Sortering av filmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sortering av filmer

Jeg lurer litt på hvordan dere sorterer filmene deres i hyllene deres. Selv har jeg ennå ikke så mange filmer, ca 80, men kjapt voksende samling. Cdene mine har jeg alfabetisk etter artist. Er det noen her som sorterer filmene alfabetisk etter tittel, eller står dem bare hulter til bulter, morsomt uttrykk.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bortne
    Jeg lurer litt på hvordan dere sorterer filmene deres i hyllene deres. Selv har jeg ennå ikke så mange filmer, ca 80, men kjapt voksende samling. Cdene mine har jeg alfabetisk etter artist. Er det noen her som sorterer filmene alfabetisk etter tittel, eller står dem bare hulter til bulter, morsomt uttrykk.
    Jeg har ikke så mange ennå(100), så foreløpig så er de sortert etter kategori; komedie, thriller osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sorterer mine etter filmstudio/utgiver. Dette fordi "coverne" ofte er forskjellige i design, men like fra hver utgiver. Ser penere ut i hylla

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, har du ikke sett high fidelity. Det å sortere musikk og film, er en edel kunst. Selv opererer jeg med et system der jeg har alle filmer med referansekvalitet for seg, musikk DVD'er for seg selv og serier står selvfølgelig etterhverandre. Nyheter settes også midlertidig på egen plass (til de ikke er nyheter lenger), ingen andre skjønner systemet mitt :-) Har også liknende system for mine 1000 cd plater og mine 500 lp plater. Herregud vi er jo nerdete som samler på alt dette, og kan vel liksågodt ta den helt ut. Ganske fint at andre er avhengige av å finne noe, så tyvlåner unger og kone ikke så mye fra hyllene. Edit: har også egen avdeling for barnefilmer/animasjonsfilmer!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste synes jeg er håpløs som har cdene mine alfabetisk, men jeg synes det er mye bedre når jeg skal finne fram. Men jeg må får kanskje finne mitt eget system for dvdene..

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Det ideelle måtte vel være å legge alle dine dvder på harddisk, deretter kan du sortere enkelt å greit slik du vil.

Problemet er vel at du trenger vanvittig med plass etterhvert. 50 filmer tar vel fort 250-300 gb så lenge du ikke komprimerer. Hvem vil vel komprimere:-)

Itillegg bør man jo ha backup av ett eller annet slag.

Det finnes vel også noen sånne Jukeboxer man kan kople til PCen hvor du kan stappe inn inntil 200 dvder såvidt jeg husker. Det er jo også rimelig stilig;-)

mvh
    pt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Jeg sorterer etterhvert som de kommer i hus, hver CD/DVD og bok får neste nummer i rekken, dette nummeret blir lagret i CD/DVD/Bok (3 ulike databaser). Ved å klikke på en link på respektive media-info-side sendes et ir-signal til ir-mottaker på veggen som igjen aktiverer en led på skapnummer samt der respektive media står (i hyllen). Funker ok men er foreløpig bare på "BETA" stadiet. Planen er å ha motoriserte/hydrauliske dører som skjuler film/musikk i hjemmekinoen og få døren der filmen står til å gå opp automatisk når signalet sendes sammtidig som led'n på hylla (under filmen) tennes.

Problemet så langt er å finne automatikk som ikke koster skjorta og er enkelt å styre samt radio/ir stuff + å finne led lister der man enkelt kan aktivisere hver enkelt led..

Finner nok på noe!

Det enkleste er nok å angi i DB-appen hvor filmen står! (men det er jo ikke'no kult dahh)

Lars.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    seriøst skal du lagen det sånn?!

det høres jo bare dirt kult ut da!!!
    må ta bilder :grin:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sorterer mine CD'er og DVD'er mer eller mindre tilfeldig. Finner selvfølgelig aldri det jeg leter etter heller. Godt alle CD'ene mine i det minste har funnet veien til mp3 (nei jeg er ikke audiofil). :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Big T..

Joda, jeg kommer til å lage mye teknisk snadder i HK'n men alt tar jo tid! Så min foreløbige tidsramme er 3-5år! Men trøste og hjelpe meg så gøy det skal bli. Jeg er ekstremt opphengt i detaljer og automatikk og siden forloveden deler mange av mine hobbyer blir det enklere å gjennomføre. En annen ting som er artig med å lage intrikate systemer er jo at man lærer så ufattelig mye om alt mulig rart.

"Gøy på landet" vil bli godt dokumentert men det kommer til å ta TID!!

Natta...
    Lars.

Newcomer Festsjefen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sortert CD'ene alfabetisk, men DVD'en (ca 200) står hulter i bulter som nevnt, dog med et snev av system basert på genre og utseende på cover. Har og cd samlingen på hardisken, i-Pod er morosamt!

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmene er sortert alfabetisk, og cd'ene er sortert alfabetisk etter artist.

Enklest å finne fram da,da jeg stort sett husker hva filmen jeg skal se heter, eller hvilken artist som har plata jeg vil høre på Er ikke blitt helt senil..enda :???:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage en database med alle filmer og musikk på pcen, og så lage et søkefelt. Og merka alle filmer med hylle og nr. Og når man søker på en film, så kommer det da opp hvor filmen er, noen som vet hvordan og hvilket program man kan lage noe sånt? Eller noen som tilfeldigvis har laget noe sånt.

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bortne
    Hva med å lage en database med alle filmer og musikk på pcen, og så lage et søkefelt. Og merka alle filmer med hylle og nr. Og når man søker på en film, så kommer det da opp hvor filmen er, noen som vet hvordan og hvilket program man kan lage noe sånt? Eller noen som tilfeldigvis har laget noe sånt.
    EXEL
    Enkelt og greit.
    Oppfyller alle dine krav.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Botne.

De finnes en del software for sortering av film, musikk bøker osv. Jeg bruker software fra Collectorz.com og er veldig fornøyd med den, du betaler noen hundrelapper for programvaren og får gratis oppgraderinger livet ut! I MovieCollector fyller du ut film tittel og så søker programmet selv i IMDB eller andre valgfrie filmdatabaser og legger til thumbnails samt all tenkelig info om filmen, du har mange muligheter med dette programmet og den jeg liker spessielt er muligheten til å linke til andre programmer osv, på denne måten kan jeg linke til min IR programvare og dermed sende individuelle IR signaler fra hver film (se mine innlegg over).
    Programmet er svært enkelt i bruk og blir ofte oppgradert og bugfixet.

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg nok dvdprofiler fremdeles er det absolutt beste programmet, spesielt siden man kan eksportere databasen og hente inn i andre programmer evt lage noe selv. Liker også muligheten for utlånsregistrering.

Ellers gidder jeg ikke å sortere filmene alfabetisk lengre, rett og slett fordi over 600 filmer og bokser har en tendens til å bli slitsomt å flytte på i de smale ikea benno hyllene som jeg nå har 8-9 stk av. Hadde vært så snadder med noe ala en lysdiode som hadde lyst opp på hver hylle ass uberkung.

Får se om jeg finner på no sorteringsgreie snart, er lei av å se over samlinga 6 ganger for til slutt å finne den jeg har oversett 5 ganger tidligere.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mine ca 200 filmer alfabetisk i hyllene, men er enig i at det begynner å bli noe tungvindt å flytte på dem hver gang jeg får en ny film, spesielt hvis jeg får en på a eller b, da må jo nesten alle filmene flyttes.

En mulighet er jo å gå over til å sortere på nummer, alle filmene får jo et nummer i DVD Profiler, da er det jo bare å slå opp der og se hvilket nummer filmen har, og så er det lett å finne den i hylla.

Skal etterhvert bygge meg en skikkelig HTPC og legge inn alle filmene på harddisk, er vel ikke så veldig lenge før 400 GB-disker går for en slikk og ingenting. Og backup har man jo i originalene, som da kan lagres i en bod ellerno.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er så heldig å kan PHP så lager jeg et slikt system selv.

Slik som andre her har nevnt. Nummerere filmene og lagre de i en database. Har mulighet for utlånsregistrering osv osv. Alt er web-basert.

Om noen er interessert kan jeg sikkert lage det for dem

Ellers så finnes det jo internett sider som man kan registrere seg på som gjør akkurat den samme jobben. Men jeg liker å ha litt kontroll selv.

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine blir sortert etter skuespiller

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid hatt mine CD'er (ca. 800 stk.) sortert alfabetisk.

DVD'ene (ca. 430 stk.) har jeg derimot sortert helt annerledes. Disse er sortert på ulike måter, men animerte filmer står samlet, western- og musikkDVD'er likedan. Videre er noen sortert på covertype (snapcase og slike med større "pappcover" er samlet). Bokser står sammen.
    I tillegg har jeg prøvd å sortere på noen av mine favorittregissører og skuespillere. Høres helt kaotisk ut, men jeg trives mye bedre med dette systemet enn med CD'ene som er alfabetisk. Jeg har heller aldri hatt problemer med å finne den DVD'en jeg ønsker. Det er altså ikke noe klart system i sakene, og det er ganske sikkert håpløst for andre å finne fram.
    Men selv finner jeg de aller fleste filmene umiddelbart med dette systemet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •