Historisk korrekthet vs Hollywoods kreativitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Historisk korrekthet vs Hollywoods kreativitet

Jeg er litt glad i filmer som baserer seg på historiske begivenheter. Egentlig interesserer jeg meg for historie generellt. Leste et blad i dag (ill. vitenskap Historie), der de anmelder filmer i forhold til hvor historisk korrekte de er.

Jeg kan ta kort oppsummering av de ulike filmene:

Kingdom of Heaven
    Kostymer og kulisser (KoK): 5 av 6 stjerner. Utrustning og påkledning er tidsriktig og middelalderens Jerusalem er realistisk gjenskapt.

Hold i Historien (HiH): 3 av 6 stjerner. Filmen gir korrekt fremstilling av erobringen av Jerusalem, men den gjør ogås flittig bruk av fiktive og romantiserte figurer.

Sum: 4 av 6 mulige stjerner.

Gladiator

Kulisser og kostyme: 5 av 6. Digitale trollmenn har gjenoppbygd Roma og colosseum nøyaktig, men proporsjonene er blåst opp.

HiH: 1 av 6. Gladiatoren Maximus er fiktiv og dermed også historien om han. Keiser Commodus og søster Lucia eksisterte.

Sum: 3 av 6

Erobringen av Paradis

KoK: 3 av 6. Skip og kostymer er realistiske, men indianerene fremstilles unyansert.

HiH: 1 av 6. Columbus fremstilles i en helteolle som de innfødtes beskytter. Dette er i utakt med historiske fakta.

Braveheart

KoK: 1 av 6. Historisk korrekte må vike for filmatiske effekter. Kilt ble ikke vanlig før sent på 1400tallet.

HiH: 1 av 6. Historien om Wallace er bare i svært grove trekk korrekt. Man tar seg stor frihet til å tilpasse historiske punkter til tidsskalaen og personer.

Titanic

KoK: 6 av 6. Utmerket helt ned til bestikket.

HiH: 4 av 6. Alle fakta om forliset korrekte, men historien om Rose og Jack er fiktiv.

Sum 5 av 6.

Master and Commander

KoK: 6 av 6. HMS Surprise er en imponerende rekonstruksjon helt ned til tauverk og rigging.

HiH: 4 av 6. Historien er fri fantasi, men tidsånden og beskrivelsen av livet ombord en fregatt er veldig presis.

Jeanne d'Arc

KoK: 5 av 6. Middelalderens fryktinngytende arsenal av beleiringsvåpen er detaljert rekonstruert.

HiH: 3 av 6. De sparsomme historiske opplysningene man har om Jeanne er bevart, men åpningen er fiktiv.

Sum 4 av 6.

Alexander

KoK: 6 av 6. Klær og møbler ble møysommelig håndlaget etter ekspertanvisninger og de datagenererte byene er basert på kvalifisert gjetning.

HiH: 6 av 6. Alexanders person og prestasjoner som feltherre blir beskrevet lojalt i forhold til beskrivelsene i de klassiske kildene.

Sum 6 av 6.

Den siste samurai

KoK: 4 av 6. 1800tallets Tokyo er realistisk rekonstruert.

HiH: 2 av 6. Samuraiene ble fremstilt som de helst ville kjempe med pil og bue, i virkeligheten gikk de tom for ammo.

sum 3 av 6.

Redd menig Ryan

KoK: 6 av 6. Det blir ikke mer realistisk. Våpen og uniformer er tro kopier.

HiH: 4 av 6. Landgangen er stort sett korrekt, men Ryan og alle andre personer er fiktive.

Sum 5 av 6.

Hvis dere vil lese mer detaljert anbefaler jeg å kjøpe Illustrert Vitenskap Historie.

Er det andre historier/filmer det er verdt å se? (Jeg har sett alle her utenom 'Erobringen av Paradis').

Mvh

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig inntresant!
    er det det vanlige illustrert vitenskap eller er det et nytt blad? er det måndens?

en ting:
    HiH: 2 av 6. Samuraiene ble fremstilt som de helst ville kjempe med pil og bue, i virkeligheten gikk de tom for ammo.
    så de hadde skytevåpen først men så gikk de tom og gikk over til pil og bue?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde brukt rifler siden sent på 1500-tallet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et eget blad som kommer nå. Selges frem til uke 47 tror jeg.

Mvh

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler også å se We Were Soldiers. Denne filmen bygger på en sann historie. Anbefaler også å se ekstramaterialet, der viser det hvor mye tid som ble brukt til å gjøre historien mest riktig og man får se de virkelige personene filmen er bygget opp rundt.

En av de beste filmene jeg har sett!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med "Band of Brothers"? Dette er ingen film. Men det er sjelden jeg har blitt beveget slik som av denne serien...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •