DVD eller HD-DVD ??? The big question...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD eller HD-DVD ??? The big question...

Idag var jeg innom den lokale DVD butikken og så på nyhetene de hadde fått inn. Så plutselig slo det meg...DVD koleksjonen min begynner å nå respektable dimensjoner etterhvert,MEN gidder jeg å kjøpe flere DVD`er nå som HD-DVD er rett rundt hjørnet ???? Jeg vet at standarden ikke er fastsatt ennå, at det foregår en strid rundt formatene...Blu-Ray, HD-DVD..bla bla bla.....men når de fleste filmene begynner å komme ut i en eller annen HD-format( iløpet av 2006) kommer jeg nok til å kjøpe en del av de filmene jeg allerede eier i HD.
    Mange av de filmene jeg har på DVD nå hadde jeg også på VHS når det var "inn" men jeg kjøpte de alikevel på DVD når de kom ut på det formatet for at det var bedre...Så svaret på mitt eget spm. er NEI !! jeg gidder ikke kjøpe flere DVD`er !! å bruke tusenvis av kroner på å kjøpe filmer for deretter irritere meg når de kommer ut i HD, det gidder jeg ikke !! Hva med dere andre AV-brukere ???

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Mange av de filmene jeg har på DVD nå hadde jeg også på VHS når det var "inn" men jeg kjøpte de alikevel på DVD når de kom ut på det formatet for at det var bedre...Så svaret på mitt eget spm. er NEI !! jeg gidder ikke kjøpe flere DVD`er !! å bruke tusenvis av kroner på å kjøpe filmer for deretter irritere meg når de kommer ut i HD, det gidder jeg ikke !! Hva med dere andre AV-brukere ???
    Blir ikke da svaret JA - hvis man skal bedømme utfra tidligere erfaringer? Det sier Dr. Phil...

Altså - man hadde filmer i ett format, men så kom det et nytt, og p.g.a. den bedre kvaliteten, valgte man å kjøpe de samme filmene i det nye formatet. Tror nok det kommer til å gjelde mange denne gang også. Men man kjøper nok bare de filmene man liker aller best i det nye formatet, tror jeg. Tviler på at folk kommer til å gidde å bytte ut HELE samlingen.

Så da blir vel svaret litt 'både og'.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du bare store Hollywoodfilmer og gidder å vente et par år, værsågod. Jeg for min del forsetter å handle DVD.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kjøper du bare store Hollywoodfilmer og gidder å vente et par år, værsågod. Jeg for min del forsetter å handle DVD.
    Nå har det seg slik at de fleste filmene som jeg synes er verdt å eie har jeg allerede på DVD. Det jeg mener er at det har allerede kommet ut lister over filmer som kommer til å bli lansert i HD (skjer i løpet av første halvåret 2006) så slik jeg ser det er det ingen vits for meg å kjøpe flere DVD`er....venter heller litt til de kommer ut i HD. Tror nok ikke jeg kommer til å trenge å vente i "et par år".

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at det kommer til å ta minst et par år før "alle" intressante filmer er ute i HD.

Det finnes jo fortsatt filmer som ikke er ute på DVD i Norge enda.
    For eksempel Pink Floyd: Pulse og The usual suspects.

Å kjøpe dem i den lokale sjappa til blodpris gidder jeg ikke, men er alt for utolmodig til å sitte og vente på at de kule filmene skal komme i HD.

Å kjøpe filmene er jo nesten like moro som å se dem, så hvorfor ikke kjøpe dem 2 ganger, det er jo dobbelt så moro!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg kommer til å være veldig selektiv når jeg velger ut filmene jeg kjøper om igjen på HD DVD / BD. Det er svært få av filmene mine jeg ville byttet ut KUN for å få bedre bildekvalitet. Men frister BD-versjonen med noe fantastisk nytt ekstramateriale eller en frekk Director's Cut, så skal jeg ikke være vanskelig å be

Men når det gjelder nyheter vil jeg naturligvis gå for HD-versjonen.

Det er forøvrig rundt 55.000 DVD-titler på markedet i USA ('adult' ikke inkludert). HD DVD / BD har mye å ta igjen
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper DVD'er nå.. Har ikke tid til å vente.. Det er ikke om 2 år jeg skal underholdes det er om 2 timer...

Mvh

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og av mine 500 filmer er det ikke mer enn 100 det er aktuelt å kjøpe på nytt.

Og , da er det stort sett store popcorn filmer.

Kjøper ikke Sleepless in Seattle i HD med det første.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg var nok litt trøtt da jeg svarte over her. Misforsto og trodde MF24 mente han ikke kom til å kjøpe filmene om igjen på HD-DVD/BluRay. Men ser jo nå at han sa at han ikke ville kjøpe flere DVDer nå. Og det blir jo noe helt annet. Sånn er det når man ikke er helt våken.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror BR kommer til å bli den store vinneren, har lest litt på de spillere som kommer, og det ser ut som at disse spillere kommer til å støtte dvd formatet og mange av de inneholder Hardware som scaleringbrikker og "linjedobler" slik at de gamle dvd filmene kommer til å se bedre ut på en BR spiller uansett, så man har forsåvidt ingen ting å tape...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil de første Spillere som kommer støtte vanlig dvd da? gjelder å få solgt dvd spillerene sine så fort som mulig da

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BRD spillerene vil selvsagt støtte både CD og DVD, noe annet vil være latterlig.

Det har vært snakk om noen svært tidlige spillere uten denne støtten, men på kommersielle spillere til vanlige kunder vil det støttes.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phillips skal lansere trippelbrenner.. Altså BD, DVD og CD brenner til pc...
    Alle spillerene kommer til å støtte DVD selvsagt.. Men det er noe tvil rundt SA-CD og DVD-A. Det kommer sikkert an på produsenten. Ikke at det gjør meg så mye jeg har ikke SA-CD eller DVD-A.

Mvh

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper ikke de filmene jeg har enda en gang! Da beholder jeg samlingen og fortsetter med f.eks HD DVD greine, som jeg forresten ikke har satt meg noe inn i..... så blir det jo en lett blanding forskjellige greier i hver sin hylle. :smile:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt som regel at jeg ikke kjøper en DVD om jeg regner med å kun se den èn gang og tittelen er lett tilgjengelig for leie. Det siste halvåret gikk jeg over til regelen at jeg ikke kjøper en DVD som jeg regner med å kun se den èn gang før den er tilgjengelig på HD og tittelen er lett tilgjengelig for leie på DVD idag.

Når kommer så HD?

Regn ikke med å få stort på HD i Norge før i 2008. Det er en formatkrig på gang og det kommer nok noen overraskende utspill i månedene som kommer. Når DVD skulle lanseres var det også en formatkrig før lansering. Så ble man enige om å lage en felles format.. og dermed tok det halvannet år til før formatet var ute på markedet....

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter også utsagnet over! Ikke regn med HD i Norge før tidligst 2007. Da vil det også fremdeles være meget kostbart og utvalget vil sikkert være snevert. De fleste av dere husker vel hvor tregt det gikk med DVD i begynnelsen. Amerikansk import ser også ut til å bli umulig grunnet sone-begrensninger.

Personlig kjøper jeg også kun film som jeg vet at jeg kommer til å se mer enn en gang eller eventuelt filmer som er vanskelig tilgjengelige. Videoutleie er til for å brukes. Rimeligere enn å kjøpe er det også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVD til HD Konvertering

Hey

Noen som har litt teknisk bakgrunn til å svare på hvor bra vi kan forvente oss at de "gamle" DVD filmene blir på HD?

Det er jo greit med de filmene som er filmet med HD cam.og dereter skalert ned. Men hvor bra kan vi forvente oss at de andre blir?

Det er foresten allerede en HD TV OB buss i Norge!!!!
    Det er verken NRK eller TV2 som har kjøpt den.
    Etter det jeg har hørt er det et par kompiser i bransjen som har spleisa(Starta firma sammen)

Erlend

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stoneman74
    Noen som har litt teknisk bakgrunn til å svare på hvor bra vi kan forvente oss at de "gamle" DVD filmene blir på HD?

Det er jo greit med de filmene som er filmet med HD cam.og dereter skalert ned. Men hvor bra kan vi forvente oss at de andre blir?
    Det er ingen grunn til at litt eldre filmer ikke skal kunne bli bra i HD. Akkurat som på DVD-utgivelser er det mulig å restaurere de gamle opptakene, både på lyd og bilde. Kvaliteten på den opprinnelige filmrullen blir somregel meget bra etter en slik prosess (om den gjøres skikkelig). Lydsporet kan også ordnes på samme måte. Da er det ikke noe problem om å lage en HD-transfer av dette materialet.

Det skulle ikke forundre meg om bransjen de siste årene har forberedt seg på HD. Alle store utgivelser er nok klargjort for HD. Det samme kan sikkert sier som større restaureringsarebeid som f.eks. Star Wars...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har nok høyoppløste scannede versjoner av filmene... Altså digitaliserer råfilmen etc.. disse har jo langt høyere oppløsning enn det DVD'en har.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD Cam

Takk for svar.

Håper det blir slik men et like godt resultat som en film som er filmet med HD kamera får vi vel ikke eller?

Er opløsningen i et HD kamera faktisk dårligere en i de "gode gameldagse" filmrull kameraene som Hollywood fortsat bruker?

Noen som har hatt tid til å studere?

Erlend

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •