Ripping av DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ripping av DVD

Er "ny" på filmfronten. Men har bestemt meg for å konvertere alle DVD'ene til mediafiler, slik at disse kan streames på lokalnettverket hjemme.
    Waw filer kan jo konverteres til flere loss-less formater slik som bla Ogg.

Hvordan bør jeg gå frem for film? Er det divx som gjelder? DVD shrink?
    Ønsker å minske filstørrelsen uten å miste noe særlig kvalitet(!?),samtidig vil jeg ha flerkanalslyd, da lydanlegget mitt ikke støtter THX 2.0 (?) (den som gjør tokanals lyd til flerkanals.)

Så jeg skal krympe filstørrelse, fjerne reklame, undødvendige språkvalg etc.
    På noen filmer er det en del extras som jeg bare må ha, på andre er det kun selve filmen og lyden jeg skal beholde.

1.Vil jeg få bra nok bilde til å kjøre film på lerret i stua via streaming?
    Lerrete er på ca 2 1/2 m bredde. Filstørrelse er ikke kritisk, det betyr at en DVD som typisk er på 8-9 Gb slik den ligger på DVD'en bør krympes slik at bildet fortsatt er bra på prosjektor. Om filene blir 2,3 eller 4 Gb er ikke så farlig så lenge jeg får et godt bilde med god lyd.

2.Hvordan kan jeg beholde flerkanalslyden fra DVD? Er det formater som støtter dette?

3. Det finnes en eller flere one-for-all-codecs-pack, men husker ikke hva dissse heter, hvilke gjelder?

4. Blir vel å sette opp mythTV eller tilsvarende i løpet av vinteren, noe jeg bør tenke på slik at jeg ikke låser meg fast til et bestemt filformat?

5. Om jeg bruker DVD shrink vil jeg vel kunne halvere filstørrelsen og beholde flerkanalslyden. Men dersom jeg ønsker ytterlige komprimering, bør jeg satse på divx? Hvor bra blir bildet dersom jeg skal kjøre det på lerret?

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem xvid når det gjelder pj iallefall
    Skal svare litt mere utfyllende etterpå.. om ingen kommer meg i forkjøpet.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemann939
    Er "ny" på filmfronten. Men har bestemt meg for å konvertere alle DVD'ene til mediafiler, slik at disse kan streames på lokalnettverket hjemme.
    Waw filer kan jo konverteres til flere loss-less formater slik som bla Ogg.

Hvordan bør jeg gå frem for film? Er det divx som gjelder? DVD shrink?
    Ønsker å minske filstørrelsen uten å miste noe særlig kvalitet(!?),samtidig vil jeg ha flerkanalslyd, da lydanlegget mitt ikke støtter THX 2.0 (?) (den som gjør tokanals lyd til flerkanals.)

Så jeg skal krympe filstørrelse, fjerne reklame, undødvendige språkvalg etc.
    På noen filmer er det en del extras som jeg bare må ha, på andre er det kun selve filmen og lyden jeg skal beholde.

1.Vil jeg få bra nok bilde til å kjøre film på lerret i stua via streaming?
    Lerrete er på ca 2 1/2 m bredde. Filstørrelse er ikke kritisk, det betyr at en DVD som typisk er på 8-9 Gb slik den ligger på DVD'en bør krympes slik at bildet fortsatt er bra på prosjektor. Om filene blir 2,3 eller 4 Gb er ikke så farlig så lenge jeg får et godt bilde med god lyd.

2.Hvordan kan jeg beholde flerkanalslyden fra DVD? Er det formater som støtter dette?

3. Det finnes en eller flere one-for-all-codecs-pack, men husker ikke hva dissse heter, hvilke gjelder?

4. Blir vel å sette opp mythTV eller tilsvarende i løpet av vinteren, noe jeg bør tenke på slik at jeg ikke låser meg fast til et bestemt filformat?

5. Om jeg bruker DVD shrink vil jeg vel kunne halvere filstørrelsen og beholde flerkanalslyden. Men dersom jeg ønsker ytterlige komprimering, bør jeg satse på divx? Hvor bra blir bildet dersom jeg skal kjøre det på lerret?
    1. Har ingen erfaring med 2gb xivd. Det beste er vel om du prøver deg frem. Hva DU synes holder.. Jeg synes 4,5 gb rippet og fikset med bla CCE funker bra nok.. Men som sagt, det handler om personlige preferanser.

2. Vet ikke hvordan det er med xvid, men ripper du som en iso eller vob drar du jo med deg DTS eller DD lyden.

3. Ace er vel den beste? finner mye rart på www.free-codecs.com

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Klite codec pack, den er topp.

ja, hold det unna divx, xvid hvis du skal ha det på lerret. Da blir bare firekanter...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker DVD shrink. Det er relativt sjlden jeg komprimerer bildet mer enn 10 %. Jeg beholder da gjer bare ett lydspor, AC3 6ch, eller DTS dersom det er mulig, på et språk som jeg ønsker å bruke. Jeg tar stort set backup kun av selve filmen, og ikke ekstramateriellet. Får da bildekvalitet som originalen(Iallefall på dem jeg ikke komprimerer bildet på), og bra lyd. Da er nok kvaliteten bra nok til PJ også.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første omgang kan du jo bruke dvd-shrink og fjerne alt det unødvendige materialet.. Da havner gjerne filmen på 5-6GB. Hvis du kan leve med de størrelsene ville jeg nok ha valgt "ukomprimert".

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve DVD shrink. 6 giga blir kanskje noe stort, men bildet skal jo sees på PJ så det er vel eneste løsning da. *glede seg til HD filemer og stacks med drives*

Hvordan streamer jeg filene fra DVD shrink? Blir de iso?
    Noen som vet hvordan streaming påvirker nettverket hjemme? Har gb lan, men dersom jeg streamer så store filer vil det kanskje ødelegge for på nettverket?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om du har en del å sette deg inn i, så les litt rundt om kring på dette og andre mer egnede forum.

Prøv en stor xvid fil først og se om det er godt nok ( man må ikke skvise filene ned i 700Mb vet du), da finnes det utallige programmer som kan brukes til visning og du beholder DD lyden hvis du gjør det riktig.

Hastigheten vil kanskje bli noe redusertpå nettverket men ikke dramatisk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemann939
    Skal prøve DVD shrink. 6 giga blir kanskje noe stort, men bildet skal jo sees på PJ så det er vel eneste løsning da. *glede seg til HD filemer og stacks med drives*

Hvordan streamer jeg filene fra DVD shrink? Blir de iso?
    Noen som vet hvordan streaming påvirker nettverket hjemme? Har gb lan, men dersom jeg streamer så store filer vil det kanskje ødelegge for på nettverket?
    Jeg komprimerer for å få plass på en ett-lags DVD plate dvs. ca 4,7Gb. Lagrer da på PC som filstruktur på DVD. Se vedlagte bilde, dette er filene for en film jeg har komprimert.

Etterpå bruker jeg Nero for å brenne ut på DVD plate.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal streame filmen etterpå så er nok ikke DVD shrink tingen selv om det er en smal sak å lage en iso fil av outputen til shrink igjen.

Da er nok en avi eller mpg fil enklere hvis du ikke trenger menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal streame fimenen etterpå må du tenke på båndbredden, du klarer ikke å streame full dvd kvalitet over feks tråløst lan.
    Jeg bruker xboxen til å vise dvd filmer rett på prosjektor. XBMC spiller dvd isoene rett fra disk =).... full kvalitet på bilde og lyd.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er null problem å streame full DVD kvalitet og vel så det over trådløst LAN.

Man kan til og med streame 1080 over trådløst LAN.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •