Teksting på widescreen dvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teksting på widescreen dvd

Endel dvd filmer (widescreen) har lagt tekstingen helt eller delvis nede på "letterboxstripene" (sort felt øverst og nederst på vanlig 4:3 tv)
    Dette irriterer meg siden jeg da må justere bildet litt opp for å få med hele teksten. Finnes det ikke en nettside som forteller noe om hvilke utgivelser som har tekst på bildet (som alle burde hatt) eller nede på det sorte feltet?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som virkelig hadde vært en fordel, hadde vært mulighet for å justere skriftstørrelse og plassering på filmene... :?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig! Skjønner egentlig ikke vitsen med å legge teksten under bildet. Selvfølgelig pga 4:3 tv-apparater, men er filmen først widescreen så burde man tilrettelegge alt for den type skjermer synes jeg. :x

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Teksting på widescreen dvd

Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Endel dvd filmer (widescreen) har lagt tekstingen helt eller delvis nede på "letterboxstripene" (sort felt øverst og nederst på vanlig 4:3 tv)
    Dette irriterer meg siden jeg da må justere bildet litt opp for å få med hele teksten. Finnes det ikke en nettside som forteller noe om hvilke utgivelser som har tekst på bildet (som alle burde hatt) eller nede på det sorte feltet?

Mener du at du har en 16-9 tv og må justere alle dine filmer oppover for og få med teksten ??

Hvis du må det må jo dvd spilleren din være innstillt galt ! Den står vel på 16-9 ? Og bildet på tven står vel også på 16-9 innstilling ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står på 16:9. Ikke alle filmer, men noen. Feks Ringenes Herre (ringenes brorskap) norsk utgave.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får teksten under bildet på Ringenes Herre, MÅ det være noe galt med innstillingene dine. Siden utgivelsen er anamorfisk, KAN ikke teksten komme utenfor bildet på selve DVD'en, ganske enkelt fordi bildet på DVD'en er i 16:9-format og det finnes ikke noen informasjon hverken over eller under bildet. Dermed MÅ det være DVD-spilleren din som plasserer teksten for langt ned.

Jeg har selv sett Ringens Brorskap med norsk tekst på min DVD-spiller og 16:9 projektor, og teksten var plassert akkurat der den skulle være.

På en utgivelse som er i 4:3 widescreen/letterbox derimot, vil teksten kunne komme for langt ned da bildet på denne er i 4:3-format og ikke tilpasset 16:9-fremvisning. (Fordi at man da må bruke zoom-funksjonen på tv'en og dermed kutte av toppen og bunnen av bildet, som allikevel består av de sorte stripene (eller en del av dem hvis filmen er i 1.85:1 eller 2.35:1).)

Så sjekk innstillingene på både tv og dvd-spiller om igjen. Begge skal stå på 16:9.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren står på 16:9 aspect og tv er også stilt inn på 16:9. På min Ringenes Herre står det bare "widescreen version" Testet det på nytt nå nettopp med norsk tekst. Har du aldri hatt problemet med tekstingen for langt nede på widescreenfilmer som ikke er anamorfe?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Broseen: hvilken spiller har du?
    selv har jeg DV656, pioneer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Panasonic dvd-rv62.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at mange filmer ikke er 16:9 (1,78:1), men enda breiere 1,85:1 og 2,25:1.
    Dermed bør det gå greit å legge hele eller deler av teksten under bildet.
    Det er litt irriterende at det er så mye forskjell på hvor de har lagt tekstingen (og varierende breiformat). Det gjelder forsåvidt også for TV-programmer, der de blant annet bytter om på widescreen og 4:3 i samme program!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er newbie så skjønner ikke helt hva du mener. Uansett vil vel teksten bli liggende på det sorte feltet, og det er det jeg synes er en plage.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan flytte bildet opp og ned tyder det på at TV'en din står i zoom-modus i stedet for wide-modus som er det riktige. 'Ringenes Herre' er i 2.35:1 og vil gi svarte felt over og under også på en 16:9 TV. Det er klart at du har satt opp noe feil. Teksten på anamorfiske DVD'er vil alltid være innenfor TV-skjermen.

John Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en zoomknapp der jeg kan velge 16:9, automatisk, 4:3 osv, og 16:9 zoom under tekst (som jeg må bruke på LOTR)
    Står 2.35:1 på filmen ja, men ingenting om at den er anamorfisk..?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får samme problem med Terminator 2 ultimate edition. Og den står det at er anamorf. Hva er galt, eller er det noe galt når teksten kommer under bildet da?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er galt er en av 3:

1. DVD spilleren står innstilt på 4:3 display (noe som du hevder den ikke gjør)
    2. Du har innstillt TV på 16:9 Zoom eller 16:9 Undertekst. (den skal stå på widescreen)
    3. DVD spilleren har en feil som gjør at den plasserer tekst feil.

For å finne ut hva du gjør galt så vil jeg foreslå følgende. Sett TV'n i 4:3 modus når du ser film. Skift over til den 16:9 modusen som du bruker. Hvis du da opplever at de sorte linjene over og under filmen blir mindre, har du på feil 16:9/widescreen modus.

Se denne guiden hvis du ikke vet hva 16:9 optimalisering er.

http://www.hjemmekino.no/guide/anamorph.asp

Bildet på din widescreen tv skal se ut som den midterste, og med tekst delvis i det sorte området.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får samme problem med Terminator 2 ultimate edition. Og den står det at er anamorf. Hva er galt, eller er det noe galt når teksten kommer under bildet da?
    Teksten skal komme under bildet da dette er en 2.35:1 film.

Det er kun på 16:9 filmer hvor teksten vil komme i selve bildet (og 1.85:1)

Se her for formatoversikt:

http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

2. Du har innstillt TV på 16:9 Zoom eller 16:9 Undertekst. (den skal stå på widescreen)

For å finne ut hva du gjør galt så vil jeg foreslå følgende. Sett TV'n i 4:3 modus når du ser film. Skift over til den 16:9 modusen som du bruker. Hvis du da opplever at de sorte linjene over og under filmen blir mindre, har du på feil 16:9/widescreen modus.

Bildet på din widescreen tv skal se ut som den midterste, og med tekst delvis i det sorte området.
    Dvdspilleren står på 16:9. Det er det ingen tvil om.
    Når det gjelder tv så har jeg bare den zoomknappen, trodde valget "16:9" der var det samme som widescreen jeg..?
    Men tror kanskje du misforstår litt, bildet mitt blir som det midterste på linken du gav. Men da er det jo tross alt sorte striper både over og under bildet, og det "skal" det da ikke være på et widescreentv?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det sånn at alle 2.35:1 filmer får teksten under, og alle andre formater får "på bildet?"

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dvdspilleren står på 16:9. Det er det ingen tvil om.
    Når det gjelder tv så har jeg bare den zoomknappen, trodde valget "16:9" der var det samme som widescreen jeg..?
    Men tror kanskje du misforstår litt, bildet mitt blir som det midterste på linken du gav. Men da er det jo tross alt sorte striper både over og under bildet, og det "skal" det da ikke være på et widescreentv?
    joda det skal være sorte striper under og over på en widescreen TV når formatet er 2.35:1 Det er kun 16:9 filmer som ikke har sorte striper. Tror nok du har misforstått litt :-)

(les teksten under 2.35:1 på denne siden)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det sånn at alle 2.35:1 filmer får teksten under, og alle andre formater får "på bildet?"
    Ja det er korrekt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •