er dette hoppet vanlige folk ikke gidder og ta fordi de har aldri sett HD på en HD skjerm og en HD Ready skjerm ved siden av hverandre, og når f.eks Elkjøp fortsetter og pushe på folk HD Ready tv`er med kompositt signaler ifra en utdanket dvd spiller så er det ikke rart folk ikke gidder og bry seg om HD.
    Eneste HD jeg har sett i en elkjøp butikk er en Xbox 360 som idag er den enkleste måten å få vist folk dette vindunderet kalt HD
    Håper det oppklarte litt :-D
    Nå synes jeg personlig du er meget pessimistisk og overdriver endel. Poenget og det eneste som folk bryr seg om er at et hd signal blir seende mye bedre ut på en hd-ready skjerm, noe hverken du eller jeg kan nekte på. 1366x768 er fremdeles mer enn 3 ganger flere punkter sammenlignet med PAL signaler. Spørsmålet om scaling er jo mer aktuelt ifra dvd til prosjektører for eksempel. Og det er ytterst få store butikker som ikke nå har en qualitv tuner som står koblet opp med hd signal valgfritt i 720p eller 1080i. 1080p tror jeg nok ikke kommer på tv sendinger før om en hel haug med år da det tar alt for stor båndbredde.

Og den sammenligningen din er mellom en crappy tv opp mot philips dyreste, blir jo som den billigste suzuki 4wd bilen opp mot en porsche cayenne.

Og til slutt, om det er så vanvittig viktig med oppløsning, hvorfor ser da en 436 så skrekkelig bra ut selv om den har kun 1024x768? Behandling av bilde har også mye å si, hjelper ikke med 5mp kamera på en mobil når alt ellers som linse og ccd er crap de la creme.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen grunnlag har du til å si at den tven er crappy? Har du sett den i aksjon?
    Tv`en er heller ikke billig så og sammenligne den med en suzuki er jo helt på trynet. Og phillipsen er heller ikke cayenne god, den er vel en av de billigste tvene med skikkelig kontrast og HD oppløsning.

Og Scirocco, har du så sinnsykt mange 1080p filmer/sendinger du ser på ?
    Tviler, tviler på at du har en kilde som viser 1080p engang jeg, så det er ikke akkurat den største svakheten.

Og jeg sier ikke at den skal støtte 1080p, finnes nesten ingen ting i 1080p, men 1080i og 720p er det en drøss av film og spill i nå så da virker det for meg sannsynlig og heller bruke 10-15 "gærninger" til på en skikkelig tv.
    Men det er meg da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer veldig på hvilket tv du har Evolved???Og Scirocco og for den slags skyld?Kan ikke være mange tilgjengelig med de kravene deres..?!

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Her lurer jeg vel egentlig om du mener det du skriver EVOLVED!?

Hva du egentlig mener er HD-Ready eller ikke er jo nokså uinteressant. Dette er en standard som ble slått fast i fjor. Minimum 1280x720p eller 1080i/p er alle godkjente HD-oppløsninger.

Du oppgir to skjermer. Philipsen omtaler du som "en tv med HD oppløsning". Hva mener du med det? Dersom du leser på den linken så står det:
    "HD-klargjort for visning av HDTV-signaler av beste kvalitet". Dersom du oversetter HD-klargjort til engelsk får du...?riktig...HD-Ready. Den er HD-Ready akkurat like mye som den andre skjermen du oppgir.

At ting har forskjellig kvalitet er det jo ingen tvil om. HD-Ready skal fortelle forbrukeren hva han minimum kan forvente av kvalitet/ standard. Hadde du fulgt litt med, så vet du at denne standarden kom pga av at utallige skjermer ble oppgitt som HD-kompatibel/ HD-klargjort osv osv.

THX er også en garanti for en viss standard. MEN, man kan få en THX-forsterker til 15k, men også en 100k. Begge er THX, men selvsagt er det forskjell på de to.

"Forskjellen mellom en HD-skjerm og en HD-Ready skjerm", skriver du?! Les denne da:
    http://www.dinside.no/php/art.php?id=115615

Poenget er at ikke alle har 40-50k å punge ut for en skjerm. Da er det jo glimrende dersom man kan få HD-Ready for 15-lapper, men vinner du i lotto kan du jo fleske til med en mye bedre til 3 ganger prisen. Som også er
    HD-Ready!!!
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på en TV merket HD Ready og en TV med HD-oppløsning er at førstnevnte ikke nødvendigvis har HD-oppløsning. Ingen av plasmaskjermene under 50" har jo det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

tror vi vel egentlig snakker om det samme, men at det er noe flisespikking ute og går. Har du en skjerm som er på 1366x768 og er på en HD kanal som sender i 1280x720p; så må bildet skaleres om til å passe den skjermen. Bildet du da får er jo i HD oppløsning!?

Skjønner ikke helt hva denne diskusjonen skal føre frem til, dessuten er vi way OT.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og Scirocco, har du så sinnsykt mange 1080p filmer/sendinger du ser på ?Tviler, tviler på at du har en kilde som viser 1080p engang jeg, så det er ikke akkurat den største svakheten.
    (1) Å foreta skikkelig deinterlacing av 1080i materiale er en tung prosess og jeg kan bare anta det vil ta lang tid før TVene har gode nok prosessering for dette. I mellomtiden er det greit å gjøre denne prosessen et annet sted og heller kunne fore TVen direkte med 1080p.

(2) Skal du koble en PC til skjermen er det en liten fordel å slippe interlacing på signalet.

Sitat Opprinnelig postet av livewire
    Lurer veldig på hvilket tv du har Evolved???Og Scirocco og for den slags skyld?Kan ikke være mange tilgjengelig med de kravene deres..?!
    Hvilke krav?? Dersom du lurte har jeg en 32" Loewe Aventos CRT-TV. Med VGA inngang for å takle dagens krav til fleksibilitet (mediacenter). Jeg bytter den ut den dagen det kommer bedre TVer til normale prisleier.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen grunnlag har du til å si at den tven er crappy? Har du sett den i aksjon?
    Tv`en er heller ikke billig så og sammenligne den med en suzuki er jo helt på trynet. Og phillipsen er heller ikke cayenne god, den er vel en av de billigste tvene med skikkelig kontrast og HD oppløsning.

Og Scirocco, har du så sinnsykt mange 1080p filmer/sendinger du ser på ?
    Tviler, tviler på at du har en kilde som viser 1080p engang jeg, så det er ikke akkurat den største svakheten.

Og jeg sier ikke at den skal støtte 1080p, finnes nesten ingen ting i 1080p, men 1080i og 720p er det en drøss av film og spill i nå så da virker det for meg sannsynlig og heller bruke 10-15 "gærninger" til på en skikkelig tv.
    Men det er meg da...
    Ok ok, var kanskje litt slemt mot suzukien å sammenligne den med en qpvision tv som jeg hittill har til gode å se med godt bilde iallefall på vanlig tv signal. Noe jeg er i min fulle rett til å mene.

Når det gjelder philipsen er vel den regnet som en av verdens beste 1080 skjerm på det kommersielle marked pr dags dato, uten at dette trenger å gi så veldig gode bilder. Det er viktig å vite at selv om en skjerm er av høyere oppløsning enn en annen så trenger ikke bildet være like godt eller bedre.

Grunnen til at jeg pratet om 1080p er fordi du virker konsekvent å prate om at du ikke gidder å ha noen skjerm uten at den tar dette. Mitt svar er da at det blir nok lenge før de gidder å bruke så høy oppløsning på progresive signaler. Pr dags dato er det vel ingenting som er lagd for det offentlige marked i denne standarden.

Selv kjører jeg massevis av serier og filmer fra min HTPC både på min nå litt gammeldags prosjektør som ikke er hd oppløst (selv her er det kraftig fremgang i kvaliteten, spesielt fargene og kontrasten virker bedre, samt mindre støy) samt på en lcd skjerm jeg har til test pr dags dato. Fungerer glimrende. Har sett 2 1920x1080 skjermer med samme signal som jeg har liggende som opptak, og kan ikke si jeg savner noe.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Selv kjører jeg massevis av serier og filmer fra min HTPC både på min nå litt gammeldags prosjektør som ikke er hd oppløst (selv her er det kraftig fremgang i kvaliteten, spesielt fargene og kontrasten virker bedre, samt mindre støy)
    Gjør det samme selv og er fornøyd. Men hvis jeg skulle kjøpt nytt hadde jeg ikke vært i tvil... Er ikke meningen å rakke ned på alle som ikke kjøper en dyr tv.

Og SVS man, hvis du etter å ha lest hele denne tråden fortsatt ikke fatter hva forskjellen på HD Ready og en tv med HD oppl.... ja da har du det ikke lett.

Og jeg må gjenta meg selv igjen... 95% av alle HD Ready tv`er har 1366x768 oppløsning... :-?
    Og det er nettopp slike "guider" som Din Side presenterer der som forvirrer folk!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •