splitte .ts filer for dvd-lagring - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Ah, beklager.

Jeg trodde no12 svarte på mitt innlegg, mendet gjorde han jo ikke.

Simple file joiner som er et svært enkelt og gratis program er særdeles godt egnet til å sette sammen .ts filer.
    hehe.. Ikke noe problem, siden jeg denne gangen må svare på ditt innlegg.

Sjekket websiden til Simple file joiner, og den gjør akkurat det samme som copy /b. Dvs. kopierer sammen to eller flere filer uten noen form for modifisering av innholdet.

Problemet med dette og MPEG er at ja det fungerer veldig ofte, men ikke garantert og kan gi udefinert resultat.
    MPEG video er bygget opp av serier med I, P og B frames som er forskjellige typer keyframes og delta frames som brukes til å gjennskape videobevegelsen. Hvor mange IPB frames det er i et sekund med video, defineres i mpeg header, evnt GOP (Group of Pictures) packets i streamen. For å spleise to mpeg filer korrekt, må det da lages en GOP packet som beskriver overgangen i IPB frames fra fil 1 til fil 2, evnt. genereres en IPB sekvens som matcher overgangen. Grunnen til at det ofte fungerer uten, er at du "joiner" to streamer som er encodet med samme IPB stuktur. MPEG header informasjonen fra begynnelsen av fil 2 blir da tolket som feil i data og ignorert og første GOP packet i fil 2 order opp sekvensen slik at du kun får noen få video frames med udefinert IPB stuktur. (skjermen viser noen dobble bilder i overgangen) Men.. Om MPEG filen er enkodet uten closed GOP packets (fremdeles helt etter standarden) så kan du fort få opp mot et sekund med feil i bildet. Og om mpeg filene i tillegg er encodet uten audio/video resync packets så risikerer du feil lipsynk etter overgang.

Var ikke meningen og "rave ivei" men har utviklet endel digital videoserver løsninger for distrubisjon++, og dette er et klassisk problem når du får 3. parts video levert som er "redigert" sammen på denne måten.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse problemene som du beskriver no12 vil man selfølgelig kunne få dersom man spiller av de oppdelte .TS filene direkte fra forskjellige brennte dvd medier osv, men kobbler man dem sammmen igjen på en hardisk med copy /b osv, da vil man vel ikke lenger ha noe skjøte problem i disse overgangene ved avspilling, vil man vel?
    Har mer sansen for programmer som deler tvert av fila i ønsket størrelse uten å modifisere noe som helst, så man kan kobble fila sammen igjen senere uten at det er blitt noen skjøter eller forandringer.

Ser helt klart de faktorene du beskriver med feil i datastømmen og lyd bilde sync osv, men det er jo bare hvis man har avspillere som ikke takler feil i datastømmen, og hvis man er veldig nøye for å unnga et sekunds overlapps problem i skjøter osv. Bare man er klar over problemstillingen som du beskriver og vet hvordan man vil benytte de oppdelte filene senere, ser jeg ikke noe problem med å velge enten en oppdeling på fil nivå, eller en som deler i riktig punkter i mpeg data strømmen.

Var på en kino en gang der den ene film fremviserene sviktet så film maskinisten måtte bruke bare den en og man måtte vente i ca 5 minutter mellom hvert skifte av filmrull, det var iriterende og ødeleggende for innlevelsen i filmen det, og sikkert veldig stressende for film maskinisten....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Disse problemene som du beskriver no12 vil man selfølgelig kunne få dersom man spiller av de oppdelte .TS filene direkte fra forskjellige brennte dvd medier osv, men kobbler man dem sammmen igjen på en hardisk med copy /b osv, da vil man vel ikke lenger ha noe skjøte problem i disse overgangene ved avspilling, vil man vel?
    Har mer sansen for programmer som deler tvert av fila i ønsket størrelse uten å modifisere noe som helst, så man kan kobble fila sammen igjen senere uten at det er blitt noen skjøter eller forandringer....
    Tror du misforstår litt hva jeg mente med modifiseringer. I begynnelsen av en mpeg fil, så er det en mpeg header som inneholder informasjon om bitrate, oppløsning + + + +. Problemet med copy /b er at den kopierer sammen filene uten å fjerne mpeg header fra fil 2. Dvs. du får plutselig en blokk med mpeg header data midt inni filen hvor det ikke hører hjemme. Du trenger ikke å modifisere innholdet i hele mpeg filen for å spleise korrekt. Men du må fjerne mpeg header fra fil 2, og reorganisere IPB datastrukuren innenfor det sekundet splitten er. Resterende data forblir umodifisert.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no12:
    Har du et forslag til løsning for programvare for å sette sammen .ts filer som løser det problemet du har beskrevet tidligere? Hva med filer som allerede er satt sammen med copy /b (ja, jeg har gjort det!) Finnes det programvare som enkelt kan gå gjennom en allerede sammensatt fil og "rydde"?

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    no12:
    Har du et forslag til løsning for programvare for å sette sammen .ts filer som løser det problemet du har beskrevet tidligere? Hva med filer som allerede er satt sammen med copy /b (ja, jeg har gjort det!) Finnes det programvare som enkelt kan gå gjennom en allerede sammensatt fil og "rydde"?
    Gøran
    HDTV2MPEG virker å være bra i de nyeste versjonene. DU kan også beholde ts strukturen i nye versjoner.
    Ser foresten ingen grunn til å beholde filene som .ts (transportstream) på lokalt utstyr. Vanlig PS (programstream) mpeg har som oftest bedre støtte i avspilling og er noe mindre krevende og demultiplexe. (splitting av lyd og bilde før det sendes til hver sin decoder chip/software codec)

For å rydde opp i filer som allerede en satt sammen med copy /b så trenger du et såkalt repacketizer program. Også ofte kalt mpeg repaircleaner osv. Det går da gjennom mpeg filen og fjerner data som ikke er fornuftig. Kommer ikke på noen gratis programmer som gjør dette i farten, men det kan sikkert noen andre hjelpe med.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Tror du misforstår litt hva jeg mente med modifiseringer. I begynnelsen av en mpeg fil, så er det en mpeg header som inneholder informasjon om bitrate, oppløsning + + + +. Problemet med copy /b er at den kopierer sammen filene uten å fjerne mpeg header fra fil 2. Dvs. du får plutselig en blokk med mpeg header data midt inni filen hvor det ikke hører hjemme. Du trenger ikke å modifisere innholdet i hele mpeg filen for å spleise korrekt. Men du må fjerne mpeg header fra fil 2, og reorganisere IPB datastrukuren innenfor det sekundet splitten er. Resterende data forblir umodifisert.
    Ja det er mulig jeg misforstod deg no12. Jeg tenkte å joine flere filer som alerede var splittet opp av en "dum" filsplitter, og ikke en som har delt en stor file om til flere filer med ny mpeg header for hver del file.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har lurt på er hvorfor folk skal drive å joine allerede splitede filer. Det er da like praktisk å ha dem oppdelt

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •