Støy i øvre bildekant på DVD-film

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Bernie sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy i øvre bildekant på DVD-film

Var usikker i hvilket forum mitt tema passet, så jeg satser på dette forumet først.

Har nettopp skaffet meg en projektor, og oppdaget at 4 av 4 testa DVD animasjonsfilmer i 1.78 Widescreen format leverte ett støy-felt i øvre bilde [slik som en dårlig VHS-kassett kan gi]. Testa IceAge,MonstersInc,ToyStory og Shrek.

Testa en vanlig DVD-film i 1.78 format, og der var ingen slik støy.

Er dette ett kjent "problem" med animasjons-filmer i 1.78 format?

De fleste animasjonsfilmer er jo i 1.78 format, mens fleste vanlige filmer kommer i 2.35, og da vil man jo ikke oppdage eventuelle støy-felt i øvre bildekant da dette området er svart.

Noen foreslo at det kunne være den "kopisperren" som ligger på DVD-plater som gir dette støy-feltet. Ikke vet jeg.

Testa med HarmanKardon DVD30 og Monster-kabel rett i projektor.
    Testa med 2 andre DVD-spillere og en annen projektor. Samme støyfelt dukker opp.

Noen synspunkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er filmene

Jeg har de samme filmene, med null støy. Vil si det er s-video kabel og inngang på projektoren din?

Prøv med HTPC hvis du har det, og en vanlig data-kabel?
    Hvilken projektor er det du har?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det hadde vært min kabel og inngang på projektor, skulle jo også den vanlige filmen ha det samme støy-feltet. Noe som ikke er tilfellet, skal teste flere filmer senere.

Har testet med slik "kaliberings"-DVD, og når den viser ett slikt
    "nrk" Prøve-bilde som dekker hele lerretet (1:1.78), er der ingen støy i de vertikale linjene øverst i bildekanten.

Vet ikke jeg, men dette skulle ha utelukket at det er kabel/inngang som er feilkilde, eller?

Etter hva jeg har lest og sett av din profil, kjører du med HTPC og en 3-rørs "kanon". Jeg regner med du sender signalet via data-kabel.

Hvis det er snakk om en slikt "kopisperre"-signal, er jo det mest sannsynlig at dette er "filtrert" bort når DVD'en spilles via din PC, da dette signalet ligger i det analoge signalet.

Har du hadd mulighet å teste med en vanlig DVD-spiller, og ikke via PC'en, med de samme DVD-ene jeg listet opp?

Jeg har en InFocus SP110, og den andre projektoren jeg testet på var en splitterny InFocus SP4800.

(bor i Bodø, jeg óg)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bodø...

Jeg har ikke en DVD spiller i samme rom som PJ! Den står i stua sammen med TV'en. Men jeg kan se om jeg får tid til det i morgen eller så, hvis ingen andre har et godt svar?

Tja det kan jo være macrovision? Men dette er jo filmer som alle benytter, med s-video, compositt, RGB, HTPC? Har ikke i mon ferd sett eller hørt om liknende problemer relatert til DVD filmer... :?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært supert om du hadde kunnet testet!

En DVD-spiller er jo aldri koblet via en VHS-spiller til TV, men direkte til TV'en og TV'en er ikke like kresen på signalet som en VHS-spiller. Dette "kopisperre"-systemet er jo laget for ikke å kunne ta opp på VHS fra DVD. Mangler noe sync-signaler eller noe sånt.

Dette er vel årsaken til at ingen ser dette "støyet" jeg nevnte når man spiller av på en TV. Når jeg spiller av de nevnte DVD'n gjennom min TV, er der ingen slik støy.

Men, la oss først se om hva som skjer hvis du får tid til å teste med DVD-spilleren din.

Så kan vi trekke en konklusjon :?:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skudd i blinde, men kan det ha noe med NTSC vs PAL å gjøre? Har alle filmene du testet samme sone?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Alle er PAL, sone2, kjøpt i vanlige norske DVD-butikker, dette er "norske" utgivelser.

Var nok desverre ett blindskudd, men godt å få klargjort at det er snakk om samme sone/format

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bernie
    Alle er PAL, sone2, kjøpt i vanlige norske DVD-butikker, dette er "norske" utgivelser.
    Så du refererte med engelske titler (Ice Age, Monsters Inc), så det var derfor jeg spurte...

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker det som om problemet ditt ligger i DVD-spilleren. Hvis du ikke ser problemet på en TV kan det komme av at TV'er har veldig mye overscan (dvs. at du ikke ser hele bildet), mens projektoren viser alt. Har du prøvd å skru av innstillinger på DVD-spilleren slik som støyreduksjon o.l.?

John Roger

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ved et bilde som prøver å forklare hvordan støyen "ser ut".

Denne støyen kommer bare til syne når jeg spiller animasjons-filmer i 1:1.78 format.

Vanlig film i 1:1.78 og kaliberings-DVD som også dekker hele bildeflaten produserer ikke slik støy.

Tipsene kommet så langt er bra, men siden jeg ikke har problemer med normale filmer som dekker hele bildeflaten, er det merkelig at denne støyen bare dukker opp på de animasjons-filmene jeg så langt har testet.

Har prøvd med 3 forskjellige DVD-spillere, 2 projektorer, 3 forskjellige merker av kabler, men ingen forskjell. Ingen av DVD-spillerne har påslått støy-reduksjons eller liknende.

Skulle ikke, hvis det er ett problem med kabler/hardware også bli slik støy på vanlige filmer og bruk av kaliberings-DVD?

Veldig rart

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du hadde altså prøvd med flere DVD-spillere. Det overså jeg i farten. Jeg har alle de respektive filmene og har ikke sett noe til dette problemet med dem (Panasonic AE100, HTPC, Pioneer DVD717). Kanskje det er et Infocus problem? Begge projektorene var Infocus. Har du prøvd mot en vanlig TV?

Merkelig problem...

John Roger

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der hvor man enklest kan se om det blir den type støy jeg snakker om, er med en film i 1:1.78 format, og se på rulleteksten. Hvis støy er tilstede vil man se at bokstavene blir forskyvet mot høyre like før de forsvinner fra øvre bildekant.

På StarWars I/II er det en THX-kaliberingsdel. Når jeg viser "Monitor Performance" testen som viser et bilde som likner på "nrk prøvebilde" blir det støy akkurat over øverste synlige horisontale linje med projektor. De vertikale linjene er "urolige" ovenfor den øverste horisontale linjen.

Men: Ved visning av et liknende prøvebilde med kaliberings-DVD'en "The Calibrator", er det ingen støy. Alle linjer er helt rolige.

Alle de DVD'ene jeg har testet og som gir støy, viser støy i dette området av bildet. Når jeg trykker pause-knappen i en slik film, pauses ikke støyen, den er "aktiv".

Derimot, visning på en TV leverer ett støyfritt prøvebilde. Jeg koblet også DVD-spilleren til TV-kortet i PC og det gir også ett støyfritt bilde.

Jeg koblet DVD-spilleren til min video-genlock som er koblet til PC'n, og kjørte DVD-signalet gjennom genlockens s-video inngang og koblet genlockens s-video utgang til projektoren. Da ble de vertikale linjene "rolige" slik som ved visning på TV.

Kan jo være noe som er galt med min projektor, men at det samme skulle skje med en helt ny Infocus SP4800 gjør at jeg tviler på det.

Er jo merkelig hvis det er snakk om at Infocus sine projektorer skulle være feilkilden, da tester jeg har lest aldri har nevnt noe slike problemer. Testene "skryter" jo av bildet de leverer.

Må teste litt mer, men foreløpig er dette litt merkelig

Ingen som kan tenkte seg at dette er snakk om DVD-plater som inneholder kryptering eller kopisperre?

Skulle gjerne ha testet Samsungs nye DVD-spiller som har DVI-utgang, slik at signalet går via digital-kabel, og ikke analogt

Jeg har ikke mulighet for DVD-avspilling via PC, skal se om jeg ikke for lånt en annen PC hos en kamerat i neste uke for test av digitalt signal.

Begynner å bli litt små-frustrert :?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli litt små-frustrert
    Det er ikke bra...her er et tips du sikkert har prøvd, men i frustrasjonens klamme hånd så kan du jo ha glemt det: Har du aktivert "overscan" valget i bildemenyen til Infocusen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har prøvd "overscan", men støy-området er ikke innenfor det området som "overscan" vil "skjule", men i den synlige delen av bildet, selv om "overscan" er på.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Me too...

Det hjelper ikke deg noe særlig, men jeg hadde samme deformasjon på en Thomson-TV jeg kjøpte på Elkjøp en gang. Gjorde ikke noe forsøk på systematiserte tester den gangen. Siden det var Elkjøp returnerte jeg og fikk pengene i igjen sporenstreks.

For meg virket det som om det var verst ved spesielt lyse bilder (helt hvitt var grusomt).

Håper virkelig du får fikset det, for det er irriterende så det holder!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hadde det kun vært så enkelt som deformasjons som kan oppstå på en TV...

For dette ville vært synlig uansett hva man spilte av på TV.
    Husker tilbake da jeg kjøpte en 32" 4:3 TV, det var grusom deformasjon med lyssterke bilder.
    Returnerte den TV dagen etter

Men hos meg er det snakk om "støy" ved noen DVD'er, mens andre DVD'er er 100% perfekt.

Det må jo være noe som er forskjellig på disse DVD'ene som gjør at jeg får dette støyet???

Føler at jeg leter etter den berømte nåla i høystaken.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bernie
    Hehe, hadde det kun vært så enkelt som deformasjons som kan oppstå på en TV...

For dette ville vært synlig uansett hva man spilte av på TV.
    Njah... Legg merke til det jeg skriver om at hvitt ga mer utslag enn f.eks. mørke toner (hvor deformasjonen ikke var synlig). Det er med andre ord et signalavhengig fenomen. Hvorfor skulle det ikke være slik i din CRT-prosjektor når det var slik i min CRT-TV.

Siden dette dreier seg hovedsaklig om animasjonsfilm vil jeg tro at de rene fargene du finner i en slik film vil kunne gi mye av den samme effekten med fargemetning i en av primærfargene. Og siden jeg leser at du har en trerørs CRT vil nok problemet kunne oppstå ved fargemetning i bare en av fargene, kontra en TV som har bare ett billedrør.

Men for all del, dette er en teori. Jeg regner med at du har sjekket andre fargesterke DVDer uten at dette forekommer, eller hva?

Det er ikke usannsynlig at det har med Macrovision å gjøre heller...
    Se her: How does copy protection on a video tape work?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med en DVD-spiller som har Macrovision disablet? Alle DVD-spillere har Macrovision, men på noen blir denne fjernet når man modifiserer spilleren for å gjøre den sonefri, på andre ikke.

Det er et kjent problem at Macrovision kan lage kødd for endel projektorer. Det kan også hende at Macrovision kan gi ulike utslag på ulike DVD'er.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan det hende vi er ett steg nærmere problemet. Jeg trodde MacroVision var ett program som ble brukt på en HTPC, hvor feil kunne jeg ta

Til Roffe: Jeg har ikke en CRT-projektor, men en Infocus SP110.
    Dette "støyet" forekommer på alle fullskjerms animasjonsfilmer jeg har testet, pluss en god del vanlige filmer som StarWars II, Resident Evil, Dune the mini serie osv.

Så jeg kan nestet være sikker på at det ikke gjelder fargemetning.

Takk for linken til emner om Macrovision, skal lese dem.

Til Audunth: Da jeg trodde MacroVision var et PC-program ved bruk av en HTPC, har jeg ikke sett så mye på dette.

Er det normalt å legge ved info om en DVD-spiller har Macrovision enabled/disablet? Kan du/dere tipse om noen DVD-spillere som dere *vet* har disablet MacroVision, slik at jeg kan få en "liten" oversikt.

Håper inderlig det er snakk om Macrovision-problem, og ikke noe som er feil med min projektor

Jeg har planer om å få meg en ny DVD-spiller uansett, så høres smart ut å prøv å se etter en DVD-spiller hvor MacroVision er disabled.

Nå ser dagen litt lysere ut...

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg vet, har alle spillere MacroVision. Fjerning av dette gjøres av den samme chip'en som gjør DVD-spilleren multisone, men vær oppmerksom på at ikke alle sonemod-chips disabler MacroVision.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •